Twee wilde rattenmeisjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:17

Hier de foto's met de tamme dames, ter vergelijking. Het zijn slechte foto's *stuiterdestuiter-vliegende-krummels* maar duidelijk genoeg denk ik. ;)
Oh ja, en de Krummels hebben in vergelijking met de tammerds hele lange dunne vingers en teentjes. :D Heeft Sunny dat ook?

Met Zammy en Mammy, gemiddeld qua grootte maar wel een beetje goed gevuld. :D
Afbeelding

En met Kindje, 370 gram en de slankste/sportiefste van het stel. De Krummels zijn net zo groot (lang) maar dus nog ietsje smaller, vooral aan de achterkant. ;)
Afbeelding

Pluttersput

Re: Twee wilde rattenmeisjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:32

Hierbij dan recente foto's van Sunny. Ze zijn niet van goede kwaliteit, is webcam, haha! Ik hoop dat jullie er íets op kunnen zien..
Heb hem net even gewogen, hij is écht maar klein. 264 gram.. Maakt mij niet uit hoor, maar als ik dan mijn andere weeg, dan is hij echt maar een huppie :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:45

Oh wat zijn ze toch leuk!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:57

Ahhh RatPassion, wel vliegensvlugge foto's maar wat zijn ze weer gezellig :D Mis wel iets op de foto O:)

Op de onderste foto ziet hij er wel groot uit Pluttersput!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:34

Oooh, Sunny is mooi! :+: Wel klein inderdaad (licht in ieder geval), misschien omdat hij deels flessenkind is geweest? De Krummeltjes hebben natuurlijk wel altijd moedermelk gehad, al was het een pleegmoedertje. Hoe dan ook, hartstikke leuk om hem weer eens te zien en ook heel leuk om bevestigd te zien dat wildjes echt wel tam kunnen worden. :j Hij zit ook zo relaxed bij je op de foto's, echt super! +:)+

Ods schreef:
Mis wel iets op de foto O:)

Morgen zal ik er eens een shoot aan proberen te wagen. :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 05:24

Een grote *\o/* en anders zie ik het vrijdag live wel :+

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 06:57

Sunny is echt een knuffel :j Waar veel mensen zeiden: een wilde rat krijg je niet tam, bewijst hij zo gruwelijk het tegendeel.. Als je langs de kooi loopt staat hij al op je te wachten op een aai. Hij speelt met je hand, en hij gaat languit liggen als je hem aait. Vind het heerlijk als je hem achter zijn oortjes kriebelt, en likt je hele handen af.
Hij is de liefste en tamste rat die ik ooit heb gehad :j

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:21

Tjeetje, ongelofelijk gewoon! Heel leuk om te weten, niet dat ik ooit hoop tegen een nestje aan te lopen hoor :D Het is toch ongelovelijk dat een wild dier zich zo kan aanpassen en zo'n vertrouwen heeft. Maar gelukkig had je hem ook op jonge leeftijd om hem het vertrouwen te geven.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:24

Na, als hij niet tam geworden was had ik hem natuurlijk weer vrij gelaten ;) Een opgevoedde wilde rat red het best ook buiten wel als hij niet te tam is natuurlijk :)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:36

Nu geen haar op je hoofd die daar nu aan denkt :D Het blijven gewoon bijzondere en gave dieren!!

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 07:39

Wat een heerlijke rattenbende! <3
Ongelooflijk hoe goed je wilde meiden het doen!
Bovenstaande foto met de twee witjes erbij vind ik ook erg leuk,zo lekker nieuwschierig allemaal :D

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:35

Ik heb hier iets heel unieks.. Sunny zit sinds kort alleen, omdat hij weer gesloopt werd door zijn kooi genootje. Nu hebben we sinds een paar dagen een échte wilde rat die iedere nacht naast de kooi van Sunny woont. Gaat ook op de kooi zitten, ze wassen elkaar door de tralies heen enzo, heul erg apart.
Het is dat ik Sunny niet los laat, en dat ik geen echte wilde rat in zijn kooi erbij ga stoppen, maar raar is het wel. Zal eens kijken of ik het kan filmen ofzo..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:29

Oooh, dat klinkt heel bijzonder Pluttersput! Ben benieuwd of je dat kan filmen, zou ik erg gaaf vinden! :j Dat geeft wel aan dat wildjes toch anders communiceren, ik zie hier ook dat de Krummels echt bij elkaar horen en elkaar opzoeken, meer dan tamme ratten die familie van elkaar zijn. Ze snappen elkaar beter, hoewel ze gelukkig ook heel goed met de rest overweg kunnen. Kindje is vorige week geopereerd en zat een weekje apart. Sinds gisteren zit ze weer bij de groep, het was duidelijk te merken dat de Krummels haar steun nodig hebben. Ze zijn nu weer een stuk assertiever.

