Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 21:01

Wat een erg leuk topic om te volgen. Uilen en nijntjes-avonturen.
Op de pensionstal waar onze paarden staan, hangen ook 2 uilenkasten op de schuren.
Ik heb de uilen nog niet gezien, maar volgens mij hoor ik ze wel regelmatig aan het einde van der middag. Zo rond een uurtje of 6.
De staleigenaresse vertelde wel een keer dat ze uilen hadden.
Ik wacht nog op de keer dat ik ze een keer zie.

(heb nog een uil in de diepvriezer liggen. Ooit gevonden langs een drukke 80-kmweg. Aangereden en dus helaas dood. Een mooie bosuil. Moet hem op laten zetten. Moet bij de politie een vergunning halen dat tie aangereden is en niet door ons vergiftigd is. En dan gaat tie naar de preperateur. Was in een tijd dat er heel veel aangereden uilen langs die weg lagen. Zo in 2 weken tijd een stuk of 4-5. )

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:27

3-4-2011
Steenuilen

Mijn vader geeft het op. De kauwen zijn nu al een paar weken iedere ochtend het nest vol aan het slepen met takken. We bellen wel, maar ook 's ochtends vroeg, als m'n ouders nog slapen, zitten ze in de kast. Mijn vader heeft nu bijna dagelijks de takken eruit gehaald, maar de kauwen zijn volhouders. En de uiltjes zitten nog wel dagelijks in de boom, maar niet meer in de kast.

We hopen dat ze het volgend jaar weer proberen. En wie weet hebben ze iets in de buurt gevonden om in te broeden, zodat we misschien toch nog verrast worden met uilskuikens op het erf, maar niet meer in onze nestkast.

Mijn vader gaat het gat dichtmaken. Hij wil niet toezien hoe de kauwen erin gaan zitten. ;(

Het uiltje gisteren in een boom naast de boom met de nestkast:
Afbeelding

Konijntjes
De konijntjes doen het goed. Ik kijk af en toe onder het plankje, maar de jongen groeien als kool! Ze hupsen lekker rond in het hol. Deze foto's zijn van vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Zwaluw
Ik heb de eerste boerenzwaluw gespot bij de schuur! Die nestelen zeker weten bij ons in de schuur!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:35

;( Is het dan heel misschien niet toch de moeite waard om te proberen het 'balkon' er eerst alleen af te halen?!?

Die konijntjes!!!!!!!!!!!!! <3 Echt ZOOOO super lief!!!

brendalevita

Wat een leuk topic!!wij hebben hier een kerkuil in de boerderij,zoveel foto s proberen te maken maar dat lukt nooit!hopelijk gaan ze nestelen en lukt het dan bij de kleintjes,voor nu volg ik jou topic maar .
Fantastische foto s en de filmpjes ook,succes ermee!

Faruba

Ach,hoe jammer dat de steenuilenkast gekraakt is. Kauwen zijn idd. volhouders,dat blijkt maar weer.

De nijntjes zijn meer dan schattig zeg,prachtige kleur ook,maar niet echt wildkleur volgens mij.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 16:37

Faruba schreef:
Ach,hoe jammer dat de steenuilenkast gekraakt is. Kauwen zijn idd. volhouders,dat blijkt maar weer.

De nijntjes zijn meer dan schattig zeg,prachtige kleur ook,maar niet echt wildkleur volgens mij.

Nee dat klopt. Je ziet ook duidelijk hier verschillende kleuren lopen. Wij vermoeden namelijk dat een paar jaar geleden iemand een paar konijnen bij ons in de polder heeft losgelaten. Of ontsnapt. Want de kleuren zijn niet van wilde konijnen. Maar sinds een aantal jaar lopen ze hier nu. Het begon er met een paar en nu zijn het er al tientallen.

Nummus

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:58

Wat jammer van de uiltjes! Stomme kauwen, ze kunnen toch makkelijk ergens anders nestelen, zo kieskeurig zijn ze niet. En uiltjes wel.

Lief hoor die konijntjes! Is inderdaad een beetje rossiger dan de wildkleur maar je ziet ook wel een beetje de wildkleur er doorheen schijnen... Bijzonder. :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 23:08

maar jonge kauwtjes voor de camera zijn ook erg.leuk

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 07:27

Jammer hoor, ik hoop dat de uiltjes een ander nest kunnen vinden.
Bij ons op stal nog geen zwaluwen gezien, ik zal vandaag eens opletten.
Leuk die konijntjes. Meestal gaan gedumpte konijnen gewoon dood, bij jullie beginnen ze een nieuwe kolonie :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:12

Kentaro schreef:
;( Is het dan heel misschien niet toch de moeite waard om te proberen het 'balkon' er eerst alleen af te halen?!?

