Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Update p6.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:58

*zit op de bank en geniet nu al van haar aquarium, zonder vissen*.

Waar ik trouwens ook niet op kan wachten: dat er mensen langskomen en uitgebreid in de bak gaan zitten staren om de vissen te zoeken, terwijl ze er nog niet zijn...

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:32

Vjestagirl schreef:
*zit op de bank en geniet nu al van haar aquarium, zonder vissen*.

Waar ik trouwens ook niet op kan wachten: dat er mensen langskomen en uitgebreid in de bak gaan zitten staren om de vissen te zoeken, terwijl ze er nog niet zijn...

:+ jaja leuk hahaha, heb ik een keer gehad bij een kennis, aquarium staan, groot ding ook, dus ik zeg, ah mooi, wat heb je erin? "ja nog niet zoveel, wat klein spul, maar ze hebben wat schutkleuren" ik kijken en kijken, niks natuurlijk, dus kennis komt erbij en als ik op links keek, zag hij natuurlijk wat rechts }:0 en oh was ik net te laat, ondertussen draaierig van het kijken in het water ( word daar altijd dizzy van) oh ja... is aan het inwerken... vissen komende volgende week...

zoo grappig :(:)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 21:48

Vjestagirl schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQCQY83R.jpg instroom van het filter en de thermometer. De uitstroom van het filter zit hierboven en zie je niet. Ik was bang dat het water niet genoeg zou circuleren, maar dit valt me alles mee…
.

Heb je de uitstroom van het filter boven de instroom zitten?? Zo ja, dan zou ik dit (persoonlijk) veranderen. het vuil krijgt zo weinig kans om opgezogen te worden omdat het door de uitstroom "weggeblazen" wordt. beste is om de uitstroom in de andere hoek te doen. door de stroming wordt het vuil van de ene kant van de bak naar de instroom aan de andere kant gestuurd.

je instroombuisje hoort (volgens mij) ook niet zo te zitten maar andersom. dat bochtje ligt normaal over je aquarium achterwand en loopt dan recht naar beneden tot net boven de bodem. dus het buisje zelf moet recht naar beneden lopen tot net boven de bodem zodat hij ook makkelijk het vuil bij de bodem af kan zuigen.

en de volgende keer zou ik m'n bak vullen met water wat (bijna) op temperatuur is. dan is de klap voor de planten minder groot.

maar voor de rest vindt ik het een leuke bak hoor ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 21:54

De uitstroom stroomt richting bak. Ik kan ook duidelijk de stromingen erin zien, en er gaat er eentje regelrecht richting instroom. Dus daar ben k niet bang voor.

Maar bedankt voor de tips...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 16:43

Ik ben net terug van de Dinovijver in Breda. Daar heb ik mijn lijstje ingeleverd met vissen die ik graag wil hebben en ik wordt van de week gebeld over of ze ze kunnen leveren en hoeveel het me dan gaat kosten.

Ook heb ik bij de intratuin eventjes drijfplantjes gehaald, dus die dobberen nu vrolijk rond.

En ik heb vloeibare plantenvoeding toegevoegd aan het water (weet iemand of het echt waar is dat het niet uitmaakt dat je over kool filterd? In de winkel zeiden ze van niet, maar dat vind k stiekem wel wat raar).

Verder kwam ik vanmorgen beneden en toen was mijn water helder en de mist weg, dus nu is het echt leuk om naar te kijken.

Afbeelding
Vanmorgen vroeg

Afbeelding
5 minuten geleden

Afbeelding

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:50

Woooh mooooi!!! Oh wordt je nu niet heul ongeduldig?? :D

Jenny21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:50

Wat een leuke bak!!!

Als ik het goed begrijp heb jij de plantjes via Zooplus?
Welke set heb jij gepakt?

Weet jij of het mogelijk is dat ik de planten bestel en pas daags erna in het water plaats? Ik kan namelijk nooit overdag thuis zijn, dus ik ga mijn buren lief vragen of hun het pakket willen aannemen. Maar dan moeten ze dus nog even ''droog'' staan :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-10 17:23

@mindflieds: dank je! En Ja, heeeeeeel ongeduldig, maar ik weet ook dat ze doodgaan door mijn schuld als ik er nu vissen in plaats, dus ik oefen in geduld :P...

@jenny21: nee, ik heb mijn plantjes via aquariumplanten.com. Ik vind die paketten leuk, maar ik wilde alleen groene planten hebben, en daarbij vond ik het leuker (en belangrijker) om zelf opzoek te gaan naar planten die passen bij mijn water waardes en temperatuur.

