het duurt echt een jaar voor ze die grootte hebben en soms zelfs langer. Ze zijn ook pas tegen die tijd geslachtsrijp. Je moet het echter goed in de gaten houden want zouden ze te vroeg beginnen met eitjes leggen is het zaak het jonge koppel uit elkaar te halen. Omdat als ze eenmaal gelegd hebben ze praktisch niet meer groeien en een Discus hoort nu eenmaal mooi groot en bijna rond te zijn. Onze mams is voor een Discus ook maar een ukkie . Ze is bij ons opgegroeid, net als paps trouwens maar we hebben te laat in de gaten gehad dat ze een andere kerel (Blauwe Snakeskin) onweerstaanbaar vond . Ze heeft hem uiteindelijk gedumpt en is met deze nu verder gegaan . (Discussoap )
nu is haar ex ook wel de grootste die we hebben... hij is tussen de 18 en 20 cm doorsnede, echt een grooooooote man Ik schat moeders tussen de 12 en 15 cm max.? Zie je ook het verschil in kleur van mams nu (broedkleed) en toen (ontspannen toestand)? In het zwembad vond ze hem zeer aantrekkelijk en vanaf het moment dat ze het rijk alleen hadden moest ze hem niet meer
Naja in het ergste geval gaan alle juffen to be in de stilteruimte meezingen omdat natuurlijk iedereen daar die kinderliedjes kent !
Ontopic: Ja ik zie idd echt een verschil in kleur ja, dat zag je op het filmpje ook heel goed(of kwam dat door het licht op de camera ), heel apart om te zien!
Lontje
Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!
Aww, wat leuk om te zien. Het zijn al meer echte visjes geworden. Wel heel klein, maar het heeft toch al meer dan die kleine sprietjes in het eerste deel van dit topic
Wat boeiend joh, ik had dat soort vissen wel 's gezien maar wist niet dat er nog zoveel onderhoud aan zat. En wat een leuke manier van kleintjes krijgen Het ziet er heel leuk uit, ze werken ook echt samen! En die zwerm is gewoon cool:DBen benieuwd hoeveel er van over blijven! Erg leuk hoor, en ook leuk dat je er zo'n duidelijke uitleg over gaf.
Als ik het goed begrijp zijn discussen dus niet monogaam voor het leven? dat dacht ik nl altijd
Nee blijkt van niet. Ik dacht ook altijd dat ze monogaam voor het leven waren . Maar misschien is het de jeugdigheid die mee speelt? Ze is nu tussen 1,5 en 2 jaar oud.
Mams blijft pittig haar kroost verdedigen . Je zou denken dat ze de camera nu wel geaccepteerd zou hebben maar ze blijft volhouden
Een goedmakertje voor van de week, eindelijk betere foto's . Jullie merkten het al op, het zijn al minidiscusjes aan het worden. De komende maanden zullen ze zowel in de breedte als in de lengte blijven groeien en de hoeveelheid waterverversingen (en aanleg) bepalen uiteindelijk hoe rond ze gaan worden. Een goede Discus is zo goed als rond (zoals hun vader) en groot genoeg (tussen de 15 en 22 cm). Voldoende waterverversingen (zo'n 2 a 3 keer per week) en voldoende voer (ong. 4x per dag liefst wat vaker) moeten hiervoor gaan zorgen. Wij hebben het geluk dat daar waar wij wonen het water uitermate geschikt is voor de vissen. Normaal moet je Osmosewater gebruiken (speciaal geprepareerd water) om de Discus tot paren aan te zetten maar die van ons vinden ons kraanwater gelukkig goed genoeg
We hebben nu ong. 10 uitvallers gehad. Klinkt veel maar dat valt mee . Ben zelf wat 'wantrouwig' want het vorige nest begon op deze leeftijd (4,5 week) ziek te worden. Vind het zelf dus behoorlijk spannend moet ik bekennen .
Laatst bijgewerkt door Lontje op 15-11-08 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt