Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:09

Wij hebben altijd al veel kauwennesten op het erf. Dat is niet meer bijzonder of speciaal. Die zijn er in overvloed en staan niet op de rode lijst van de vogelbescherming. Steenuilen daarentegen wel. En is dus ook veel bijzonder-der ( :P ).

Fenrir

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:10

Daarom :j plus dat kleine uiltjes gewoon zo ontzettend schattig zijn om te zien... :+:

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:19

Fijn dat je vader toch een poging waagt om de steenuiltjes een kans te geven met de kast! En gaaf dat jullie ook boerenzwaluwen hebben! Hopelijk komen die ook dit jaar weer!

Fiffil, ik had nog nooit een jonge zwarte kraai gezien, dat ziet er idd grappig uit!

Gaaien vind ik prachtig, wij hebben er 3 die elke dag regelmatig in de tuin komen. Roeken vind ik niet lelijk, de juveniele roeken zijn zelfs bijna niet te onderscheiden van een volwassen zwarte kraai eigenlijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:22

Juveniele niet, maar als ze ouder worden krijgen ze zo'n kale plek om die snavel en dat vind ik niet mooi. Vind kraaien het mooiste. :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:28

Ik heb niet zoveel met kraaien. Toevallig zondag vloog er nog ééntje al 'kraaiend' over toen we in de rijdbak stonden. Mijn nekharen gaan dan gelijk overeind staan. Teveel enge films gezien waarin dit kraaiengeluid voorkomt. Krijg dan gelijk een heel naar gevoel.

Vlaamse gaaien zitten bij mij thuis ook veel in de tuin. Familie van de Ekster. Leuke vogels om te zien.

De zwaluwen zijn hier al gesignaleerd. En ik weet zeker dat ze bij ons weer gaan broeden in de stal. Doen ze altijd en geen reden waarom ze dat nu niet zouden doen.
Ik zal daar ook regelmatig foto's van plaatsen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 13:44

in NH-ZH is er nog geen zwaluwen gesignaliseerd, maar hier in de buurt is wel bijna dagelijks een havik te zien en bijna 15 jaar geleden heb ik voor het eerst en laatst een steenuil gezien.

Zwaluwen nemen iedere zomer het ringetjes met halstertouw in de spuitplaats in beslag :+ maar verder de rest is gewoon zoals normaal op de balken een nest aan het bouwen.

ik ben benieuwd of je vader nog ermee doorgaat. +:)+

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 16:34

leuk Duke, ben erg benieuwd naar de boerenzwaluwen! Hihi, te veel naar "birds" van Hitchcock gekeken?... Maar je vind niet alle kraaiensoorten vervelend toch, want de ekster en de gaai vallen ook in die familie ;) .

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:47

In de enge films is het meestal het geluid van raven eigenlijk, omdat raven met slechte voorgevoelens etc. en de dood geassocieerd worden. Ze hebben ook een beetje een grotere snavel en een gemenere blik dan kraaien.

Eksternesten hebben wij veel in de buurt... helaas. :(

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 06:49

Th0mas schreef:
in NH-ZH is er nog geen zwaluwen gesignaliseerd, maar hier in de buurt is wel bijna dagelijks een havik te zien en bijna 15 jaar geleden heb ik voor het eerst en laatst een steenuil gezien.

Wel hoor, ik heb afgelopen weekend een zwaluw zien vliegen bij onze stal! ;)

Edit: en dat is op de grens van NH-ZH

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:21

Eergisteren had mn huisgenootje een stuk of 6 boerenzwaluwen gezien hier in de polder ( Velp, Gelderland)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:51

In Flevoland nog geen zwaluwen gespot
Wel veel ooievaars (bij Lelystad)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 19:55

Hier nu al volop BZ. Is ZH.
Pareltje2 schreef:
leuk Duke, ben erg benieuwd naar de boerenzwaluwen! Hihi, te veel naar "birds" van Hitchcock gekeken?... Maar je vind niet alle kraaiensoorten vervelend toch, want de ekster en de gaai vallen ook in die familie ;) .

Nee, niet alle kraaiensoorten. Maar wel de kraai zelf.

6-4-2011
Gisteren is de hele dat het steenuiltje in de boom blijven zitten. De avond ervoor waren ze er allebei weer.

