TinkerTom schreef:De papa van de mama heeft licht geruwd haar, niet kort en ook niet echt ruw, een broertje van de mama heeft wel ruwhaar.
Verder wil ik ook even ingaan op het feit je meld over dat open gehemelte!
Dat het pas later gemeld is wil niet zeggen dat het niet gezien is!!!
Open gehemelte werd ff na de geboorte gezien, hij dronk niet goed, kon niet zuigen, pupje is ook de volgende morgen meteen ingeslapen door de da. Dat KAN erfelijk zijn maar dat HOEFT niet!!
Mijn oudste zoon heeft ook een open gehemelte en dat zit NIET in de familie!
Het is jammer dat er voor honden niets aan te doen is...zou wat zijn als dat bij mensen net zo zou gaan....had mijn oudste nu niet geleefd
Als je wilt dicuseren over wel of niet gebruik van deze "broodfok"reu is daar een ander topic voor geopend, TS toonde hier haar lieve puppenfoto s en vroeg niet om een mening over het gebruik van de betreffende reu! Tuurlijk kun je dat verwachten op een forum als BOKT maar je kunt ook overdrijven!! en als je voorgaande berichten lees snap je vast waarom TS geirriteerd is!
@ TinkerTom:
Iets minder uitroeptekens had ook gemogen hoor.
Als je goed gelezen had, kon je zien dat ik mij gewoonweg afvroeg wanneer het open gehemelte gezien was en dat was dus ook mijn vraag. Meer niet. Inmiddels heb ik uit jouw antwoord begrepen dat het bij de geboorte direct gezien is. Rijst bij mij de vraag waarom het pupje dan niet direct is ingeslapen maar pas de volgende morgen?
Er zijn tegenwoordig overigens wél operaties bij open gehemeltes bij pups mogelijk, ik heb daar onlangs een heel stuk over gelezen, dat ging over bulletjes (waar het duidelijk vaker dan gemiddeld voorkomt, en in die gevallen is de erfelijkheid dus gewoon een feit, ik ben het met je eens dat het niet ALTIJD erfelijk hoeft te zijn).
Wat het ruwhaar betreft, in ieder geval één van beide ouderdieren moet volgens mij ruwharig zijn (en dus niet alleen drager zijn van het ruwhaar-gen) om ruwhaar door te kunnen geven. Maar ik laat me graag verrassen door het tegendeel, als één van deze beide pups toch ruwharig blijkt te zijn.
En om nog even op je laatste opmerking in te gaan, ik heb in mijn eerste post in dit topic al gewoon gereageerd op de lieve puppenfoto's die ze geplaatst heeft, en haar later veel plezier met de pups gewenst. Heb je misschien overheen gelezen?