baby kleurmuisjes verwacht! UPD P3: Geboren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Carr_friesje

Re: baby kleurmuisjes verwacht! UPD P3: Geboren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 00:15

Dan kom je een keer op kraamvisite Haha. Kan je er gelijk 2 meenemen :p

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:39

Ze groeien echt als kool!

Afbeelding

Afbeelding

Even een vergelijkingsfoto gemaakt: :=

Afbeelding

Nog een paar dagen, dan worden ze écht schattig :j

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:52

Ahhh wat schattig .. :o
Nu wil ik ook een muisje hahah :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:13

Oh jeetje die groeien inderdaad hard!
Het is wel echt bizar dat er over een paar dagen gewoon oogjes open gaan enzo :o Je kunt nu nog maar nauwelijks voor van achter onderscheiden :o

Echt super lief :) En de mama klinkt ook als een goede moeder!

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:12

oohh die groeien....
wel grappig om het zo te zien

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 15:42

wat leuk,
begint mij ook wel te kriebelen :o

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:02

carr_friesje schreef:
Ouderdieren komen wel uit showlijnen. :)
Mousery waar ik ze vandaan heb is iig wel heel doelbewust bezig met het fokken van bepaalde eigenschappen.

In principe zijn het niet per sé showmuizen omdat ze uit ouderdieren komen die uit een showlijn komen.
Dus als ze voldoen aan de standaard kun je er mee naar shows :)

Dit is voor mij puur een toverballennestje om evt. nieuw fokmateriaal te krijgen met een grote variatie aan kleurgenen te krijgen.

Zo is de vader bijvoorbeeld drager van satijn, en de moeder is drager van tan.

Moeder komt uit een satijn x satijn koppel, er is dan een grote kans op zwakkere jongen omdat satijn een zwak gen is. Dit was echter de eerste generatie satijn x satijn, dat kan wel maar blijft een risico.

Deze combi heeft de mousery toen gemaakt om een nest te fokken die allemaal homozygoot zijn voor satijn, dit betekend dat die jongen dus altijd minimaal 1 satijn gen doorgeven aan hun jongen.
Zo ligt die eigenschap dus eigenlijk vastgelegd in de volgende generatie.

Als je er dan een man bij zet die drager is van het satijn gen, dan heb je dus 50% homozygote satijnmuizen en 50% heterozygoot (dragers).
En daar kan je dan weer op verder fokken.

Het zijn hele schattige muisjes inderdaad, maar ik vind het toch niet echt verstandig om met satijndieren te fokken. Je krijgt er natuurlijk wel mooie glimmende haren van, maar dit kan gepaard gaan met een ernstige stofwisselingsziekte waarbij er geen calcium meer wordt afgezet in de botten. Hierdoor krijgen ze hele zwakke botten en ook gewrichtspijn, tot op het punt waarbij ze niet meer goed kunnen bewegen of zelf helemaal niet meer. Het blijft natuurlijk 'maar een muis' maar ik zou het zelf nooit doen.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 16:07

zijn kleurmuisjes makkelijk hand tam te maken ik wil ook al heel lang een muis ofzo maar mam wil ze niet en ik heb een kat maar tjaa in de kooi zijn ze veilg..

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 19:13

Het is voor ons fokkers helemaal niet 'maar' een muis.
En die afwijkingen die jij beschrijft kan inderdaad voorkomen als je satijn x satijn fokt.
Gelukkig fokken wij in 99,5% van de gevallen met satijn x drager, waarbij dit eigenlijk niet voorkomt.

Een hele enkele keer als we 2 goede, sterke satijn ouderdieren hebben die qua bloedlijn niet eens bij elkaar in de buurt komen dan is er wel eens een nest satijn x satijn, maar dat is dan puur om het satijngen homozygoot door te geven aan de jongen waardoor we weer een aantal mooie satijndieren hebben die we kunnen kruisen met dragers.

En bij een satijn x satijn nest komt het inderdaad voor dat een deel van de jongen verzwakt zijn of het niet halen. Maar dat is dan een regeling van de natuur, die gaan dan naar een reptielenhouder.

Nest waar dit moederdier uit komt is inderdaad satijn x satijn en alle dieren uit dat nest zijn gezond en sterk groot geworden, dus dat was een mooi resultaat.

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:01

Ikzelf ben meer geïnteresseerd in cavia's dan in muizen, en bij hen komt satijnziekte ook voor. Misschien is het alleen bij muizen minder erg omdat die minder oud worden dan cavia's, en deze ziekte zich meestal over wat langere tijd ontwikkelt. De meeste caviafokkers zijn dan ook ernstig tegen het fokker met satijn :)

Maar ik wilde niet zeggen dat jij niet om je beestjes geeft hoor! Ik vind het heel goed dat je goed over de combinatie van ouders hebt nagedacht en zo en dieren van een fokker hebt :) Satijn is vast wel minder erg in muizen, en we moeten inderdaad ook wel een beetje nuchter blijven qua dieren die het dan niet halen, anders worden er toch wel weer gezonde muizen opgegeten door slangen :Y)

Veel plezier nog met ze :) Ben benieuwd hoe ze eruit komen te zien!

