En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 18:34

Ach jeetje.
Behandel je attelier ook maar goed hoor!

Rotdingen is dat bloedluis.

Sterkte!
En wat fijn dat Maurice jou gekozen heeft als baasje

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:30

Ach nee, heel veel beterschap.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:31

Ah gossie. Wat sneu.
Hopelijk sterkt hij snel weer aan en word Antoinette niet echt ziek

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 19:33

Bedankt voor de tips ook allemaal!

Ik ga morgen even diatomeëenaarde en tabakstengels halen. Onder het mom van baat het niet... Dierenarts sprak ook nog over frontline spray maar niet voor op Maurice, gezien de medicatie die hij krijgt erg straf is (en dan kans op toxische hoeveelheid). Maar kan dat misschien wel voor mijn atelier gebruiken ja. Want wil geen infectie in huis :+

Gedoe gedoe :+

Pluspuntje, kwamen daarnet terug van het winkelen en toen stond hij recht onder de warmtelamp. Hij had duidelijk wat rondgelopen verder want waterbakje lag weer omver en korrels overal. Dus hij gaat toch al zelf onder de warmtelamp staan. Wel nog steeds slap en wankel :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 19:45

Bloedluizen gaan in de kieren van hokken zitten. Ik weet even niet meer of die eigenwijze loopgevallen van jou ooit van hun schuilhok gebruik maken, maar een tip van een kippenhoudende kennis van me: smeer groene zeep in alle kieren van het hok, alle naden van de planken etc. Is retegoedkoop, niet giftig en luizen blijven eraan vastplakken. Smeer desnoods ook de scheuren in de palen van de afrastering ermee in, want daar zouden die krengen ook in kunnen zitten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 19:47

Ibbel schreef:
Bloedluizen gaan in de kieren van hokken zitten. Ik weet even niet meer of die eigenwijze loopgevallen van jou ooit van hun schuilhok gebruik maken, maar een tip van een kippenhoudende kennis van me: smeer groene zeep in alle kieren van het hok, alle naden van de planken etc. Is retegoedkoop, niet giftig en luizen blijven eraan vastplakken. Smeer desnoods ook de scheuren in de palen van de afrastering ermee in, want daar zouden die krengen ook in kunnen zitten.

Ok dankje, ga ik doen.

Ze hebben een grote loopstal maar die gebruiken ze nooit. Ze zitten wel tegen de bosrand aan en slapen ook altijd in de bladeren, dus wie weet zo opgepikt?

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:23

Bloedluis zit gewoon overal. Zolang je ergens veren hebt die buiten komen, dan kan er bloedluis bij komen. Meestal hebben de beessies een goede weerstand en is de druk niet te hoog, maar onder sommige omstandigheden kan het aantal bloedluizen ineens uit de hand lopen.

De tip die ik kreeg toen mijn kipjes ineens luis hadden was vaak/veel kalkpoeder op de grond strooien en het hok eerst goed uitstomen en daarna met 2/3e kalkpoeder 1/3e cement met een beetje water mengen om er een verfbaar goedje van te maken. Daarmee hele hok binnenkant dik inkwasten.

Kalk op de grond is ook zoiets op je wei… en hok gebruiken ze niet…
Dan rest wsl voor Maurice en Antoinette alleen regelmatig medicatie via water.

Beterschap Y;(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 21:30

Waarschijnlijk weerstand-dipje door het rottige weer, in combinatie met leeftijd misschien? De vogelarts kon enkel onderscheid maken tussen 'jong' en 'niet-jong', geen exacte leeftijd zeggen, maar hij vond Maurice 'niet-jong'.

Vind het vooral zo erg dat ik het pas zo laat door had ;(

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:34

Arme Maurice!

Neem het jezelf niet teveel kwalijk hoor.. :(:) Je bent een fantastisch baasje voor je dieren.
Ik ga duimen voor een spoedig herstel!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 21:56

Solleke_Noah schreef:
snorkel1986 schreef:
Denk er aan tegels zijn erg glad en een loopvogel heeft maar 2 poten ..
Weet niet of je oud stuk vloerkleed oid hebt dat blijft grip houden.. en hou ook rekening mee als hij staat dat hij niet zijn hooft in de warmte lamp hangt.. ( lastige beesten die loop vogels..)
Mocht hij slecht drinken paar sprietjes gras op je water gooien nodigt uit voor hun om een of andere reden..

Ja hij zit op een groot stuk karton en zaagsel. Maar zal even kijken of ik misschien nog ergens oude lakens heb liggen, al zal dat ook wel glijden... Weet even niet goed wat ik het beste kan doen want hij moet wel binnen/onder de warmtelamp.

Bedankt voor de tip met de sprietjes gras!

Was er bij jullie nandoe niks meer aan de bloedluis te doen?

Het komt nu allemaal wel even binnen hier nu alles geregeld is en Maurice geïnstalleerd, pfff..... ben bang dat hij het niet gaat halen ;(

Nee helaas te laat als je het op tijd ziet of vermoed is er wel wat aan te doen maar anders een zware dobber

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:03

Solleke_Noah schreef:
Vind het vooral zo erg dat ik het pas zo laat door had ;(

Ik las je verhaal en begrijp je helemaal! Ik heb al heel lang konijntjes en houd ze altijd goed in de gaten. Ze krijgen 2x per dag eten en dan kijk ik altijd of ze nog eten (heel belangrijk bij konijnen), het is natuurlijk steeds zo'n rotweer dus ik was er niet bij blijven kijken (ze zitten buiten).
Na een tijdje aaide ik Puk en ik schrok me rot, supermager!!! Meteen naar de dierenarts, ze bleek haar kaak gebroken te hebben.. Niks gemerkt, ze at maar ik denk heel langzaam en dus niet genoeg.
Nu krijgt ze geweekte brokjes en extra TLC en ze komt gelukkig goed aan weer.
Ik baalde ook enorm dat ik niet nog beter gekeken had, maar aan de andere kant het zijn vluchtdieren, ik denk dat dat voor nandoes ook een beetje geldt. Dus die laten pas laat zien dat er iets mis is.
En hopelijk hebben we het niet te laat gezien, maar op tijd!!

