De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 05:22

Yavanna: Ik hoor idd dat de koekoek steeds vaker hier in de buurt probeert te overwinteren!
Ik wacht nu vol spanning af tot ik de eerste Wielewaal hoor :)ddd

Kookaburra: Wat een duidelijke foto's van de meeuwen! Is dat de zilvermeeuw of mantelmeeuw?
Ik dacht altijd dat er maar twee soorten meeuwen waren: zilvermeeuw en kokmeeuw... Nope :')
Op Vogelbescherming.nl kom je nog aardig wat verschillende soorten tegen :D

Karlijn: Prachtig die veer! En zo zie ik er inderdaad een landschap in!
Ik heb de veer weleens van dichtbij bekeken, maar toen zat er nog een vogel aan vast :))
Twee jaar geleden zat er een pas uitgevlogen jonge gaai op een bospad en die heb ik even naar de struiken geëscorteerd voor hij/zij werd opgevroten :+

Afbeelding
Afbeelding
En op een veiligere plek tussen de begroeiing.
Afbeelding

Yavanna

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:55

Oh wat prachtig Cayenne fijn dat je ze kan helpen he..
Zo heb ik echt jaaaren geleden een ijsvogeltje vastgehad dat tegen een raam gevlogen was en heel rustig bij laten komen, even later zat hij op een paaltje voor het schip. Dat was op de plek waar mijn vriend toen nog zijn vaste ligplek had.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:09

En weet iemand welke eenden of ganzen, ze zijn nl iets groter dan de gewone eend, dit zijn, ik heb op internet gekeken, maar kan ze niet vinden, overwegend wit lijf, zwarte hals en rode snavel
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:18

Bergeend :)

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 08:59

Thanks, ik had ze hier al eerder gezien, maar nog niet zo dichtbij. Schuumers, zij zijn vast degene die al mijn zonnebloemzaden opgevroten hebben :')

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:15

Die eekhoorn <3

Meeuwen <3

Hier is het hele land kaalgevreten door de diverse groepen ganzen (vooral grauwe en Canadese). Het zijn er echt heel veel dit jaar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:18

Cayenne, wat geweldig dat jonge gaaitje <3

Hier in de polder zitten kleine mantelmeeuwen. Ze zijn groot :D. Ik heb ook van veraf een foto van een grote mantelmeeuw, op de maasvlakte. Hij is een stuk groter dan de aalscholvers waar hij tussen zit :=

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 09:51

miereneter schreef:
Die eekhoorn <3

Meeuwen <3

Hier is het hele land kaalgevreten door de diverse groepen ganzen (vooral grauwe en Canadese). Het zijn er echt heel veel dit jaar.

Ja, vreselijk he, hier zijn het ook duizenden en een hele enorme overlast. Schattig al die kuikens, maar het zijn er teveel. Wij rapen dan ook altijd, samen met het onderhoudsteam hier, de eieren om te vernietigen. We laten dan altijd 1 ei ongeschonden in het nest, zodat ze wel kunnen broeden. Maar dan nog, gemiddeld 8 kuikens per nest. En een stront wat ze achterlaten en kaalgevreten stukken gras.
Nijlganzen zijn nog erger, ze worden ook wel de ganzen met het dinosaurusbrein genoemd en zijn echte killers naar andere watervogels. En het gekrijs gaat door merg en been.
Meeuwen zijn leuk, die zitten hier ook veel. En sterntjes ook, hier is de witwangstern gespot, schijnt een zeldzaamheid te zijn.
Ik hou echt van de natuur hier, zoveel verscheidenheid

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 18:33

Meeuwen zitten hier weinig in de buurt maar van mijn Haagse vogelaarsfamilie :D heb ik wel eens gehoord dat ze lastig zijn om te determineren, omdat er zowel verschillende soorten zijn als verenkleden verschillende per jaargetijde, man/vrouw, juveniel/volwassen etc.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:04

Oke, oke, het is niet nederland, maar in Benidorm heb je heel brutale meeuwen en we hadden er een die het wel bij ons in het appartement gezellig vond en om een stukje brood kwam bedelen. We hadden Willem de Witte en Gerrit de Grijze, dit was de jonge meeuw.
Alleen vond de Duitse bovenbuur het niet zo leuk “ Was machen Sie, Was sollen Sie” en dan niet op een vriendelijke toon, maar dat zal wel bij ze horen.
Dus stiekem, hier een foto van Willem, iedere keer als ik deze foto zie, moet ik zo lachen om dat gezicht van hem/haar
Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:32

