Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:55

Guttegut wat een klein dinkie. <3 Dat dat met een jaar of wat zo'n grote stoere stier moet worden!

Eilinora

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:17

dat gaat deze niet halen hoor,deze gaat naar een mesterij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:45

Bonjoy, wat een watje is jou paard dan :+ :P

Inowa, wat een knap ding! Mooi kleurtje ook :) Hoe oud worden ze geslacht, op een leeftijd van 7/8/9 maanden?

Afbeelding
Nog een foto van twee Angus koeien in Nieuw-Zeeland :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 20:55

@Spruitjee: Haha valt mee, ze heeft het gewoon niet zo op dieren van dat formaat. Shetlanders vind ze ook raar :').

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 00:05

Spruitjee schreef:
Fransje23, dat heb ik bij paarden inderdaad vaker gezien, dat de schapen als 'speelgoed' gebruikt werden en alle kanten opgejaagd werden :')

Eigenlijk jagen de paarden de pinken weg en die jagen op hun beurt dan weer schapen weg :D

Ik had weleens het idee dat mijn paard expres een omweg door het weiland nam om dwars door een groepje liggende pinken heen te lopen. Pinken gaan altijd spontaan staan en weg als ze aankomt :j

Ik ga eens kijken heb ook foto''s van Spaanse en Indonesische koeien

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 22:20

Spruitjee schreef:
Fransje23, mooie foto! Wat vibd jou paard vd weidegenootjes? :P

Roosmarijn, wat leuk om te lezen! Er zullen nog meer foto's langskomen, eind februari zal ik naar Frankrijk toe, naar de SIMA (6 verschillende rassen) en de SIA (15 koeienrassen, 10 paarden, 30 schapen, 2 ezel en nog wat geitenrassen :D ) Werk je nu dan ook op een veebedrijf of heb je thuis een bedrijf? :)

Nee, ik werk in de periferie sector. ;) In de certificering. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:38

Fransje23, beetje pinkjes klieren dus :P Ik ben benieuwd naar ee foto's :)!

Roosmarijn, oke :) inderdaad een andere richting!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:00

Ik ben nu door mijn foto's aan het bladeren en toen kwam ik deze dikzak tegen:

Afbeelding
Een Brangus, een kruisingsproduct van enkele generaties kruisen tussen Brahman (ras ontwikkeld in Amerika, waarbij gebruik is gemaakt van verschillende Indiaanse rassen) en de Angus. Tijdens het foto's maken kwamen we erachter dat het hek van zijn verblijf open stond en zijn we maar weer snel in de auto gestapt :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:19

Zoooo wat een machtig beest! :wow: Die mag hier wel in het weiland komen spelen hoor!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:21

Vindt het toch ook wel mooi om te zien, die joekels gewoon lekker buiten.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:39

Diablo schreef:
Wat interessant zeg, echt leuk! Kunnen die stieren gewoon aan de hand gehouden worden?

Spruitjee schreef:
Diablo, De stieren zijn opzich wel goed te houden, als ze maar van jongs af aan gewend zijn te volgen, maar ook weer niet té tam zijn. Zelfs een kleine Galloway kan een mens dooddrukken als hij dat wil, al is het alleen maar omdat hij tegen je aan schuurt. Dit is dan ook de reden dat de stieren een neusring dragen. Mochten ze echt vervelend gaan doen dan voelen ze de druk op hun neus en zijn ze iets makkelijker te houden.

En we houden de stieren hier iets anders als in nederland, daarom zijn de stieren hier over het algemeen ook iets tammer. Wij hebben b.v. 3 stieren van 2-3 jaar oud tussen de melkkoeien lopen op het moment, in nederland zullen ze je voor gek verklaren maar we hebben eigenlijk helemaal geen last van ze.

Zie nu ineens dit topic voorbij komen, grappig want ik heb echt nog geen showkoe gezien hier, maar die jersey's lijken echt niets op die wij hier hebben gemolken tot nu toe :D Leuke foto's, maar hadden ze niet eens "de" kiwi koe lopen? Mis namelijk nog de kiwi-cross :D

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:58

Mja, stieren worden hier ook tussen de koeien gehouden en meestal zijn het niet de stieren waar je voor moet opletten.
Maar als er een holsteinstier rondloopt van een jaar of 3-4 dan ga ik niet graag de kudde in. Die stieren zijn meestal kipmak tot ongeveer die leeftijd en slaan dan ineens om naar staatsgevaarlijk.
Dan liever een vleesveekudde, komt dan misschien wel minder in de hand maar die stieren zijn veel kalmer en stabieler van karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:10

daffie1986, Bijna niet! Een aantal pagina's terug een foto van een kruislingkoe, maar geen echte kiwicross..

Afbeelding
Duidelijk meer Holstein dan Jersey, maar zonder gebruik te maken van de KiwiCross stieren :)

Afbeelding
De enige foto van een echte KiwiCross dame! Met op de achtergrond KiwiCross, Holstein en Jersey.