Heel veel beterschap voor Maurice!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:29

Stille meelezer hier, maar oei wat een nare update. Heel veel sterkte, ik duim mee dat Maurice snel weer op mag knappen!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 22:48

Ach jee wat een zorgen om Maurice! Bloedluis is echt horror.. heb ik ook gehad in mijn kippenhok toen ik twee nieuwe kipjes gehaald had. Zij waren besmet en binnen no time zit alles vol.

Rollen of badderen nandoe’s ook? Mijn kippen nemen een zandbad..
dan zou je die plek kunnen bestrooien met Diatomeeënaarde..
ook goed om nu te bestellen en Maurice flink in te poederen.. zet zelf dan ff een mondkapje op overigens!

Sterkte en neem het jezelf niet kwalijk!!! :(:)

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 05:39

Ahhh Maurice… beterschap met hem

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 08:06

Beterschap voor Maurice!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 09:26

Ik dacht je hebt een kerstgroet gepost met de Nandoe's, en dan is het een zieke Maurice... hopelijk krijg je hem nog naar zijn tweede jeugd getild :(:) Ik zou ook niet zo enthousiast zijn over een vogel in huis, al helemaal niet met die vieze bloedluis! Maarja als dit de enige haalbare optie is voor het behandelen van je kroelkipje... zou dan wel alle spullen er uit halen als ik jou was. Zowel voor de viezigheid en luis die overal in gaat kruipen, als om te voorkomen dat meneer zich bezeerd.

Je spreekt nu wel ineens weer meer over Antoin(ette) als vrouwtje valt me op...? Heb je het daar ook nog over gehad met de vogeldokter misschien...? :)

Hopelijk knapt Maurice goed op! Jammer dat de winter nog een poosje duurt. Het zal wel schrikken zijn om weer naar buiten te moeten na een poos binnen / onder een warmtelamp te hebben gezeten....

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 11:35

Ik denk nog steeds dat Antoinette eigenlijk Antoine is, maar we gebruiken het inderdaad door elkaar omdat we het nog steeds niet zeker weten :D

Maurice is de nacht goed doorgekomen, oef! En hij staat recht én we hebben zowaar een vaste drol *\o/*

Jullie hebben me met z'n allen goed schrik aangejaagd voor de bloedluis (volgens de vogelarts kon het niet overspringen op mensen of andere huisdieren, maarja :+ ) dus heb even de halve winkel leeggekocht. Geen bloedluis in mijn huis :')

Afbeelding

Maurice eet goed van de korrels en de meelwormen <3 de bruine dingen in z'n nestje zijn tabaksstengels, tegen de bloedluizen ook. Verder is het complete ravage maar goed... een keer goed poetsen en is terug in orde. Ik heb ook nog een oude, zware deken gevonden en die op de grond gelegd tegen het uitglijden.

Afbeelding

Groetjes van Maurice, al een heeeeeeeeel klein beetje frisser!

Afbeelding

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:38

Hij staat tenminste wel alweer :D dat is fijn. Eerst deze dagen maar doorkomen :) Hoe is Antoin(nette)?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:39

Wat fijn dat het wat beter lijkt te gaan! Duimen maar... Hij maakt er een lekker zooitje van! Die gaat niet meer terug naar andijvie in de kou, met heerlijke meelwormen onder een lamp. Tegen de volgende kerst is hij wel lekker vetgemest en gaar :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:44

Wat fijn dat hij wat monterder is :) Vaste drol lijkt mij een goed teken.

Hoe is het met Antoindoe? Is die weer wat rustiger, zo allenig buiten?

Natuurlijk snapt je vriend ook wel dat jullie nu dringend een derde nandoe nodig hebben O:) Als gezelschap voor als er eentje alleen buiten achterblijft.
Laatst bijgewerkt door Koper op 28-12-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 11:56

Wat een fijne update!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 12:58

Ah gelukkig al weer een beetje aan het opknappen!!! Hoe kan het ook anders met zulke goede zorg.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:24

Fijn om te horen. Vergeet niet om even een vers hapje groen te voeren pluk gras of id je kunt vast nog iets uit de wei/ berm toveren

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:30

Ah, dat is fijn nieuws! Ik had het hier eens met mijn Brahma kippen, helaas door een hittegolf dacht ik dat ze daardoor futloos waren. Eentje dood, andere ook weken geprobeerd die er doorheen te halen, maar helaas uiteindelijk toch kopje kleiner moeten laten maken omdat ze weer aftakelde. Dus ik heb geduimd voor Maurice, hopelijk gaat het verder in opwaartse lijn!

En misschien tijdelijk de titel veranderen: "En dan heb je plots een nandoe in je huis" :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 14:52

Wat fijn dat het iets beter lijkt te gaan! Hopelijk zet het herstel door!
Vraag mij af of Maurice niet een huisnandoe wil worden. Lekker warm en ook nog roomservice!
:D