[ITP] Het kleine schattige stekelmonstertje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Re: [ITP] Het kleine schattige stekelmonstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:21

'Mijn' egels zijn voor wilde egels best tam, had er vorig jaar een paar baby's die scharrelden gewoon over het terras (wel tijdens schemer en alleen als je heel rustig deed) En kwam laatst aanrijden met de auto en toen waggelde een grote dikke egel net over het pad, kon nog op tijd uitwijken! Anders was ik ontroostbaar geweest denk ik. Ik voer ze natte kattenbrokjes en wel eens pathé. Geen melk natuurlijk!
Heb een hele grote tuin, veel bladeren nu ook maar ik haal ze niet weg want ben bang dat ik een egel uit zijn winterslaap haal (en ik ben ook te lui om het op te ruimen maar dat terzijde)

Leven witbuikegels solitair? En kunnen ze ook vlooien en parasieten krijgen net zoals wilde egels? Waar koop je zo'n tamme egel eigenlijk? En in wat voor hok houd je ze?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:26

Staat eigenlijk allemaal al in het Topic LA-woman! :)

Leuk, die wilde egels in je tuin!! Wil ik ook! beetje lastig alleen denk ik met alleen een balkon..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 14:36

Die dingen zijn inderdaad vaker gevraagd, antwoorden staan in het topic :j over die parasieten, ja die kunnen ze krijgen. Bijv mijt, en je moet ze dus ook ontwormen. Dit omdat je ze ook insecten/meelwormen geeft en die kunnen natuurlijk altijd wat bij zich dragen. Het wordt sowieso afgeraden om dingen zoals regenwormen uit de tuin te geven maar gewoon insecten te kopen of te kweken, om die reden. :)

Je kunt volgens mij je tuin wel aantrekkelijker maken voor egels (met een balkon zal dit een beetje moeilijk gaan ja :P ). Wilde egels zijn sowieso nooit echt bang als je zelf rustig bent. Hier lopen ze onder je stoel door als je in de tuin zit 's avonds in de schemer. Die beesten trekken zich echt nergens wat van aan en ze maken me een herrie. :+

Toen Aidan (tamme kraai) nog in onze tuin zat kreeg 'ie ingeblikt kattenvoer, op een gegeven moment was telkens dat bakje helemaal schoon en we snapten er niks van. Een kraai kan natuurlijk onmogelijk een bakje uitlikken :+ tot we 's avonds een keer een hoop herrie hoorden, liep er een egel over het terras met zijn kop in het bakje dat ding voor zich uit te schuiven _O-

Afbeelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:37

Awwww die foto! Leuk!

Maar ik zie op je foto's dat je je egeltje in handdoeken houdt. Moet je ze een beetje warm houden zo? Of doe je strooisel in de bak?
Ik vind zo'n konijnen/cavia bak zo klein, althans voor een konijn want die moeten echt een beetje kunnen hupsen en speelgoed hebben. Heb jij ook speelgoed voor haar?

Vind ze reuze schattig! Had nog nooit gehoord van egels als huisdieren, al wilde ik dat vroeger wel.. lees: een wilde egel vangen en hem houden :o (tis me nooit gelukt overigens)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 15:44

Ik denk dat de handdoek meer voor de leuk is en het beschermd gevoel dat het ze geeft? Ze kruipen graag ergens in toch?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 15:50

De minimale maat voor een bak (of terrarium) is 100 a 120x50 cm. Natuurlijk is groter altijd beter, ik heb ook nog een inloopkast (die is meer dan 'n meter in het vierkant) die ik kan afzetten met een hekje. De egels zijn natuurlijk wel kleiner dan een gemiddeld konijn.
Ze moeten een loopwiel hebben (in NL niet te krijgen in die maat naar mijn weten - ong 30 cm - en het moet een dichte zijn dus geen tralies, en ook geen spijlen aan de zijkant omdat ze tijdens het lopen nog wel eens hun kopje eruit willen steken en anders krijgen ze een klap. In Amerika worden ze verkocht maar je kunt ze ook zelf maken als je een beetje handig bent).

