Net geboren drieling (kalfjes)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Re: Net geboren drieling (kalfjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:46

Ah oliebol, dat had ik moeten weten (moest dat ras ook leren voor school namelijk Schijnheilig).

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 22:49

Wat zijn ze toch lief!! Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:25

wat ontzettend lief!!
de meeste kalfjes die ik zie zijn groter en stiertjes voor het vlees

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 01:52

Lachen Prachtige MRIJ kalfjes. Mijn hart blijft toch bij de roodbonte koeien ook al lopen er hier nu van die blonden rond.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 18:27

Tijdje geleden alweer dat ik hier even gekeken heb! Maar wat zijn ze leuk geworden! Echte dames!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 20:10

Roodbonte vind ik ook mooier dan zwartebonte hoor, zien er vaak wat 'vlesiger' uit. Die zwarte zijn van die gratenpakhuizen. Scheve mond

Ik zal binnenkort weer foto's maken. Lachen

Aims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:49

Wat geweldig Marleen! Ik snap wel dat je vader helemaal hoteldebotel er van is *LOL*
Ze zijn echt super lief, blijven ze echt voor altijd bij jullie?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 00:55

marleen_88 schreef:
Roodbonte vind ik ook mooier dan zwartebonte hoor, zien er vaak wat 'vlesiger' uit. Die zwarte zijn van die gratenpakhuizen. Scheve mond

ja MRY is van oorsprong dubbeldoel he,
dus voor de melk en voor het vlees.
weet eigenlijk niet of dat nog zo is, of dat ze inmiddels meer op luxe en productie zijn gefokt?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 19:04

Aims schreef:
Wat geweldig Marleen! Ik snap wel dat je vader helemaal hoteldebotel er van is *LOL*
Ze zijn echt super lief, blijven ze echt voor altijd bij jullie?

Dank je. Lachen
Jazeker! Over een jaar of 2,5 worden ze gedekt en als ze dan hebben gekalfd worden het melkkoeien en blijven ze totdat ze op zijn. Lachen

Marigold schreef:
marleen_88 schreef:

weet eigenlijk niet of dat nog zo is, of dat ze inmiddels meer op luxe en productie zijn gefokt?

Wij fokken in ieder geval niet voor productie, maar gezonde mooi ogende koeien. Het aantal liters wat ze geven kan m'n vader niets schelen.
Liever een gezonde koe die 15 liter geeft dan een zieke koe die 30 (vaak nog meer) liter geeft. Lachen

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:33

Komen er nog een keer nieuwe foto's Lachen
En hoe gaat het met de pootjes?

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:42

biancailona schreef:
bij ons gaan ze ook standaard weg Knipoog

Waar gaan die heen dan?
Geen commentaar hoor alleen erg nieuwsgierig.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 19:49

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:42

dubbeldoekoe? sorry klinkt zo vreemd.
Sorry als ik zo negatief moet zijn maar kan me niet ontrekken aan het idee dat ik het een vaag topic vindt, de kalfjes worden met de emmer gevoerd, waarom ze niet gewoon bij mamma laten lopen, krijg altijs zon dubbel gevoel bij dit soort topics, als mams een keuze had had ze graag voor haar kinderen gezorgd dan er trots bij vertellen dat ze bij jullie mogen blijven tot ze op zijn?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:53

berpie schreef:
biancailona schreef:
bij ons gaan ze ook standaard weg Knipoog

Waar gaan die heen dan?
Geen commentaar hoor alleen erg nieuwsgierig.

opfok, en daarna, tja dat denk dat je wel weet, biefstuk etc.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:56

berpie schreef:
dubbeldoekoe? sorry klinkt zo vreemd.
Sorry als ik zo negatief moet zijn maar kan me niet ontrekken aan het idee dat ik het een vaag topic vindt, de kalfjes worden met de emmer gevoerd, waarom ze niet gewoon bij mamma laten lopen, krijg altijs zon dubbel gevoel bij dit soort topics, als mams een keuze had had ze graag voor haar kinderen gezorgd dan er trots bij vertellen dat ze bij jullie mogen blijven tot ze op zijn?

Koe die naast melk ook een stukje vlees aan zit.
En als alle boeren de kalfjes bij de koeien lieten lopen was er geen zuivel in de winkels. Daarnaast produceert een koe veel meer dan een kalfje op kan, er wordt al eeuwen op lactatie geselecteerd.

En ja ik vind dat ze er trots op mag zijn dat ze bij hun mogen blijven tot ze op zijn. Een huisdier neem je ook afscheid van als het niet meer gaat. Of moet je zo'n dier een lijdensweg af laten leggen als het niet meer gaat en wachten tot ie op een dag dood in de wei ligt?

