En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 12:27

Oh nee, sterkte.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:04

Heel veel sterkte!! Hopelijk gaat de rit goed en is het iets simpels, mijn duimen draaien.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:06

Sterkte!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 13:08

Dank jullie <3 Maurice is toch ook een beetje bokt-nandoe...

Ok, verdict van de dierenarts: bloedluis! Net als bij de nandoe van snorkel dus. De onderkant van zijn vleugels zat echt vol! Maar je tilt niet elke dag de vleugels op natuurlijk dus had het helemaal gemist :\

Dus Maurice heeft de eerste medicatie toegediend gekregen en hij zit nu thuis onder de warmtelamp. Heb mijn atelier (ik doe aan houtkunst) snel even leeggeruimd en alles aan de kant geschoven, daar zit hij nu. Mijn vriend was redelijk gelaten onder het nieuws dat Maurice de volgende 30 dagen in huis zal kamperen :')

Prognose is opzich OK indien de medicatie aanslaat. Maar hij had al flink bloedarmoede helaas... dus het zal toch even afwachten worden of hij nog niet te ver heen is |(

Antoinette zal ook behandeld worden, maar dat kan gewoon in de wei. De dierenarts zei dat ze ook binnen kon, maar ja, die holt er natuurlijk direct vandoor dus no way dat ik haar/hem kan vangen, laat staan binnen in huis opsluiten.

Maurice moet nu medicatie met een spuitje krijgen (dat wordt nog wat), dan over 8 dagen, en dan over 30 dagen opnieuw. In de tussentijd vooral aansterken, goed eten en drinken, en indien nodig dwangvoederen/drinken.

edit: ohja, hij woog exact 16 kg! Maar was wel erg mager inderdaad bevestigde de dierenarts.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 27-12-23 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:09

Heel veel sterkte hopelijk komt hij er snel weer bovenop

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:18

O nee! Dat komt me rauw op mijn dak vallen. Ik zag verheugd dat er weer een update was in het nandoetopic, en dan blijkt Maurice doodziek te zijn... :( We hopen er maar het beste van.

Dit topic is toch ook een onvervalste soapserie. We leven allemaal mee met het lief en leed van twee vogels, we worden blij als ze lustig loopvogelen, we volgen ingespannen of het wat wordt met het vrouwtje dat een mannetje blijkt te zijn, en we houden onze adem in als er groot onheil dreigt. Nu maar hopen dat de scenarioschrijvers van de nandoesoap een mooie plotwending voor ons bedacht hebben...
xxxx
Na bewerkingsconflict: goeie hoop dus! Op jouw toegewijde zorg vertrouw ik wel, TS. Wij blijven de komende weken aan dit topic gekluisterd... :=

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:24

Heel veel succes met de zorg! Hopelijk sterkt hij snel aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:40

Sinds een paar maanden lees ik het topic mee :) Wat een vervelende update over de bloedluis, gelukkig dat de oorzaak nu in beeld is en dat er medicatie en zorg is voor Maurice.

TS, heb je toevallig kippen of ander gevogelte? In dat geval lijkt het mij verstandig om niet alleen Antoine(tte) te behandelen maar ook eventuele kippen, eenden en dergelijke. Alles wat deze luis kan krijgen. Daarnaast zul je vermoedelijk ook de verblijven moeten ontsmetten.

Mijn zus was dierenartsassistente, en had een papegaai. Haar collega had konijnen. En hun onderlinge afspraak was dat mijn zus in de praktijk hielp met de konijnen, en de collega met alle vogels. Dit om zo veel mogelijk te voorkomen om parasieten en ziektes mee naar huis te nemen. Je wil niet dat die luis per ongeluk bij je andere dieren terechtkomt.

Succes! En veel beterschap voor Maurice.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:52

Ach arme Maurice! :(:)

Dit is niet de leuke update waar ik op gehoopt had.
Hopelijk knapt hij met de behandeling en veel tlc weer gewoon goed op!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 13:58

Arm ding :(:) Fijn dat hij iig rustig genoeg is om even binnen op te warmen en aan te sterken. (Je hebt er vast al aan gedacht... maar pas op je plant, geen idee of ie giftig kan zijn of je er erg aan gehecht bent en straks kaal is)
Hoe is antoinette eronder nu hij/zij alleen is ?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 14:00

Bedankt voor de beterschapswensen allemaal!

Hij had zich daarnet al onder de warmtelamp uitgeworsteld, z'n waterbak omgegooid en door z'n korrels heen gelopen >;) en een diarreeflats op de vloer als afsluiter. Hij is wel nog steeds erg slapjes natuurlijk....

@Koper: ik heb eenden en kippen maar daar zit een bos(je) tussen en een weide. Dus in principe komen die niet bij elkaar. Geen probleem natuurlijk om hen uit voorzorg ook te behandelen.

Qua 'hok': de nandoes slapen enkel buiten in de wei, dus er is niet echt een verblijf om te behandelen. Ze hebben een ruime loopstal maar die wordt genegeerd.

@Mondy: ja die plant kan ik ook best even evacueren, goed idee!

