De natuur in eigen omgeving

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 21:15

Cayenne schreef:
Briljante foto van de gans! _O-

Ik heb bericht gehad dat de ree waarschijnlijk inderdaad blind is en waarschijnlijk veel pijn heeft door de uitpuilende ogen waar veel druk op staat.
Vermoedelijk een klap van een auto gehad of een tumor die drukt. Haar coördinatie is blijkbaar ook niet goed want ze loopt rondjes :?
Ze gaan haar vanavond laat of morgenochtend vroeg uit haar lijden verlossen. Dat kon nu niet omdat er teveel mensen in het gebied liepen.
Dat zullen ze wel doen door te schieten denk ik, want dat geeft de minste stress.

Dat vermoeden kreeg ik al een beetje dat het waarschijnlijk schieten word. Eerst vangen en dan inslapen is helemaal stress vol voor zo'n beestje. Tof ook dat ze rekening houden met de tijd van het schieten zodat wandelaars er niks van mee krijgen.
Fijn dat ze zo snel handelen en niet afwachten! Goed gedaan hoor Cayenne.

Kookaburra: Die foto van de Gans _O- .

Prompter: Ik duim voor je dat je straks ook jonge Duiven kan zien opgroeien! Ze zijn zooooo leuk :D .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:17

Ja, ik lees regelmatig gemopper en commentaar op boswachters en natuurbeheer in het algemeen, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen met ze heb!

De foto met de duif op het nest is echt superlief! <3

Kookaburra

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:26

Ik verwacht inderdaad dat ze gaan schieten. Overdag is dat met wandelaars niet veilig om te doen. Fijn dat ze je melding zo opgepakt hebben en een terugkoppeling hebben gegeven!

Ik heb ook zo gelachen toen ik de foto's van de gans terugkeek :D Die heeft heerlijk gebadderd!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:37

Cayenne schreef:
Ja, ik lees regelmatig gemopper en commentaar op boswachters en natuurbeheer in het algemeen, maar ik moet zeggen dat ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen met ze heb!

Het maakt ook nogal wat uit op welke plek, met welke boswachter en waarom.

Hier bij de gemeente weinig problemen maar ik ben benieuwd wat de boswachter van Staatsbos gaat zeggen, volgende week.....

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 22:14

Cayenne schreef:

Dank je Cayenne! Die jonge duiven vind ik toch altijd zo schattig en mooi ondanks hun niet eh... charmante uiterlijk.

En goed gedaan hoor met het melden van de Ree!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 08:14

Iemand die dit gedrag kan verklaren? 2.5 week terug hoorde ik iets op mijn slaapkamer raam kloppen/tikken.
Kijk naar buiten en zie een vogeltje gelijk weg vliegen. Soort kon ik toen niet bepalen. Niks meer aan de hand en het is ook niet meer gebeurd.
Tot gisterochtend... Weer datzelfde geklop dat ik dacht: Wat is dit nu? Bleek weer dat vogeltje zijn. Dit keer vloog die bij mij in de tuin de kleine boom in en kon ik zien dat het een Koolmeesje was.
Vanmorgen rond half 7 weer datzelfde gedrag. Weer het Koolmeesje. Een natuurlijke wekker vind ik echt niet erg hoor, maar ik vind het wel vreemd gedrag voor een vogeltje om zo tegen het raam te kloppen.
Gordijnen zitten altijd dicht van de slaapkamer om te voorkomen dat vogels er ineens tegen aan vliegen, maar dit Koolmeesje doet het dus gewoon bewust :') .
Er zit zover ik weet ook geen nest daar bij mijn raam. Het is ook onmogelijk om daar een nest te maken.

(Nee geen 1 april grap. Waar gebeurd :D ).

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:23

Zitten er geen insecten bij het raam? Bijvoorbeeld in een spinnenweb?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:29

xYaartje schreef:
Iemand die dit gedrag kan verklaren? 2.5 week terug hoorde ik iets op mijn slaapkamer raam kloppen/tikken.
Kijk naar buiten en zie een vogeltje gelijk weg vliegen. Soort kon ik toen niet bepalen. Niks meer aan de hand en het is ook niet meer gebeurd.
Tot gisterochtend... Weer datzelfde geklop dat ik dacht: Wat is dit nu? Bleek weer dat vogeltje zijn. Dit keer vloog die bij mij in de tuin de kleine boom in en kon ik zien dat het een Koolmeesje was.
Vanmorgen rond half 7 weer datzelfde gedrag. Weer het Koolmeesje. Een natuurlijke wekker vind ik echt niet erg hoor, maar ik vind het wel vreemd gedrag voor een vogeltje om zo tegen het raam te kloppen.
Gordijnen zitten altijd dicht van de slaapkamer om te voorkomen dat vogels er ineens tegen aan vliegen, maar dit Koolmeesje doet het dus gewoon bewust :') .
Er zit zover ik weet ook geen nest daar bij mijn raam. Het is ook onmogelijk om daar een nest te maken.

