Kangal pups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:36

booster schreef:
de anatool is oorspronkelijk een mix en is niet de juiste benaming voor ze omdat hun benaming kangal is en niet anatool.
ze zijn hier wel erkent de kangal maar onder de naam anatool en dat is iets waar ik en veel andere niet mee eens zijn.
als de kangal hier in nl als kangal erkent is ja dan laat ik haar ook erkennen.
ik kan haar nu ook wel laten erkennen en wordt de kangal in nl erkent dan wordt ze in die rubriek gezet. daar ben ik eerlijk in had ik kunnen doen.
heb toen veel met die verenigin zitten mailen foto's uitgewisseld en ze voldeed hellemaal aan de eisen van de rasbeschrijving etc. en die meneer heeft me ook uitgenodigd om op een keuring te komen haar te laten keuren etc alleen ik zat met die naam anatool.
en zo ie zo als ik wou dat de pups ook een stamboom kreeg dan had ik een reu moeten kiezen die dat al had en er zijn maar weinig reuen die goed genoeg zijn ( kwa combinatie) die al gekeurt en erkent zijn.

Dus puur omdat de Nederlandse benaming je niet aanstaat ga je zonder papieren fokken en kun je dus nooit goed selecteren op erfelijke afwijkingen.
Je kunt gewoon Kangals fokken zoals jij dat wilt alleen komt er dan op hun stamboom te staan Anatolische Herder, wat een vreselijk probleem zeg.

Van reuen zonder papieren kan je al helemaal nooit wat zeggen over erfelijke gebreken aangezien HD autosomaal recessief vererfd en het dus niets zegt als beide ouders geen lijders zijn, ze kunnen dan ook nog heel goed dragers zijn.
Sterker nog: Je kan niet eens zeggen of de reu geen kruising is of ergens verder weg in de lijnen vreemd bloed heeft.

De honden zouden een stuk meer baat hebben als je ze wel laat aankeuren zodat ze officieel getest kunnen worden en iedereen in kan zien welke problemen zich voordien in welke lijnen. Dan ben je ook bezig met een ras opzetten.
Nu ben je in feite gewoon bastaarden aan het fokken die je de naam Kangal geeft.

Dit gaat mij logica echt ver te boven. Zoveel onzin alleen over een naam.

booster

Re: Kangal pups

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:40

de ouders van onze kangals zijn bekent ( lijn)
we weten hoe en wat zo werkt het in de kangal wereld

booster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-09 16:46

ThePast03 schreef:
booster schreef:
de anatool is oorspronkelijk een mix en is niet de juiste benaming voor ze omdat hun benaming kangal is en niet anatool.
ze zijn hier wel erkent de kangal maar onder de naam anatool en dat is iets waar ik en veel andere niet mee eens zijn.
als de kangal hier in nl als kangal erkent is ja dan laat ik haar ook erkennen.
ik kan haar nu ook wel laten erkennen en wordt de kangal in nl erkent dan wordt ze in die rubriek gezet. daar ben ik eerlijk in had ik kunnen doen.
heb toen veel met die verenigin zitten mailen foto's uitgewisseld en ze voldeed hellemaal aan de eisen van de rasbeschrijving etc. en die meneer heeft me ook uitgenodigd om op een keuring te komen haar te laten keuren etc alleen ik zat met die naam anatool.
en zo ie zo als ik wou dat de pups ook een stamboom kreeg dan had ik een reu moeten kiezen die dat al had en er zijn maar weinig reuen die goed genoeg zijn ( kwa combinatie) die al gekeurt en erkent zijn.

Dus puur omdat de Nederlandse benaming je niet aanstaat ga je zonder papieren fokken en kun je dus nooit goed selecteren op erfelijke afwijkingen.
Je kunt gewoon Kangals fokken zoals jij dat wilt alleen komt er dan op hun stamboom te staan Anatolische Herder, wat een vreselijk probleem zeg.

Van reuen zonder papieren kan je al helemaal nooit wat zeggen over erfelijke gebreken aangezien HD autosomaal recessief vererfd en het dus niets zegt als beide ouders geen lijders zijn, ze kunnen dan ook nog heel goed dragers zijn.
Sterker nog: Je kan niet eens zeggen of de reu geen kruising is of ergens verder weg in de lijnen vreemd bloed heeft.

De honden zouden een stuk meer baat hebben als je ze wel laat aankeuren zodat ze officieel getest kunnen worden en iedereen in kan zien welke problemen zich voordien in welke lijnen. Dan ben je ook bezig met een ras opzetten.
Nu ben je in feite gewoon bastaarden aan het fokken die je de naam Kangal geeft.

