En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balko

Berichten: 1146
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:47

Oh dit is te leuk! Ik volg ook mee!!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 12:48

Zebrastreep schreef:
Echt ophoken in een dicht hok hoeft ook niet perse. Een collega van mij heeft kippen nu ook 'binnen' maar dan in een grote buitenren. Ze lopen niet los buiten door de tuin. Maar in dat gebied geld momenteel ook een verplichting.

Maar als het in jullie regio meevalt zou ik niet zoveel zorgen hebben.

Het kan immers ook altijd gebeuren dat een vogel griep krijgt. De kans is nu alleen wat groter.

Ik weet alleen niet hoe het zit met paarden. In de weilanden waar mijn paarden staan zitten ook regelmatig ooievaars.

Je kan toch moeilijk verhinderen dat vogels bij paarden geraken?
Je kan toch geen vogelnet over het hele weiland spannen :')

Zebrastreep

Berichten: 9900
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:49

Art_Ificious schreef:
Zebrastreep schreef:
Echt ophoken in een dicht hok hoeft ook niet perse. Een collega van mij heeft kippen nu ook 'binnen' maar dan in een grote buitenren. Ze lopen niet los buiten door de tuin. Maar in dat gebied geld momenteel ook een verplichting.

Maar als het in jullie regio meevalt zou ik niet zoveel zorgen hebben.

Het kan immers ook altijd gebeuren dat een vogel griep krijgt. De kans is nu alleen wat groter.

Ik weet alleen niet hoe het zit met paarden. In de weilanden waar mijn paarden staan zitten ook regelmatig ooievaars.

Je kan toch moeilijk verhinderen dat vogels bij paarden geraken?
Je kan toch geen vogelnet over het hele weiland spannen :')


Ze had het erover om nandoe hopelijk bij de paarden te laten lopen. Ik vroeg mij daarom ook af of paarden mogelijk gevoelig zijn voor vogelgriep. Er zijn zeker al verontrustende mogelijkheden dat het over gaat springen om de mens en mogelijk muteert. Dan kan dat gehele grapje weer opnieuw beginnen. Maar mogelijk ook overspringen op andere dieren. Katten en honden kunnen het namelijk ook krijgen.

Met wilde vogels valt niet zoveel aan te doen. Al denk ik wel dat het meevalt met paarden de ontwikkelen omtrent vogelgriep zijn wel zorgelijk.

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 13:57

Als je hem wilt hanteren ga dan naast hem staan en pak hen aan de vleugelbasis dan kan je het zosturen ( zelf laten lopen ) of er achter en dan op tillen maar vind ik zelf minder

musiqolog
Berichten: 3388
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:48

san4nie schreef:
Hahaha, ik zag deze titel al dagen voorbij komen en dacht dat het een onzin verhaal zou zijn. Toch maar eens aangeklikt en zit hardop te lachen. Zowel om Maurice als om alle reacties. :=

Nou zeker, je weet niet wat je mist als je dit topic links laat liggen! Even een momentje stilte voor iedere Bokker die Maurice nog niet gezien heeft. :)

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 14:55

snorkel1986 schreef:
Als je hem wilt hanteren ga dan naast hem staan en pak hen aan de vleugelbasis dan kan je het zosturen ( zelf laten lopen ) of er achter en dan op tillen maar vind ik zelf minder

Hoh dat had ik 25 jaar geleden moeten weten, ik heb wat achter die beesten aan gerend en met bakjes voer gerammeld

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 15:51

Suzanne F. schreef:
Maar hij loopt dus niet weg? Hij blijft in de wei?

Het is een loopvogel, geen wegloopvogel.

Hoewel. Bij de vorige eigenaar was het wel een wegloopvogel.

Daarna een aanloopvogel.

En nu dus terug naar zijn roots als loopvogel!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:35

Snadrem schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar hij loopt dus niet weg? Hij blijft in de wei?

Het is een loopvogel, geen wegloopvogel.

Hoewel. Bij de vorige eigenaar was het wel een wegloopvogel.

Daarna een aanloopvogel.

En nu dus terug naar zijn roots als loopvogel!

Daar ging mijn koffie bijna :')

Geweldig geschreven.

miereneter

Berichten: 2646
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 17:58

Snadrem schreef:
Het is zo'n mooi typisch Belgisch wintertafereeltje. Een gouden licht, sneeuw op het land, kale bomen, boerderijen in de verte en een nandoe op de voorgrond.


_O-

snorkel1986

Berichten: 3057
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:02

Snadrem schreef:
Suzanne F. schreef:
Maar hij loopt dus niet weg? Hij blijft in de wei?

Het is een loopvogel, geen wegloopvogel.

Hoewel. Bij de vorige eigenaar was het wel een wegloopvogel.

Daarna een aanloopvogel.

En nu dus terug naar zijn roots als loopvogel!


Ik zie ze idd wel eens achter laag gaas maar hier zelf mindere ervaring mee ( 2 nandoe los op de weg 1 dood van stress 1x poot gebroken) dus hier achter hoog hekwerk.. en je kan ze idd erg tam krijgen ze zijn echt leuk.. ( al vind ik hun "pikken" zachter als dat van een gans... ( die draait je vel ook nandoe hapt met botte snavel)

gerlindie

Berichten: 4667
Geregistreerd: 10-08-10

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:06

Ik zou zelf elke keer schrikken van doe snelheid van dat eten :')

Dat hoofd vliegt opeens met een snelheid naar voren dat ik zelf mijn hand zou terugtrekken _O-

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 18:41

Over de vogelgriep, er is inderdaad wel een risico dat het overslaat naar zoogdieren/mensen; bij de zeevogels aan de kust is dat risico er bv met zeehonden. Zeehonden die door sealife worden opgevangen worden nu standaard op vogelgriep getest. Voor mijn paarden heb ik er niet echt schrik voor. Als je een dode vogel in je weide vindt, best wel meteen verwijderen.