Enphalu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:03

Die groeien hard! Nu wil ik ook weer muisjes :')

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:04

net bij smam gezeurd maar ik mag echt geen muizen :')

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:05

de satijnziekte in cavia's is (nog) niet gevonden in muizen, satijn muizen hebben vaak wel een wat mindere weerstand.
sterker nog over de stelling dat satijn x satijn bij muizen zwakkere jongen oplevert zijn de meningen ook over verdeelt.

BOKTMANDYY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:20

Ben benieuwd hoe ze uitgroeien ik volg

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 20:21

Dat satijn x satijn zwakkere jongen oplevert heb ik zelf ervaring mee, heb het op school al enkele keren gezien (die hebben gewoon een gemixte groep zitten die fokken voor voedseldieren).
En ken enkele fokkers die er ervaring mee hebben. Het is niet altijd zo maar vaak wel.

Toevallig laatst in de les nog over gehad dat we eigenlijk met álle dieren véél strenger moeten uitselecteren op gezondheid.

Bijv. bij muizen, kippen, konijnen is het niet erg om de slechte op te voeren. Maar als er een nest puppy's of kittens geboren wordt waar afwijkingen tussen zitten mogen die niet weg, dan staat heel nederland op z'n achterste benen te protesteren.. want dát is zieluhg!

Bij honden wordt dan toch gefokt met die ene reu met een kleine afwijking omdat er geen betere beschikbaar is en mensen toch zo graag pups willen.

Er wordt bij honden, en vooral bij de teven eigenlijk helemáál niet geselecteerd (de goede fokkers uitgezonderd) En dat is waarom er zoveel verlepte honden op de wereld rondlopen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:27

Ah wat een schatjes :+: Ben benieuwd hoe ze uitgroeien, mama's kleur is echt prachtig!

Heb zelf twee mannen kleurmuisjes (bont) gehad, die waren echt vanaf dag één dat ik ze had zo tam, echt leuk, een hele verrassing ook want dacht dat het wel wat tijd ging kosten. Zijn uiteindelijk 2,5 jaar geworden. Jouw topic doet het wel een beetje kriebelen hoor :D maar ja, heb nu een fretje, dat ga ik een koppeltje muizen maar niet aandoen :o

Carmenxoxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:30

Ah wat een schatjes!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:30

carr_friesje schreef:
Dat satijn x satijn zwakkere jongen oplevert heb ik zelf ervaring mee, heb het op school al enkele keren gezien (die hebben gewoon een gemixte groep zitten die fokken voor voedseldieren).
En ken enkele fokkers die er ervaring mee hebben. Het is niet altijd zo maar vaak wel.
Ik bedoel dat de zwakte in de jongen niet is omdat ze satijn zijn maar door slechte fok, zelfde geld voor bijvoorbeeld de hereford, ook die zijn vaak zwak maar dat heeft niks met de tekening te maken. Als je het goed doet zou satijn x satijn dus geen probleem moeten zijn.

jetwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 20:32

leukk

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:03

ow misschien staat de vraag er al maar hoe lang duurt het voor dat ze vachtje krijgen

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:07

carr_friesje schreef:
Ja gaat supergoed haha. Haar hebben ze inderdaad nog niet :)

- dag 3: pigment in de huid wordt zichtbaar. (dus donker of lichte muizen, evt. aftekeningen)
- vanaf dag 5: begint de vacht te groeien, nu kun je dus zien welke kleur ze werkelijk hebben.
- dag 10: oortjes gaan open.
- dag 12-14: oogjes gaan open.

Net weer even gekeken en meteen even onder de staart gekeken.
En zoals ik het nu gezien denk te hebben zijn het 4 dames en 5 heren :)

Hoe oud ze worden verschilt nogal wat. De labmuizen waar ze vanaf stammen een jaar, of 2 jaar.
Maar tegenwoordig zijn we al steeds beter op gezondheid aan het fokken en selecteren, dus ze worden ook steeds ouder.

;)

joann123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:28

Waar gaan de jongen heen als ze oud Zijn

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 21:29

overheen gelezen dus :P maar ben erg benieuwd naar de kleurtjes

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 21:31

Heb al een paar fokkers die geïnteresseerd zijn, en misschien hou ik er zelf ook nog wat van aan.
De rest wordt gewoon als huisdiertjes verkocht.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:11

En en en? Zijn ze al behaard?