[ITP] Het kleine schattige stekelmonstertje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:09

LA_Woman schreef:
Ariebombarie schreef:
Latijns :D

*Zucht* Ehm.. Latijn bedoel je, zonder 's'!
Maar wat leuk zeg, een egeltje! Waar koop je zoiets? En het is een hybride, dus een kruising, maar waarmee? Een gedomesticeerde egel?
En leven ze solitair en hoe houd je zulke dieren?
:= Oeps! Veel vragen, maar louter interesse hoor!

je kan maar ergens mee zitten he LAvrouw :+

Fiefje wat naar van.... heeft ze nou al een naam?? Iets LatijnS? ( :P )

ik hoop echt dat er niks ernstigs met dr aan de hand is :(:) :(:)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:10

Inderdaad, nouja ik heb ook geen verstand van egeltjes :+
Maar het kwam zo in me op omdat ze in haar winterslaap/Hibernation zou kunnen wezen en aangezien het in de winter korter licht is dan de zomer, vandaar!
Ik ben erg benieuwd wat er vanmiddag uitkomt!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:17

Er zijn een aantal fokkers in Nederland, die kun je wel vinden via internet en soms staan ze op kleindier/reptielenbeurzen. Maar echt bekend in NL zijn ze niet.
Het zijn solitaire dieren, je houdt ze het beste alleen (tenzij je wilt fokken natuurlijk) en het schijnt dat 2 vrouwtjes samen vaak nog wel goed gaat, maar in principe kun je er beter één nemen.
Je hebt de witbuikegel (white-bellied/four-toed hedgehog) en de Algerijnse egel (algerian hedgehog) die zijn onderling gekruist. Je hebt ook bepaalde kleurslagen die van de witbuikegel afkomstig zijn en je hebt ook "algerijnse" kleurtjes. De huisdier egel wordt "African pygmy hedgehog" genoemd.

knetterhard schreef:
Inderdaad, nouja ik heb ook geen verstand van egeltjes :+
Maar het kwam zo in me op omdat ze in haar winterslaap/Hibernation zou kunnen wezen en aangezien het in de winter korter licht is dan de zomer, vandaar!
Ik ben erg benieuwd wat er vanmiddag uitkomt!

Is geen gekke gedachte hoor, het kan ook te komen door te weinig licht :j kou en/of te weinig licht.
Maar mocht het hibernation zijn, dan moet het wel heel licht zijn, dus heb ik geluk gehad dat ik er zo snel bij ben geweest. Want ze is gelukkig niet echt weggezakt in haar slaap, is zelf blijven drinken etc.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:40

Nou net nog even naar haar gekeken, ze loopt goed en is dan ook actief, voelt goed warm aan dus dat is mooi. Enige is dat ze af en toe wat "snotterig" klinkt; als ze ligt hoor je niks aan d'r maar als je haar oppakt maakt ze soms wat sniffend geluid. Zou kunnen dat er iets met haar luchtwegen aan de hand is, als het goed is is dat met medicijnen op te lossen. Ik hoop maar dat het verder niks ernstigs is maar het is (denk ik) een goed teken dat ze iig lekker warm is en normaal loopt.

Nummus

Re: [ITP] Het kleine schattige stekelmonstertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:51

Zou de afspraak dan gewoon niet afzeggen en haar goed laten nakijken, dan weet je het zeker. :j
Hopelijk valt het mee!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:56

Oh die afspraak zeg ik sowieso niet af hoor!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:58

Nou ja had gekund.
Ik heb soms wel eens die neiging gehad, dan zag je de ergste symptomen, en zodra je dan een afspraak had staan ging ie zich de dag erna weer beter gedragen/voelen...

