Dagboek van een reufje (of teutje) - hermafrodiet hond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dagboek van een reufje (of teutje) - hermafrodiet hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:32

Je hebt daar simpelweg gelijk in Hilli.

Aan de andere kant... Bijwerkingen heeft hij nooit getoond bij metacam. Dus dat hoeft niet per se de belemmering te zijn.

We hebben het al over diensten wegruilen voor morgenavond dus als dit niet te redden valt zitten we al redelijk dicht bij een beslissing.

Ik heb alleen heel veel moeite met wat het met de kinderen doet zeg. Met ons ook wel hoor want zo'n situatie blijft poedersuiker...

Maar pfoh die kinderen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 11:54

Hilli schreef:
Ik vind een hond nog zeker 3 weken op fikse pijnstillers (met ook de nodige bijwerkingen, want zo onschuldig is meloxicam (werkzame stof metacam) ook niet!) om maar een eigen plezierige vakantie te hebben eigenlijk heel erg onethisch.

Ik moet zeggen dat ik het hier mee eens ben. De hond doe je er geen extra plezier mee. Die leeft van dag tot dag. Zo te zien is hij gewoon echt letterlijk op en om hem dan met metacam overeind te houden voor een vakantie zou mij te ver gaan. Het moet leven zijn en geen overleven worden. Die vakantie moet niet van hem afhangen, eigenlijk is dat niet eerlijk naar het dier toe, dat echt klaar is om voor altijd te rusten.

Heel veel sterkte!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:53

Ik kan me best voorstellen dat als de hond altijd ontzettend geniet van het strand, dat een weekje texel de ideale laatste periode is, zeker als het met metacam pijnvrij kan.
Zou alleen opweg naar huis wel langs de dierenarts rijden voor dat laatste spuitje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 12:59

We laten onze beslissing afhangen van wat de dierenarts morgen zegt.

Vindt hij bij wijze van spreken toch een splinter in zijn poot of zo dan liggen de kaarten nog weer anders.

Wat dat betreft is één langlopende oorzaak voor ziekte wel makkelijker hoor. Dan glijd je gewoon rustig af, maar dit is allemaal zo vaag.

Mijn vriendin gaat straks nog eens bellen of ze echt niet nog ergens een gaatje hebben vandaag. De dierenarts kent haar (en mijn schoonouders) dus misschien krijgen ze daar toch makkelijker een voet tussen de deur dan ik.

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:17

Ach arme Cinner! Zo sneu zoals hij daar staat!
Ben benieuwd hoe het morgen zal gaan. Moet er niet aan denken om mijn Golden ooit te moeten gaan missen dus snap hoe moeilijk het zal zijn.
Was Texel maar eerder!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:32

Oef, dat het nog zo lang duurt wist ik niet, dacht dat het al eerder in november zou zijn :oo
Duimpjes draaien hier, hopen dat jullie nog wat langer mogen genieten van Cinner :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:44

Het gesprek verschuift naar hoe dit te delen met de kinderen...

Wel of niet mee? Wel of niet vertellen? Ruimte voor ons eigen verdriet door zelf te gaan? Waar laten we de kinderen dan?

Als we dit morgenochtend doen en hen naar school sturen dan kan je er donder op zeggen dat ze een hele moeilijke dag hebben op school...

Bahbahbahbah

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:46

Kunnen je kinderen niet zo lang bij je schoonouders blijven? Voor een paar uurtjes? Met hen kunnen ze echt praten over het verliezen van de hond, want zij kennen het gevoel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:47

Lente schreef:
Het gesprek verschuift naar hoe dit te delen met de kinderen...

Wel of niet mee? Wel of niet vertellen? Ruimte voor ons eigen verdriet door zelf te gaan? Waar laten we de kinderen dan?

Als we dit morgenochtend doen en hen naar school sturen dan kan je er donder op zeggen dat ze een hele moeilijke dag hebben op school...

Bahbahbahbah

Hoe oud zijn de kinderen? Kunnen ze al begrijpen wat het in gaat houden etc? Dan is het misschien wel fijn als ze afscheid kunnen nemen. Evt een dagje thuis houden van school? (ik ben ook altijd thuis gebleven de dag nadat een huisdier overleed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:58

De kinderen zijn bijna 11, 9 en 7.
Wat het inhoudt begrijpen ze goed. We hebben in de loop der jaren ook wel katten in moeten laten slapen.

Cinner kennen ze nu 2 jaar en sinds een half jaar is het "onze" hond omdat we sinds die tijd een gezin vormen.

Of ze zich bij mijn schoonouders goed kunnen uiten op dit vlak weet ik nog niet. Mijn kinderen zijn niet de makkelijkste, vooral ook voor zichzelf :(:)

Hmmm ik ben er nog niet uit...