Antoine(tte) is vrij onrustig. Ik ging daarnet de medicatie geven (moet in het drinkwater) maar zonder Maurice durft ze niet in m'n buurt te komen. Heb het water en eten maar achter gelaten en straks even kijken of ze ervan gegeten/gedronken heeft. Ze kon nog wel hard rennen :D maar kans lijkt me 100% dat ze/hij ook bloedluis heeft.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:12

Och zie hem daar in zijn aangepaste nestje liggen <3 arm dier

Die mag zich in zijn pootjes knijpen dat hij jouw wei heeft uitgezocht

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:14

Ik bedoelde ook eigenlijk het verblijf van je kippen en eenden :) Stel dat er luisjes meeliften op jouw broek ofzo, dan ik het denk ik slim om uit voorzorg het kippenhok ook aan te pakken.

Wat zal je vriend blij zijn dat Maurice iets van activiteit vertoont :))

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:21

Denk er aan tegels zijn erg glad en een loopvogel heeft maar 2 poten ..
Weet niet of je oud stuk vloerkleed oid hebt dat blijft grip houden.. en hou ook rekening mee als hij staat dat hij niet zijn hooft in de warmte lamp hangt.. ( lastige beesten die loop vogels..)
Mocht hij slecht drinken paar sprietjes gras op je water gooien nodigt uit voor hun om een of andere reden..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 14:26

snorkel1986 schreef:
Denk er aan tegels zijn erg glad en een loopvogel heeft maar 2 poten ..
Weet niet of je oud stuk vloerkleed oid hebt dat blijft grip houden.. en hou ook rekening mee als hij staat dat hij niet zijn hooft in de warmte lamp hangt.. ( lastige beesten die loop vogels..)
Mocht hij slecht drinken paar sprietjes gras op je water gooien nodigt uit voor hun om een of andere reden..

Ja hij zit op een groot stuk karton en zaagsel. Maar zal even kijken of ik misschien nog ergens oude lakens heb liggen, al zal dat ook wel glijden... Weet even niet goed wat ik het beste kan doen want hij moet wel binnen/onder de warmtelamp.

Bedankt voor de tip met de sprietjes gras!

Was er bij jullie nandoe niks meer aan de bloedluis te doen?

Het komt nu allemaal wel even binnen hier nu alles geregeld is en Maurice geïnstalleerd, pfff..... ben bang dat hij het niet gaat halen ;(

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:32

Kan je de lamp niet zo ophangen dat hij naar opzij straalt? En dat dan nog beveiligen met een stuk gaas of zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:36

Oh jee bloedluis... En als ze zich zo makkelijk laten vangen zijn ze idd al wel ver heen.
Maar hopelijk was je er toch nog op tijd bij en kun je Antoine(tte) ook behandelen!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 14:37

josien_m_ schreef:
Kan je de lamp niet zo ophangen dat hij naar opzij straalt? En dat dan nog beveiligen met een stuk gaas of zo.

Hij hangt opzich hoog genoeg, Maurice kan rechtstaan zonder de lamp te raken. Of bedoel je dat niet?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:40

Oh nee Maurice. Ik kwam ook even benieuwd kijken naar een leuke update van het stel, blijkt de kerel doodziek. Ik hoop dat Maurice het haalt, dat verdient hij , maar jij zeker ook met al je goede zorgen voor hem.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 15:50

Och jee, dat is toch wel even schrikken :\

Wel fijn dat Maurice zich goed behandelen laat en ook al zo tam is geworden. Ik snap dat Antoine(tte) nu van slag is, die is plots alleen. Hoop dat hij niet te gestresst raakt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:03

Solleke_Noah schreef:
josien_m_ schreef:

Hij hangt opzich hoog genoeg, Maurice kan rechtstaan zonder de lamp te raken. Of bedoel je dat niet?

Ja, dat bedoelde ik. Maar dan is anders bevestigen dus niet nodig.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 16:05

Goh bloedluis. Nooit geweten dat doe op zo'n buitendienst kunnen zitten. Ik ken het van de kippen daar houden die luizen zich schuil in de kieren van het hok en gaan snachts op de kippen. Die zie je overdag nooit op de kippen. Zijn het echt bloedluizen of zijn het gewoon luizen. Wat zal dat dier een jeuk hebben.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-23 16:26

Volgens de dierenarts wel echt bloedluizen.

@josien: nee hoeft gelukkig niet, kan hem evt ook nog wat hoger ophangen indien nodig. Ik heb een oog voor de paardenomheining in het plafond gedraaid :o (ter mijner verdediging, is zo'n lelijk latjesplafond dat we er nog een keer vanaf gaan halen)

De ravage na enkele uurtjes :+

Afbeelding

Maurice is in bolletjes-modus onder de warmtelamp gegaan. Straks met een spuitje nog wat medicatie geven.

Afbeelding

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:27

Veel sterkte! Wat naar voor jullie en Maurice. En wat zorgen jullie goed voor ze

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 17:57

Ik zou toch een dier met bloedluis niet in mn huis willen hebben. Die beesten zitten dalijk overal, ze vinden het wel lekker als het een beetje warm is :=
maargoed ik ben er ook panisch voor na een hardnekkige besmetting in het kippenhok :D

Hopelijk komt Maurice er bovenop!