Die konijntjes!!!!!!!!!!!!! <3 Echt ZOOOO super lief!!!

Ik denk dat we dat ook gaan proberen. Toch maar dat balkon eraf. Wie weet.

Mijn vader wil toch nog een paar kauwenkasten ophangen. Om ze een alternatief te bieden.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:45

oh wat jammer is dit zeg. Wel fijn dat je vader nog een kauwen-nestkast wil ophangen. Of misschien nog een steenuilen-nestkast, dat zou ook kunnen als extra mogelijkheid?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 21:09

Balen va de kraak-actie van de kauwen... ik hoop dat verwijderen van het balkon en kauwennesten nog uittkomst bieden! Blijkbaar vonden de uiltjes het toch leuk bij jullie, dat ze wel in de buurt blijven rondhangen

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 22:20

Je vader geeft dus stiekem niet helemaal op. := Hopelijk helpt het!

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:28

Getsie, vervelend van die kauwen.
Hopelijk helpt t nog om het balkon er af te halen en de kauwen een eigen huis te geven.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 06:49

hebben die kauwen nou niet door dat kraken sinds vorig jaar strafbaar is? Idd maar hopen dat zonder balkon en een ander huis de uiltjes toch kunnen broeden.. echt een superleuk topic dit, jullie zijn echte dierenliefhebbers en wat heb jij een lieve vader!

En mijn vriend zegt, jonge kauwtjes zijn ook heel lief :D maar uiltjes zijn zo bijzonder..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 08:01

een 2e kast zou iid een oplossing kunnen vinden

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 09:34

Een tweede uilenkast maken is veel werk. Mijn vader werkt ook nog gewoon iets van 60 uur in de week. Dus dat gaat 'm niet worden. Zo'n kauwenkast is sneller gemaakt.

Er hangt er al ééntje sinds gisteravond en die is gelijk in beslag genomen door de kauwen.

Het balkon moet er nog af. De uiltjes zaten gisteren wel allebei weer in de boom. Toen ik vanochtend mijn dochtertje bij m'n moeder bracht, zag ik er ook weer ééntje in de boom. Ze laten zich wel vaker zien!

Kauwenjongen zijn helemaal niet leuk. Die zijn léééélijk! Heb ze al eens eerder op de foto gezet. Kan ze alleen niet zo snel vinden.

Wel hier oude foto's van het zwaluwnest van een paar jaar terug. Dit gaat de komende weken er zo aan toe:

Afbeelding

Afbeelding

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:39

Ik hoop dat de kauwen uit de uiltjeskast blijven, nu ze een eigen kast hebben.

Die konijntjes zijn trouwens echt te schattig :+: leuk kleurtje hebben ze ook, weer eens wat anders dan die normale wildkleur. Hier lopen ook veel konijnen rond een stukje verderop, en daar zitten ook verwilderde tussen dus af en toe zie je dan ineens zwarte of witte kleintjes tussen de bruingrijze rondhupsen.

Oh en kauwenbaby's zijn héél lelijk; dit was onze kraai (geen kauw, maar allebei kraaiachtigen) toen hij klein was:

Afbeelding

:') :') Gelukkig worden ze daarna prachtig (althans, vind ik ;) )

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:50

Kraaien worden wel prachtig, kauwtjes blijven altijd een beetje "net niet". :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:53

Ik vind hun oogjes wel schattig. Maar verder ben ik het met je eens hoor, kraaien vind ik ook veel mooier. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:53

En raven zijn net weer iets te eng, die snavels zijn te licht. :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:54

Roeken zijn pas lelijk :') vlaamse gaaien vind ik wel leuk!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:56

Ja die zijn wel leuk! Roeken zou ik even moeten opzoeken, vogelkennis is een beetje mijn zwakke plek maar ik ben hem aan het opvullen. :j
Vlaamse gaaien hadden wij in onze oude tuin veel.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:58

Ik moet zeggen dat ik TS wel snap, ik zou ook liever baby uiltjes voor de camera hebben... zie je toch minder vaak :) ik hoop echt dat ze hun kastje weer ingaan.

Vlaamse gaaien zitten hier ook idd. :j

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 10:00

Ja precies, baby uiltjes! En steenuiltjes zijn wel erg schattig. :j

Edit: Ja roeken zijn ook lelijk! Die voeren wat er mis is met raven nog even wat verder door!