De oudste is bij dit soort dingen even heel verdrietig met hele dikke tranen en wil dan alleen mij, en vervolgens is het ineens klaar.
De middelste zoekt van ons allebei heel veel nabijheid en blijft er heel erg lang verdrietig over...
En deel drie wordt compleet hysterisch en driftig en heel erg dramatisch verdrietig en duikt bij ons weg...

Moeilijk hoor...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 13:59

Waarom zou de hond eigenlijk niet langer mogen leven op pijnstillers? Zo te lezen zijn er geen bijwerkingen en Cinner heeft geen pijn met de medicijnen. Dan kun je dat toch blijven geven?

Leprycorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 14:00

Pfoe lastig zeg!
Zeker ook met wat doe je?
Als je het erna zegt, konden ze geen afscheid nemen. En dat zouden ze vast graag doen.
Maarja, als je het ervoor zegt, wat dan? Denk niet dat ze braaf zonder morren naar school gaan.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 15:51

Ik zou dit absoluut met je kinderen delen! Ze afscheid laten nemen helpt bij het verwerken, en daarnaast is het iets wat ook kinderen moeten leren. En het geeft ook zeker niet dat ze jullie dan verdrietig zien of zien huilen, hiermee leer je ze alleen maar dat je je emoties mag tonen.

Ik zou de kinderen wel zelf vragen wat ze graag willen, of ze bij het inslapen willen zijn of niet. Denk dat ze daar oud genoeg voor zijn. En als je een fijne DA hebt kan hij je kinderen ook goed uitleggen wat er gebeurd, dit kan ook zeker helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:06

Je kunt het ook omdraaien: als je je hond en kinderen meeneemt op vakantie voor die paar foto's terwijl iedereen weet dat dit het einde is van zijn leven, kan dat ook de hele vakantie een naar gevoel geven. Terwijl als je hem nu in laat slapen, de vakantie voor de kinderen een mooie afsluiting/afleiding kan zijn van het verdriet om het verlies van jullie hond. De hele tijd thuis tegen die lege mand aankijken is vaak zwaarder dan wanneer je er even helemaal tussenuit kunt om uit te waaien.

@ Diablo: als baasje mag je doen wat je wilt, maar de hond krijgt nu pijnstillers die zijn lichaam kapot maken (ook al voelt hij dat niet). Doordat hij geen pijn meer voelt is het risico enorm dat hij door zijn lichamelijke grenzen heen rent en zichzelf nog verder beschadigt, en de pijnstillers werken alleen zolang ze werken; als de eigenaar de pijnstillers als test even afbouwt, lijkt de hond zoals nu weer een of meer dagen behoorlijke pijn te hebben. Aangezien er weinig tot niets aan de oorzaken van de pijn gedaan kan worden, betekent dit dus dat de hond elke keer als er weer even afgebouwd wordt - of als hij resistent wordt tegen de metacam en deze minder gaat werken! - hij steeds weer dagen met zware pijnklachten heeft.

Natuurlijk maakt iedereen zijn eigen afweging, maar mijn redenatie zou zijn: de vakantie is leuk voor de mensen, net als de fotoshoot en misschien vind de hond het over het strand rennen ook leuk. Maar vindt de hond 'vakantie' wel leuk? Geniet hij net zo van de uren in de auto, aan het moeten wennen aan een nieuw huisje, aan een nieuwe samenstelling van zijn groepje mensen als er ook andere familieleden komen, een complete verandering van al zijn dagelijkse routines waarbij alles wat nu zijn steun en toeverlaat is aan veiligheid thuis overhoop wordt gegooid?
Vakantie is niet alleen leuk, maar ook een enorm zware belasting, vooral als een dier ziek is. Natuurlijk heeft de dierenarts daarover het laatste woord, maar onderschat niet hoeveel steun een dier heeft aan vertrouwdheid en routine.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:14

Mijn hond heeft de laatste jaren op Rimadyl gestaan ivm artrose. Veroorzaakte bij haar 0 bijwerkingen. Dit terwijl zij zonder de pijnstilling erg slecht liep. Ik heb geen spijt gehad van deze beslissing. Ik weet zeker dat dit geen verkeerde keuze is geweest voor het dier en ook de DA stond er 100% achter.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:22

Onze bouvier heeft sindskort ook Rimadyl ivm. artrose en ik kan het alleen maar eens zijn met Iris82. Ik merk alleen maar voordelen aan de pijnstillers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:23

In het geval van atrose weet je precies waar je de pijnstiller tegen geeft en wat die voor de hond gaat doen (en is vantevoren door de dierenarts ook bekeken of de hond aan de voorwaarden voor deze medicatie voldoet). Bij een hond waar de dierenarts geen enkel inzicht heeft in hoe zijn organen werken (laat staan in hoeverre die uberhaupt nog werken) is dat een compleet andere zaak. Dan heb je geen idee wat je wel/niet verdooft en wat daardoor verder kapot gaat/ gaat ontsteken en wat niet, laat staan of zijn nieren of lever de uitscheiding van verder belastende stoffen uberhaupt wel aan kunnen.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:32

