hyppolyte schreef:Nee, dat zeg ik niet, je verdraait mijn woorden. De manier waarop alle dieren in dierentuinen gehouden worden vind ik ook niet goed, absoluut niet, maar daar hebben ze nog steeds meer ruimte dan bij jou. En omdat educatie uiteindelijk tot het behoud van een diersoort kan leiden, zie ik nog enig nut in het houden van wilde dieren. Dus nee, ik vind niet dat ze slecht mogen huisvesten omdat het een educatieve waarde heeft, maar daar heb ik iets minder bezwaar tegen dan de hobbyisten die ze voor de lol thuis houden in nog kleinere bakken/ruimten.
Nogmaals, Steve deed aan opvang, niet aan hobbymatig houden.
Jij reageert fanatieker op de kritiek op jouw hobby dan andersom hoor. En nogmaals, ik sta volledig open voor de hobby want ik vind ze zelf ook geweldig, maar voor mij komt het belang van het dier voorop, dat vind ik belangrijker dan wat ik zelf gaarg wil.
Ik wil ook graag een stel honden, boerderijdieren en inderdaad ook graag slangen, maar ik woon nu in een veel te klein huis om dergelijke wensen uit te laten komen. Als ik ooit aan slangen zou beginnen dan wil ik er een hele kamer voor hebben, waarin ik een soortgelijk verblijf zou bouwen als wat jij voor die kaaiman wilt maken, maar dan dus voor enkele slangen. Dus een ruimte van 12m2 voor enkele slangen, maar dat kan ik niet, dus doe ik het niet. Houdt niet in dat ik er niet voor opensta, maar dat ik ervoor kies om het niet te doen omdat ik in mijn optiek het dier niet kan bieden wat ie nodig heeft.
Als jij vindt van wel dan moet je het vooral doen, maar dan mag ik daar ook kritiek op geven en dan hoeft mijn mening niet als hysterisch gezeur van iemand die er geen verstand van heeft afgeschilderd te worden.
als je ooit aan slangen begint, lees je dan aub ook goed in, en zet ze niet op het formaat terrarium/kamer die jij wilt, want dan heb je grote kans dat het fout gaat, het klinkt inderdaad diervriendelijk, ze erg groot te huisvesten, maar doe je slangen dat niet aan.
meeste slangen volstaan in een bak van 120x70. hoogte ligt aan de soort, is het een boom of grondbewoner.
vele slangen, vooral reiussen doen het het beste in een bakje van 100x 50 dan in een heel grote ruimte, kans 8 op 10 dat die slechter gaat eten, en voortplanten.
maar goed, een verblijf van 180x 90 is eigenlijk al te groot voor dit jonge diertje. het klinkt misschien klein, maar als je de kaaiman ziet irl , dan snap je het zelf ook misschien. hij is amper groter dan een creditcard, het is dat hij een staart heeft, anders was die even groot als een creditcard(dit om jullie vergelijkingsmateriaal te geven).
meeste leguanen(die meer voorkomen in nederland) worden ook 150cm , kwa verhouding van staart en lijf kun je ze wel vergelijken.alleen heeft een kaaiman grotere tanden, en een leguaan langere nagels( lees scheermessen).
mocht je ooit aan slangen beginnen hopen we je ooit eens een topic te zien hier, maar ook op de reptiel gerichte forums.
ik nodig je eens uit om te komen kijken op een reptielgericht forum, en de daarbij behorende reakties.
is tevens een mooie plek om ervaringen op te doen.(link is in pm, daar ik hier geen reclame maken ga).