PatriciaB schreef:
Wat een heerlijke rattenbende! <3
Ongelooflijk hoe goed je wilde meiden het doen!
Bovenstaande foto met de twee witjes erbij vind ik ook erg leuk,zo lekker nieuwschierig allemaal :D

Dankjewel! :) Ja, nieuwsgierig zijn ze allemaal wel, dat maakt foto's maken ook zo lastig. :D Maar ik vind het contrast tussen Mammy en Zammy (de witjes) en de Krummels zo leuk, die stelletjes zijn echt elkaars tegenpolen, zowel qua innerlijk als uiterlijk. Dus ik ben wel blij met die foto. :j

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:09

@Pluttersput: wat bijzonder, dat je ratje op zo'n manier steun krijgt van een soortgenoot!
Ik vraag me trouwens af of die andere rat zijn moeder/vader is. Wie weet...

Als ik naar de foto's kijk, dan denk ik dat je vondeling een hele lieve rattevent is.
Ik heb zelf, als ik ratten in huis haal, liefst kerels, omdat ik dat lekker makkelijke luiwammesen vind. :D
Veel gemoedelijker dan de dames, die vind ik nogal nerveus overkomen, ze zijn ook sneller.

Maar ja, onderling kunnen de kerels blijkbaar toch wel flink knokken.
Succes met je ratteventje, dat ie maar snel met een soortgenootje kan leven.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 17:14

Tjeetje wat bijzonder Pluttersput! Hopelijk lukt het je er een filmpje van te maken, lijkt me heel gaaf om te zien!

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 22:48

Wat een gave beesten! ik heb alles bijgelezen, heeel gaaf!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:05

@Redpassion: je schreef dat de Krummels in vergelijking met de tammerds hele lange dunne vingers en teentjes hebben. Ik vraag me af, zouden de tamme ratten wat dat betreft veranderd zijn door hun meer dan 100 jarige lab/huisdier zijn, of komt dat verschil doordat de tamme rat van britse ratten afstamt...

Hoe dan ook, je hebt een ontzettend leuk topic! :)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:27

Nou, hier een nieuw nieuwtje.. De rat buiten was toch niet zo vriendelijk. Kom ik daar aan, alles onder het bloed. Sunny's hele staart kapot, ik denk zelfs op een punt gebroken.. Arm ding.
Het is nu alweer aan het helen, is alweer een dag of 2 geleden, maar sneu is het wel.

Bayoo gaat trouwens heel goed in de andere groep, is zonder probleem geaccepteerd. Sunny gaat ook gecastreerd worden, en dan gaat hij 6 weken minimaal naar mijn zusje, zodat hij daar kan genezen van de castratie enzo. En dan kijken of hij toch in de groep erbij kan, dat zou het meest ideale zijn..

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 20:50

Ach arme Sunny, hij heeft wel pech...
Met een beetje mazzel geneest hij wel, al zal de staart misschien niet meer zo mooi worden... We hebben een rat zien genezen met een forse winkelhaak in de vacht door een vechtpartij, binnen een paar dagen was de wond dicht!
Beterschap voor de kleine...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 10:24

Zoolgangster schreef:
@Redpassion: je schreef dat de Krummels in vergelijking met de tammerds hele lange dunne vingers en teentjes hebben. Ik vraag me af, zouden de tamme ratten wat dat betreft veranderd zijn door hun meer dan 100 jarige lab/huisdier zijn, of komt dat verschil doordat de tamme rat van britse ratten afstamt...

