Wie heeft er allemaal een pluispoes?(langharige kat)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Wie heeft er allemaal een pluispoes?(langharige kat)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 15:06

hihi, nee niet om de kleur, maar had gehoopt dat er kenners tussen zaten die me kon vertellen of ze meer van dat had of meer van die.. Verder boeit t me niet hoor. Komen toch geen iniminie Punks! :D Zelf aan het googlen geweest maar zie door de bomen het bos niet meer. Vandaar mijn vraag.

Wat was timo mooi zeg!

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 08:26

De coon kan je herkennen aan de bredere neusbrug en de wat meer vierkante kop dan een boskat. Al hebben niet alle coons dat even duidelijk. Ik kom bij veel fokkers ivm mijn werk en kan het ook niet altijd herkennen, maar meestal zie je het dus wel als je goed naar de kop/neus kijkt.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:29

Punk lijkt mij meer op een maine coon. Heeft een duidelijke stop op de neus, iets wat boskatten als het goed is niet hebben. Mooie zwart-smoke trouwens, zie je steeds minder helaas.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:13

die witte van julia is ook mooi zeg:)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:51

Onze onbekende kruising Nida, uit het asiel waar ik stage heb gelopen. Scheve koppie hoort bij haar, waarschijnlijk is ze aangereden geweest.
Iemand die suggesties heeft voor het ras, is welkom! Ik zit te twijfelen tussen kruising Siberische/Noorse boskat. Ze is zeker niet groot!
Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:48

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:44

Is Mowgli wit, silver shaded of chinchilla?? Vind hem erg lijken op de fokproducten van de fokker waar ik de Dreamboat vandaan heb namelijk. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:57

Dreamybol schreef:
Is Mowgli wit, silver shaded of chinchilla?? Vind hem erg lijken op de fokproducten van de fokker waar ik de Dreamboat vandaan heb namelijk. :)

Chinchilla, maar vreselijk vacht dus hij wordt paar keer per jaar geschoren. Zelfs met elke dag borstelen vlogen de klitten erin en lijkt hij dus helemaal wit ;) Het is een beetje een zorgenkindje, meteen laatste pers die we ooit hebben gekocht. De 3 hiervoor hadden wel een neus en veel minder gezondheidsproblemen, vandaar dat we nu Turkse Angora's hebben. We hebben ook de dochter van laurelin gehad, maar die twee vochten elkaar de tent uit. :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:59

Vond hem al op die van mij lijken, ook Chinchilla. Jammer van zijn gezondheid.. Maar zo eentje had ik er ook (de rode) en die is toch nog 14,5 geworden. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:12

Dreamybol schreef:
Vond hem al op die van mij lijken, ook Chinchilla. Jammer van zijn gezondheid.. Maar zo eentje had ik er ook (de rode) en die is toch nog 14,5 geworden. :)

Mooie leeftijd :j Dat zijn onze 'gezonde' ook geworden. Behalve één, die is overleden met anderhalf jaar oud en zelfs na onderzoek is er niks aan het licht gekomen waarom.

En die haren overal herken ik _O-

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:24

iemand toevallig tips om de vacht te ontwollen? Mijn creme poesje heeft vreselijk volle ondervacht en pluist bij het leven en ik krijg het er niet uitgekamd (komt te weinig vanaf naar mijn idee) en een furminator helpt ook niet. Alleen gaat het nu ze gaat verharen ook klitten en ik wil haar een beetje helpen door die vacht heen te komen.
Het is momenteel meer haar dan poesje :wow: , ziet er wel leuk uit maar ze lijkt heel dik terwijl ze dat echt niet is

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:34

Met een nat washandje? Dat de losse haren blijven plakken? Ik wilde furminator zeggen, maar dat heb je al geprobeerd. Of anders een heel fijne kam?

Ik krijg trouwens heel vaak commentaar dat de Dreamboat te dik zou zijn, tot mensen hem dan oppakken, want hij is m.i. eerder wat aan de magere kant (DA vindt hem perfect).

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:38

Ik gebruik dus een fijne herenkam om de mannen te borstelen. Maar dat is wel bijhouden anders krijgen ze klitten en die krijg je er niet uit gekamd! Dat wordt trekken of scheren.....Bij mij verschillen de broers ook heel erg. De rode klit ook veel meer, zijn ondervacht is dikker en pluiziger. Waar de bruine eigenlijk nauwelijks klit en ook veel minder ondervacht heeft. Al heb ik er toen ik hem kreeg wel ongeveer een voetbaal aan ondervacht uit moeten kammen....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:43

een rode vacht is ook anders dan een zwarte vacht, maar zij is én rood én verdund dus extra pluizig....
Ik heb al een vlooienkam, een gewoon kammetje, een pinnetjesborstel, een furminator en nog een dergelijke klittenborstel gebruikt maar vooralsnog werkt het nog niet echt lekker. Het meeste haar komt eraf met de furminator maar die snijdt het haar af ipv dat het het losse haar meeneemt. Ze háát die furminator terwijl ze borstelen heerlijk vindt.