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 21:57

wij hebben holsteiners en tja ieder zijn keuze he Knipoog wij zijn hier ook trots op Bloos
wil nou niet zeggen dat ze gratenpakhuizen zijn marleen_88
wij gaan ook voor een gezonde koe.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:23

Ach wat lief! Helemaal gemist dit topic! Gefeliciteerd met de mooie dames! Ze lijken we erg veel op elkaar zeg!

Heb je al nieuwe foto's??

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:27

nou dan wil ik ook onze koetjes laten zien,
wij hebben ook belgische lauwe( dikbillen)
Afbeelding
september hadden we 2 kalveren ( stiertjes)
Afbeelding
bink
Afbeelding
bjorn

deze foto's waren ze 4 weken.
nu 3 maanden later:
Afbeelding

Afbeelding

jammer dat het stiertjes zijn Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:48

tot welke leeftijd houden jullie ze Vrouwke?

en over de kalfjes, je ziet heel soms boeren (biologische) die de kalveren bij de koe laten,
hoe ze de koeien dan melken weet ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.
zoals het nu gaat, kalf bij de koe weg, dat is gewoon hoe het gaat.
kalfjes blijven een dag of 10 in het aparte hok of de iglo, en dan gaan ze op de groep stal.
de koe gaat na een dag ofzo weer bij de rest van de koeien, en is na een paar dagen weer in haar gewone ritme.
melkkoeien worden gehouden voor de melk, dus zonder melken geen koeien en dus ook geen kalfjes.
ik vraag me al wel een tijd af of het niet rendabeler is, en toch mogelijk is door speciale stallen/rekken oid, om de kalveren er bij te laten lopen,
bijvoorbeeld in een potstal, en de koeien 2 keer daags apart te nemen om te melken.
het beetje melk dat er midner afkomt omdat de kalveren het drinken, kan je compenseren door geen melkpoeder meer te hoeven kopen,
en het is misschien ook minder arbeids intensief (niet meer kalfjes voeren, emmers wassen, etc.)

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:07

Wauw wat bijzonder!
Gefeliciteerd met deze prachtige drieling !!!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:11

@ marigold Ik ben bedrijfsleider geweest bij een biologische boer. Bij ons bleven de kalfjes 24 uur bij de moeder. Daarna werden ze gescheiden. Kalfjes in een hok en de koe weer in de kudde. In die 24 uur werd de koe niet gemolken. Als bleek dat de koe slecht ter been was en zich dus niet op de roosters zou kunnen redden, bleven ze gezamelijk iets langer in de afkalfstal. In die stal was ook een vacuumleiding dus de koe konden we dan in de emmer melken.
Je hebt inderdaad ook boeren die de kalfjes bij de koe laten. Dit zijn vaak zoogkoeien en worden dus nooit gemolken en alleen voor het vlees gehouden.
Door een kalf met de hand te geven, weet je precies wat hij binnen krijgt. Iets wat dus onmogelijk te controleren is als je alles maar bij elkaar laat lopen. Daar komt bij dat een kalf met gemak 20 liter op kan drinken wat hij dus helemaal niet nodig heeft. Vergelijk het maar met een paard die je een zak biks geeft. Dat paard eet zonder problemen 5 kg of meer op maar heeft het niet nodig. Zo is dat dus ook bij kalfjes, die drinken dan voor het lekkere. Het is veel belangrijker om iets minder melk te geven en een deel krachtvoer en ruwvoer dan het kalf vol te stoppen met melk.
Als een koe 40 liter geeft en het kalf drinkt daar op zijn gemak 20 liter van, komt er dus maar voor 20 liter geld binnen. Maar, als je dat kalf met de hand 10 liter geeft, krijg je dus voor 30 liter geld.
Die stalsituatie die jij omschrijft is erg mooi maar, helaas niet rendabel genoeg. Er zijn al genoeg mensen geweest die daar op hebben zitten rekenen.
Wat ook nog een voordeel is van het verwijderen van het kalf vlak na de geboorte, is dat je niet bang hoeft te zijn voor besmetting van onder andere para-tbc. Een ziekte waar juist pasgeboren kalfjes erg vatbaar voor zijn. En eenmaal opgelopen, is er geen genezing meer mogelijk.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:53

Marigold schreef:
tot welke leeftijd houden jullie ze Vrouwke?