Dit gaat mij logica echt ver te boven. Zoveel onzin alleen over een naam.

ik snap jou punt wel alleen voor een kangal liefhebber is de anatool geen kangal.
ene kant snap ik ook wel om zo een kangal te laten erkennen als anatool dat vindt ik ieder zijn eigen keus
maar de kangal wereldje zit raar in elkaar dat is een wereld met een betonne muur die moeilijk doorbreek baar is hellaas anders was de kangal zelf ook al erkent geweest als kangal

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:49

booster schreef:
de ouders van onze kangals zijn bekent ( lijn)
we weten hoe en wat zo werkt het in de kangal wereld

Tja alleen kun je dat nooit officieel hardmaken of zelfs nagaan, dus dat zegt helemaal niet in de hondenwereld.
Broodfokkers zeggen ook altijd dat de ouders en lijnen bekend zijn en laten je dan ook rustig een hoop honden zien.
Je kunt de honden ook nooit officieel laten testen en niemand gaat er ooit achter komen als er ergens een fokker een ander ras in kruist, bijvoorbeeld een Labrador die jij ooit noemde.

De Kangal is gewoon een variëtiet binnen de Anatolische Herdershond en krijgt dus gewoon ook een stamboom als je de ouderdieren laat aankeuren of als die al een stamboom heeft. Alleen komt er dan de naam Anatolische Herdershond op te staan en dat is de enige reden waarom je dat niet wil.

Op de laatste post: Een kangal die wordt geregistreerd onder de verzamelnaam Anatolische Herder wordt niet ineens een andere hond hoor. Dat is en blijft het type Kangal.
De Kangal zal niet snel apart FCI erkenning krijgen omdat hij al erkend is als variëteit binnen de Kynologische Herder.

Natuurlijk is het je eigen keuze. Maar je fokt nu in feite gewoon bastaarden (sorry niet banketstaaf bedoeld, maar dat is een hond zonder stamboom nu eenmaal, dat heb ik niet verzonnen) en geeft ze de naam Kangal mee terwijl je met heel weinig moeite ook gewoon pups met stamboom kan fokken en die (wat nog veel belangrijker is) officieel kan laten testen.

Wat een mierenneukerij over een naam zeg. En dat terwijl je ze nog gewoon type Kangal kan blijven noemen.

Ragebol1977

Re: Kangal pups

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:23

Stamboom of geen stamboom, een grote hond zou je moeten laten rontgen. Klaar uit.
Pff en straks klaagt iedereen die een Kangal, Anatool if weet ik wat heeft, steen en been want er komt ineens zoveel HD en ED voor.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:25

HBVisser schreef:
Stamboom of geen stamboom, een grote hond zou je moeten laten rontgen. Klaar uit.
Pff en straks klaagt iedereen die een Kangal, Anatool if weet ik wat heeft, steen en been want er komt ineens zoveel HD en ED voor.

Alleen heb je er zo weinig aan omdat je dan nog altijd niet weet of die hond een drager is. Het is leuk om uit te sluiten dat het geen lijder is maar met dragers heb je ook weer grote kans op lijders (dus pups met HD en ED).

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 17:46

wat een vaag verhaal zeg.. het zijn kangals, doie ook anatolische herders worden genoemd.. maar toch ook weer niet..

erg vreemd..

maar zijn de ouderhonden nou wel of niet getest voordat je ging fokken?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 18:04

LimaMambo schreef:
wat een vaag verhaal zeg.. het zijn kangals, doie ook anatolische herders worden genoemd.. maar toch ook weer niet..

erg vreemd..

maar zijn de ouderhonden nou wel of niet getest voordat je ging fokken?

Ouderdieren zijn getest volgens TS alleen schiet je daarmee heel weinig op omdat je alleen maar kunt zien of de honden lijder zijn of niet. Ze kunnen dan heel goed dragers zijn. Dragers kunnen weer nieuwe dragers op de wereld zetten en ook lijders.

Over 10 jaar kan dan ineens een explosie ontstaan van Kangals zonder stamboom met HD en ED. Alleen dan komt het voordeel van zonder stamboom fokken om de hoek kijken. Honden zonder stamboom kunnen niet officieel getest worden en het wordt ook niet geregistreerd dus dat kun je makkelijk uit de publiciteit houden.
Dan lijkt het over 10 jaar voor de mensen zonder voldoende ervaring alsof de honden zonder stamboom minder last hebben van erfelijke gebreken.

En zo is het cirkeltje weer rond. :)

En dat alleen omdat de rasnaam die op een stamboom komt sommige mensen niet aanstaat.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:58

booster schreef:
LimaMambo schreef:
fok je trouwens met stamboom en zijn de ouderdieren alle 2 getest?

de kangal is niet erkent in nederland.
vader en moeder zijn door Da gechekt of ze geschikt waren voor een dekking

Gechekt voor een dekking ;) Is heel wat anders dan getest imo.
Afgezien van het feit dat er dus geen stamboom bij zit. Dan weet je ook niet wie de voorouders zijn.