Ik houd haar op beukensnippers. Ze heeft een houten huisje en een huisje van gevlochten hooi oid (die laatste heb ik nu in het hok), daarbij ligt er nu bijv mijn broek in dat vind ze leuk om in te klimmen. Ook heeft ze wat lapjes waar ze een een nestje van kan maken in d'r huisje als ze dat wil.
Ik ben nog van plan om van die grote grijze stukken buis te gaan halen bij de Gamma, waar ze doorheen kan lopen.

Wat je op de foto's ziet (die handdoeken) is de inloopkast, ik leg er handdoeken in op de grond zodat ze niet op mijn tapijt poept en plast :D maar ik heb eergisteren toevallig 2 fleecedekens gehaald die ik daarvoor ga gebruiken. :)

Ik hou haar op mijn schoot wel vaker in een handdoek, vind ze fijn om in te kruipen als ze op mijn schoot wil slapen. Plus dat als ik haar voer op mijn schoot zit ze niet zo meelwormen te kwijlen of te poepen oid :')

Warmhouden is echt de temperatuur. Met handdoeken hou je 'm niet warm, ze moeten echt verwarmd zitten. :)
Edit: de temperatuur verschilt per egel de een wil wat warmer de ander wat koeler. Men houdt meestal een temp. tussen de 23 en de 27 graden aan (74-82 fahrenheit)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:47

Nou, afgelopen nacht heeft ze niet zelf gegeten, maar ze eet nog steeds met smaak haar a/d voer en antibiotica. Heb de DA even gebeld (hij had gevraagd of ik 'm even op de hoogte wilde houden voor het weekend) en meteen gevraagd of 't erg is dat ze een beetje een snotterig neusje heeft de laatste dagen (iets natter dan normaal, doorzichtig vocht, hoor echter niks aan ademhaling oid en het wordt ook niet erger). Hij zei dat dat één van de eerste problemen bij egels is als ze wat verzwakt zijn, en dat de AB daar wel tegen zou helpen.

Ze loopt inmiddels wel weer gewoon normaal, geen waggelende gang. Ze lijkt ook iets chagrijniger als ik haar overdag wakker maak :Y) dat is een goed teken denk ik, toen ze echt ziek was rolde ze wel in een balletje maar deed ze verder niks, normaal als ze sjaggo is gaat ze ook nog 'sissen'. Haar poep is wel nog dunner dan normaal.
Ga maar gewoon verder met de kuur en haar speciale voer, ik hoop dat ze snel weer helemaal opgeknapt is.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 15:52

Is de voeding die je haar nu geeft ook dunner dan anders? Zou dat de dunnere ontlasting kunnen verklaren?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 15:55

Ja, dat is meer van dat blikvoer (niet van die brokjes, maar meer... paté? achtig spul) dus dat zou wel kunnen :j maar de kleur is ook nog niet altijd helemaal zoals het zijn moet, al zitten er wel weer betere poepjes tussen :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:45

Neeee mijn meisje is zojuist in mijn armen overleden |( ;( ben er kapot van. Het leek beter te gaan, ze kreeg haar medicijnen, at het voer, en was actiever, zelfs haar poepjes van afgelopen nacht waren harder en donker. Vanochtend/vanmiddag nog gevoerd en AB gegeven, en dan nu dit ineens ;( ze was vanmiddag nog zo lekker aan het rondscharrelen.

Net ging ze ineens uit haar slaapplekje, en in de hoek naast haar bakjes voer/water liggen. Ze dronk eerst wat water en ging toen weer liggen. Dus ik had haar gepakt, voelde ze al kouder aan, dus ik heb haar meteen onder mijn shirt gestopt om wat op te warmen. Zo heeft ze nog even lekker gelegen, en toen ze weer wat warmer was haalde ik haar er onder uit. Ze was wat slapjes, en werd steeds slapper, toen probeerde ik haar neer te zetten maar ze bleef niet staan - ging gelijk gewoon liggen op haar zij met de oogjes open. Zag dat haar ademhaling onregelmatiger werd en ineens ging ze heel raar "gapen" en toen ineens was het over. Het is allemaal zo snel gegaan, binnen nog geen 3 minuten, ik kan het nog steeds niet bevatten. Het leek weer goed te gaan! En dan nu dit ineens...

