Bij de meeste roofvogelsoorten zijn vrouwtjes groter en zwaarder dan mannetjes. Dit komt voornamelijk door het verschil in jachtstrategie en de eisen die het grootbrengen van jongen stelt aan de moeder. De vrouwtjes hebben een grotere fysieke kracht nodig om grotere prooien te vangen en te overwinnen, en om de jongen groot te brengen.
Wat een vogels zeg! Die klauwen... super gaaf dat je hier bij kunt zijn Janouk. Ik kwam vrijdag een enorme slak tegen in het duingebied in Heemskerk, ik heb nog nooit eerder zo'n grote gezien. Stom als ik ben heb ik geen foto gemaakt... het blijkt een wijngaardslak te zijn die hier niet zoveel voorkomt.
Raven zijn gaaf! En GROOT Hier op de Kampina zit ook een ravennest. Ik zie ze soms vanaf grote afstand al in de bomen zitten hahaha
Atalanta
Weidebeekjuffer
Wilde kamperfoelie
Jonge grote bonte specht Duurde even voor ik door had dat ik naar een jonge grote bonte specht zat te kijken en niet naar de middelste bonte specht De jongen van de grote bonte specht hebben een extra groot rood vlak op het hoofd. Dat verdwijnt pas na de jeugdrui.
Grote gele kwikstaart (man)
en het vrouwtje
Groene kikkers. Ik vind het altijd zo leuk dat ze er in verschillende groene tinten zijn
Bijen
Huistijger
Jonge eekhoorn
Een kneu. Mooie vogeltjes! Helaas had ik de verkeerde lens mee en kon ik niet verder inzoomen. Ze hebben wat rood op het hoofd en op de borst.
Appelvinken hoor ik weleens vanaf de bank in de boom voor m'n raam.
Ik had wel even een error bij jouw appelvink Prompter, ik zag eerst vooral de blauwige gloed die over de snavel valt op de foto maar je hebt ze er allemaal weer mooi op staan. De boomklever speelde the floor is lava
Wat een geweldige foto’s Prompter, komen ze zo dicht bij je? Hier zagen we gisteren weer complete tornado’s van muggen en knutten. Die blijven maar zitten, echt bar.
Toen we op het andere plekje lagen, we liggen nu op een eiland, hebben we voor Kip en gezin een all you can eat restaurant op mijn zwemplateau gemaakt.
En de muggenvortexen
Eendekuikens op komst? Dit mannetje heeft helaas een zere rechterpoot, dierenambu bellen heeft geen zin, ze komen er niet voor want ze hebben geen boot
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Geplaatst: 04-06-25 17:33
Yavannah: Wat jammer dat de dierenambulance niet komt voor de eend met zere poot! Mooie foto's!
En jij ook weer mooie foto's Prompter! En oehhhhh, die appelvink! Die zie je steeds minder helaas! Ik hoop hem ook nog eens voor de lens te krijgen!
Hier mocht ik vandaag ook genieten van een jonge boomklever die rustig bleef zitten terwijl ik bijna 100 foto's schoot
Mama specht met een jong
en deze gekraagde roodstaart ging er eens goed voor zitten
Helaas deze jongens ook weer gespot
En deze foto....
anca
Geplaatst: 04-06-25 17:37
Die laatste .....
Hij zal een poepie laten ruiken
Prachtige foto's verschijnen hier steeds weer. Ik geniet volop mee
Zag in mijn tuin prachtige wantsen. Zo mooi getekend
prompter
Geplaatst: 04-06-25 18:26
Wantsen zijn hele aparte beestjes, er bestaan volgens mij ook heel veel soorten van?
Wat maak jij toch mooie foto's Cayenne, en dat spechtenjong
Ik heb ook weer vogeltjes op de foto, een kleine selectie:
Mijn lievelingsvogeltje mag natuurlijk niet ontbreken:
Holenduif (te herkennen aan zijn donkere oog en groene nekvlek):
Gisteren mevrouw specht bij de pindakaas, vandaag kwam meneer langs:
Jonge koolmees die nog gevoerd werd *maar zodra de ouders uit de buurt zijn, eet hij gewoon zelf *
Jonge vink:
Maar net als gisteren steelt de boomklever weer de show. Waarom zou je uit het volle bakje eten als je per sé het zaadje van onder het bakje wil hebben
_Karlijn
Geplaatst: 04-06-25 18:54
Er zijn inderdaad echt heel veel soorten wantsen, wereldwijd tienduizenden en in Nederland zo'n 650 zie ik op Google staan.
Ik zag begin mei zuringrandwantsen in het ehhh zelfde standje (slechte kwaliteit want screenshot op m'n telefoon)
Ik vind wantsen vaak niet zo leuk omdat veel soorten een stinkgeur kunnen afscheiden als ze zich bedreigd voelen. Dat heb ik vroeger zo vaak geroken dat ik de geur me zo voor de geest kan halen (helaas ) maar het zijn wel mooie beestjes.
Edit: deze blauwe schildwants bijvoorbeeld, komt gewoon vrij algemeen voor in Nederland
ooooh, die foto's van de wantsen! Wat hebben die beestjes eigenlijk prachtige kleuren he? Ik heb nog nooit de geur geroken die ze kunnen afscheiden, maar er al wel veel over gehoord. Waar ruikt het ongeveer naar?
Prompter: Prachtige foto's weer! Roodborstjes! Baby koolmees lijkt een stuk groter/zwaarder als de ouders! Ik heb soms een beetje medelijden met de ouders. Ik zou gek worden van zoveel krijsende kinderen die nonstop om eten blijven vragen
_Karlijn
Geplaatst: 04-06-25 19:46
@Cayenne: ja moeilijk te omschrijven, een soort zure, 'zeurende' geur ofzo. Net als lieveheersbeestjes ook zo'n specifieke geur kunnen afscheiden, maar het ruikt niet hetzelfde. Ik kom weleens een wants in huis tegen die ik dan voorzichtig naar buiten zet en dat vinden ze vaak al genoeg om die stank af te laten. Soms ruik ik het ook wel tijdens een wandeling spontaan, dan zat er waarschijnlijk eentje in een struik ergens ofzo die zich bedreigd voelde door een vogel oid, en dan ruik ik het ineens terwijl ik het beestje niet eens zie. Maar mijn reukzin is ook wel extreem goed ontwikkeld
prompter
Geplaatst: 05-06-25 11:37
Morgen ga ik weer naar huis, maar nu is het nog even genieten
Hoe eet je een pinda, als jonge koolmees"
Als eekhoorn heb je het makkelijker, maar kies je een bijzondere plek:
Vandaag man appelvink, ready for take off:
En in het bos nog een van mijn favorietjes tegen gekomen, de winterkoning:
xYaartje
Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-25 12:34
Wat een mooie foto's allemaal . En ik leef nog hoor! Het is alleen ongelooflijk druk op het koment. Kom zelfs nauwelijks toe aan foto's uitzoeken.
De Koekoek zat gisteren heel dicht in de buurt bij mij, maar natuurlijk goed verstopt