En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk
Blogger

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:08

Super, maurice ziet er beter uit

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 16:11

Gelukkig sterkt hij al iets aan, ga zo door Maurice! Ik blijf hard duimen dat het goed komt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 17:13

Tilmar schreef:
Solleke_Noah schreef:
Vind het vooral zo erg dat ik het pas zo laat door had ;(

Ik las je verhaal en begrijp je helemaal! Ik heb al heel lang konijntjes en houd ze altijd goed in de gaten. Ze krijgen 2x per dag eten en dan kijk ik altijd of ze nog eten (heel belangrijk bij konijnen), het is natuurlijk steeds zo'n rotweer dus ik was er niet bij blijven kijken (ze zitten buiten).
Na een tijdje aaide ik Puk en ik schrok me rot, supermager!!! Meteen naar de dierenarts, ze bleek haar kaak gebroken te hebben.. Niks gemerkt, ze at maar ik denk heel langzaam en dus niet genoeg.
Nu krijgt ze geweekte brokjes en extra TLC en ze komt gelukkig goed aan weer.
Ik baalde ook enorm dat ik niet nog beter gekeken had, maar aan de andere kant het zijn vluchtdieren, ik denk dat dat voor nandoes ook een beetje geldt. Dus die laten pas laat zien dat er iets mis is.
En hopelijk hebben we het niet te laat gezien, maar op tijd!!

Heel veel beterschap voor Maurice!

Hier wou ik nog op antwoorden, veel beterschap voor jouw konijntje :(:) en inderdaad, je ziet ze elke dag op je af komen hollen voor de brokjes, dus er ging echt geen lampje branden, tot het veel te laat was ;(

Update: zowaar al twee drolletjes! Hoe blij kan een mens zijn met wat vaste mest he. Teken dat hij eet én van de diarree af is voorlopig.

Hij staat gezellig onder de warmtelamp en ik smeer hem nu ook in met diatomeeën aarde onder zijn vleugels. Dat begint hij al een beetje vervelend te vinden, wat ik een goed teken vind, hij is nog slap maar niet meer compleet futloos.

We zijn nog lang de gevarenzone niet uit, maar ik heb nu wel wat meer goede hoop!

En ja, huisnandoe.. Heb me ook al afgevraagd, nu is hij nog slap, maar wat als hij verder opknapt, dat wordt nog wat in die kamer :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 17:17

hwn schreef:
Ah, dat is fijn nieuws! Ik had het hier eens met mijn Brahma kippen, helaas door een hittegolf dacht ik dat ze daardoor futloos waren. Eentje dood, andere ook weken geprobeerd die er doorheen te halen, maar helaas uiteindelijk toch kopje kleiner moeten laten maken omdat ze weer aftakelde. Dus ik heb geduimd voor Maurice, hopelijk gaat het verder in opwaartse lijn!

En misschien tijdelijk de titel veranderen: "En dan heb je plots een nandoe in je huis" :D

Pfff arme kipjes :(:) dat bloedluis zo een impact heeft joh!

Wij hebben ook maar toevallig de nandoes natuurlijk dus had helemaal geen idee.. Bloedluis bij kippen wel al eens vaag over gehoord, maar dat nandoes in open veld dat ook kunnen krijgen, wist ik helemaal niet.

Oja, jullie vroegen nog hoe het met Antoine(tte) is. Die vindt mij even heel erg eng :(:) Hij moet natuurlijk ook behandeld dus heeft de medicatie door z'n water maar hij weigert in m'n buurt te komen. Die mist Maurice dus super hard.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:25

Och arme Maurice. Bloedluis is ellende. Ik heb een groot oud houten kippenhok (20+ jaar oud en 25+ kippen (vang ook kippen op voor mensen die ze niet meer willen, doordat ze vaak erg oud zijn gaat er dus ook wel eens wat dood). Ik kan onmogelijk mijn hok bij iedere nieuwe kip uitbranden of alle kippen één voor een behandelen de meeste zijn niet zomaar te pakken. Dus ik behandel vanaf het voorjaar standaard alles iedere 3 maanden met Exzolt door het water en daardoor al een paar jaar geen bloedluis meer. Wellicht dat dit ook helpt voor Maurice en Antoine(tte).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 17:41

