Avonturen van onze steenuilen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 14:16

Blij te lezen dat beide uiltjes terecht zijn en nog steeds in bezit van hun kast :D.

Nachtlampje

Re: Avonturen van onze steenuilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:10

yaay superuiltjes zijn nog levend :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 17:57

Gelukkig...ze zijn nog met z'n tweetjes <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 23:05

zo 7 pagina's verder zwaar leuk topic :P

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 14:05

Jeeej, ze zijn er weer allebei!!! Was toch een beetje bang dat er eentje verdwenen was, maar ze lijken weer helemaal terug :D

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-11 18:25

26-3-2011
Helaas geen foto's kunnen maken, want ik heb de uiltjes zelf vandaag niet gezien. De uiltjes laten zich minder vaak zien dan eerst. Maar dat hoeft nog niets te betekenen. De kauwen hadden wel weer wat takjes in de kast gesleept, maar de uiltjes zijn daarna ook nog in de kast geweest, dus ze laten zich er niet door afschrikken.

De takken zullen we er weer uithalen en zodra we de kauwen in of vlak bij de kast zien, bellen we weer.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 22:25

Bedoel je met minder zien, dat je ze buiten minder ziet of ook met de camera in de kast?? Anders zou ik denken dat ze al op een nest zitten?!?
Ze houden ons wel in spanning zeg................. }>

Valkenier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 08:50

Wat leuk. Wij hadden vroeger ook steenuiltjes op de boerderij

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-11 18:14

Kentaro schreef:
Bedoel je met minder zien, dat je ze buiten minder ziet of ook met de camera in de kast?? Anders zou ik denken dat ze al op een nest zitten?!?
Ze houden ons wel in spanning zeg................. }>

Nee, ook minder in de kast. Dus nog geen nest. Zou ook wel erg vroeg zijn.

27-3-2011
Vandaag ook geen uiltjes gezien. Maar wel een ander onverwachts voorjaarstafereeltje gezien.

Op dezelfde boerderij waar de steenuiltjes leven, staan ook mijn paarden. In de weilanden en schuren stikt het van de konijnen. Hoe ze er zijn gekomen... geen idee. Waarschijnlijk een paar ontsnapt ooit ergens of losgelaten. Sinds een paar jaar zijn ze vaste gasten op de boerderij. In de bak maken ze ook gevaarlijke gaten. Mijn paarden lopen dagelijks ook los in de bak, dus ik wil niet dat ze hun benen breken in de konijnengaten. Vandaag wilde we een gat dichtmaken wat iets te groot en gevaarlijk was. Alleen toen we dichterbij kwamen zagen we dit:

Afbeelding

Afbeelding

Veel te schattig dus. Alleen... dit hoort niet. Konijntjes moeten niet zo dicht bij de openlucht zitten. Dus waarschijnlijk hadden de paarden het hol al kapot getrapt.

Uiteraard heeft mijn vader weer redder in nood gespeeld. Hierop hebben we een plank gelegd en de oorspronkelijke ingang weer opengemaakt. Vervolgens een balk ervoor gehangen zodat de paarden er niet meer op kunnen trappen.

Mama konijn kijkt in een hoekje verbaasd toe om de door haar ongevraagde verbouwing. Hopen dat ze het heeft geaccepteerd, maar de konijntjes waren ten dode opgeschreven als we deze aanpassingen niet hadden gedaan.

(Als je goed kijkt, zie je de roestige pijp die in de hoek is opgehangen. Je ziet mamakonijn aan de bakrand. Ergens rechts zit het nest aan de bakrand.)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:15

wow dat is echt apart

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:18

ooooo topicnaam veranderen :j Steenuiltjes en konijnen.
Hier willen we natuurlijk ook meer van weten :D

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:30

Leuk topic met al die updates en fotoos erbij.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:47

Wat schattig, die nijntjes. Fijn dat jullie het nog op tijd ontdekt hadden!

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 18:54

aaah wat een lieve nijnetjes! Ik vind het ook zo lief hoeveel moeite jullie doen voor de diertjes echt superrr!

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 19:44

Haha mama konijn helemaal sceptisch toekijken. :=

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:01

wat een topper is je vader +:)+
heeft mama konijn niet handig gedaan om in de bak een baby-kamer in te richten.
gelukkig dat jij er op tijd ben achter gekomen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:04

Je vader heeft het maar druk met die hele veestapel.. :D . Lief gezicht hoor die konijntjes..

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 12:08

Oh wat vreselijk schattig die konijntjes!! Gelukkig heb je ze op tijd gezien.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 15:44

Oh wat een fantastisch topic zeg... En konijntjes gered, en beide uiltjes weer gezien... :+:

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 16:55

Heel gaaf topic dit!!!! :D

Uilen zijn geweldig, zelf ook altijd een kerkuiltje die 's avonds met honden uitlaten (gewoon op eigen terrein) altijd meevliegt, maar overdag/avond zie ik hem nooit. Dit is wel kicken zeg.

