En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3231
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 21:25

Nandoes zijn zo leuk!!! Als kind hadden wij er 2, Roadrunner en Nanco. Als kuiken (formaat gans) sliepen ze bij ons op schoot, tot ze daar echt te groot voor werden.

Helaas konden ze niet bij de geiten in de wei en trokken ze de hele tuin kaal (alle plantjes trekken ze met wortel en al uit de grond).
Eentje is een keer in de winter in de vijver gevallen, was hij helemaal doorweekt :brr:

In de zon laten ze te zonnebaden met hun poten naar achteren gestrekt, als een soort sprinkhanen. En elke dag hadden ze hun gekke 5 minuten, waarin ze maffe sprongen maakten :D

Als we in de tuin aten, kwamen ze langs om een broodje te pikken. En zaten we binnen, dan tikten ze tegen het raam.

Helaas moesten ze weg, omdat ze de tuin leeg trokken en vol scheten -O-
We dachten dat het een koppeltje was, maar de volgende eigenaar is een jaar later nog eens langs geweest om te vragen wanneer ze eieren zouden gaan leggen. Waren waarschijnlijk toch 2 mannetjes :')

Ik blijf lekker lezen in dit topic en hoop dat Maurice mag blijven en er nog een vriendje bij komt <3

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 09:11

Daihyo schreef:
Ik had nog een foto beloofd van onze nandoe en paardlief. Het gaat steeds beter. Ze zijn niet meer bang van elkaar. Er blijven nog wel veilige meters tussen.
Koesko heeft trouwens een hok waar ze ‘s nachts in gaat. Wordt erg gewaardeerd. Overdag buiten lopen overigens ook.
[ [url=m/axlUh8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Aaah leuk <3

Bedoeling is om Maurice te verhuizen naar de wei met schuilstal :j maar dan moet ik eerst dus de omheining aanpassen. Hoop dat komende week te kunnen doen (maar 40 uur werken, baby, 4 paarden, etc :+ )

@Melisje: ik vond hem wat stijfjes opstarten 's ochtends en ook dat hij vaker dan normaal in z'n nest ging liggen, leek alsof hij het dus een beetje koud had.

@callippo: dat zonnebaden lijkt me leuk om te zien!

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 09:35

Solleke_Noah schreef:
Daihyo schreef:
Ik had nog een foto beloofd van onze nandoe en paardlief. Het gaat steeds beter. Ze zijn niet meer bang van elkaar. Er blijven nog wel veilige meters tussen.
Koesko heeft trouwens een hok waar ze ‘s nachts in gaat. Wordt erg gewaardeerd. Overdag buiten lopen overigens ook.
[ [url=m/axlUh8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Aaah leuk <3

Bedoeling is om Maurice te verhuizen naar de wei met schuilstal :j maar dan moet ik eerst dus de omheining aanpassen. Hoop dat komende week te kunnen doen (maar 40 uur werken, baby, 4 paarden, etc :+ )

@Melisje: ik vond hem wat stijfjes opstarten 's ochtends en ook dat hij vaker dan normaal in z'n nest ging liggen, leek alsof hij het dus een beetje koud had.

@callippo: dat zonnebaden lijkt me leuk om te zien!


Ahh ja duidelijk, ik dacht misschien gaan ze toch iets van rillen net als wij haha

jiehaaa schreef:
Melisje_92 schreef:
Stille meelezer :+

Geweldig dier!

Ben heel benieuwd hoe je aan een (loop)vogel kan merken dat die het koud heeft?


Dan trekt hij een mens aan.


[ [url=m/z8spXV.jpg]Afbeelding[/url] ]


:') :')

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:29

Krijgen ze geen kippenvel als het koud is? :+

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:31

Maar het is toch geen kip :+

Mirjam79

Berichten: 1774
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Noardburgum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:48

Wat een leuk topic! Ik volg even mee :-)

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 10:53

Nog geen kippenvel gespot :P


Ondankbare Maurice heeft z'n nest ergens anders gemaakt :+ was te denken _O-

Hij was wel fris en fruitig vanochtend en heeft een hele krop andijvie naar binnen gewerkt. Toen ik hem daarnet ging voeren stonden de buren met hun kindjes ook aan de draad te kijken, hij is de plaatselijke attractie geworden haha.