Hoe bevalt het gebruik van Kiwi-Cross bij jullie in de kudde? :) Hier hoorde ik hele verschillende verhalen, van veehouders die de kruising (spreekwoordelijk) aanbidden tot veehouders die ze waardeloos vonden.

Afbeelding
Ik heb ook met stieren gewerkt, hier stieren tot 2 jaar die bedoeld waren voor de Holstein Bullsale. Omdat ze enkel met andere stieren gehouden werden, had je niet zoveel last van die hormonen, ze hoeven immers niet om koeien te vechten. Maar op de boerderij zelf moest ik met de gator de koeien ophalen, omdat de stieren van een jaar of 2/3 achter de jongens aangingen die op de motors zaten :=

Thioro, dat is mijn ervaring inderdaad ook. Jerseystieren of stieren met veel Jerseybloed zijn nog erger! Loeien, met hun poten over de grond schrapen.. De Murray Grey stier die bij een andere kudde liep schonk ons niet eens de aandacht, liep ons zo voorbij.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:16

Okee, de leek is hier weer :).

Wat is een KiwiCross?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 14:23

Citaat:
Thioro, dat is mijn ervaring inderdaad ook. Jerseystieren of stieren met veel Jerseybloed zijn nog erger! Loeien, met hun poten over de grond schrapen

Dat dus, compleet onberekenbaar worden die beesten. Meeste melkboeren houden hier geen stieren en als ze er wel 1 hebben dan wordt die maximum 3 jaar oud (en dan enkel nog de brave). 1 keer een boer gehad die het niet nodig vond om z'n stier op tijd te vervangen. Liep een keer met hem door z'n kudde zonder te weten dat die stier (3 jaar) er tussen liep. Kwaaie blik en schrapen over de grond. Week later was de stier weggebracht omdat hij de boer letterlijk z'n kudde uit bonjourde en niet door vriendelijk te vragen.

Geef mij dan maar een blonde stier of een limousin, nooit problemen mee. Koeien van die rassen is dan weer een ander verhaal :+ .

Die kiwicross is een prachtig dier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 15:28

Sanne1992, de KiwiCross is een 'ras'. Nouja, het is een dier die een kruisingsproduct is tussen Jersey, Holstein en heel soms Ayrshire. Sinds 2005 bied LIC (een zaadhandelaar/fokkerijorganisatie) de KiwiCross stieren aan. Dit is dus een stier die uit meerdere rassen bestaan. De gedachte van de LIC hierachter is dat de koe de efficiëntie van de Jersey vererft en de liters van de Holstein.

Thioro, hier in NL help ik een boer met Limousine wel eens, de stier kun je inderdaad gewoon met een paardenborstel borstelen, al gaan we nooit bij hem in het hok. Een vriendelijke duw van 1300 kg vlees is nog steeds niet vertrouwd :+ Bij de koeien is het hier verschillend, sommigen zijn in staat je wat aan te doen als ze een kalf hebben, anderen kun je het kalf optillen bij wijze van spreken en dan vinden ze het nog prima :)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:01

Spruitjee schreef:
daffie1986, Bijna niet! Een aantal pagina's terug een foto van een kruislingkoe, maar geen echte kiwicross..

[ Afbeelding ]
De enige foto van een echte KiwiCross dame! Met op de achtergrond KiwiCross, Holstein en Jersey.

Hoe bevalt het gebruik van Kiwi-Cross bij jullie in de kudde? :) Hier hoorde ik hele verschillende verhalen, van veehouders die de kruising (spreekwoordelijk) aanbidden tot veehouders die ze waardeloos vonden.

Die een beetje rechts achter die dame staat(ter hoogte van de heatdetector), de rood-bruine/koperkleurige met de zwarte kop is eigenlijk een typische kenmerk van de kiwicross, net als een rood-bruinige/koperkleurige aalstreep op de rug. Maar je ziet het aan de dame zelf ook inderdaad met een soort van aalstreep over de nek. In de vorige 2 herds hadden we heel veel kiwi-cross lopen en wij vonden ze inderdaad ook waardeloos, ze waren behoorlijk schuchtig en vluchterig en zodra ze een gaatje voor een muis zagen dachten ze dat ze erdoor heen paste, ongeacht of er nog iemand voor stond ja of nee. Het probleem voor ons met de kiwi-cross is dat je doorblijft fokken met kruisingen en daardoor zie je toch wel iets meer problemen ontstaan dan de 1ste kruising in gezondheid en bouwmatig gestel. Maar dit zijn argumenten die maar op 2 bedrijven ondervonden zijn dus wie weet is het bij andere wel exact het tegenovergestelde. Gaat het bij ons alleen wel om echte dairy's en geen showkoeien dus daar zit ook al weer een beetje verschil in.

