De Discus en hun Zwerm

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re: De Discus en hun Zwerm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 17:34

ROFL Fishcam die is goed Nagelbijten / Gniffelen
Nou ... ik heb in ieder geval wel weer wat Fishcamfragmentjes (foto's) voor jullie.

De Zwerm is inmiddels 5 weken en 2 dagen oud. Wel ietwat uitgedund... helaas. De afgelopen 2 dagen toch weer wat uitvallers gehad... Moet zeggen dat ik ongeruster ben dan mijn vriend maar goed, tijd zal het leren Lachen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er in de gauwigheid toch nog een stuk of 70 geteld (in de bak). Het zijn er nog genoeg maar ze zijn en blijven gewoon nog vrij kwetsbaar. Vlak voordat ik de foto's ging maken hebben ze hun buik vol gegeten... ze zijn dus op de foto's lekker aan het 'uitbuiken' bij papa en mama Lachen

Dreeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:35

Jeej wat groeien ze hard zeg !! Het zijn al echt visjes !!! Geweldig om te zien ! Haha!

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:52

Ieeh Lon wat zijn dat leuke vissies!! Haha!

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:32

oooh cool Lovers n zijn het echt mini discussen Haha!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:45

Jemig, ze groeien als kool zeg!
Je ziet nu erg goed de 'details' vanaf de foto, de vinnetjes ed.
Super interessant om dit te zien, ik blijf je zwerm volgen, jammer van de uitvallers, ik hoop dat het daarbij blijft.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 19:52

Jeutje ze worden met de foto groter Bloos!

Gaaf hoor!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 20:33

Woow ze worden echt groot.. Echt gaaf om te zien..
Hopen dat er geen uitvallers meer komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 21:43

Wauwww die groeien goed zeg!!!! Knappe fishies!!! Lovers

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:40

Lontje, kan gewoon niet anders zeggen dan wat gaaf zeg Haha! Maar hoe ''fokken'' jullie nou met die vissen?? Heb eigenlijk geen idee hoe dat gaat en hoe vaak per jaar...

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 22:55

ha
ze worden al groot!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 23:02

Hoe zet je die vissen eigenlijk over? pak je ze met de hand, of met een netje/bakje?

Ze worden echt al groot!

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:14

Wij doen dit puur als hobby. We hebben nu 2 stelletjes, waarvan de ene in Het Zwembad zit en vakantie houdt. Ik dacht eerst eind vorig jaar maar blijkt nu vóór mei dit jaar geweest te zijn hebben we een nest gehad waarbij het dus helemaal mis ging. Dit is pas ons tweede nest. Lachen De Discusvis zoekt z'n eigen partner. Je kunt wel 2 vissen in een kweekbak zetten waarvan je weet wat vrouw en man is maar als ze elkaar, om wat voor reden dan ook, niet mogen dan kun je het schudden. Clown Vaak moet er speciaal geprepareerd water gebruikt worden om de Discusvissen tot leggen toe aan te zetten. Dit noemen ze Osmose water. Dit doe je d.m.v. een Osmose apparaat. Hiermee verlaag je o.a. de hardheid van het water en verwijder je bepaalde organische verbindingen uit het water. Het Osmose water meng je dan weer met kraanwater tot je de juiste verhouding hebt.

Onze vissen echter voelen zich heerlijk in het water wat er bij ons uit de kraan komt. Zo prettig dat ze dus in Het Zwembad al meerdere keren spontaan eitjes gelegd hebben. Helaas hebben de jongen daar heel weinig tot geen kans om te overleven omdat er in Het Zwembad ook zgn. eirovers leven die de larvjes binnen 2 nachten allemaal op hebben gegeten. Eitjes eten krijgen de rovers geen kans toe... de Discusvis verdedigd de eitjes zo fel daar komt niemand bij maar zodra de eitjes uitgekomen zijn en de larvjes los gaan zwemmen (en dus op de huid moeten gaan) ontstaan er roofpartijen. Door alle drukte raken de arme larvjes het overzicht al heel snel kwijt en door de paniek verliezen de ouders de controle over alles en binnen korte tijd zijn alle larvjes dus opgegeten.

Nu ze apart zitten kunnen de ouders in alle rust de beste verzorging geven die je maar wensen kan. Normaal gesproken haal je met een week of 4 de ouders weg bij de jongen maar omdat dit stel het zo goed doet en ze er zelf niet onder lijden (zijn nog steeds goed op gewicht) hebben we besloten het gezin voorlopig niet uit elkaar te halen.

Ik heb, ben ik bang..., wel een klein probleempje ontdekt vanavond... kieuwworm
De volwassen vissen lijden hier niet onder maar dit kan dodelijk zijn voor de kleintjes Scheve mond Ze worden dus behandeld nu...
Laatst bijgewerkt door Lontje op 20-11-08 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-08 23:16

smokey17 schreef:
Hoe zet je die vissen eigenlijk over? pak je ze met de hand, of met een netje/bakje?