Lukasje
Berichten: 11445
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:18

Ik hoop stiekem dat er zo eens een leuk beest per ongeluk bij ons beland maar , noppes.

Wat is Maurice een knappe kerel <3 ! Hij wist duidelijk welk huis hij er moest uitpikken, hij is met zijn kont in de boter gevallen bij jou !

pmarena

Berichten: 48496
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 11:19

Wat lüllig zeg dat hij zijn houtkrullen nest heeft afgekeurd... is hij nu lekker onder de boom gaan liggen of gewoon een stukje verderop van waar hij lag...?

Ik vind dat oor ook zo grappig :))

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:16

Solleke_Noah schreef:
snorkel1986 schreef:
Ik zie ze idd wel eens achter laag gaas maar hier zelf mindere ervaring mee ( 2 nandoe los op de weg 1 dood van stress 1x poot gebroken) dus hier achter hoog hekwerk.. en je kan ze idd erg tam krijgen ze zijn echt leuk.. ( al vind ik hun "pikken" zachter als dat van een gans... ( die draait je vel ook nandoe hapt met botte snavel)


Heb je zelf nandoes? Misschien nog tips voor mij? :D Heb je ook een haan-hen, of welke combi? Neem je de eieren weg of hoe ga je daar mee om? Gaan ze bij jou wel in een schuilstal of blijven ze buiten?

@chamion: haha lief maar denk het niet :')


Eerlijk, had er nooit over nagedacht om nandoes te gaan houden, maar Maurice is wel écht een leuk beest <3


Ja hebben zelf een span en laten eieren liggen of halen weg ligt er aan hoever we zijn in het jaar. Ivm opfok die wij niet bij de ouders doen maar zelf en aangezien broeden wel apart verhaal is ( ene ei word langer bebroed als andere ei.. ook het geluid in het voorjaar van meneer is erg leuk vind ik ( vind persoonlijk het geluid een beetje een kapotte voevoezela) of hoe die toeter ook heet..

Schuilstal wel gehad nooit in gestaan dus weer weg

Zelf ruimen we de mest op hun weitje wel ivm dode plekken in het gras.. 1× per week met blad hark en kruiwagen rond ( hun mest stinkt wel echt.) Om het gras beter te houden in de winterlopen ze op een zand stuk wat droger is en krijgen ze volle bak bij gevoerd aan loopvogel voer boerenkool mais gemengd graan kippen voer wat brood en groen afval ( beetje wat voorhanden is ( boerenkool is er extra voor geplant) maar alles wat eetbaar is eten ze (ook gek op bananen schil),

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 12:27

snorkel1986 schreef:
Ja hebben zelf een span en laten eieren liggen of halen weg ligt er aan hoever we zijn in het jaar. Ivm opfok die wij niet bij de ouders doen maar zelf en aangezien broeden wel apart verhaal is ( ene ei word langer bebroed als andere ei.. ook het geluid in het voorjaar van meneer is erg leuk vind ik ( vind persoonlijk het geluid een beetje een kapotte voevoezela) of hoe die toeter ook heet..

Schuilstal wel gehad nooit in gestaan dus weer weg

Zelf ruimen we de mest op hun weitje wel ivm dode plekken in het gras.. 1× per week met blad hark en kruiwagen rond ( hun mest stinkt wel echt.) Om het gras beter te houden in de winterlopen ze op een zand stuk wat droger is en krijgen ze volle bak bij gevoerd aan loopvogel voer boerenkool mais gemengd graan kippen voer wat brood en groen afval ( beetje wat voorhanden is ( boerenkool is er extra voor geplant) maar alles wat eetbaar is eten ze (ook gek op bananen schil),


Super deze info! Jouw nandoes blijven dus ook buiten in weer en wind?

En de eieren kan je gewoon weghalen zonder aangevallen te worden? :P

Ik sta ook te kijken van de grote hopen stront ja :') banaan ga ik straks eens proberen!