Hoe dan ook, je hebt een ontzettend leuk topic! :)

Goede vraag, ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, beide factoren kunnen natuurlijk meespelen. Maar als ik hun ontwikkeling en verdere fysieke kenmerken zo zie denk ik dat het vooral domesticatie is. De rondere hoofdjes en oortjes (en totaalverschijning eigenlijk) die de tamme ratten hebben maakt ze 'schattiger' qua uiterlijk en dat schijnt mee te spelen, dieren gaan er 'schattiger' uitzien naarmate ze gedomesticeerder worden. Aangepast naar wat mensen willen dus, qua uiterlijk en gedrag.
Nu ze ouder worden en meer hun persoonlijkheid aan het ontwikkelen zijn merk ik ook dat het gedrag en communicatie echt anders is, zowel naar andere ratten als naar mij. Gelukkig begrijpen de wildjes en de tammerds elkaar wel uiteindelijk, maar ik zie vaak genoeg dat de tammerds de subtiele signalen van de wildjes niet oppikken. Dat is dan meteen de verklaring van waarom tamme ratten eerder (fysieke) strijd hebben dan wilde ratten. De wildjes lossen iets liever subtiel op, heel gaaf om te zien. Ik vind het af en toe wel zielig dat ze niet begrepen worden, maar gelukkig lijken ze hun weg er wel in gevonden te hebben. Ze vallen in ieder geval niet buiten de groep.

En inmiddels zijn ze alweer bijna 7 maanden oud en ze zijn prachtig en echt rat aan het worden. <3

Nieuwe foto's!

Krummel-met-vlekje, zoals gewoonlijk achter Kindje aan. Als Kindje in de buurt is, is alles goed. :j Dat beestje is echt van onschatbare waarde, zo lief voor mij en zo belangrijk voor de Krummels.

Afbeelding

Afbeelding

Krummel-zonder-vlekje.

Afbeelding

Afbeelding

En eindelijk een acceptabele foto van de dames samen! :D Meestal zijn ze me te snel af, maar ik wist ze even af te leiden met een koekje. Prachtig hè, dat verschil in uitstraling? Dit zijn ze helemaal zoals ze zijn, links Met-vlekje en rechts Zonder-vlekje.

Afbeelding

zwenneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 11:44

Jeeeeej eindelijk een foto van de krummels samen! Leuk hoor!

En kindje is gewoon een schatje <3

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:22

Gaaf beide op de foto!! Super dat het je dan eindelijk is gelukt en die blik van ze!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:19

Heel bijzonder te lezen over het verschil in communicatie dat er is tussen tamme en wilde ratten.

Die foto's...
Geweldig, die twee naast elkaar! *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 09:00

Hier is het weer eens tijd voor een update: De Krummels hebben een nieuw vriendinnetje en binnenkort komen er nog 2 bij. Het zijn drie halfwilde rittens (zusjes), nu 3 maanden oud. Moeder is tam, vader een wilde rat (moeder is gedumpt op straat en zwanger geraakt). Door omstandigheden had ik eerst 1 kleintje en die zit sinds 2 weken bij de Krummels. De zusjes zijn er inmiddels ook, die zitten nog even apart maar komen er ook snel bij.

Ik was heel benieuwd hoe de Krummels zouden reageren en het gevoel dat ik had klopte helemaal: Ze herkennen duidelijk iets in elkaar. Het kleintje is niet weg te slaan bij de Krummels, ze begrijpen elkaar gewoon. Er is 1 tam ratje die altijd een beetje moeilijk doet tegen nieuwelingen in de groep. Als zij het kleintje lastig valt schieten de Krummels te hulp. En ik heb het idee dat dit halfwildje makkelijker tam wordt door de invloed van de wildjes. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar omdat de wildjes tam zijn trekt ze zich daar aan op. Ze lijkt ze meer te vertrouwen dan de tamme ratten. Als de Krummels bij me komen komt kleintje ook. :)

De siamese tweeling: :+ (ze doen bijna alles synchroon, zo grappig en fascinerend)

Afbeelding

Het kleine halfwildje, altijd beschermd door 2 Krummels:

Afbeelding

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 15:19

Heerlijke foto's weer! Hier lag gister een dood in het voerhok, de gemeente had weer gif gestrooid.
Ik blijf het, ondanks dat ik weet dat het niet een plaag mag worden, elke keer weer dramatisch als je zo'n dier ziet liggen.Kan er nog steeds niet aan wennen, maar ik maak nog geen spin dood, watje dat ik ben!
De enige beesten die ik zonder pardon kan dood maken zijn dazen en vlooien.
Zelfs een vlieg heb ik moeite mee....ERUG HE????