Ik vind Willem leuk :D

Ik heb mijn laatste foto (dat ze bij het zeehondenbassin vis proberen te pakken) bewust meegestuurd omdat dat al 2 verschillende soorten zijn. Maar vraag mij niet welke :+

De foto met de twee meeuwen naast elkaar, die weet ik wel. Dat zijn stormmeeuwen, o.a. te herkennen aan de vriendelijke zwarte ogen.

Cayenne, nawh. Dat beduusde koppie van die jonge gaai <3

Lalladidoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 19:50

Kookaburra, ik denk dat de voorste een zilvermeeuw is en de achterste een kleine mantelmeeuw. Maar meeuwen zijn inderdaad lastig te determineren.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:38

Live vanaf de Veluwe :D

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 12:44

Smelt!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:32

Aaahhhh zo mooi

Verrassende gast op doorreis in Haarlemmermeer vandaag. Beflijster man

Lekker aan het scharrelen op zoek naar ongewervelde bodemdieren, onder meer regenwormen, kevers, vliegenlarven, spinnen en oorwurmen voor de verdere reis naar Scandinavië.

Beflijster broedt niet in Nederland

Afbeelding
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 14:46

Wat een leuke vogel Janouk!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:24

Gaaf!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 18:07

Nog even de ree van vandaag, die kon wel een goede poetsbeurt gebruiken :D

Afbeelding

En kwam deze kleine dappere zanger nog tegen <3

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:33

Yavanna: Ik vind Willem echt hilarisch! _O- _O- Die naam ook!

Oooh prompter: Wat zul jij genieten <3 Prachtige foto's van een ree! Wat zien ze er momenteel nog mottig uit nu ze hun wintervacht verliezen :D

Janouk: Mooie foto's van de beflijster! Die heb ik vandaag ook gespot! Blijkbaar zijn ze momenteel massaal in Nederland _O-
Ik zag zowel man als vrouw, maar vrouw was me te snel af. De man heb ik wel op de foto.

Beflijster man
Afbeelding

Twee kleine vuurvlinders <3
Afbeelding

Viervlek
Afbeelding

Torenvalk man. Hij had mij scherp in de gaten :D
Afbeelding

Oranjetipje (man)
Afbeelding

:evaw:
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:59

Wat een heerlijke foto's weer Cayenne! Ik was maar kort op de Veluwe vandaag, over 5 weken ga ik weer een midweek :)

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 22:46

Het is inderdaad echt even de periode van beflijsters :) Ik hoop hem nog eens te zien!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 14:40

Ben bij mijn ouders nu en zat zojuist rustig aan de tafel buiten te zitten. Roept mijn moeder dat ze de Kerkuil in de boom zag vliegen. Opgegeven moment had ik haar heel mooi in beeld kunnen hebben in de boom, maar net op dat moment besloot mijn camera even tegen te werken.
Batterij snel in en er uit gedaan. Camera werkte weer mee en toen vloog mevrouw Kerkuil net vlak voor mijn lens langs en dan is het klikken! Drie foto's kunnen maken waarvan twee scherp.
Wat bleek nu? Mijn vader was in de schuur bezig om de camera bij de nestkast weer goed te hangen en daar was mevrouw Kerkuil logisch niet zo van gediend.
Camera hangt buiten de nest kast. Dus ze kan in principe in de kast blijven zitten, maar dat vond ze toch geen goed plan. Geen zorgen. Ze komt uiteindelijk weer terug! Camera hangt weer goed en we laten ze zoals we altijd doen weer met rust.
Maar dit was wel even een geluks momentje hoor!
Probeer ze al zolang op de foto te krijgen, maar omdat het officieel gezien nacht dieren zijn is het gewoon weg bijna onmogelijk of je moet heel vroeg opstaan.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door xYaartje op 27-04-25 15:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 14:56

wauw Yaartje
dank voor het delen

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 15:25

Prachtig Yara!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 16:53

Dat zijn toch twee hele gave foto’s, xYaartje!