Ik heb de planten besteld en zodra ze binnen kwamen in een emmer geplaatst. Je kunt ze best nog 1 dagje in het pakket laten zitten, mits het pakket koel weg wordt gezet. En dan zou ik ook zorgen dat je ze echt de dag erna zo snel mogelijk in het water zet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:12

Besloten toch nog weer wat te veranderen aan mijn visbestand. Ik kreeg het advies om geen apistogramma Macmasteri te moeten willen houden, omdat die voor een beginner nouwelijks te doen zijn. Daarom heb ik die van mijn lijstje geschrapt. Ook zijn de Plataplochilus ngaensis zullen er niet komen, er is niet aan te komen.

De Aphyocharax erythrurus heb ik vervangen door gewone roodvin zalmpjes, om de simpele reden dat ze makkelijk te houden zijn, goedkoop en net zo leuk.

Er komt wel een vuurstaart labeo in:
Afbeelding

En ik wil nog iets hebben wat leuk is de hele bak gebruikt en in een koppel of harem gehouden wordt. Dus daar ga k naar zoeken, maar dat komt vanzelf een keertje...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:26

Mooie bak :j

Ik heb piepschuim op de bodem omdat er bij mij nogal wat kilo's aan stenen in mijn bak liggen en zo het gewicht beter verdeeld is op de bodemplaat.
Heb deze overigens geschilderd met schoolbordverf. Dat kijkt natuurlijker dan dat witte en het is niet schadelijk :)

Labeo's kunnen wel ontieglijke bakterroristen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 16:34

Ik heb ook een labeo! Hij heet Meneer Labeo haha. En ja het maakt wel uit als je over kool filterd. Dan worden de goede bacterien die hebt toegevoegt weer uit het water verwijderd. Ik filter alleen over kool als ik alle bacterien uit mijn bak wil hebben.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 16:45

Hahaha dat labeo's de neiging hebben de baas te spelen had ik ook al gehoord ja. Voordeel is dat alles in principe bij mij komt als het een paar cm lang is (de labeo's hier zijn pas 2cm lang) en dus de kans hebben het eerlijk te houden. Ook heb ik al gevonden dat als ze er vanaf zo klein in zitten dat ze minder de neiging hebben tot etterbakken omdat ze meer gevestigd zijn in hun bak, en anderen minder als bedreiging zien.

Het kool zit er alleen nu voor de eerste paar weken in om alle eventuele resten van schoonmaakmiddel etc eruit te halen. Verder zitten er van die bacteriebuisjes in, en een plak grof filter vlies en een plak fijn filter watten. Ik moet nog eventjes denken wat erin gaat komen zodra het kool eruit gaat.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:19

die labeo's zijn leuk! leeft die solitair?

voor wat betreft je koppel/harem, ik ben heel blij met mn gourami's, die zwemmen overal, en zijn prachtig om te zien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:30

juval schreef:
die labeo's zijn leuk! leeft die solitair?

voor wat betreft je koppel/harem, ik ben heel blij met mn gourami's, die zwemmen overal, en zijn prachtig om te zien.

De labeo's kunnen samen, maar dan alleen als groepje in een hele grote bak. Je moet dan bijzonder veel verstopplekken maken omdat er zich een soort rangorde vormt en de lageren in rang zich moeten kunnen verstoppen. Dus ze kunnen samen, maar worden eigenlijk altijd solitair gehouden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 13:54

Ziet er al goed uit zeg, ben benieuwd hoe het oogt als de planten wat meer gegroeid zijn.

Watvoor vissen komen erin?

Filteren over kool is, voor zover ik weet, goed tegen bacterien en bij gevoelige vissen, daarnaast verlaagt het de pH dus kan het ook handig zijn als je je pH graag laag wilt hebben maar geen potjes wilt gebruiken.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:02

Mijn ph hangt nu op 7,5 en die moet nog naar 7. Ook mijn GH is te hoog, 12 ipv de 8 die ik graag wil.

Ik ben toevallig vanmorgen weer naar een andere winkel geweest. De vuurstaart labeo heb ik geschapt, om ruimte te maken voor de torpedo barbeel en een gourami.

Na nog wat gesprekken is dit nu het plan:

12x Corydoras Sterbai
20x Aphyocharax anisitsi (roodvinzalm)
3x Farowella (naaldmeerval)
2x gourami
5x Puntius densionii (torpedo barbeel)
1x Beaufortia leveretti (Chinese algeneter)

Ik heb in de winkel een schitterende gourami gezien met dit patroon
Afbeelding en die wil ik graag hebben.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:05

Dat is een 'gewone' dwerggourami (colisa lalia), ik heb die in de blue neon variant.

Farlowella's zijn erg mooi maar hebben vrij stevige stroming nodig, chinese algeneters nog meer en die zijn eigelijk alleen geschikt voor een speciaalbak, ik denk dat je die beter kunt schrappen(de chinese).