Maar toch altijd maar gewoon gegaan. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:00

Nou ja, ze eet nog steeds niet zelf haar voer, en zeker als ze wat zou snotteren (alhoewel ik niet zeker weet of het nou echt dat is want als ze gewoon zelf ligt hoor je niks :+ ) is het toch wel verstandig om even langs te gaan. Liever het zekere voor het onzekere dan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 13:02

Precies. Of het is iets met die tandjes, en dan weet je dat ook gelijk. :) Laat je het weten als je geweest bent?
En ik ben eigenlijk ook wel benieuwd waar je heen moet, voor iemand die daar verstand van heeft...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 13:07

Ik moet naar Hilversum, deze man behandeld vaker egels. DA hier in mijn eigen stad heeft me doorverwezen naar hem, hij wist verder geen DA's dichter bij mijn huis die er verstand/ervaring mee hadden. Wel langer reizen maar neem gewoon een kruik mee, blijft ze lekker warm. :j

Zelf kon ik gister niks aan haar tandjes zien (behalve dat die dingen echt scherp zijn zeg, gelukkig bijt ze niet :+ ) maar goed ik ben en geen DA, en ik kon het niet zo heel goed zien. :P

Natuurlijk laat ik het even weten :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:28

Hè bah! Hopelijk is het niets ernstigs!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:19

Ohh, ik ben erg benieuwd wat er uit gaat komen!
Toch maar goed dat je bent gegaan dus :) +:)+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 19:41

Nou ik ben weer terug!

Hij heeft haar onderzocht. Ze was inderdaad te mager (maakte ik me ook 't meeste zorgen over) en er zat zo goed als niks in haar buik, het arme beestje. Daarvoor heb ik speciaal voer meegekregen, een soort booster voor extra energie/proteïnen etc.
Haar hartje was in orde, haar longetjes ook. Tanden, tandvlees en slijmvliezen zagen er ook goed uit. Hij kon uiterlijk dus eigenlijk niks aan haar zien behalve dat ze te dun was.
Ze had gepoept onderweg en dat was een beetje zacht, groenig en rook anders dan 'goede poep' dus hij heeft het onder de microscoop onderzocht, ik zei al dat het miss wormen konden zijn aangezien de vorige eigenaar haar nooit heeft ontwormd (had ik haar over gemaild). Haar poep van afgelopen nacht was wel gewone poep, dat had ik zien liggen.
Hij kon geen wormen vinden, wel dat één bepaalde bacterie opvallend veel aanwezig was. En nog iets anders, soort blauwe dingetjes die in kluitjes door de poep zagen maar hij had het nog nooit gezien en wist niet precies wat het was, het bewoog niet (ik mocht ook even kijken door de microscoop). Ik heb een antibioticakuurtje meegekregen en ook meteen wormpilletjes (ze horen namelijk om de zoveel tijd ontwormd te worden, daarvoor zocht ik al eerder naar een dierenarts).

Hij vond haar trouwens heel erg leuk :D toen hij haar pakte de eerste keer zei hij al dat ze een leuk koppie had, en toen ik wegging zei hij "ik zou bijna jaloers worden... nee ik ben jaloers" omdat ze zo'n leuk karakter heeft. Hij heeft zelf ook een egeltje maar die is helemaal niet zo tam (sommige worden nu eenmaal tammer dan anderen, al heeft opvoeding daar natuurlijk ook mee te maken, maar het ligt ook aan het karakter). Ze was ook heel makkelijk, nu weet ik dat ze dat bij mij ook is, maar het onderzoek ging ook makkelijk. Ze rolde zich de eerste keer dat hij haar pakte op (die dacht natuurlijk ook, waar ben ik nu weer) maar daarna al niet meer dus hij kon ook goed in d'r mond kijken en alles onderzoeken. Toch wel handig zo'n tamme egel.

Voer heb ik haar net wat van gegeven, moet met een spuitje, ze was heerlijk aan het smakken en het ging zo naar binnen ze duwde de spuit ook niet weg met haar pootjes dus ik geloof dat ze het wel lekker vindt. Dat scheelt een hoop! Nu maar hopen dat ze ook zelf weer haar eigen voer gaat eten. Moet haar ook elke week gaan wegen en het gewicht gaan bijhouden.