@pmarena: hij was nu in het midden van de wei gaan liggen waar nog wat toefjes hoog gras/oud onkruid stond :+ zaagselnest compleet afgewezen dus haha.

axel_1997

Berichten: 1826
Geregistreerd: 24-03-21
Woonplaats: overal waar paarden zijn

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:29

Ik dacht dat bananenschil zo vol zat met pesticiden. Of is dat niet (meer) zo?

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:07

Euh in het paar seizoen.. is meneer zeker groot van dicht bij :j ben zelf maar 1.65.. en ze zijn fel op de eieren dus zo weg halen tja.. Effe kijken hoe en wat en idd respect hebben voor die nagels..
die zij scherp..

Ze krijgen niet dagelijks een schil.. ,gewoon als het zo uitkomt.. maar dat is met alles.. zodra het weer het weer toe laat mogen ze weer een paar uurtjes op het gras bij ons..

Qua man of vrouw uiterlijk is dat slecht te zien.. al heeft de man vaak wel meer zwart zo als die van jou. Maar bied geen garantie dan verse veertjes plukken en laten sexen = zeker weten

Christiene
Berichten: 7751
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:13

pillow schreef:
palousa_boy schreef:
Ik kwam een paar jaar geleden een Walibi tegen op de weg om 6 uur s ochtends :+ toen moest ik ook even een paar keer kijken wat er nou voor mn auto liep te springen :Y)

Tussen Oosterwolde en Nijeberkoop lopen wel haast 20 jaar Walibis in het wild.

Vroeger ook tegen gekomen inderdaad heel vroeg op de weg na wolvega

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 14:16

Nu wil ik ook een Maurice.

Hij is geweldig. <3

Apple

Berichten: 76249
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:00

Ik weet niet of de relatie tussen Maurice en TS al dusdanig is dat 'verse veertjes plukken' tot de mogelijkheden behoort := :))

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:03


Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 15:03

Apple schreef:
Ik weet niet of de relatie tussen Maurice en TS al dusdanig is dat 'verse veertjes plukken' tot de mogelijkheden behoort := :))

Misschien blijkt het dan ineens geen loopvogel maar een roofvogel

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 16:44

Dan is Maurice een paar veertjes kwijt en ik een paar vingers waarschijnlijk :))

@Lielle: geweldig topic, hoe schattig zijn kwarteltjes <3


Nou, Maurice heeft een banaan geprobeerd Y)(^)



Helaas afgewezen -O-




Sexy vogel :)ddd

Afbeelding

musiqolog
Berichten: 3388
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:00

Mando schreef:
Nu wil ik ook een Maurice.

Hij is geweldig. <3

Maurice? Ik zou die nandoe gewoon naar mezelf noemen als ik jou was. Mando de nandoe.

@TS: prima toch, dan blijft er meer banaan voor jou over. :) Mensen en andere apen hebben er waarschijnlijk meer aan dan vogels.

mirim

Berichten: 4437
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:02

Maurice is te leuk !
Ik ga volgen

moonfish13
Berichten: 18284
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 17:03

Ik blijf maar kijken ts. :')

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-23 17:07

moonfish13 schreef:
Ik blijf maar kijken ts. :')


Snap ik :') ik werk nog steeds grotendeels thuis en ga echt vaak even naar achter om gewoon te kijken. Mijn vriend daarnet ook zo "precies als in de dierentuin he", die is er ook nog steeds niet goed van _O-


edit: wel tof, ik had al gemerkt dat hij me écht begint te vertrouwen. Als er andere mensen bij zijn (gisteren twee vriendinnen) of zoals deze ochtend de buren, is hij veel wantrouwiger en blijft hij op een afstandje. Als het enkel ik is, zoals daarnet met de banaan, komt hij snel afgelopen <3

miereneter

Berichten: 2646
Geregistreerd: 25-05-17

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:08

Wat een ontzettend mooi en grappig beest is Maurice toch.

Gaaf dat hij je begint te vertrouwen!

Mando

Berichten: 15776
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 19:28

musiqolog schreef:
Mando schreef:
Nu wil ik ook een Maurice.

Hij is geweldig. <3

Maurice? Ik zou die nandoe gewoon naar mezelf noemen als ik jou was. Mando de nandoe.


Ik ben voor. _O-
2 pretletters moet te handelen zijn