nieuwe aanwinst van mijn vriend (en wat voor 1! )

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 16:48

hyppolyte schreef:
Ik heb ook nog even voor je gegoogled, was nog wel even benieuwd naar afmetingen van een hok:

The size of the cage or enclosure depends on the size of the caiman. German laws will state that the land are needs to be 3 x SVL by 4 x SVL, whilst the water part is 4 x SVL by 5 x SVL. SVL = Snout-vent length - ie. length from the tip of the snout to the vent (or 'bum hole' !). So, for an adult Paleosuchus that is about 4.5 feet long, you'd need a cage where the land was roughly 6ft by 8ft, and the water section was 8ft by 10 ft. That's pretty big, isn't it! How's the living room looking now ?

Groeitabel:
Growth rate:
3 mths: 30cm, 95g.
6 mths: 35cm, 150g.
12mths: 42cm, 250g.
2 yrs: 53cm, 570g.
4 yrs: 77cm, 4 kg.
8 yrs: 94cm, 3.6 kg.
12 yrs: 90cm, 6.1 kg. (I think this is for a female - so it is smaller).
20 yrs: 118cm, 11.5 kg.

Dat houdt dus in dat een enkele kaaiman van een jaar oud (ik ga niet uit van de totale lengte, maar van 30 cm, zonder staart dus) volgens de duitse wet een stukje 'land' van minimaal 3x30cm= 90 bij 4x30cm= 120cm nodig heeft en daarnaast een waterbad van 4x30cm= 120cm bij 5x30cm= 150cm.

Als je een hok hebt van 180x90 cm dan zit je binnen een jaar al met een te klein hok.

En voor een volwassen dier van 150cm zit je dus op een stukje land van 200x266cm en een waterbad van 266x333cm. Dat komt dus neer op een verblijf van zo'n 4,6mx6 meter voor 1 kaaiman, 27,6m2 dus.

Ik ben niet heel goed in rekenen, maar dat is wel weer een stuk groter dan die 2x5m. En ja, ik heb ook de minimumvereisten voor een dierentuin gevonden, die weer lager liggen, maar we waren het daar al over eens dat we dat niet vinden kunnen, toch?

klopt, de groeitabel die je geeft is met staart, je moet zonder staart de berekening opnieuw maken, dus voor de eerste levensjaren is die groot genoeg gehuisvest. zien we dat hij met 2 jaar moet verhuizen naar een groter verblijf, zal dat ook echt gebeuren.
en een groter wateroppervlak is goed te realiseren, door een stuk landgedeelte over je watergedeelte te plaatsen, dan hebben ze gelijk een plek waar ze schuilen kunnen, daar ze meestal ergens verstopt liggen.
maar voor de rest vind ik wel goed dat je gegoogled hebt, en het beeld iets veranderd is op dit moment, ik zal een dezer dagen een hanteer foto maken, zodat jullie een echt duidelijk beeld kunnen krijgen. ;)

Eightlegged schreef:
onley schreef:
waarom moed verzamelen om te laten zien dat je ook van andere dieren kunt houden
in plaats van de dieren met het aaibaar factor ?

Om 7 pagina's met grotendeels niet al te vrolijk commentaar (waar ik het niet direct mee eens ben, maar wel begrijp) en tig keer dezelfde vragen beantwoorden, daarom. Ik plaats hier sporadisch nog wel eens wat, maar hou het liever bij fora waar mensen zitten die een voorliefde voor exoten begrijpen en delen.