Mer1980 schreef:
Och arme Maurice. Bloedluis is ellende. Ik heb een groot oud houten kippenhok (20+ jaar oud en 25+ kippen (vang ook kippen op voor mensen die ze niet meer willen, doordat ze vaak erg oud zijn gaat er dus ook wel eens wat dood). Ik kan onmogelijk mijn hok bij iedere nieuwe kip uitbranden of alle kippen één voor een behandelen de meeste zijn niet zomaar te pakken. Dus ik behandel vanaf het voorjaar standaard alles iedere 3 maanden met Exzolt door het water en daardoor al een paar jaar geen bloedluis meer. Wellicht dat dit ook helpt voor Maurice en Antoine(tte).

Dit product heb ik inderdaad gekregen van de dierenarts! Hopelijk werkt het voor hen dan ook zo goed! Al snap ik niet helemaal de werking, want ze krijgen toch nooit al dat water binnen? (als in, ze knoeien wat, ze lopen wat omver,...).

Doe nu ook nog diatomeeënaarde en tabakstengels als ondersteuning, vitamines voor in het water, en heb ook product voor in de kamer zelf. Fingers crossed..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 17:49

Wat heb je toch veel voor ze over.
Als iemand zich niet schuldig mag voelen ben jij het wel.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 19:16

Ah een voorzichtige, positieve update van Maurice ! Ik blijf duimen !!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:04

Solleke_Noah schreef:
hwn schreef:
Ah, dat is fijn nieuws! Ik had het hier eens met mijn Brahma kippen, helaas door een hittegolf dacht ik dat ze daardoor futloos waren. Eentje dood, andere ook weken geprobeerd die er doorheen te halen, maar helaas uiteindelijk toch kopje kleiner moeten laten maken omdat ze weer aftakelde. Dus ik heb geduimd voor Maurice, hopelijk gaat het verder in opwaartse lijn!

En misschien tijdelijk de titel veranderen: "En dan heb je plots een nandoe in je huis" :D

Pfff arme kipjes :(:) dat bloedluis zo een impact heeft joh!

Wij hebben ook maar toevallig de nandoes natuurlijk dus had helemaal geen idee.. Bloedluis bij kippen wel al eens vaag over gehoord, maar dat nandoes in open veld dat ook kunnen krijgen, wist ik helemaal niet.

Oja, jullie vroegen nog hoe het met Antoine(tte) is. Die vindt mij even heel erg eng :(:) Hij moet natuurlijk ook behandeld dus heeft de medicatie door z'n water maar hij weigert in m'n buurt te komen. Die mist Maurice dus super hard.

Drinkt ze nu wel? Kan je niet druppelen op een korstje brood oid.. of door beetje bietenpulp

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:06

Of met een naald en spuitje in een andijviestengel injecteren? :+

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:15

Koper schreef:
Of met een naald en spuitje in een andijviestengel injecteren? :+

De hoofdprijs voor het creatief bedriegen van dieren gaat naar ...Koper _/-\o_

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 08:18

Bedankt allemaal voor de steun, dat is echt fijn!

Antoine(tte) zal wel drinken denk (hoop ik), iets met overlevingsinstinct? Maar er staan genoeg plassen in de wei waar ze uit kan kiezen := Had ook al gedacht om het water over de brokken te doen en zo aan te bieden. En ga straks maar even tabakstengels in haar nestplaats leggen (waarop ze zich waarschijnlijk prompt zal verplaatsen van nestplaats...... maargoed :+ )

Niet de meest handige dieren eigenlijk als ze ziek zijn. De dierenarts vertelde ook al hele verhalen over zieke loopvogels die ze maar niet te pakken kregen. En op mijn frustratie dat ze de stal niet gebruiken, vertelde hij dat hij zelf kraanvogels heeft, en zelfs geen stal meer gebouwd heeft, omdat ze toch pertinent weigeren naar binnen te gaan :+

We mochten de warmtelamp gratis van hem lenen trouwens! Echt heel vriendelijk!

