Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 09:16

Thioro, dat is inderdaad eeb knappe dame! Zelf zie ik deze en de variant met grotere vlekken ook graag :) maar bij de koeien zoals het vaarsje op jou foto zie je de brindleing (is dat wel een woord? :P) het best :j

Galaxyfizzy, dankjewel! Leuk om te lezen dat zoveel mensen het waarderen ^^

Kiwiwitje, mergpijpkoetje, die is erg leuk bedacht! :D heel veel rassen hebben schitterende hoorns, maar het is helaas alles behalve praktisch in de stal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:11

Hierbij twee foto's van mijn favoriete vleesras :) Die hebben ze vast niet zo veel daar aan die kant van de wereld :D

Stier

Afbeelding

Koeien op de grup

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 10:33

Spruitjee schreef:
Thioro, dat is inderdaad eeb knappe dame! Zelf zie ik deze en de variant met grotere vlekken ook graag :) maar bij de koeien zoals het vaarsje op jou foto zie je de brindleing (is dat wel een woord? :P) het best :j

Galaxyfizzy, dankjewel! Leuk om te lezen dat zoveel mensen het waarderen ^^

Kiwiwitje, mergpijpkoetje, die is erg leuk bedacht! :D heel veel rassen hebben schitterende hoorns, maar het is helaas alles behalve praktisch in de stal.

Ja!! Is nog iets van toen ik klein was en niet beter wist dan dat er alleen zwart wit gevlekte koeien( en de milka koe... Haha) bestonden.. Beestje moest een naam hebben toch? Haha! Geloof best dat die hoorns niet handig zijn... Maar wel mooi!

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:43

Spruitjee schreef:
Ods, mooi dat je die rassen mooi vind :P Verveterd Roodbont is ook enorm bespierd inderdaad! Dikbilletjes :P wat vind je van het ras Charolais dan? :)

Die zijn ook gaaf! Niet te maar zeker ook niet te weinig ;)

Wat het voor mij wel minder aantrekkelijk maakt is dat ze geen zwarte huid hebben. Dat maakt het geheel zo vlak en licht. Een glimmende zwarte neus <3 en zwarte ogen spreken ook meer. Maargoed, dat is mierenpiepen hoor! Want het ras op zich spreekt mij zeker aan!

sanne1992

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:47

Oehh. was dit topic vergeten.

Kan iemand mij uitleggen wat zo'n "grup" inhoudt?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:04

Grup is een ouderwetse aanbind stal, de koeien staan daar aangebonden en hebben achter de kont een grup (of gruppe) daarin mesten en plassen zij. Aan de voorkant heb je meestal een voergoot.

De grup komt bijna niet meer voor. De foto die ik plaatste is bij het oude bedrijf van mijn oom.

Hieronder de melkkoeien op de grup. Boven de koeien loopt de melkleiding. Hier heb je tussen 2 koeien een aansluitpunt waaraan je het melkstel kan bevestigen. De koeien blijven dus op deze plek staan tijdens het melken. In de zomer gingen de koeien bij mijn oom dag en nacht in de weide en molken wij met een weidewagen op de wei. :D allemaal erg ouderwets maar ben blij dat ik dat nog heb meegemaakt!

Spreekt voor zich maar zou de foto's graag niet ergens anders terug zien :)

Afbeelding

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:06

Grupstal zijn zeg maar de koeienstallen van vroeger.
Dan staan de koeien vast gebonden, en achter de koeien loopt de grup (mestgoot), waar de mest en urine wordt opgevangen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:23

Okee, toch wat geleerd weer :).