wij vinden heel veel dieren mooi, en zijn absoluut niet te beroerd om te leren van andere mensen, het blijft boeiend, hoe veel meningsverschillen er zijn omtrend verschillende diersoorten.
over het algemeen hebben paarden/honden/katten/reptielen het nog het beste. knaagdieren/vogeltjes en schildpadden zijn meestal gedoemd tot te kleine verblijven, en kinderhandjes

plaats gerust eens je stinkdier ....ben altijd fan geweest van pepe le pew :D

ReneeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:53

De aanvallende reacties in dit topic vind ik niet erg eerlijk... We zetten een paard van 1,80 tegenwoordig toch ook in een hokje van 3x3, en dat is wel oke? Puur en alleen omdat we al aan dit idee gewend zijn? Om dan zo de topicstarter aan te vallen vind ik onterecht. Menig mensen met paarden (en nu wil ik niemand aanvallen hoor ;) ) hebben een paard zonder dat ze er uberhaupt maar iets van af weten. Ja, zelf heb ik ook een paard, en haar probeer ik het zo goed mogelijk te maken. Dat zal de topicstarter voor dit beestje vast ook willen :)

hyppolyte

Re: nieuwe aanwinst van mijn vriend (en wat voor 1! )

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:06

@renee, nee dat is ook niet ok en dat wordt ook veroordeeld :+.

@ts, ik heb gezien dat die groeitabel met staart was, vandaar dat ik ook uitgegaan ben van 30cm i.p.v. 42 cm met 12 maanden. Dat wat je noemt over het landgedeelte over het wateropp. te plaatsen is natuurlijk ook nog een optie, maar ik zou toch voor een groter opp. kiezen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:20

vind hem wel grappig maar zal er nooit een nemen. hoe doen jullie dat straks ook met de kinderen. neem aan dat die dan ook wel eens buiten spelen of nu bij de kooi. of kunnen die helemaal niet bij het beestje komen?

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:31

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:56

Wat een schatje is dat zeg, ik heb echt geen verstand van stinkdieren, dus ik heb ook geen idee hoe dat gaat in gevangenschap, maar deze ziet er wel uit als een knuffel, volgens mij zit ie graag bij jullie. Wat ik trouwens wel een verschil vind is dat die van jullie ook vrij rond kan lopen, dat is toch ook weer een ander verhaal. Die foto's van in de tuin zijn echt helemaal geweldig :j.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:29

Heb trouwens je topics even doorgelezen en zag deze post:
Citaat:
Beneden lopen stinky en de kat en daar staan ook mijn kortstaart opossums (2) en landheremietkreeften (24). Boven heb ik 3 soorten muizen, 3 slangen en een hoornkikker. Mijn vogelspinnen staan tussen die van m'n vriend, dit zijn er momenteel zo rond de 500, give or take een paar honderd als er weer cocons uitgekomen zijn en als er weer een lading verkocht is. Dan zijn er nog enkele schorpioenen en verschillende soorten kakkerlakken (zowel "huisdier" als voedselkakkerlakken). Valt mee toch

@Berdien, de meeste zijn van m'n vriend, ik heb er zelf nu nog een stuk of 25.

WTF!!!! Dat zijn wel heel veel beesten, waar LAAT je die in godsnaam??? Ik bedoel, spinnen zijn natuurlijk niet zo mega groot, maar een stuk of 500! dat zijn er wel veel :j.
Vond het trouwens wel een beetje zorgwekkend dat er nog best veel mensen waren die een stinkdier als huisdier wel leuk vonden, ik hoop dat die mensen niet impulsief bezig zijn geweest. Wat dat betreft kun je beter een kaaiman topis openen, die hebben goddank niet zo'n hoog knuffelgehalte! Wel goed dat je mensen niet te enthousiast hebt gemaakt.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:35

We hebben de grootste slaapkamer omgetoverd tot hobbykamer en daar staat alles in stellingkasten. Vogelspinnen hebben niet veel ruimte nodig, indien niet verstoord blijven ze in het wild ook eigenlijk constant op dezelfde plek (hol). Ze zijn geen actieve jagers en eten wat er langsloopt.