Hij loopt inderdaad (voorlopig) niet weg. Nu staat hij ook wel achter gaas - hout - twee draden. De andere wei is enkel drie draden, daar zit hij zo door denk ik. Daar zou ik dan ook gaas willen spannen.

Over gedumpt of niet. Vrienden opperden dat ook al. Maar ik zie het echt niet, dat iemand met een nandoe onder de arm het maïsveld oversteekt om hem bij ons in de wei te dumpen :') maar je weet nooit!

@snorkel: bedankt voor de tip met het hanteren!

chamion
Huisheks

Berichten: 3663
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:49

Ze hebben gewoon meegelezen in je vorige topic en weten dat jij er wel voor gaat zorgen. }:) :+ :+

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-23 19:35

snorkel1986 schreef:
Ik zie ze idd wel eens achter laag gaas maar hier zelf mindere ervaring mee ( 2 nandoe los op de weg 1 dood van stress 1x poot gebroken) dus hier achter hoog hekwerk.. en je kan ze idd erg tam krijgen ze zijn echt leuk.. ( al vind ik hun "pikken" zachter als dat van een gans... ( die draait je vel ook nandoe hapt met botte snavel)


Heb je zelf nandoes? Misschien nog tips voor mij? :D Heb je ook een haan-hen, of welke combi? Neem je de eieren weg of hoe ga je daar mee om? Gaan ze bij jou wel in een schuilstal of blijven ze buiten?

@chamion: haha lief maar denk het niet :')


Eerlijk, had er nooit over nagedacht om nandoes te gaan houden, maar Maurice is wel écht een leuk beest <3

Bootsiebob

Berichten: 5567
Geregistreerd: 22-05-13

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 23:32

Ik keek gisteren “Op Zoek Naar” en met Maurice Wijnen in de jury moest ik meteen aan zijn nandoe naamgenoot denken :')

Net zoals alle waterhoentjes in de vijver hier nog steeds Scampi’s zijn

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:33

Haha Maurice is echt helemaal geweldig <3 Onwijs leuk ook dat hij mag blijven, hij heeft het maar getroffen!

friezenfan2

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 16:46

Je blijft wel updaten. Ik hoop dat Maurice bij je mag blijven. Hij lijkt zijn plekje wel fijn te vinden.

Solleke_Noah

Berichten: 11130
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-23 16:54

Haha Bootsiebob <3

Voorlopig is er nog geen eigenaar opgedoken. Ik blijf het raar vinden, beestje is toch minstens al een maand op de dool.

Vandaag niet echt een spannende update. Ik heb hem wel voor de eerste keer mogen aanraken! Zijn rug een beetje geaaid. Elke dag het vertrouwen een beetje verder opbouwen. Ik doe ook altijd maar heel korte "sessies", even de wei in, hem een beetje eten uit mijn hand laten eten en de rest krijgt hij dan in zijn emmer en dan laat ik hem gerust.

Zijn vaste nestkuiltje bij de braamstruiken:

Afbeelding


Hij leek het deze ochtend toch wat koud te hebben, dus heb een pak zaagsel in zijn nestkuil gegooid. Afwachten of hij het me in dank gaat afnemen of z'n nestkuil gaat verplaatsen :=

Afbeelding


Overal nandoe pootafdrukjes in de sneeuw <3

Afbeelding


En gewoon nog twee mooie foto's :+:

Afbeelding

Afbeelding

santie

Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:01

Benieuwd wat hij van het zaagsel gaat vind. Hij is wel een geweldig mooi dier <3

Daihyo

Berichten: 88152
Geregistreerd: 01-06-01

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:29

Ik had nog een foto beloofd van onze nandoe en paardlief. Het gaat steeds beter. Ze zijn niet meer bang van elkaar. Er blijven nog wel veilige meters tussen.
Koesko heeft trouwens een hok waar ze ‘s nachts in gaat. Wordt erg gewaardeerd. Overdag buiten lopen overigens ook.
Afbeelding

maralyn

Berichten: 10494
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 17:32

Vet cool dit.

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 18:10

Ik lees al vanaf het begin mee maar had nog niks gepost hier. Wat een bijzondere verrassing in je land. Maurice heeft maar mazzel met jullie. Wat zorg je goed voor hem!

Melisje_92

Berichten: 1100
Geregistreerd: 02-12-12

Re: En dan heb je opeens een nandoe in je wei lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 19:51

Stille meelezer :+

Geweldig dier!

Ben heel benieuwd hoe je aan een (loop)vogel kan merken dat die het koud heeft?

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:11

Melisje_92 schreef:
Stille meelezer :+

Geweldig dier!

Ben heel benieuwd hoe je aan een (loop)vogel kan merken dat die het koud heeft?


Dan trekt hij een mens aan.


Afbeelding

Morrie

Berichten: 22356
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-23 20:14

ik lees hier dat nandoes wel tegen kou maar niet tegen regen kunnen, net als ezels dus eigenlijk,