en over de kalfjes, je ziet heel soms boeren (biologische) die de kalveren bij de koe laten,
hoe ze de koeien dan melken weet ik niet, maar ben er wel benieuwd naar.
zoals het nu gaat, kalf bij de koe weg, dat is gewoon hoe het gaat.
kalfjes blijven een dag of 10 in het aparte hok of de iglo, en dan gaan ze op de groep stal.
de koe gaat na een dag ofzo weer bij de rest van de koeien, en is na een paar dagen weer in haar gewone ritme.
melkkoeien worden gehouden voor de melk, dus zonder melken geen koeien en dus ook geen kalfjes.
ik vraag me al wel een tijd af of het niet rendabeler is, en toch mogelijk is door speciale stallen/rekken oid, om de kalveren er bij te laten lopen,
bijvoorbeeld in een potstal, en de koeien 2 keer daags apart te nemen om te melken.
het beetje melk dat er midner afkomt omdat de kalveren het drinken, kan je compenseren door geen melkpoeder meer te hoeven kopen,
en het is misschien ook minder arbeids intensief (niet meer kalfjes voeren, emmers wassen, etc.)

tot de 9 maanden, het zijn echte vlees koeien.
het is jammer dat het beide stieren zijn, die worden geslacht met de 9 maanden.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 22:02

marleen_88 schreef:
Dank je. Lachen
Jazeker! Over een jaar of 2,5 worden ze gedekt en als ze dan hebben gekalfd worden het melkkoeien en blijven ze totdat ze op zijn. Lachen

Wij fokken in ieder geval niet voor productie, maar gezonde mooi ogende koeien. Het aantal liters wat ze geven kan m'n vader niets schelen.
Liever een gezonde koe die 15 liter geeft dan een zieke koe die 30 (vaak nog meer) liter geeft. Lachen[/quote]

Vaak is het zo dat als koeien meerlingen krijgen waarvan 1 stier kalf de koekalf vaak steriel is. (ook wel kween genaamd) Dus dat jullie alleen maar koekalveren hebben gekregen is dan toch wel heel fijn. Heb je dat probleem niet.
Veel succes met de dames.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 11:08

MandyR schreef:
@ marigold Ik ben bedrijfsleider geweest bij een biologische boer. Bij ons bleven de kalfjes 24 uur bij de moeder. Daarna werden ze gescheiden. Kalfjes in een hok en de koe weer in de kudde. In die 24 uur werd de koe niet gemolken. Als bleek dat de koe slecht ter been was en zich dus niet op de roosters zou kunnen redden, bleven ze gezamelijk iets langer in de afkalfstal. In die stal was ook een vacuumleiding dus de koe konden we dan in de emmer melken.
Je hebt inderdaad ook boeren die de kalfjes bij de koe laten. Dit zijn vaak zoogkoeien en worden dus nooit gemolken en alleen voor het vlees gehouden.
Door een kalf met de hand te geven, weet je precies wat hij binnen krijgt. Iets wat dus onmogelijk te controleren is als je alles maar bij elkaar laat lopen. Daar komt bij dat een kalf met gemak 20 liter op kan drinken wat hij dus helemaal niet nodig heeft. Vergelijk het maar met een paard die je een zak biks geeft. Dat paard eet zonder problemen 5 kg of meer op maar heeft het niet nodig. Zo is dat dus ook bij kalfjes, die drinken dan voor het lekkere. Het is veel belangrijker om iets minder melk te geven en een deel krachtvoer en ruwvoer dan het kalf vol te stoppen met melk.
Als een koe 40 liter geeft en het kalf drinkt daar op zijn gemak 20 liter van, komt er dus maar voor 20 liter geld binnen. Maar, als je dat kalf met de hand 10 liter geeft, krijg je dus voor 30 liter geld.
Die stalsituatie die jij omschrijft is erg mooi maar, helaas niet rendabel genoeg. Er zijn al genoeg mensen geweest die daar op hebben zitten rekenen.
Wat ook nog een voordeel is van het verwijderen van het kalf vlak na de geboorte, is dat je niet bang hoeft te zijn voor besmetting van onder andere para-tbc. Een ziekte waar juist pasgeboren kalfjes erg vatbaar voor zijn. En eenmaal opgelopen, is er geen genezing meer mogelijk.

Toch snap ik dat niet. Een kalf drinkt toch wat hij nodig heeft? Zo gaat het toch met alle jonge dieren? We halen toch ook niet de veulens bij de merries weg omdat ze anders veel te veel melk drinken?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 12:05

Wat een bijzondere gebeurtenis zeg!! zoiets maak je idd niet vaak mee.
Gefeliciteerd met jullie aanwinsten.
Ik ben zelf ook weg van roodbonte koeien Haha!