Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

) lag de koe zelf dood in het strohok. Geen melkziekte, vrat goed, kwam goed op de melk. Met de veearts erover gehad, gevraagd of dit een beschadigde baarmoeder kan zijn. Zijn woorden: 'Dat kun je alleen met zekerheid zeggen met een sectie. Maar vaak komt daar naar voren dat de koe hartproblemen had.'

) en 5 koeien nog
! Spruit schreef:Kinke, ze lijkt uit de gevarenzone, maar ik durf nog niet gerust te zijn.
AmyII, wij laten de koeien jaarrond kalven. Deze maand kunnen 6 pinken kalven (samenweiding, de stier houd helaas geen nauwkeurige administratie bij) en 5 koeien nog
![]()
Gerlindie, dit is wel de informatie waar ik van houd! Ik wist idd wel dat je zonder hypofyse niet leven kunt, maar ik wist nog niet dat cortisol een levensbelangrijk hormoon was. Dankje!
. Maar wat leuk, het jaarrond kalfjes!

Soms dip je een koe na het melken (ontsmetten van de speen, kans op uierontsteking wordt daardoor kleiner) direct nadat de klauw afgenomen wordt, soms duur het even. Zij schrok er altijd zo van dat ze voluit trapte, nooit op je hand, maar de dipbeker kon zo een paar meter verderop liggen. Zonder dat je zag hoe of wat. Vandaar de naam, Ninja. Nu zeggen we standaard; Ninja, ik ga je dippen! En dan is het nooit een probleem, want ze weet wat er daarna komt 

Dus, als dit rietje heeft gepakt hebben we 90 a 95% kans op een koekalf
weer fijn leesbaar geschreven

De gok is dat de koe die op haar gesprongen is een wervel verplaatst heeft, die de staart verlamde en het haar moeilijker maakte haar evenwicht te behouden. Doordat het gewicht van de 'dode' staart eraf gehaald is, dat de pezen rondom die wervels weer teruggeschoven zijn. Nu hebben we dus een gezonde, blije koe die alleen haar staart mist 
)

Helemaal die helemaal rood zijn!