Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
carr_friesje schreef:Ouderdieren komen wel uit showlijnen.
Mousery waar ik ze vandaan heb is iig wel heel doelbewust bezig met het fokken van bepaalde eigenschappen.
In principe zijn het niet per sé showmuizen omdat ze uit ouderdieren komen die uit een showlijn komen.
Dus als ze voldoen aan de standaard kun je er mee naar shows
Dit is voor mij puur een toverballennestje om evt. nieuw fokmateriaal te krijgen met een grote variatie aan kleurgenen te krijgen.
Zo is de vader bijvoorbeeld drager van satijn, en de moeder is drager van tan.
Moeder komt uit een satijn x satijn koppel, er is dan een grote kans op zwakkere jongen omdat satijn een zwak gen is. Dit was echter de eerste generatie satijn x satijn, dat kan wel maar blijft een risico.
Deze combi heeft de mousery toen gemaakt om een nest te fokken die allemaal homozygoot zijn voor satijn, dit betekend dat die jongen dus altijd minimaal 1 satijn gen doorgeven aan hun jongen.
Zo ligt die eigenschap dus eigenlijk vastgelegd in de volgende generatie.
Als je er dan een man bij zet die drager is van het satijn gen, dan heb je dus 50% homozygote satijnmuizen en 50% heterozygoot (dragers).
En daar kan je dan weer op verder fokken.
carr_friesje schreef:Ik bedoel dat de zwakte in de jongen niet is omdat ze satijn zijn maar door slechte fok, zelfde geld voor bijvoorbeeld de hereford, ook die zijn vaak zwak maar dat heeft niks met de tekening te maken. Als je het goed doet zou satijn x satijn dus geen probleem moeten zijn.Dat satijn x satijn zwakkere jongen oplevert heb ik zelf ervaring mee, heb het op school al enkele keren gezien (die hebben gewoon een gemixte groep zitten die fokken voor voedseldieren).
En ken enkele fokkers die er ervaring mee hebben. Het is niet altijd zo maar vaak wel.
carr_friesje schreef:Ja gaat supergoed haha. Haar hebben ze inderdaad nog niet![]()
- dag 3: pigment in de huid wordt zichtbaar. (dus donker of lichte muizen, evt. aftekeningen)
- vanaf dag 5: begint de vacht te groeien, nu kun je dus zien welke kleur ze werkelijk hebben.
- dag 10: oortjes gaan open.
- dag 12-14: oogjes gaan open.
Net weer even gekeken en meteen even onder de staart gekeken.
En zoals ik het nu gezien denk te hebben zijn het 4 dames en 5 heren
Hoe oud ze worden verschilt nogal wat. De labmuizen waar ze vanaf stammen een jaar, of 2 jaar.
Maar tegenwoordig zijn we al steeds beter op gezondheid aan het fokken en selecteren, dus ze worden ook steeds ouder.