Vragen staat altijd vrij natuurlijk, maar in dit geval liever via PB om dit topic niet te kapen :j

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-09 23:00

ReneeP schreef:
De aanvallende reacties in dit topic vind ik niet erg eerlijk... We zetten een paard van 1,80 tegenwoordig toch ook in een hokje van 3x3, en dat is wel oke? Puur en alleen omdat we al aan dit idee gewend zijn? Om dan zo de topicstarter aan te vallen vind ik onterecht. Menig mensen met paarden (en nu wil ik niemand aanvallen hoor ;) ) hebben een paard zonder dat ze er uberhaupt maar iets van af weten. Ja, zelf heb ik ook een paard, en haar probeer ik het zo goed mogelijk te maken. Dat zal de topicstarter voor dit beestje vast ook willen :)

danke ;)

floorsil schreef:
vind hem wel grappig maar zal er nooit een nemen. hoe doen jullie dat straks ook met de kinderen. neem aan dat die dan ook wel eens buiten spelen of nu bij de kooi. of kunnen die helemaal niet bij het beestje komen?

hij staat momenteel bij mijn zoon op de kamer, hij is van zijn geboorte al tussen de reptielen en is er helemaal gek van.hij zal nooit of te nimmer een raam openen van welk verblijf dan ook.het beestje zal nooit buiten gaan spelen, daar het niet voor dit klimaat bestemd is, en ik ga me ook geen problemen op mijn hals halen om dit wel te doen.
tevens hebben we boven een slangenkamer, met afgesloten deur, en alles netjes in bakken, daar komen de kinderen ook niet zomaar op.
en nu niet gelijk allemaal gaan schreeuwen dat ik gek ben om dat bij mijn zoon op kamer te plaatsen aub. :z

Eightlegged schreef:
onley schreef:
plaats gerust eens je stinkdier ....ben altijd fan geweest van pepe le pew :D

[BB-ITP] Daar zit een luchtje aan!!
[BB-ITP] Zandneus! (Stinkdier)

Topics zijn alweer een half jaar oud ;)

schitterend exemplaartje, en zo ook een erg mooie collectie spinnen, zo'n cocon bevat inderdaad honderden spinnetjes, al overleven ze niet allemaal, maar is machtig om te zien hoe het allemaal kan.wat voor soort spin is het? ik heb de theraphosa blondi gehad(erg agressief dier was het, maar o zo mooi) en de grammostola rosea oftewel de chileense vogelspin.plaats hier maar niet in wat voor bakjes ze gehouden worden }>

en bedankt voor de reply ;) je mag gerust in dit topic discusieren hoor, hebben we geen moeite mee.

Kimmikky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:11

leuk diertje!
zou er zelf niet aan willen beginnen, zelfde voor slangen (al zou ik hier letterlijk t huis uit worden geschopt als ik t lef zou hebben wel een slang te nemen ^_^")

jammer dat je vriend niet meer mag reageren, vind al die info wel interessant :)
kan hij geen account aanmaken puur om hier te reageren? :P

erg benieuwd naar de foto's van het toekomstige verblijf, en updates van het dier zelf! :))

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:17

Moderatoropmerking:
Regels zijn inderdaad helaas regels.
Verder loopt dit topic netjes en voorziet veel informatie. De informatie die je vriend zou willen plaatsen, kun jij ook plaatsen en je vriend kan een Bokt account maken.

Een topic dat verder netjes verloopt sluiten we niet zomaar op verzoek.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:50

Maar als zij de informatie plaatst die haar vriend doorgeeft dan is het enige verschil dat ze er niet bij zetten dat de informatie van hem afkomt. Ik bedoel, waarschijnlijk staat de ts erbij terwijl vriendlief z'n verhaal typt en anders typt hij z'n verhaal en plakt zij het in een post, dus ik snap niet zo goed waarom dit een ramp is. Ok, regels zijn regels, maar in dit geval vind ik het lichtelijk overdreven om hem een eigen account te laten aanmaken, enkel vanwege 1 topic, terwijl hij hier verder niets te zoeken heeft, aangezien hij niets met paarden doet.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 01:04

Ik vind het erg boeiend om dit soort dieren te zien. Ik zou ze zelf niet willen omdat ik er totaal niets vanaf weet, en omdat ik eigenlijk niet vind dat het huisdieren zijn.
Maar ik moet eerlijk zeggen, als ik zo lees hoeveel jullie ervanaf weten, hoe jullie je hebben voorbereid, hier kan ik alleen maar respect voor hebben.