Moet zeggen dat ik echt geen voorstander ben van stieren, helaas op de 1ste dag al meteen een koe kunnen schieten omdat de bul erop gesprongen was en het arme dier had haar poot gebroken. Wij hebben hier 1 volle jersey en 2 friesians er tussen lopen. Je raadt het, de jersey is de grootste etterbak en de friezen zijn best mak. We roepen ze als dekoeien in de yard staan en meestal komen ze dan netjes aanlopen om weer naar buiten te gaan. Een van die friezen is alleen erg geïnteresseerd in vrouwlijk personeel tijdens hun maandelijkse feestje dus die moeten we altijd al in de gaten blijven houden. We hanteren ook wel de regel dat niemand alleen de yard ingaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 00:20

Oke, dan geef jij inderdaad dezelfde mening als die ik vaak van andere veehouders heb gehoord. Echter ben ik ook op een bedrijf geweest die KiwiCross had, maar die deed het heel goed! Wel met een van de eerste generatie koeien, 13 jaar oud en nog steeds (nouja, november) 30 liter per dag! Al is er bij deze koeien een grote kans dat het kruisingen zijn, gemaakt met enkel raszuivere stieren. Wel grappig dat je het noemt, op shows zien ze het liefst Dairy's :P Hoe meer dairy hoe beter, enkel slaan ze er in de keuringen helaas wel wat meer door. Maar ik snap wel wat je ermee bedoelt! (koeien die goed op de poten staan en zo probleemloos mogelijk melk geven, toch? :) )

Dat snap ik wel ja, nooit alleen bij een stier! Al bedoelen ze het goedzakkig, het is toch met 700/800 kg 10x zo zwaar als een mens.

Dit weekend ga ik naar Parijs! Hier is de SIMA, de ena-grootste agrarische beurs van Europa :D Hiernaast is ook de SIA gaande, een hele grote show met 330 rassen koeien, trekpaarden, ezels, schapen, geiten, konijnen, honden, katten en nog meer :D Dus na Parijs heb ik wel weer foto's van diverse koeienrassen. De rassen die er allemaal komen zijn Limousine, Vosgienne, Gasconne, Alines Réunies, Villard de Lans, de Savoie, Charolaise, Parthenaise en de Bazadaise, Salers, Aubrac, Blonde d'Aquitaine en nog meer :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:05

Hierbij een paar foto's van het eerste ras in Parijs, de Charolais! Hierbij konden we kijken bij de voorstelronde van het ras, waarbij raskenmerken uitgelegd werden :)

De foto's van andere rassen heb ik enkel kunnen maken terwijl ze in de stand stonden, er werd elke dag maar 1 ras gepresenteerd en als je maar twee dagen de tijd hebt dan lukt het niet om actiefoto's te maken :+

Dit Franse ras is duidelijk een vleesras, waarbij de koeien ongeveer 800/900 kg wegen en de stieren 1000/1100. Echter zijn er ook wel koeien van +1000 kg :)

Afbeelding
Charolais koe

Afbeelding
En de stier die werd geshowd! Ik moet er wel bij zeggen dat het meisje wat hem leidde wat klein was, wat hem nog indrukwekkender maakt dan dat hij is.

En het leiden van zulke sterke dieren gaat niet altijd goed :=
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar zodra de koeien/pinken weer in de groep stonden waren ze weer erg makkelijk :+:
Afbeelding

En tot slot nog een kontenfoto, iets wat niet echt ontbreken mag bij een vleesras (imo)
Afbeelding

Binnenkort plaats ik foto's vd andere rassen :) o.a. Gasconne, Vosgienne, Tartenaise, Limousine, Herens en Abodance.

_HS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:12

Prachtig om te zien iedere keer, al die verschillende rassen!

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:20

Wij fokken zelf Simmentals maar hier in canada (north america eigenlijk) zie je toch Red angus en Black angus net zoveel hoor. Vooral de kleinere beef fokkers hebben veel charolais kruisingen.

Wij zijn voornamenlijk bezig om Simmental en Red Angus te kruisen. Dit omdat ze 2 rassen elkaar goed versterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:22

Bedankt _HS_!

_Elizabeth, wat gaaf! Komt dat ras daar veel voor? Heb volgens mij ook nog een paar Simmental foto's gemaakt in Parijs :) Heb je ook foto's van de kruisingen? Mag ook via PB :) Proberen jullie dan ook het intramusculair vet te krijgen bij de Simmentals?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:34

Simmental komt hier wel voor maar niet zoveel als Charolais Angus en Hereford.
Op het moment heb ik alleen Purebred simmentals staan om dat de kalvjes verkocht zijn. Wij zijn vorig jaar begonnen dus het gaat allemaal niet erg hard. Op het moment heb er 4 die hoogdrachtig zijn van Black simmental. Niet zelf voor gekozen maar drachtig gekocht.

Wij hebben alleen Grass fed beef dus ja daar zijn wij zeker mee bezig. Wij gaan voor kwaliteit niet kwantiteit. Toevallig hebben we een buurman die juist andersom fokt hij heeft dus ook een Rainbow herd.

Ik ga even foto's opzoeken!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:00

Mooie foto's weer! Haha blijkt maar weer dat die vleesbeesten tocht wat minder mak zijn :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:18

Die halsters zijn wel gaaf , weer wat anders dan touw :)

En ja als die biefstukken de kolder in de kop hebben haha,houd ze maar eens