De onhebbelijke eigenschap van een klit is dat ze er zomaar ineens zijn, ik voel nl elke dag tussen de vacht en gebeurt wel dat ik savonds hele kat heb gekamd en sochtends weer een flinke klit vind.... zucht, waarom had ik ook alweer langharige katten??
Laatst bijgewerkt door cissy op 05-03-12 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:44

Ik gebruik zo'n kam die ook lijkt op een klittenbandreiniger (zoiets). Maar hoe goed het onthaard weet ik niet, die van mij haren nog niet extreem (hoewel de stofzuiger het er gister niet echt mee eens was, zat gelijk weer half vol met grijze pluis := We hebben een dyson, daar kan je dat allemaal goed in zien zitten). Ik kam een keer of 2 in de week, maar er komt nog niet veel van af. Katten zijn nu ongeveer 8 maanden oud en komen niet buiten, dat zal ook wel meespelen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:46

zo eentje noem ik de pinnetjesborstel, werkt perfect, alleen nu even niet....

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:47

Hoe zie je dat de furminator snijdt? Ik vertrouw het ding nog altijd niet helemaal, gebruik hem dus heel beperkt, maar merk na gebruik nooit dat zijn haren korter zouden zijn oid. Heb wel het idee dat het alleen die zachte ondervacht pakt, want die haren zijn spierwit en anders van structuur dan de dekvacht. Maar blijf dus toch wel huiverig voor het gebruik. :\

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:19

mijn idee is dat het gewoon een bovenmes van een scheermachine/tondeuze is, je ziet ook dat het haar tussen de tanden wordt genomen en dan snijdt het af. Kan ook niet anders met die scherpe randen aan die tanden. Mijn katten hebben allemaal een hekel aan dat ding terwijl ze allemaal verzot zijn op kammen, dus kennelijk trekt de furminator aan de haren en snijdt ze dan af.
Zodra ik de Furminator pak wil de kat weg en als ik de pinnetjesborstel pak dan komen ze al knorrend weer lekker terug om te borstelen.

Dreamybol, je onderschrift! _/-\o_ _O-

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:19

nog steeds klitten.
ik zet gewoon de schaar erin.
onze syl is anders niet te doen. borstel als ik hem al pak gaat ie al rennen:)

en vrouwtje is een slechte kapster, achja boeiend:)

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:03

Ik doe mijn coon altijd met een speciale kam en wel met roterende tanden die haalt perfect de loszittende onderwol eruit zonder dat de kat word geplukt en er een hekel aan krijgt.
Ook werkt een herderharkje ook goed maar vind ik wat te grof in de hand liggen voor mijn coon zijn oksels,buik en broek.
Als het helemaal niet lukt dan is misschien een snijkam een optie maar daar moet je wel mee om kunnen gaan want deze is behoorlijk scherp.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 15:14

Ik heb ook een schaar maar ik vind het zo'n rot gezicht om tegen zo'n gat aan te moeten kijken :+ ik probeer het eerst te kammen en anders komt alsnog de schaar.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:34

Mijn kat vind de furminator heerlijk. Jammer voor hem, want ik vertrouw dat ding voor geen cent. Mama heeft een keer zijn toen heel volle staart ermee gedaan. Daar was ik niet blij mee, en dat heeft ze geweten ook. Was echt niks meer van die staart over namelijk.

Hier gaat er gewoon een borstel of inderdaad zo'n pinnetjesborstel doorheen. Vaak gaat Olav er lekker voor liggen. Ivar (20 weken) moet het nog leren.
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 07-03-12 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:13

Staart blijf ik sowieso vanaf, alleen na het wassen pluis ik die heel voorzichtig uit, verder eigenlijk nooit een kam of borstel erdoor. Wel soms een natte doek als ie hem vies heeft gemaakt.
Denk niet dat de Dreamboat het kammen nog gaat leren, hij heeft er geen uitgesproken hekel aan, maar prettig vindt ie het ook niet. Jammer voor hem, ik doe het toch. :P
Kreeg trouwens van de fokker toen de tip om eventuele hardnekkige klitten met zo'n kleine trimmer van een tientje weg te halen. Minder kans op wondjes door een schaar.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:43

Furminator vind ik een onding voor lange vachten. Ik gebruik zelf graag een herdersharkje en voor de lastige plekken de kam met roterende tanden of een ruikam.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 22:15

LovingTweety schreef:
Robeer, Vicky is ook te klein, ze weegt op 4 jarige leeftijd nu 1,7 kilo.

1,7kg?
Mijn kat is doodgegaan toen ze 1,5kg woog op 6 jarige leeftijd.
Ze woog voorheen altijd 3,2 en kreeg toen niervergiftiging... Gevolg, 1,5kg en niet meer te redden...