Vaak lees je iets over mensen die een dier aanschaffen omdat ze het leuk of schattig vinden, maar dat is hier imo totaal niet aan de orde. Ik hoop nog foto's te gaan zien, vind het echt uiterst interessant :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 01:21

ha ja ik vrees als het hier mocht, ik geld genoeg had en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot terrein ik tijgers had :P zo machtig mooie dieren, (of een wolf ofzo) en tja word het mn dood nou goed niet leuk natuurlijk maar dan heb ik wel gedaan wat ik graag wou.
maar moet zoon dier niet samen (anders zit het er ook maar alleen) of is het graag alleen? schattig beestje!

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 03:07

Ik heb idd ook veel respect voor de ts en haar vriend, als je zo leest hoe ze voorbereid zijn etc. Echt super :j Dat zie je veel mensen niet doen en nemen maar een beestje omdat het stoer is of omdat ze het op tv hebben gezien. Vind het wel grappig dat hij bij jullie zoontje op de kamer staat, was hij niet nieuwschierig ofzo in het begin? Wel knap dat hij niet bang is etc. Mijn neefje die houd de tijgerpython van mijn vader ook gerust vast. ''Want hij kan niks doen, als oompje hem vast heeft''. Haha
EL; Jij zou het ideale voorbeeld zijn voor mij om mij van mijn spinnenangst af te helpen whaha :j Ook een leuk beestje jouw stinky :j

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 05:47

Citaat:
Biancaa schreef:
Dus jij gaat een tropisch dier zijn leven lang opsluiten in een garage, die normaal een grote rivier tot zijn beschikking heeft. Bij jou zou die rondjes kunnen zwemmen in een zwembadje... logisch ook... Verder graven ze meestal een hol waarin ze slapen, deze kan tot 3,5 meter lang worden (als ze zelf rond de 1.50-1.70 zijn) is dat wel mogelijk in je garage met zwembad en verwarming en uiteraard snel stromend water waar hij graag in vertoefd. Is toch knap om dat allemaal in je garage te bewerkstelligen.

Hm en alleen maar maar omdat je vriend een krokodil wil.

Veel plezier ermee, ik hoop dat je over een jaar of 40 er nog bent om voor hem te zorgen...

ook hier lezen is een kunst
het dier word geen 3,5 meter maximaal word die incl staart 1,50 a 1,80 m ;)

Hm dan lees jij toch niet goed, ik schrijf toch dat ze tussen de 1.50 en de 1.70 worden? Zijn hol waarin hij slaapt is meestal zo'n 3.50m lang dus toch niet zo geod verdiept als zou moeten?

Op de vraag wat van cavia's, konijnen en alles? Dit zijn toch wel iets kleinere dieren en makkelijker te houden. Maar ook daarvoor geldt in een onderkomen dat ruim genoeg is! Simpel lijkt me toch...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:15

ReneeP schreef:
De aanvallende reacties in dit topic vind ik niet erg eerlijk... We zetten een paard van 1,80 tegenwoordig toch ook in een hokje van 3x3, en dat is wel oke?

Nu viel ik de TS niet aan, maar wie zijn WE in jouw verhaal? Ik in ieder geval niet hoor. Mijn paarden staan zo min mogelijk op stal (en áls ze er in staan, is die groter dan 3 x 3) en ik denk dat dat bij de meesten zo is, die hier reageren.
En verder zou dat net zo hard veroordeeld worden.

TS, mijn complimenten voor je manier van reageren!

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:39

ook al heeft de TS alles goed voor mekaar voor dit dier. Het is en blijft geen huisdier maar een 'wild' dier ondanks dat het in gevangenschap geboren is. Het zal nooit tam worden, zoals een hond, kat of ander huisdier. Je moet altijd opletten en dit in je achterhoofd houden.. en dan vraag ik me af wat moet je er dan mee..