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:01

Arme Maurice en arme jij :(:)

Ik moest stiekem wel even gniffelen om een nandoe in een doos gepropt.
Het is zo'n soort jack-in-a-box.
Ik zie helemaal voor me: doos open en opeens komt er zo'n lange nek uit :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 10:32

Haha dat beeld klopt wel ongeveer :') heb hem er ook echt in moeten vouwen, eerst erin gezet, dan poten dubbelgeplooid, dan nek dubbelgeplooid, en zo op een bolletje de doos in.

Heel erg leuk vond hij dat niet trouwens, we hebben de doos met touw moeten dichtbinden :')

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:41

Ah arme Maurice!
Gelukkig lijkt de behandeling te helpen.

Dat verhaal met die nandoe in een doos doet me denken aan de kat van van m'n vader. Dat was eerder een zwarte panter dan een huiskat! Toen die naar de dierenarts moest kwam hij ook als een jack-in-a-box door de bovenkant van z'n rijsmandje breken. :')

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:43

Dat is ook het idee van rijzen toch, dat het omhoog komt :+

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:46

Oh had ik het weer verkeerd gespeld? _O-

Kat in huis. En zelf brood bakken. Dan raak je af en toe in de war. Maar nu snap ik wel waarom ik laatst met een brood bij de dierenarts stond. :+

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:48

Had dat brood last van muizenissen?

Wat goed dat Maurice weer wat beter gaat. Hij heeft echt een gouden nestje bij jullie

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 12:25

Van verschillende mensen nu toch al gehoord dat bloedluis razendsnel kan gaan, dus dat stelt me dan weer ergens gerust.. dat hij niet maanden zo heeft rondgelopen.

De dierenarts vindt het een positief teken dat hij weer zelf staat, eet en vaste drollen heeft! Daarnet was hij ook aan het drinken toen ik even ging kijken, dus dat is ook positief. Gisteren gaf ik hem nog water met een spuitje, dus vooruitgang :)

en nee, een nandoe werkt niet mee als je probeert met een spuitje water in z'n bek te spuiten :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:38

Verstandig van hem om zelf te gaan drinken dan :j

Lijkt me potentieel nog lastiger om een spuitje water in een nandoe te krijgen dan een pil in een kat :=
Zo'n kopje / lange nek lijken me nòg meer beweeglijk.... en nòg minder grip := En denk dat zo'n snavel ook wel goed stevig dicht kan blijven :')

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 13:01

Haha inderdaad. Het was weer nandoe-vouwen en dan spuitje tussen de snavel wurmen. Gelukkig heb ik drie katten dus had al wat oefening gehad _O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:05

Ik sta nog steeds achter mijn tip van andijvieblad inspuiten. Al is het maar omdat ik als kind ook al graag met mijn eten speelde.

En voor axel_1997 is hier een filmpje. Bij 4:00 begint het stuk wat denk ik bij jou wel past https://www.youtube.com/watch?v=GBN0Y9sA6W8

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:20

Koper schreef:
Ik sta nog steeds achter mijn tip van andijvieblad inspuiten. Al is het maar omdat ik als kind ook al graag met mijn eten speelde.

En voor axel_1997 is hier een filmpje. Bij 4:00 begint het stuk wat denk ik bij jou wel past https://www.youtube.com/watch?v=GBN0Y9sA6W8

Fantastisch! _O-

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:41

Wat een pestbende maakt ie er van haha :') Fijn dat t al een beetje beter gaat met hem!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 13:55

Solleke_Noah schreef:
Haha inderdaad. Het was weer nandoe-vouwen en dan spuitje tussen de snavel wurmen. Gelukkig heb ik drie katten dus had al wat oefening gehad _O-

Een soort origami?
Maar ipv een kraanvogel een nandoe? :j

Goed teken dat hij rommel maakt en goed eet. Is hij toch wat aan het aansterken!