Dank je wel. Leuk om te zien het verschil tussen vroeger en nu :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:36

MarjanB, bedankt vokr de foto's, Belgisch wit-blauw heeft toch wel iets gaafs over zich heen. En de kleuren die de koeien op jouw foto hebben <3

Ods, haha oke :P dat is namelijk een van de dikkere rassen die ik naast Belgisch B bedenken kon ^^

Sanne1992, daarnaast zijn er ook twee typen grubstallen, waarbij ze in de Friese grub met de kop naar de muur en de kont naar het loop pad staan en in de Hollandse grub staan ze juist zoals op de foto van MarjanB :)
Een andere reden dat het niet veel meer voorkomt is omdat het verboden is bij Biologisch Dynamische boeren (hardcore biologisch met nog meer regels dan biologisch) en volgens mij ook bij Biologische veehouders. Ook zijn ze bezig met een verbod op grubstallen voor gangbare veehouders.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 09:14

Ahh okee. Op zich best wel logisch dat het verboden is. Volgens mij kunnen ze nu niet bewegen toch?
Interessant om de verschillen te zien. sowieso zie je veel verschillen bij alle koeien bedrijven.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:09

Het is nu nog niet verboden. Over het algemeen (zeg bewust algemeen) Hebben de koeien op de grup minder last van klauw (hoef)/ been problemen. De dieren staan in het stro en kunnen gewoon liggen. De periode dat de koeien op stal staan is veelal alleen in de winter en zodra het weer het toe laat gaan de koeien overdag gewoon naar buiten. In de zomer kan dit ook dag en nacht zijn. In moderne stallen, waar ze weliswaar hele dagen rond kunnen lopen komen ze soms helemaal niet in de wei. Ik vind beide niet altijd prettig maar moet wel zeggen dat management in de stallen heel veel goed kan doen. Ben eigenlijk nog nooit ergens geweest waarvan ik dacht arme dieren. (en ik ben in heel wat stallen geweest).

De koeien op de foto's hadden er ook geen probleem mee, stonden in de winter heerlijk rustig op stal je kan op de foto's ook wel zien dat ze er rustig en niet depri uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:23

Bij gangbaar is het inderdaad nog niet verboden en persoonlijk heb ik ook geen probleem met de grub, onder andere omdat ze in de lente, zomer en deel herfst heel vaak buiten komen. Daarnaast heeft de grubstal ook voordelen. De koeien worden tammer en daardoor meer op hun gemak bij mensen. Daarnaast zijn het gewoontedieren, die door op de grub staan een eigen plek hebben. Ze weten wie er links en rechts van ze staan, ze weten dat ze nooit weggejaagd zullen worden door een ranghogere koe, wat ook weer voor rust zorgt :)

Ik hoop dan ook niet dat het bij gangbaar verboden wordt, met name voor het houden van stieren. Doordat ze weten dat ze staan waar ze staan en dat ze niet weg kunnen komen, zullen ze makkelijker te hanteren zijn. Waar ik werk in NL hebben ze Limousine, een groot Frans vleesras. Ook hebben ze een grote stier die makkelijk de 1200 kg haalt. Doordat hij als jonge stier op de grub heeft gestaan, verroerd hij zich bijna niet als je hem een halter omdoet en vastbind aan een paal (in zijn stal), waardoor deze met een trekker uit te mesten is :)

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:24

Even een stukje gemist. In dit geval heeft de Grub dan inderdaad meer voordelen. Dacht dat ze het hele jaar door zo staan.

Zelf niet zo heel erg bekent met de koeienbedrijven. Ken er 2 en bij beide vindt ik het stalmanagement heel netjes.

Aan de hand van bovenstaande, snap ik nu dus niet meer waarom ze dit dan zouden willen verbieden? Weet iemand wat de reden erachter is?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:10

Ehrm.... uit oogpunt van dierenwelzijn? Je zou een paard of hond eens op zo'n manier moeten houden. Bokt (en de rest van Nederland) zou op de achterste benen staan :+

Niet dat ik niet snap dat het handig is hoor. Koeien zijn smerige beesten vergeleken met paarden, en op deze manier houd je de dieren en hun omgeving schoon. Maar het feit dat ze enkel kunnen staan en liggen blijft.
Laatst bijgewerkt door julius_juut op 24-01-15 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 20:22

Die eerste foto...prachtig!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 23:17

Sanne1992, Inderdaad, wat julius_juut zegt, het dierenwelzijn. Er komen steeds meer mensen die vinden dat onze koeien buiten horen te lopen, wat natuurlijk ook het mooist is om te zien :)! Dat ze korter op stal staan en veel langer buiten, dat beseffen veel mensen niet. Daarnaast zijn grubstallen hier in Nederland klein en tijdrovend als je veel koeien hebt. En zoals MarjanB al opmerkte, het management in een stal doet wonderen.