Net als het welzijn, het dier komt op een leeftijd dat hij wil voortplanten.. wat ga je dan doen?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 10:29

dat wilde ik ook even zeggen, ik vind inderdaad dat je elke keer wel netjes antwoord geeft. Ik vind het echt een prachtig dier om te zien, dat meen ik echt. Maar ik blijf erbij dat ik het geen huisdier vind. Zo klein is schattig maar groter heeft hij gewoon veel ruimte nodig (zoals dus een hol van 3.5 m en ja ik gegoogled...) Hoe wou je dat bewerkstelligen dan? dit is dus niet aanvallend bedoeld, dat andere was nogal lúllig van me sorry...

Ik heb dus juist zitten lezen hierover en overal lees je dat ze stromend water nodig hebben (vrij sterke stromingen) en dus een stuk land waarin hij kan schuilen in een hol. Dit kan je hem niet geven, hij heeft toch echt meer nodig dan die 2x 5 lijkt mij.

Ik vind dat dus net zo erg als een paard op een wc hokje (lees inderdaad 3x3 als ze mazzel hebben) douwen en er 1 uur uithalen om dan zo nodig te moeten rijden. Dit vind ik voor de kaaiman ook een wc hokje (nu nog niet uiteraard).

Nou ja ik hoop dat jullie er blij mee zijn en dat over 40 jaar nog zijn. Het zijn fascinerende dieren en op schoot nemen hoeft niet met elk dier, sommige zijn gewoon mooi om naar te kijken toch :)

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 11:47

Hoe beleefd die kaaiman dat zelf dan, hoeveel gevoel hebben ze eigenlijk ??
Misschien maakt hij zich in die 40 jaar lang niet zo druk als iedereen in dit topic bij elkaar.

Ik zou willen dat we ons ook zo bekommerde om de medemens.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 14:02

Pluttersput schreef:
Ik vind het erg boeiend om dit soort dieren te zien. Ik zou ze zelf niet willen omdat ik er totaal niets vanaf weet, en omdat ik eigenlijk niet vind dat het huisdieren zijn.
Maar ik moet eerlijk zeggen, als ik zo lees hoeveel jullie ervanaf weten, hoe jullie je hebben voorbereid, hier kan ik alleen maar respect voor hebben.

Vaak lees je iets over mensen die een dier aanschaffen omdat ze het leuk of schattig vinden, maar dat is hier imo totaal niet aan de orde. Ik hoop nog foto's te gaan zien, vind het echt uiterst interessant :)

thnx

AlexandraM schreef:
ha ja ik vrees als het hier mocht, ik geld genoeg had en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel groot terrein ik tijgers had :P zo machtig mooie dieren, (of een wolf ofzo) en tja word het mn dood nou goed niet leuk natuurlijk maar dan heb ik wel gedaan wat ik graag wou.
maar moet zoon dier niet samen (anders zit het er ook maar alleen) of is het graag alleen? schattig beestje!

deze dieren leven solitair, thnx for replying

sharoontje schreef:
Ik heb idd ook veel respect voor de ts en haar vriend, als je zo leest hoe ze voorbereid zijn etc. Echt super :j Dat zie je veel mensen niet doen en nemen maar een beestje omdat het stoer is of omdat ze het op tv hebben gezien. Vind het wel grappig dat hij bij jullie zoontje op de kamer staat, was hij niet nieuwschierig ofzo in het begin? Wel knap dat hij niet bang is etc. Mijn neefje die houd de tijgerpython van mijn vader ook gerust vast. ''Want hij kan niks doen, als oompje hem vast heeft''. Haha
EL; Jij zou het ideale voorbeeld zijn voor mij om mij van mijn spinnenangst af te helpen whaha :j Ook een leuk beestje jouw stinky :j

hij wou hem zeker even zien, maar staat niet voor de ruiten te gapen, hij weet dat deze dieren hun rust nodig hebben.