Ik weet dat mijn overbuurman een hele grote uilenkast heeft waar jongen worden gewogen, gemeten etc. etc. Wil je dat ook gaan doen met evt. nestje?

En die nijntjes!!! <3

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:16

ooh, wat lief die konijntjes! Hebben jullie mamma al het holletje weer in zien gaan! Wat gaaf dat jullie het helemaal in orde hebben gemaakt vor de konijntjes!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:22

Nijntjes zijn errug lief, maar het gegraaf in de bak is minder inderdaad... Waar ik 'vroegah' de paarden had staan hadden we dat ook een paar keer incl. jonge nijnen. Ik had er paaltjes met schokdraad omheen haha! :D

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 14:26

Wat geweldig dat julie dit allemaal doen voor deze dieren zeg, petje af!!!
Kun je niet voor de kauwen een andere kast ophangen, zadat ze het kastje van uiltje met rust laten? Of is dat weer te makkelijk gedacht?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 19:56

santie schreef:
Wat geweldig dat julie dit allemaal doen voor deze dieren zeg, petje af!!!
Kun je niet voor de kauwen een andere kast ophangen, zadat ze het kastje van uiltje met rust laten? Of is dat weer te makkelijk gedacht?

Met pak 'm beet 20 kauwen in de tuin is dat inderdaad te makkelijk gedacht. We hadden vorig jaar nog een paar kauwenkasten. Maar die waren dit jaar aan vervanging toe. De man van de uilenwerkgroep had ook geopperd ze weer op te hangen. Maar mijn vader ziet hierdoor jaarlijks de kauwenpopulatie alleen maar toenemen. Hij wil ze het juist zo onaantrekkelijk mogelijk maken en zorgen dat er geen geschikte plekken meer zijn voor ze om te broeden. Het begint ook best wel een plaag te worden. En nu ze de uiltjes dreigen te verjagen, des te meer hekel krijgen we aan ze.

29-3-2011
De uiltjes zijn toch regelmatig weer in de boom te zien. Helaas de kauwen ook. Iedere ochtend tussen 8 en 11 vliegen de kauwen af en aan met takken. Zodra ze erin zitten, bellen we en dan blijven ze er wel weer uit. Alleen er is niet altijd iemand thuis, dus gisterochtend hebben ze de 'sluis' weer volgestopt met takken. We zullen ze weer eruithalen.

We zijn bang dat de uiltjes hierdoor toch niet zullen broeden in het nest, maar ze hebben het nog niet opgegeven. Daarvoor zijn ze nog te vaak te zien.

Ik ben nog even bij de konijntjes wezen kijken. Ik zag dat mama nog in de buurt zat. Maar ik wilde weten of het blootliggen en de rumoer zondag niet teveel is geweest. Ik haalde voorzichtig even het plankje boven het gat weg. En ik zag dat ze iets groter waren en hun oogjes meer open hadden. Ze waren goed levendig. Dus dat gaat goed! Gaat wel hard zeg. Binnen twee dagen zo hard gegroeid. Je zag zichtbaar dat ze iets groter waren. Snel plankje er weer op en grond erop en met rust laten.

M'n vader heeft maandag per ongeluk nog een nest gevonden bij de mestsilo. Hij had de koppeling voor de mestsilo deze winter met paardenmest/stro uit m'n stal bedenkt, tegen het kapotvriezen. Nu had hij die koppeling nodig om de mestkar op aan te sluiten, dus hij haalt de mest/stro/aarde er vandaan. Daar zat ook een nest jonge konijnen. Wel al een stuk groter en sprongen direct weg. Hij heeft direct het nest weer netjes dichtgemaakt om ze niet verder te storen. Maar later bleek dat mamakonijn haar jongen heeft geplaatst. Dat doen ze ook in zo'n geval.

Het barst van de konijnen bij ons...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 20:30

Vind het ook super wat jullie voor al de beestjes doen!!! +:)+
Ik wilde eerder al eens voorstellen om een kast voor de kauwen op de hangen, zodat ze uit die van de uiltjes zouden blijven, maar hoorde al van m'n collega dat dat hem waarschijnlijk niet ging worden... :P Hij zei dat de kauwen kolonie broeders zijn en zodra ze een geschikte plek hebben gevonden, roepen ze er meerdere bijeen.....
Het kán wel. Hij had hetzelfde probleem met een kast voor een torenvalk. Hebben er toen een kast vlakbij gehangen voor de kauwen en die broeden nu al een paar jaar naast elkaar!
Echt balen dat ze de rust zo blijven verstoren!!!
Ik blijf duimen dat de uiltjes toch nog in alle rust aan een nestje in jullie kast toekomen!!