Torpedo barbelen hebben veel zwemruimte nodig en horen ook in een grotere school, je bak was 120 toch? Dat is wat aan de krappe kant.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:08

Dwerggourami's zijn er inderdaad in nóg mooiere kleuren.
Maar als je dit zelf mooi vind is dat natuurlijk ook prima :)
Heb ook een blauwe gehad :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:11

Hmmmm alle 2 de zaken waar k geweest ben geeft aan dat de torpedo barbeel met een stuk of 5 à 6 prima kunnen, en dat 120 groot zat is. De tweede winkel was er eentje die hier in de buurt bekend staat als de aller beste, die je liever niets dan iets verkeerds verkoopt.

Je hebt gelijk over de chinese algeneter, daar had ik overheen gekeken. Jammer, k vind ze wel hneel leuk. Misschien dat er nog n L nummer bij komt, maar dan eerst maar eens zien hoe dit het .

12x Corydoras Sterbai
20x Aphyocharax anisitsi (roodvinzalm)
3x Farowella (naaldmeerval)
2x gourami
5-6x Puntius densionii (torpedo barbeel)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:14

anneliesdj schreef:
Filteren over kool is, voor zover ik weet, goed tegen bacterien en bij gevoelige vissen, daarnaast verlaagt het de pH dus kan het ook handig zijn als je je pH graag laag wilt hebben maar geen potjes wilt gebruiken.

jij bedoelt turf ;) turf verlaagd de ph en is goed voor de vissen omdat het een antibiotische werking heeft. kool kan de ph juist verhogen. (de goedkope kool dan ).

en kool haalt inderdaad ook plantenvoeding en dergelijke uit het water. vond ergens een lijstje wat het wel en niet uit het water verwijderd. zal het eens opzoeken.

Stoffen die door actieve kool verwijderd worden:
Organische stoffen die het water geel kleuren (Gilvin)
Organische zuren
Hormonen
Proteinen, Vitaminen
Phenolen
Pesticiden
Nicotine
Antibiotica (medicijnen!)
Chelaten (evt. met de hieraan gebonden sporenelementen)

Stoffen die NIET door actieve kool verwijderd worden
Ammonia(k)
Nitriet
Nitraat
Kale sporenelementen als Ca2+, Mg2+, K+, Cl- e
Laatst bijgewerkt door Tieme op 07-06-10 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:15

Tieme schreef:
anneliesdj schreef:

jij bedoelt turf ;) turf verlaagd de ph en is goed voor de vissen omdat het een antibiotische werking heeft. kool kan de ph juist verhogen. (de goedkope kool dan ).

en kool haalt inderdaad ook plantenvoeding en dergelijke uit het water. vond ergens een lijstje wat het wel en niet uit het water verwijderd. zal het eens opzoeken.

Bedoel je niet abiotisch?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:20

corientjuhh schreef:
Bedoel je niet abiotisch?

nee, antibiotisch. het geeft stoffen af wat beschermd tegen ziekten en infecties.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:22

Turf, is dat gewoon turf als waar ik nu aan denk, dat bruine spul wat je gewoon bij het tuincentrum kunt halen? Misschiendat ik aan het eind van de week mijn kool dan vervang door turf...

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 14:24

Heb je wel een deksel dan? Want anders kan je geen goerami's nemen. Heeft met de temperatuur boven water te maken, die mag niet te veel verschillen van het watertemperatuur omdat alle goerami's 'lucht happen' met hun Labyrinthorgaan... De vissen kunnen ziek worden als die temperatuur teveel verschilt, daarom is een dekruit een vereiste. Ik weet niet of ze ook springen maar mijn blauwe spatten hoor ik nog wel eens uit het water 'floepen'

De Puntius denisonii kan niet.... Mijn boek geeft zelfs een bak van 2meter aan, en op internet lees je vooral vanaf 1meter 60..

dekruit info : http://www.hobbykwekers.nl/colisa-lalia-dwerggourami

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 14:28

Ik heb een deksel boven mijn lampen, dus de bak is gewoon helemaal afgesloten, de lucht erin is vrij warm en vochtig, dus dat moet goed komen.

Het nadeel aan springende vissen vind ik dat ze bij mij grote kans hebben om tegen mijn lampen aan te komen, maar boven water ademen kan prima, want het aquarium zit wel gewoon dicht.

Gisteravond was de temperatuur veel te hoog (27,5 ipv 25) en toen heb ik m een nacht open laten staan zodat het makkelijker afkoelde, maar verder zit hij altijd dicht.

Volgens de zaak was de 2 meter zwaar overdreven en is 120 zat voor de torpedo barbeel...