(Nee geen 1 april grap. Waar gebeurd :D ).

Redelijk normaal gedrag, zeker in het paringsseizoen.

Ze zien in hun eigen spiegelbeeld (in de ruit) een rivaal, die vervolgens aangevallen wordt...

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 09:45

Femke: Dat verklaart! Zat al wel in die richting te denken, maar twijfelde. Moet de Koolmees denk ik toch even vragen om dat rond 8uur te doen of zo haha.
Dan ben ik uit bed. Wat een kabaal kan zo'n Koolmeesje dan maken zeg. Jeetje.

Kookaburra: Had daar inderdaad wel naar gekeken, maar geen spinnenwebben te zien. Maar ga er nu vanuit dat het komt doordat die een Rivaal ziet in zijn spiegelbeeld.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:19

Afbeelding
Achter ons huis.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 19:23

Wat gaaaf!
Ik ben alleen de schattige reeen gewend :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:34

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 08:41

Gave foto, Mellow!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 13:51

Cayenne schreef:
Prachtig! Is de tweede van links nou wit? (leucisme?)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Leucisme

Ja beetje crème kleurig.

Het is begonnen met een klein clubje damherten die ontsnapt waren waar dus 1 spierwit mannetje tussen zat. Die heeft dus doorgefokt en inmiddels lopen er heel wat verschillende kleurtjes rond.

Er lopen hier naar schatting 1200 in de buurt. Soms wel in groepen van 100.

Dus hoewel het een leuk plaatje is zo, is het niet heel moeilijk zeg maar. Ik weet de plekken wel te vinden waar ze staan en ze lopen ook niet zo heel snel weg.

Maar ik blijf ze zelf prachtig vinden. Ondanks dat het ook best voor sommige veel overlast bezorgd.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 21:09

Wat een gave foto van de herten zo samen Mellow! Ze kijken je allemaal ook echt mooi aan. Bijzonder hoe de genetica dan zo door kan spelen in de volgende generaties.

Vanmorgen hadden we voor heel even de Ooievaar op het nest zitten. Het nest staat er al jaren op stal. Tot nu toe zonder broedpaar, maar zo af en toe zit er wel een Ooievaar op.
We hebben 2 tot 3 Alpaca's die elk moment kunnen bevallen en een Shetlander merrie die ook elk moment kan bevallen.
Dus wie weet hebben we deze week dan toch echt de eerste Alpaca veulens of Shetlander veulen :j . Hopelijk brengt het bezoekje van de Ooievaar dus geluk in combinatie met het mooie weer van de komende dagen :D .

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-25 17:22

Schitterende ooievaar!
En spannend, die aanstaande bevallingen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 17:04

Wat een mooie foto van de ooievaar! Ook van de herten! En goed gehandeld met de ree Cayenne :j

Hier vanochtend een klein rondje in de Delftse hout gewandeld. Heel veel vogels gehoord, maar alleen de tjiftjaf liet zich ook zien (nog wel, als er eenmaal blaadjes aan de bomen zitten kan ik ze niet meer zien). En op Duindigt mijn lievelingsvogeltje nog even gezien, hij vloekt wel bij het paaltje waar hij op zit :D

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:14

"Jij daar! Wat moet jij daar met die camera !?!?!"

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:50

Smelt!

Mogen foto's van een dagje in de natuur, maar wel een stuk verder van huis ook?
Ik was gister mee met een excursie voor slangen... En het was zo gaaf!Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 16:56

Natuurlijk, het was op dat moment toch jouw omgeving :) ? Hele gave slangenfoto!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 17:17

Wat gaaf, adders!
Was dit in Limburg?

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:11

Drenthe!
Daar zijn meerdere gebieden met kans. Dus je hoopt ze te zien, gaat er eigenlijk ook wel een beetje vanuit... Maar zekerheid heb je nooit. Ze zijn zo gevoelig voor het weer en ook zo razendsnel als ze eenmaal opgewarmd zijn.

En om nog iets toffers te vertellen... Twee adders waren met elkaar aan het paren! (Was een bult van 3 adders, waarbij 2 andere mannetjes (dus 5 adders :oo ) steeds wel in de buurt kwamen, maar ook net zo snel weer weg waren. Die waren duidelijk lager in de rangorde!

Niet geschikt voor de kijkers onder de 18 :P
Onder de kop van het mannetje (zwart/wit).

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 18:12

Gaaf! De enige adder die ik ooit heb gezien was ook in Drenthe, bij de Dwingelose heide :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 20:35

Ik ben echt heel bang voor slangen :') maar zo op de foto is wel tof.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 21:19

Echt onwijs gaaf! Ik had op de eerste foto al meerdere koppies gespot!
En wat fijn dat ze toch weer steeds meer voorkomen! <3

Prompter: Wat toevallig! Ik heb ook ooit (tijdens ponykamp toen ik een jaar of 12 was :+ ) een adder gezien op de Dwingelose Heide!
Die lag toen pontificaal te zonnen op het ruiterpad :') Gelukkig zagen we hem ruim op tijd.