De man van de uilenwerkgroep heeft een speciaal invliegvoorzetstuk of zoiets. Dat is speciaal zo gemaakt dat kauwen er niet doorheen kunnen, maar steenuilen wel. Die wil hij nu bij ons uitproberen. Probeer nog even via email een afspraak met hem te maken. Wie weet lukt dat!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:01

Wat gaaf dat die man dat wil doen! :j

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 07:58

7-4-2011
De man was gisteren al geweest. Hij heeft het voorzet stuk erop gezet. Het is geen garantie. Dus even afwachten of het wil werken. Hij had het nog niet eerder uitgeprobeerd, omdat het ook weleens voor kan komen dat het uiltje hierdoor niet meer uit de nestkast kan komen. En aangezien wij een camera hebben, kunnen wij dat in de gaten houden.

Hij vertelde ook dat het geen zin zou hebben om het balkon eraf te halen. De kauwen vliegen er dan ook gewoon in.

Op www.beleefdelente.nl zie je het ook gebeuren. Daar hebben holenduiven de kast in bezit genomen en verjagen ze de uiltjes. Maar daar hebben ze nog hoop dat het goed komt. Moeten wij dan ook maar gewoon hebben, die hoop. ;)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:32

Duke, wat fijn dat iemand van de werkgroep meteen is langs gekomen, nu dus afwachten of het werkt. Ja, op beleef de lente.nl is het idd ook dat de holenduiven aan het nestelen zijn in het voorportaal. Maar vorig jaar hebben de steenuiltjes uiteindelijk toch de holenduiven van het nest verjaagt, dus wie weet wat er gaat gebeuren!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:49

Hopelijk komt het weer goed met jullie uiltjes. Hier nog geen zwaluwen gesignaleerd. Ze nemen bij ons altijd bezit van de deel, de garage en inmiddels ook van de paardenstal. Ik vind het leuke vogeltjes maar er is een groot nadeel.....ze schijten echt alles onder :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 12:59

Hoop echt dat het gaat werken!!

(zonder balkon vliegen de kauwen er waarschijnlijk wel in, maar krijgen ze (bijna) niet de takken erin!!)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:01

Ik hoop van harte dat de uiltjes toch terug bezit nemen van de kast :j. Ik duim hoor!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:28

hier ook al de eerste zwaluw gezien op stal! Ik weet niet of ze daar ook nestelen, want ik sta er pas sinds november.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:59

Jaja, ze nemen de ringetjes weer in beslag :+ ook hier boerenzwaluw gesingaleerd!

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 14:52

Ik heb nu ook een boerenzwaluw gezien, toen we gisteren in de Oostvaardersplassen waren!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 10:27

11-4-2011
De kauwen gaan gewoon weer de uilenkast in. Ze nemen dan wel geen grote takken meer mee, maar meer pluis en kleine takjes, toch hebben ze hun zinnen gezet op de uilenkast. Ze zullen er waarschijnlijk niet in gaan broeden, want daarvoor hebben ze toch die grote takken nodig. Dus wat winnen ze ermee? We balen enorm hiervan.

M'n vader heeft nu de uilenkast verplaatst naar de andere kant van de boom en op de oude plek een kauwenkast gehangen.

De uiltjes zijn nog steeds dagelijks in de boom. Het is afwachten of ze uberhaupt de kast weer in gaan. En of de kauwen het nu eindelijk eens opgeven.

We zijn van plan in het najaar alle plekken waar de kauwen broeden dicht te maken (buizen, schoorsteen, kasten), zodat ze wellicht volgend voorjaar ontmoedigd zijn en verder trekken als ze merken dat ze hier niet meer kunnen broeden.

~o~
De konijntjes zijn 'uitgevlogen'. Barst hier nu van de jonge konijnen, want er waren wel meerdere nestjes op en rond het erf.
~o~

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 10:46

mooi dat jullie zoveel ondernemen.

zelf vind ik kauwen ook wel grappige vogels, maar inderdaad zijn uilen een stuk bijzonder-der ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:41

Heel gaaf!! Heb nog niet alles doorgekeken, maar die uiltjes zijn zo schattig!
Hier zit ook een paartje als ik naar mijn paarden rij, niet ver bij jou vandaan (tussen alphen & zwammerdam)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 12:09

Wat balen zeg, de kauwtjes zijn wel volhardend. Wat een goed idee van je vader, misschien werkt de verwisseling van de kast wel! Ik ben heel benieuwd.

Deze petitie kwam ik tegen bij de roofvogeldagen afgelopen weekend, vind het wel een goeie! Misschien willen er meer mensen tekenen?
http://petities.nl/petitie/verbod-op-he ... roofvogels