Biancaa schreef:
Dus jij gaat een tropisch dier zijn leven lang opsluiten in een garage, die normaal een grote rivier tot zijn beschikking heeft. Bij jou zou die rondjes kunnen zwemmen in een zwembadje... logisch ook... Verder graven ze meestal een hol waarin ze slapen, deze kan tot 3,5 meter lang worden (als ze zelf rond de 1.50-1.70 zijn) is dat wel mogelijk in je garage met zwembad en verwarming en uiteraard snel stromend water waar hij graag in vertoefd. Is toch knap om dat allemaal in je garage te bewerkstelligen.

Hm en alleen maar maar omdat je vriend een krokodil wil.

Veel plezier ermee, ik hoop dat je over een jaar of 40 er nog bent om voor hem te zorgen...

ook hier lezen is een kunst
het dier word geen 3,5 meter maximaal word die incl staart 1,50 a 1,80 m ;)

[/quote]

Hm dan lees jij toch niet goed, ik schrijf toch dat ze tussen de 1.50 en de 1.70 worden? Zijn hol waarin hij slaapt is meestal zo'n 3.50m lang dus toch niet zo geod verdiept als zou moeten?

Op de vraag wat van cavia's, konijnen en alles? Dit zijn toch wel iets kleinere dieren en makkelijker te houden. Maar ook daarvoor geldt in een onderkomen dat ruim genoeg is! Simpel lijkt me toch...[/quote]
sorry voor de mislezing bij deze. het is dat een schuilplaats er moet zijn, of in de vorm van een hol, of onder een stronk of in het water. 9 van de 10x schuilen ze in het water, daar ze daar in hun element zijn, en de meeste kracht en wendbaarheid hebben.

Diablo schreef:
ReneeP schreef:
De aanvallende reacties in dit topic vind ik niet erg eerlijk... We zetten een paard van 1,80 tegenwoordig toch ook in een hokje van 3x3, en dat is wel oke?

Nu viel ik de TS niet aan, maar wie zijn WE in jouw verhaal? Ik in ieder geval niet hoor. Mijn paarden staan zo min mogelijk op stal (en áls ze er in staan, is die groter dan 3 x 3) en ik denk dat dat bij de meesten zo is, die hier reageren.
En verder zou dat net zo hard veroordeeld worden.

TS, mijn complimenten voor je manier van reageren!

danke 8-)

A_manda schreef:
ook al heeft de TS alles goed voor mekaar voor dit dier. Het is en blijft geen huisdier maar een 'wild' dier ondanks dat het in gevangenschap geboren is. Het zal nooit tam worden, zoals een hond, kat of ander huisdier. Je moet altijd opletten en dit in je achterhoofd houden.. en dan vraag ik me af wat moet je er dan mee..

Net als het welzijn, het dier komt op een leeftijd dat hij wil voortplanten.. wat ga je dan doen?

en waar haal je uit dat dat niet zo is? als je niet oplet bij een hond of kat heb je snel pijn hoor. hoe vaak heb je een hond zien bijten grommen naar andere dieren of zelfs mensen? ik vaker dan dat je wilt geloven.ga dood als je katten hebt, kijk wat er met je gebeurd als ze een paar dagen niet te voeren hebben gehad, dan vreten ze je op. honden en katten zijn net zo hard wilde dieren, alleen de mens is er aan gewoon geraakt ;) en het wordt geaccepteert.
wij houden zeer zeker in ons hoofd dat we bezig zijn met deze dieren, daar hoeft geen twijfel over te bestaan.
voortplanten, dat gaat deze niet doen, en zolang er geen ander geslacht is, zal deze ook niets opwekken.en op latere leeftijd een andere soortgenoot bijzetten, zal resulteren in een gevecht, ipv paring. dus nee.

Biancaa schreef:
dat wilde ik ook even zeggen, ik vind inderdaad dat je elke keer wel netjes antwoord geeft. Ik vind het echt een prachtig dier om te zien, dat meen ik echt. Maar ik blijf erbij dat ik het geen huisdier vind. Zo klein is schattig maar groter heeft hij gewoon veel ruimte nodig (zoals dus een hol van 3.5 m en ja ik gegoogled...) Hoe wou je dat bewerkstelligen dan? dit is dus niet aanvallend bedoeld, dat andere was nogal lúllig van me sorry...