Maar als vooraf, al voordat hij nu zo slecht werd, al besproken is dat er juist daarom niet teveel met de hond gedokterd gaat worden, waarom zou je m dan niet nog even op de metacam zetten? Als ik t goed begrijp is er nooit een hoge levensverwachting geweest, dus in hoeverre 'maakt het uit' dat er nu evt iets wordt aangetast als toch al duidelijk is dat hij niet zo lang meer mee gaat. Ik heb werkelijk nog nooit een dier met bijwerkingen van de metacam/meloxidyl gezien.

TS ik zou zeker de afspraak morgen even afwachten maar als t mijn hond was had ik m fijn op de pijnstilling gezet, mee naar Texel genomen en daar als familie afscheid van m genomen door nog even heerlijk te genieten en dan niet lang daarna m in laten slapen. (Als je dierenarts vindt dat dat nodig is uiteraard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 16:40

Diablo schreef:
Waarom zou de hond eigenlijk niet langer mogen leven op pijnstillers? Zo te lezen zijn er geen bijwerkingen en Cinner heeft geen pijn met de medicijnen. Dan kun je dat toch blijven geven?

Meelezer meldt zich. Ik vraag mij hetzelfde af als Diablo. Onze oude hond heeft een jaar of 3 elke dag een spuitje Metacam gehad. Ze deed het daar prima op!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 18:44

Als,hij het op de pijnstillers goed doet zou ik hem mee nemen naar texel, heb een geweldig leuke week geven en daarna rustig inslapen als het nodig is. Kinderen zelf laten kiezen of ze mee willen, dat niet voor hen beslissen. Mochten ze mee willen afscheid nemen als hij nog wakker is, en als hij weg is ook even nog een knuffel geven. Ik heb ook op 8jarige leeftijd zo afscheid mogen nemen en dat is voor mij heel fijn geweest, ondanks ik heel verdrietig was

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 19:12

Iris82 schreef:
Mijn hond heeft de laatste jaren op Rimadyl gestaan ivm artrose. Veroorzaakte bij haar 0 bijwerkingen. Dit terwijl zij zonder de pijnstilling erg slecht liep. Ik heb geen spijt gehad van deze beslissing. Ik weet zeker dat dit geen verkeerde keuze is geweest voor het dier en ook de DA stond er 100% achter.

Dit is wat ik bedoel. Waarom een dier laten inslapen als het nog pijnvrij kan leven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 11:38

Tja... Meneer heeft zijn piemeldinggebied ernstig ontstoken.

We hebben antibiotica en meer metacam mee en over een week moeten we terug...

"Ja en anders doen we een katheter of een echo want hij is zo jong en het kan zo simpel opgelost worden als blijkt dat het zijn prostaat is als hij die heeft en hij is nog zo jong!!"

Ik had er een beetje een gevoel bij van; ik snap dat je hem nog wel even onder de echo wil hebben ja. Enorm interessant.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:03

Is een second opinion geen optie dan? Als je zo'n gevoel bij je dierenarts hebt..

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:24

Diablo schreef:
Iris82 schreef:

Dit is wat ik bedoel. Waarom een dier laten inslapen als het nog pijnvrij kan leven?

Mijn Golden heeft vanaf paar maand jong zware HD in beide heupen advies dierenarts...in laten slapen..... Niet gedaan en ben toen twee keer in de week naar therapie gegaan met hem en hij is op de pijnstillers gezet. Wou alles voor hem doen wat mogelijk was maar heb wel gelijk gezegd dat als ik hem niet van de pijnstillers af kan krijgen het op houd. Niet omdat ik dat zou willen maar omdat hij misschien pijn vrij loopt maar inwendig gaat het er zoveel kapot dan.
Hij word komend jaar zeven en heb hem dik 4 jaar pijnstiller vrij. Als je het niet weet zie je het niet aan hem. En ben blij dat ik mijn hondenkind nog heb!

Dat is een knap vervelend gevoel....zien ze Cinner meer als een ''interessant projectje''
Zou ook kijken naar een second opinion in de hoop dat die er wel op een ''normale'' manier naar kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 12:37

Second opinion... Ja als ze hem niet zouden willen laten inslapen op het moment dat wij het genoeg vinden wel.

Maar verder zijn we erg tevreden over deze dierenarts. Mijn schoonouders komen er al jaren.

Alleen reageren dierenartsen sowieso wat apart op Cinner. Als ze hem niet kennen dan moeten ze altijd eerst even uitgebreid zijn geslacht bewonderen, maakt niet uit waarvoor je komt :roll: