hyppolyte schreef:Ik heb ook nog even voor je gegoogled, was nog wel even benieuwd naar afmetingen van een hok:
The size of the cage or enclosure depends on the size of the caiman. German laws will state that the land are needs to be 3 x SVL by 4 x SVL, whilst the water part is 4 x SVL by 5 x SVL. SVL = Snout-vent length - ie. length from the tip of the snout to the vent (or 'bum hole' !). So, for an adult Paleosuchus that is about 4.5 feet long, you'd need a cage where the land was roughly 6ft by 8ft, and the water section was 8ft by 10 ft. That's pretty big, isn't it! How's the living room looking now ?
Groeitabel:
Growth rate:
3 mths: 30cm, 95g.
6 mths: 35cm, 150g.
12mths: 42cm, 250g.
2 yrs: 53cm, 570g.
4 yrs: 77cm, 4 kg.
8 yrs: 94cm, 3.6 kg.
12 yrs: 90cm, 6.1 kg. (I think this is for a female - so it is smaller).
20 yrs: 118cm, 11.5 kg.
Dat houdt dus in dat een enkele kaaiman van een jaar oud (ik ga niet uit van de totale lengte, maar van 30 cm, zonder staart dus) volgens de duitse wet een stukje 'land' van minimaal 3x30cm= 90 bij 4x30cm= 120cm nodig heeft en daarnaast een waterbad van 4x30cm= 120cm bij 5x30cm= 150cm.
Als je een hok hebt van 180x90 cm dan zit je binnen een jaar al met een te klein hok.
En voor een volwassen dier van 150cm zit je dus op een stukje land van 200x266cm en een waterbad van 266x333cm. Dat komt dus neer op een verblijf van zo'n 4,6mx6 meter voor 1 kaaiman, 27,6m2 dus.
Ik ben niet heel goed in rekenen, maar dat is wel weer een stuk groter dan die 2x5m. En ja, ik heb ook de minimumvereisten voor een dierentuin gevonden, die weer lager liggen, maar we waren het daar al over eens dat we dat niet vinden kunnen, toch?
klopt, de groeitabel die je geeft is met staart, je moet zonder staart de berekening opnieuw maken, dus voor de eerste levensjaren is die groot genoeg gehuisvest. zien we dat hij met 2 jaar moet verhuizen naar een groter verblijf, zal dat ook echt gebeuren.
en een groter wateroppervlak is goed te realiseren, door een stuk landgedeelte over je watergedeelte te plaatsen, dan hebben ze gelijk een plek waar ze schuilen kunnen, daar ze meestal ergens verstopt liggen.
maar voor de rest vind ik wel goed dat je gegoogled hebt, en het beeld iets veranderd is op dit moment, ik zal een dezer dagen een hanteer foto maken, zodat jullie een echt duidelijk beeld kunnen krijgen.

Eightlegged schreef:onley schreef:waarom moed verzamelen om te laten zien dat je ook van andere dieren kunt houden
in plaats van de dieren met het aaibaar factor ?
Om 7 pagina's met grotendeels niet al te vrolijk commentaar (waar ik het niet direct mee eens ben, maar wel begrijp) en tig keer dezelfde vragen beantwoorden, daarom. Ik plaats hier sporadisch nog wel eens wat, maar hou het liever bij fora waar mensen zitten die een voorliefde voor exoten begrijpen en delen.
wij vinden heel veel dieren mooi, en zijn absoluut niet te beroerd om te leren van andere mensen, het blijft boeiend, hoe veel meningsverschillen er zijn omtrend verschillende diersoorten.
over het algemeen hebben paarden/honden/katten/reptielen het nog het beste. knaagdieren/vogeltjes en schildpadden zijn meestal gedoemd tot te kleine verblijven, en kinderhandjes
plaats gerust eens je stinkdier ....ben altijd fan geweest van pepe le pew