Moest trouwens al mijn gegevens invullen omdat ik er nog nooit was geweest, vroegen ze "hoe heet je egel?" stond ik daar euh... :') dus ze staat nu maar als "Egel" erin, als ze een naam heeft moest ik het maar doorgeven. _O-

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:11

Ariebombarie schreef:
je kan maar ergens mee zitten he LAvrouw :+

:(:) Ik verbeter je gewoon, vind het namelijk een beetje 'dommig' klinken, LatijnS. Niet iets persoonlijks, beetje zielig dat je mijn nickname dan zo denigrerend moet typen. Ach... :Y)

Gelukkig is egeltje aan de beterende hand. Je kunt haar altijd nog Sonic noemen :P

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:40

Klinkt als een gezellig bezoekje dus! ;)
Tja bacteriële diarree/ontregeling kunnen ze natuurlijk allemaal krijgen... Hopelijk knapt ze op van het kuurtje! Gelukkig vindt ze haar smak-voer wel lekker.

LA_Woman, jij kent Arie zo te zien niet, maar laat lekker zitten. Arie spoort namelijk niet en dat kunnen we best zo laten. ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:45

Nemurin schreef:
LA_Woman, jij kent Arie zo te zien niet, maar laat lekker zitten. Arie spoort namelijk niet en dat kunnen we best zo laten. ;)

:') :j :')

Ja, dierenarts was een aardige man :) het is even reizen (al valt het wel mee) maar dan is ze iig bij een arts die er wat vanaf weet.
Alleen mijn portemonnee vond het wat minder leuk. :')

Heb haar net nog wat van het "astronautenvoer" (zoals de DA het noemde :+ ) gevoerd, ze zat weer lekker te smakken dus hopelijk houdt ze dat vol :j en gaat ze het niet zo lekker vinden dat ze d'r normale voer maar laat staan :Y) heb wel nog wat brokjes fijngemalen voor haar, ben benieuwd of ze er vannacht al van gaat eten of niet. :)

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:47

Het gaat de goede kant op dus! :D

*kijkt grondig na spelfouten, want anders.. :') *

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:47

Wat een schatje, en zo mooi ook! Beeldschoon.

Noem haar Spike :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:48

Vind het trouwens knap, een mannelijke gezelschapsdierenarts. ;) Kerel was zeker al over de 50? :P

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:49

Mooi dat ze er verder goed uitzag!
Portemonnee en DA bezoeken gaat nooit echt lekker samen! :D Maar goed, dat weten we hè? Als we dieren houden...

Fijn dat ze het zo lekker vindt, dat astronautenvoer!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:50

Nemurin schreef:
Vind het trouwens knap, een mannelijke gezelschapsdierenarts. ;) Kerel was zeker al over de 50? :P

Hoezo? Die hebben we hier ook hoor, meerdere (onder de 50)! Of het is iets typisch Gooisch! :D

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:53

Geen idee! Mijn Gooische maat van de uni gaat ook gezelschapsdieren doen en die woont ook al zijn hele leven in Hilversum! Zit het in de lucht daar ofzo? :P

Nee, het grapje gaat dat er in ons jaar gewoon het dieptepunt aan mannen zat, en sowieso is de verhouding 80% vrouw, 20% man op de opleiding tegenwoordig.

Bij ons hadden we er 38 op de 250... :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:54

Oh dat is wel een verschil ja!
Het lijkt me typisch Gooisch dan idd! :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:56

Ik was oprecht geïnteresseerd en stelde zelfs nog vragen maar ik begrijp dat er hier door meerderen ineens heel kinderachtig gedaan wordt. Laaaaaaat maar!

En ja, ik ben best een beetje van de Spelling/Grammatica Politie (al maak ik ook wel eens een foutje ^^)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 23:57

Even op google gezocht, hij is 39. :Y) De assistentes waren wel dames :D

LA_Woman, volgens mij bedoelt niemand het kinderachtig hoor maar meer als grapje. Laat je niet teveel opjutten :)

IMJ schreef:
Mooi dat ze er verder goed uitzag!
Portemonnee en DA bezoeken gaat nooit echt lekker samen! :D Maar goed, dat weten we hè? Als we dieren houden...

Fijn dat ze het zo lekker vindt, dat astronautenvoer!

Klopt hoor, maar liever dat dan een ziek dier natuurlijk :) ben blij dat ik toch even langs ben gegaan.