Twee wilde rattenmeisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 06:34

Dan ben ik minstens zo erg, ik kan (en wil) het ook niet. :) Ik vind het vaak ook onnodig om een levend wezen te doden omdat je er 'last' van hebt, vaak zijn er wel creatieve oplossingen te bedenken om van ze af te komen zonder dat ze dood hoeven.

Wat die vergiftiging betreft, ik ben een paar weken geleden een heel lief jong ratje (uit mijn opvangnestje) verloren die alle symptomen van vergiftiging had. Ingewikkeld verhaal omdat ze natuurlijk niet echt vergiftigd was, maar volgens de DA gaat het er zo aan toe als ratten gif eten. Een langzame, nare dood. Dat beestje heeft zo geleden, ik was al tegen gif maar nu vind ik het helemaal een vreselijk idee...
Ik kan ergens (heel rationeel) best begrijpen dat wilde ratten overlast kunnen geven, maar ik hoop dat er dan een keer minder gruwelijke methodes komen om ze te bestrijden.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:32

Wat een leuke foto's zeg <3

Wat betreft gif ben ik het met je eens hoor, het is walgelijk spul. Duurt erg lang, is erg pijnlijk en als een ander dier bvb een uil oid een ratje zou vangen die vergiftigd is gaat ie er ook aan onderdoor. Ben wel eens zo'n uil tegengekomen, naar de opvang gebracht maar heeft t niet overleefd.
Eigenlijk is het belachelijk dat t spul overal te koop is en door iedereen gebruikt kan worden, ik doe een biomedische opleiding en hierin doe ik nu enkele eenvoudige kleinschalige dierproeven, zoals bvb kleine gedragsexperimenten met muizen. Maar zonder een speciale bevoegdheid daarvoor mogen wij niet eens een muis hanteren. Laat staan dat als je later een muis of rat wil gebruiken in een relatief onschuldig onderzoek dat je dat in nederland zomaar gedaan krijgt. Maar stap je buiten de deurtjes van het lab en de universiteit dan mag je elke rat en muis op je pad langzaam en pijnlijk doden? 8)7

aerdenhout1

Re: Twee wilde rattenmeisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 15:46

Probleem is dat het hier gemeente grond is en ik heel weinig heb in te brengen.
SSSSSST niet verder vertellen, maar ik zet de voer hokjes meestal zo dat ze er niet in kunnen!
Momenteel heb ik uilen op het terrein en de ratten zijn beduidend minder aan het worden!
Ook niet leuk natuurlijk deze dood, maar wel sneller dan gif gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:42

Weer even een update. :)

Het gaat heel goed, tenminste: Zolang ik geen dingen doe waarvan te voorspellen is dat ze het niet leuk gaan vinden. :D Vorige week wilde ik de dames wegen, Zonder-Vlekje liet het nog wel toe, zij weegt 280 gram. Met-Vlekje vond het een heel verkeerd plan, dus die heeft een gat in mijn duim gebeten. :+ Groot gelijk!

In de 'normale' omgang zijn het heel makkelijke ratten, ze komen altijd en zijn heel lief en aanhankelijk. En de drie halfwildjes leren daardoor ook heel makkelijk dat mensen niet eng zijn, die zijn vrij makkelijk tam te krijgen omdat ze altijd achter de Krummels aan lopen.

Net heb ik wat foto's van de dames gemaakt, mijn mooie meisjes.

Zonder-Vlekje:
Afbeelding

Afbeelding

Die haartjes. <3
Afbeelding

Met-Vlekje doet het niet zo braaf als haar zusje, de wereld is toch veel groter dan alleen de bank... :D
Afbeelding

Afbeelding

Die prachtige voetzooltjes!
Afbeelding

En 1 van de halfwildjes, Gouti met het kleine vlekje, ook nog even:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:19

Mooie foto's van de krummels :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:12

Idd hele mooie foto's van ze! Ik zie de oortjes gewoon bewegen in mijn hoofd :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:18

Iedere keer moet ik toch weer lachen om die namen... met vlekje.. zonder vlekje!
Maar OOOO... wat zijn en blijven ze toch verschrikkelijk leuk!
Weer leuke foto's en die 2 hebben toch weer heel veel geluk gehad dat ze bij jou mogen wonen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:20

Bedankt! :)
De namen zijn ook echt te idioot, ik weet het. :D

Ods schreef:
Ik zie de oortjes gewoon bewegen in mijn hoofd :)

Grappig dat je dat schrijft, ze communiceren echt enorm met die oortjes, constant in beweging inderdaad. :wow: Veel meer dan de tamme ratten. Ze hebben ook van die leuke kreukeltjes in de oortjes. :+:

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:23

Ik denk omdat ik ze toen bij je heb gezien dat het zo'n indruk heeft gemaakt. Het andere communiceren is toen echt opgevallen en maakt zo'n foto van ze veel beeldender :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:24