Mijn kleine meisje.... ;( ;( heb net nog een hele poos gezeten met d'r op schoot, ze is zo mooi, nu ligt ze in een handdoek op mijn bed en telkens als ik naar haar kijk moet ik nog harder huilen ;( waarom nou zo opeens...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:46

Neeeeeee hoe kan dat nou?! Wat ontzettend naar en wat ontzettend gek dat dat zomaar gebeurt... :(:) Heel veel sterkte en dikke knuf!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:48

Ik weet het niet, het is zo plotseling. Ik denk dat er vanbinnen misschien toch meer aan de hand was, en dat ze misschien nooit echt in "hibernation" is gegaan (daar had ik sowieso al mijn twijfels over aangezien ze nooit echt sliep namelijk, wat ze doen in "hibernation") maar gewoon echt ziek was, en niet alleen die bacteriele infectie. Ik weet het niet, ik hoop alleen dat ze geen pijn heeft gehad, gelukkig was het heel snel over.

Maar wat moet ik nou zonder mijn grappige vrolijke meisje Y;(

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:49

Ohh, dit meen je niet! Y;( Wat erg zeg! Heeel veel sterkte!
Hopelijk heeft ze geen pijn geleden..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:50

Even rouwen, en dan beslissen of je een nieuwe wilt.

Heb zelf vorige week één van mijn konijnen (die ik al 8 jaar had) moeten laten inslapen dus ik weet hoe het nu vlak erna voelt... :(:) Kan je ook vertellen dat het gelukkig vrij snel went.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:52

Klopt, ik heb wel vaker dieren verloren, maar ze was nog maar zo jong en als ik dan dat schattige koppie voor me zie, ik had zo gehoopt dat ze er weer bovenop zou komen. ;( En het is ook zo plotseling. Ik had het echt niet verwacht, juist ook omdat ze weer aan de beterende hand leek te zijn.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 18:54

Ja dat is inderdaad extra balen, ik zeg ook niet dat het nu niet zeer doet. :*

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 18:58

Dat weet ik ook wel! Dankjulliewel trouwens. Ik zit nu ook nog echt zo van... wat moet ik nou? Begraven of hoe, waar wat... mijn kleintje... ik ga zo iig even de dierenarts bellen om het te vertellen. Ik vraag me ook af of het iets te maken zou kunnen hebben met die gekke blauwe 'dingetjes' die hij zag in haar poep, maar waarvan hij niet wist wat het was en hij had het ook nog nooit gezien.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:00

Wil je haar begraven, of liever niet? Zo niet, kun je haar ook naar de dierenarts brengen, die kan haar dan meegeven aan het busje dat het "afval" komt ophalen en dan wordt ze verbrand.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:02

Fiffill schreef:
Dat weet ik ook wel! Dankjulliewel trouwens. Ik zit nu ook nog echt zo van... wat moet ik nou? Begraven of hoe, waar wat... mijn kleintje... ik ga zo iig even de dierenarts bellen om het te vertellen. Ik vraag me ook af of het iets te maken zou kunnen hebben met die gekke blauwe 'dingetjes' die hij zag in haar poep, maar waarvan hij niet wist wat het was en hij had het ook nog nooit gezien.

Doen waarbij je jezelf het beste bij gaat voelen! :(:)

Je kunt ook nog een onderzoek laten doen, na de doodsoorzaak of niet? of wil je dat liever niet?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:03

Ik heb altijd al mijn dieren begraven, maar de DA zit niet echt in de buurt natuurlijk, maar misschien zou hij haar willen onderzoeken, maar ook dan zou ik langs moeten natuurlijk (en met het oog op school heb ik niet "even" tijd om langs te gaan). Enfin, ik bel hem sowieso wel even.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:04

Ja inderdaad!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:04

Dat zal de dierenarts ook wel fijn vinden, tenminste, naar omstandigheden want ik denk dat hij ook liever had gehoord dat het beestje het had overleefd. :(:)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:12

Och Fiffil.. Wat jammer nou!
Er was idd vast meer aan de hand. Sterkte, een diertje verliezen is nooit leuk..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 19:18

Kreeg het antwoordapparaat, ze zijn niet open in het weekend natuurlijk.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:21

Als je hem echt wilt laten onderzoeken.. Weetje ik denk niet dat je haar zolang kan bewaren. Heel luguber, maar, zijn ze nog te onderzoeken nadat ze in de vriezer zijn geweest?

Ik geloof dat ik haar zou begraven. Bah wat vervelend!