Julius_juut, Zelfs vanuit dierwelzijn heeft de grub voordelen :) Maar inderdaad, het feit dat ze in de winter dag- en nacht aangebonden staan helpt daar niet in mee. Daarnaast zal elke stal zijn voor- en nadelen in het dierwelzijn houden, al proberen we natuurlijk de nadelen zo klein mogelijk te houden! Honden en paarden kun je imo ook niet vergelijken met het vee in Nederland. Er zijn heel weinig mensen die daadwerkelijk hun brood moeten/hoeven te verdienen met honden en paarden, iets wat anders is dan met vee. Honden en paarden zijn tegenwoordig meer 'luxedieren'. Maar dit veranderd als mensen echt hun brood moeten gaan verdienen met de dieren. Hier in Nieuw-Zeeland bijvoorbeeld (niet helemaal te vergelijken met NL, daar ben ik mij van bewust) worden de werkhonden in kleine kennels gehouden, is dit zielig? Naar mijn gevoel niet. Ze werken veel en komen er veel uit, de kleine kennel is hun eigen gebied, ergens waar ze zonder bemoeienis van andere honden kunnen rusten, eten/drinken etc.

Knert, Bedankt :)!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:09

Ik plaats ook maar eens een foto van een koe :D edit: pinkje :+

Gewoon een kruising HF met nog wat FH (gok ik)

Afbeelding

Zomerweidegenootjes van mijn paard
Laatst bijgewerkt door fransje23 op 26-01-15 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:19

Wat een super leuk topic! :)
Gezien ik de HAS gedaan heb en een passie heb voor koeien geniet ik volop van de foto's! Bedankt voor het delen, super leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:54

Fransje23, mooie foto! Wat vibd jou paard vd weidegenootjes? :P

Roosmarijn, wat leuk om te lezen! Er zullen nog meer foto's langskomen, eind februari zal ik naar Frankrijk toe, naar de SIMA (6 verschillende rassen) en de SIA (15 koeienrassen, 10 paarden, 30 schapen, 2 ezel en nog wat geitenrassen :D ) Werk je nu dan ook op een veebedrijf of heb je thuis een bedrijf? :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:01

Spruitjee schreef:
Fransje23, mooie foto! Wat vibd jou paard vd weidegenootjes? :P

De hierachie is onder het vee is duidelijk: Paarden staan bovenaan, daarna de koeien en de schapen (die er ook bij liepen) moesten het onderspit delven. :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 23:14

mag ik mij ook melden?

ik ben van jongs af aan een liefhebber geweest van koeien,zulke mooie lieve beesten.
nu heb ik sinds kort een relatie met een melkveehouder die ook af en toe eens showt en omdat ik toch wel eens zo,n keuring mee wil maken gaat hij van de zomer voor 2 shows vaarsen en pinken klaarmaken zodat ik ook eens deel kan nemen ipv een pony keuring.

maar zou graag wat tips en trics willen horen!

mijn vriend heeft HF en af en toe kruist hij eens met belgisch blauw.
hij heeft momenteel een prachtige kruising stierkalf staan,echt nu 1,5 week oud maar zo,n buffel al!
die gaat binnenkort naar de mesterij maar ik hoop voor die tijd toch eens wat foto,s te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:53

Fransje23, dat heb ik bij paarden inderdaad vaker gezien, dat de schapen als 'speelgoed' gebruikt werden en alle kanten opgejaagd werden :')

Inowa, natuurlijk! Hardstikke leuk ^^ Waar zou je tips en trics voor willen? :) Wat leuk dat hij jou met de dieren laat lopen en ik ben benieuwd naar het kruislingkalf! De BB (Belgisch Blauw) is inderdaad immens, zelfs als ze gekruist zijn :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 13:55

Mijn paard is bang voor schapen _O-

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 17:09

Ik zal mijn vriend eens vragen om een foto

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 19:24

Belgisch blauw x HF stierkalfje nu 2 weken oud.

Afbeelding

Afbeelding