Ik blijf het geweldig vinden hoe jij met de ratten bent Jill :j

Ik heb het er ook eens met mijn vriend over gehad.. en over een poosje willen wij zelf gaan klussen: mooie kooi maken en dan ook gaan kijken voor ratjes :D

marissa119

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:59

Wat lief! <3

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:20

De wilde ratten liepen op stal ook gewoon over de tafels heen of vanalles te stelen, zie waren echt niet bang en brutaal. Vriendin van mij wou er 1 pakken met een ovenhandschoen, we dachten dat ze zouden bijten, maar deden ze niet eens! Tot we een stel katten op stal hadden, toen was het feest over.
Die waren trouwens een slag groter als de huisratten. Ik vind ze wel schattig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:14

Ods schreef:
Ik denk omdat ik ze toen bij je heb gezien dat het zo'n indruk heeft gemaakt. Het andere communiceren is toen echt opgevallen en maakt zo'n foto van ze veel beeldender :j

Oh ja, tuurlijk. :D Grappig dat het zo opvalt, leuk!

Jans schreef:
Ik blijf het geweldig vinden hoe jij met de ratten bent Jill :j

Ik heb het er ook eens met mijn vriend over gehad.. en over een poosje willen wij zelf gaan klussen: mooie kooi maken en dan ook gaan kijken voor ratjes :D

Dankje. :)
En wat leuk zeg, dus toch ratjes! *\o/* Houd me maar op de hoogte! :)

marissa119 schreef:
Wat lief! <3

Bedankt!

CK88 schreef:
De wilde ratten liepen op stal ook gewoon over de tafels heen of vanalles te stelen, zie waren echt niet bang en brutaal. Vriendin van mij wou er 1 pakken met een ovenhandschoen, we dachten dat ze zouden bijten, maar deden ze niet eens! Tot we een stel katten op stal hadden, toen was het feest over.
Die waren trouwens een slag groter als de huisratten. Ik vind ze wel schattig!!

Wildjes laten zich niet snel zien, maar het komt inderdaad voor dat ze een bepaalde ruimte zo tot 'comfort zone' hebben gemaakt dat ze er op hun gemakje rondlopen. :)

Ik vind het altijd wel grappig dat iedereen zegt (of denkt?) dat wilde ratten zoveel groter zijn dan tamme ratten, ik vraag me toch af hoe objectief dat is. :) Mijn wildjes zijn een stuk fijner dan de tamme ratten hier, niet kleiner maar wel heel smal, gespierd en zonder een grammetje vet. Hun broertjes en zusjes hebben dat ook, wel zijn de broertjes gewone grote kerels rond de 500/600 gram, maar dat halen tamme mannenratten ook met gemak.

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:46

@ RP : even stukje van je gequote: "..wel zijn de broertjes gewone grote kerels rond de 500/600 gram, maar dat halen tamme mannenratten ook met gemak."
Dat halen tamme mannen idd ook met gemak.. mijn tamme mannen zijn allemaal boven de 500+ sommige zitten op 550 maar ik heb ook 1 van 600nog wat gram en ook 1 van in de 700. ;) Ik vind het ook altijd grappig dat mensen denken dat wilde ratten zoveel groter zijn dan tamme ratten want volgens mij is dit helemaal niet zo. De tamme rat lijkt mij juist wat fijner, smaller, ieler.. hoe je het ook wil noemen :P ze lijken mij gewoon veel slanker qua bouw ook ivm dat ze de hele tijd bezig zijn met overleven.. hierdoor zijn ze dus altijd in beweging. Ik heb verder juist niet veel verstand van wilde ratten, maar dit is mijn gedachtegang erover :+

Leuke foto's allemaal RP, en wat zijn ze toch al mooi uitgegroeid! erg mooie kleuren hebben ze gekregen :D
Hoe is het met je andere ratjes? En hoe gaat de knuffel therapie met Creep, zit hij al bij vriendjes/vriendinnetjes? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:23

Inderdaad, Creepy hier is ook ruim 600 gram. :j
Heel veel (levende) wilde ratten heb ik ook nog niet gezien, maar als ik de Krummels en hun broertjes en zusjes zie houd ik het er even op dat ze wel net zo lang zijn, maar echt wat smaller. En vooral gespierder, echt geen vetjes te bekennen. :n

Met de rest gaat het goed, ze zijn nu helaas wel allemaal rond de 2 jaar dus het medische gekwakkel kan gaan beginnen, maar misschien valt het wel mee. :)
Creep zit nog steeds alleen, hij blijft die woedeaanvallen houden en de ratten die ik met hem geprobeerd heb zijn daar niet tegenop gewassen, die zijn te lief en sociaal. Ik heb nu een andere grote boze (ex)kerel hier voor knuffeltherapie en ik denk dat ik die 2 maar eens aan elkaar ga voorstellen. Kan heel goed of heel fout gaan, het is in ieder geval het proberen waard. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:27

Hoog tijd voor weer een update, ze zijn weer in vele opzichten gegroeid. :)

In de groep is behoorlijk wat aan het veranderen. Tot een maand of twee geleden was Mamsje de alpha (leider) van de groep maar inmiddels heeft Zonder-vlekje het stokje overgenomen. Het was een heel mooi, natuurlijk, en vooral logisch proces. Mamsje is oud en niet meer heel fit en met de komst van de Gouti's merkte ik sowieso al dat de Krummels zich sterker gingen voelen in de groep. Ze vormen met zijn vijven echt een beetje een apart groepje, mijn persoonlijke rattenplaag. :))

Er is 1 tam meisje overleden en daarom is de verdeling wild/halfwild vs. tam nu gelijk, best interessant. Ze vormen absoluut één groep hoor, ze zijn heel hecht, maar qua communicatie is des te duidelijker nu wat de verschillen zijn. Wat ik echt het allergaafst vind is de manier van bewegen van de (half)wildjes. Het is te vergelijken met een groep vogels of vissen, ze bewegen volledig synchroon en kunnen ook heel mooi vijf-op-een-rij zitten. :D

Nu Zonder-vlekje de alpha is, is ze ook een stuk zelfverzekerder. Ze straalt één en al rust en leiderschap uit, ze is groter en steviger geworden en ze ruikt heel erg lekker. :j Ze is naar mij toe ook helemaal niet meer onzeker, wat weer een voordeel is bij de omgang met haar zusje en de Gouti's, die allemaal nog wel wat wantrouwig zijn soms. Maar al met al mag ik niet klagen, ze zijn allemaal prima hanteerbaar. :)

Vanmiddag heb ik weer wat foto's van de dames gemaakt, een beetje in kerstsfeer. ;)

Zonder-vlekje:
Afbeelding

Samen, Met-vlekje blijft lekker veilig achter haar stoerdere zus. :D
Afbeelding

Afbeelding

Met-vlekje en Mamsje. <3
Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:30

Ik blijf ze echt zo verschrikkelijk leuk vinden!
Het zijn weer geweldige foto's!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:54

Wat kan je er toch altijd beeldend over schrijven RatPassion!! Prachtige foto update ook weer!

En uh... kan je niet wat langer op vakantie gaan? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:23

Ze zijn groot! :D

Wie is er overleden? :o

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:51

Ah wat een super lieve foto's!
Je moet de villa van ze ook even hier showen hoor :D

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 00:53

Wat een leuke foto's RP :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:32

aerdenhout1 schreef:
Ik blijf ze echt zo verschrikkelijk leuk vinden!
Het zijn weer geweldige foto's!

Dankje!

Ods schreef:
Wat kan je er toch altijd beeldend over schrijven RatPassion!! Prachtige foto update ook weer!

En uh... kan je niet wat langer op vakantie gaan? :o

Hihi, ik moet me soms wat inhouden, kan nogal enthousiast worden als ik het over ze heb. :o :D

Neeeeeee, zo lang kan ik ze niet missen!! :D En ik tel ze meteen als ik terug ben hoor, als er eentje ontbreekt weet ik waar ik moet zijn. :))

Jans schreef:
Ze zijn groot! :D

Wie is er overleden? :o

Ja, Zonder-vlekje is in korte tijd van 290 naar 340 gram gegaan. :j Met-vlekje kan ik niet wegen, maar die is ook zeker zwaarder geworden.

Zammy (a.k.a Snappie) is overleden, de dochter van Mamsje. Het ratje dat op mijn avatar staat, echt een liefje was het....

zwenneke schreef:
Ah wat een super lieve foto's!
Je moet de villa van ze ook even hier showen hoor :D

Oh ja, de villa. :D Ik doe ze echt een groot plezier door ze dozen te geven, vorige week had ik een grappige gevonden in de supermarkt, die werd wel gewaardeerd:

Beetje vage foto omdat hij met mijn telefoon genomen is, maar dit zijn dus 4 van de 5 (half)wilde neusjes. :+:
Afbeelding

MirandaNH schreef:
Wat een leuke foto's RP :D

Dankje! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:38

Aww Zammy ;(

De villa ziet er wel heel knus uit zo :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:39

Aaaa wat schattig! :D Al die neusjes!

Ik ben op dit moment nog aan het klussen aan een betere kooi voor mijn gerbils, tot dan toe moeten ze het even doen met de rattenkooi.. Maar als dat gebeurd is wil ik ook weer tamme ratjes :D

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 10:53

wat een geweldig leuke foto,s.
Ze zeggen altijd dat wlde ratten ziektes bij zich dragen .
Is dit ook zo of is dat een fabel ?

Ik heb ook ratjes in en rondom mijn stallen .
Mijn stalkat heeft geaccepteerd dat ze er zijn .
En ik zelf heb er ook weinig moeite mee.
Er is er ook een die nogal strand is en gewoon bij mijn geitjes mee brokjes zit te eten en alleen ff opkijkt als ik eraan kom .

Ik kan er weinig tegen beginnen . voer etc zit allemaal in kasten afgesloten kunnen ze niet bij .
Heb een kat lopen er zitten 2 buizerds in het bos , en er loopt zelfs een vos .
Maar ze vinden het te gezellig bij mij .

Het enige waar ik gek van word is dat ze al mn pakken vlas openknagen .
Daar moet ik nog iets op verzinnen .

maar vergiftigen of iets dergelijks zal ik nooit doen .