Ik heb dus juist zitten lezen hierover en overal lees je dat ze stromend water nodig hebben (vrij sterke stromingen) en dus een stuk land waarin hij kan schuilen in een hol. Dit kan je hem niet geven, hij heeft toch echt meer nodig dan die 2x 5 lijkt mij.

Ik vind dat dus net zo erg als een paard op een wc hokje (lees inderdaad 3x3 als ze mazzel hebben) douwen en er 1 uur uithalen om dan zo nodig te moeten rijden. Dit vind ik voor de kaaiman ook een wc hokje (nu nog niet uiteraard).

Nou ja ik hoop dat jullie er blij mee zijn en dat over 40 jaar nog zijn. Het zijn fascinerende dieren en op schoot nemen hoeft niet met elk dier, sommige zijn gewoon mooi om naar te kijken toch :)

zijn water is snelstromend en verwarmd, er zit een eheimpomp professional 2 op, deze pompt 950 liter per uur, dat is vrij sterke stroming in zijn bak die die nu heeft, gaat die groter, dan gaat ook de pomp groter.

kavama schreef:
Hoe beleefd die kaaiman dat zelf dan, hoeveel gevoel hebben ze eigenlijk ??
Misschien maakt hij zich in die 40 jaar lang niet zo druk als iedereen in dit topic bij elkaar.

Ik zou willen dat we ons ook zo bekommerde om de medemens.

ik ben blij dat hij dit niet allemaal hoeft te lezen/beleven. hij zal zich inderdaad niets druk maken hier.doet die dat wel, dan laten we hem ook even met rust.

allemaal weer bedankt voor de reaktie

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:12

ik kan het niet laten dan me af te vragen, Als jullie zoveel exoten hebben , met elk hun terraria en pompen en dergelijken, hoeveel zijn jullie dan gemiddeld kwijt aan energie kosten?
is dat 1 van de grootste kostenposten bij het onderhouden van exoten ? Ik neem aan dat jullie garage als hij omgebouwd is ook verwarmd zal moeten worden?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:31

wat fijn dat hier zoveel uitleg word gegeven,zo leer ik nog eens wat ;-)
Vind het een fascinerende hobby!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-09 01:07

jilleroo schreef:
ik kan het niet laten dan me af te vragen, Als jullie zoveel exoten hebben , met elk hun terraria en pompen en dergelijken, hoeveel zijn jullie dan gemiddeld kwijt aan energie kosten?
is dat 1 van de grootste kostenposten bij het onderhouden van exoten ? Ik neem aan dat jullie garage als hij omgebouwd is ook verwarmd zal moeten worden?

het is dat je het vraagt. omgerekend kost de kaaiman momenteel 600 euro alleen aan stroom per jaar, en dan reken ik met 24 cent de KW.
daarnaast komt zijn voer nog en bodembedekking, af en toe een deel vers water, en af en toe een warmtestraler oid wat kapot gaat.de slangen verbruiken ongeveer hetzelfde aan stroom per jaar, en om de 2 dagen allemaal vers water en om de 10 dagen een grote prooi.voederdieren kweken we overigens voor grootste deel zelf, wat dus ook neerkomt op zo'n omgerekende 80 euro per 10 dagen.
het is niet de goedkoopste hobby, maar het geeft voldoening voor ons.elke hobby kost geld, zo ook deze ;)

timokyana schreef:
wat fijn dat hier zoveel uitleg word gegeven,zo leer ik nog eens wat ;-)
Vind het een fascinerende hobby!

graag gedaan, al is dit niet om mensen te stimuleren een kaaiman aan te schaffen :7

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 01:40

Godallemachtig, je moet er maar zin in hebben, een paard is verdorie nog goedkoper en dat is al een allesbehalve goedkope hobby. Nou hebben jullie er wel veel meer beesten voor dat geld, maar evengoed 8)7