Clown we hebben een net wat je normaal gesproken voor de vijver gebruikt, om de grote Discussen te kunnen vangen. De kleine visjes vang je met een kleiner fijnmaziger netje. Je kunt ze met de hand niet pakken. Ze eten wel uit je hand maar laten zich niet vangen dan, daar zijn ze te snel voor.
De Discus zwemt over het algemeen heel statig en rustig door het water maar kunnen enorme snelheden ontwikkelen als het nodig is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:26

Lontje schreef:
Ik heb, ben ik bang..., wel een klein probleempje ontdekt vanavond... kieuwworm
De volwassen vissen lijden hier niet onder maar dit kan dodelijk zijn voor de kleintjes Scheve mond Ze worden dus behandeld nu...

Oei, dat is balen zeg... ik hoop dat ze hier snel weer vanaf zijn.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:29

Jeetje wat een domper, ik hoop dat het heel goed gaat nu.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 10:37

Wat ontzettend balen van die kieuwworm. Hopelijk gaat het snel weer op en top met je gezinnetje!
Ik blijf het trouwens zeggen. Top dat je dit topic geopend hebt. Echt heel interessant en leuk om te volgen.

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:31

oeh, dat is minder, hopelijk slaat de behandeling aan en vallen er niet te veel slachtoffers Ach gut

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:32

Oh ik hoop zo dat ze het nu wel overleven!! Ik vind de foto's zo leuk!!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:52

Wat een domper zeg, van die wormen Scheve mond . Zijn dit dezelfde soort die het vorige nest geveld heeft?
Ik hoop dat de behandeling vlug aanslaat zonder al te veel slachtoffers te maken onder de kleintjes!

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 16:00

Nee, de vorige keer waren het lintwormen al ben ik er geheel niet gerust op Scheve mond Heb hier echt zo de balen van... Het is nu de behandeling afwachten, meer kunnen we niet doen. Ik zie vandaag wel visjes met 1 kiew ademen maar er zit wel genoeg leven in en ze hebben gegeten. Hopen maar dat ze er zo vanaf zijn...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:05

Ik hoop het met je Ach gut !! Weet je soms wat de oorzaak is van de wormenbesmetting? En hoelang duurt het tot de behandeling werkt?

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 16:13

Dat is het probleem, ik heb geen idee. Al het filtermateriaal etc. is uitgekookt voor het de bak in ging. In Het Zwembad waar de ouders uitkomen is niets aan de hand. Zit me al suf te piekeren wat er gebeurt kan zijn. Bij het vorige nest met lintworm heb ik toch sterk het vermoeden dat het in het voer gezeten heeft. Discusvissen eten zeer gevarieerd en bij ons krijgen ze voornamelijk diepvriesvoer waar o.a. vis/garnalen/groenten en knoflook in zit.

Als deze behandeling aan slaat zouden ze uiterlijk einde weekend moeten opknappen.

Lontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 19:57

Het water werd vanavond ververst en dus had ik een mogelijkheid om nog wat redelijk goede foto's te maken. Dit keer heb ik wel geflitst door schuin voor de bak te gaan staan en de camera had ik op sportstand staan Nagelbijten / Gniffelen

Clown Mams heb ik 'gepakt' op een moment dat ze flink belegerd was Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding

Afbeelding

http://i124.photobucket.com/albums/p1/L ... 1227290020

En ik heb gisteravond een foto gemaakt van het enige visje wat we nog hebben van het vorige nest. 3 van zijn broers/zussen zijn verkocht en deze hebben we zelf gehouden (Golden Snakeskin):

Afbeelding

De grote blauwe rechts is een 'Vlak blauwe' en de kleine blauwe links is een Blue Diamond.

Het tweede deel van de wormbehandeling is begonnen. Vandaag is er dus water ververst en nieuw medicijn in het water gedaan.
We wachten weer af...

Ik zou bijna de Fishcam vergeten Gestoord Deze wil ik jullie niet onthouden...wederom weet ik niet of en wat er gezegd wordt op de achtergrond, we hebben nog steeds geen geluid op de pc Nagelbijten / Gniffelen Maar op dit filmpje is te zien hoe de jongen mijn vriend achterna zwemmen... Hij liep achter mij langs toen ik stond te filmen Nagelbijten / Gniffelen

http://www.youtube.com/watch?v=zW_B3J8w3Bw

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:15

ik volg je topic al heel de tijd in stilte maar nu wou ik toch wel vermelden hoe leerzaam het allemaal is. Erg leuk om de visjes zo flink te zien groeien Haha!
ik blijf volgen hoor

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:30

Woow lon wat voor een boel zeg.
Ze zijn echt al heel groot geworden. Hopen dat de kieuwworm weer snel voorbij gaat.