booster schreef:de anatool is oorspronkelijk een mix en is niet de juiste benaming voor ze omdat hun benaming kangal is en niet anatool.
ze zijn hier wel erkent de kangal maar onder de naam anatool en dat is iets waar ik en veel andere niet mee eens zijn.
als de kangal hier in nl als kangal erkent is ja dan laat ik haar ook erkennen.
ik kan haar nu ook wel laten erkennen en wordt de kangal in nl erkent dan wordt ze in die rubriek gezet. daar ben ik eerlijk in had ik kunnen doen.
heb toen veel met die verenigin zitten mailen foto's uitgewisseld en ze voldeed hellemaal aan de eisen van de rasbeschrijving etc. en die meneer heeft me ook uitgenodigd om op een keuring te komen haar te laten keuren etc alleen ik zat met die naam anatool.
en zo ie zo als ik wou dat de pups ook een stamboom kreeg dan had ik een reu moeten kiezen die dat al had en er zijn maar weinig reuen die goed genoeg zijn ( kwa combinatie) die al gekeurt en erkent zijn.
Dus puur omdat de Nederlandse benaming je niet aanstaat ga je zonder papieren fokken en kun je dus nooit goed selecteren op erfelijke afwijkingen.
Je kunt gewoon Kangals fokken zoals jij dat wilt alleen komt er dan op hun stamboom te staan Anatolische Herder, wat een vreselijk probleem zeg.
Van reuen zonder papieren kan je al helemaal nooit wat zeggen over erfelijke gebreken aangezien HD autosomaal recessief vererfd en het dus niets zegt als beide ouders geen lijders zijn, ze kunnen dan ook nog heel goed dragers zijn.
Sterker nog: Je kan niet eens zeggen of de reu geen kruising is of ergens verder weg in de lijnen vreemd bloed heeft.
De honden zouden een stuk meer baat hebben als je ze wel laat aankeuren zodat ze officieel getest kunnen worden en iedereen in kan zien welke problemen zich voordien in welke lijnen. Dan ben je ook bezig met een ras opzetten.
Nu ben je in feite gewoon bastaarden aan het fokken die je de naam Kangal geeft.
Dit gaat mij logica echt ver te boven. Zoveel onzin alleen over een naam.