De natuur in eigen omgeving

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:11

Soms zit het mannetje zo lekker te chillen, dat ik Sniper toch weer wil vast leggen.
Op mijn sokken sluip ik over het grasveld dichterbij............hij hoort me toch wel. Maar ik wil hem niet verstoren.

"onze" tuin uil
Geef maar toe; hij is ongelooflijk knap
Afbeelding

prompter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 15:14

Hij is echt prachtig Janouk :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 17:46

Hij is echt heel knap!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 18:36

Oh wow.. <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 19:53

Geweldige foto!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-25 21:40

Met zo'n foto krijg ik gelijk associaties met die uil van Center Parcs.

In een huisje..... samen...... gezellig.....

:D :D

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 12:57

<3
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:52

Cayenne schreef:

Je hebt de foto op z'n kop geplaatst..

Grapje

Super schattig! Ik word altijd blij van eekhoorntjes. Je ziet ze (hier) wel minder dan vroeger heb ik het idee

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 13:59

Hahahaha :D

Ja, dat je ze minder ziet klopt helaas. Aan het begin van onze straat zijn vorig jaar twee eekhoorns doodgereden ;( Echt zo sneu!
Ze zijn zo ontzettend leuk! Afgelopen zomer nog een groepje eekhoorns gespot die aan het spelen waren in een boom. Ik heb echt een half uur staan genieten! <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:01

Ja leuk he. Ik zat laatst op een bankje en ik hoorde zo'n gek geluid, kon het echt niet plaatsen, maar het kwam van 2 eekhoorns in een boom die achter elkaar aanzaten! Ik wist dus echt niet dat die zulke geluiden of eigenlijk überhaupt geluiden produceerden! Ik kan me ook niet meer precies herinneren hoe het klonk maar volgens YouTube is het dit:

https://youtube.com/shorts/gtxvrreMbOI?feature=shared

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 17:19

Geweldige foto, Cayenne!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 18:44

Eekhoorns, ik word er zo blij van. Helaas leven er maar weinig bij ons in Haarlemmermeer

Vandaag onrust in de tuin, de meeste vogels waren in paniek
Meneer Sperwer zat op het hek en liet zich niet wegjagen, ook niet door de kauwen

Afbeelding
Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 19:08

_Karlijn schreef:
Ja leuk he. Ik zat laatst op een bankje en ik hoorde zo'n gek geluid, kon het echt niet plaatsen, maar het kwam van 2 eekhoorns in een boom die achter elkaar aanzaten! Ik wist dus echt niet dat die zulke geluiden of eigenlijk überhaupt geluiden produceerden! Ik kan me ook niet meer precies herinneren hoe het klonk maar volgens YouTube is het dit:

https://youtube.com/shorts/gtxvrreMbOI?feature=shared

Ze kunnen inderdaad aparte geluidjes maken! Ik hoorde ooit een eekhoorn alarm slaan omdat ik voorbij liep en dat klonk net zoals het geluid in het filmpje, maar dan met een soort metaalachtige galm! Heel lastig te omschrijven, maar net alsof je staaldraad ergens tegenaan tikt _O-

Ooooh, die sperwer is ook prachtig!
Mijn vogels vinden ze helaas minder leuk. Die gaan door het lint wanneer er eentje in de buurt zit :=

Vandaag ook nog wat sfeerplaatjes <3 Het was een prachtige vriesdag!
Ik word echt blij van dit weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 07:37

Ja, van dit weer word ik ook blij. Heel sfeervol met die hertjes!

De sperwer zit er heel koninklijk bij, Janouk. Dat oog :wow: .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:00

Wat een fijne foto's weer! In Hoenderloo heb ik inderdaad voor het eerst meegemaakt dat eekhoorns bijzonder veel geluiden kunnen maken :D. Ook als ze ruzie hebben...

Prachtige sperwer Janouk! En jij woont echt in een hele mooie omgeving Cayenne, ik kom er te weinig, maar het is echt genieten daar.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:19

Mee eens Prompter, hele mooie omgeving bij jou Cayenne! En prachtige foto's weer.

Ik mag in m'n handjes knijpen dat ik aan de rand van de Veluwe woon en met 10 minuten wandelen al in een bos ben en echt tientallen kilometers aan bos en heide om de hoek heb (waar ik ook eigenlijk veel te weinig kom maar meer vanwege gezondheidstroubles) maar ik zou ook graag het Fochteloërveen eens willen bezoeken, lijkt me erg mooi daar, en ook de Biesbosch, ook nog nooit geweest.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:21

Biesbosch is een aanrader, net als de Weerribben-Wieden. Allebei prachtige gebieden om met een fluisterboottocht mee te gaan :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:25

Oke, thanks voor de tip!

Wat is het koud he :brr: hier (Apeldoorn, bijna 8:30) nog -6°C. Ik verkies nog altijd kou tegenover hitte, warmer dan 21 graden hoeft van mij niet, met een zonnetje erbij wel fijn, maar ik kan tegenwoordig echt veel slechter tegen warmte en kou :x

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-25 09:48

Prachtig die uil en die eekhoorn! En gave fotos Cayenne, die ijslaag is zo mooi <3

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:00

Mooi nieuws
Officieel nu ook columnist met een maandelijkse column over de wilde dieren in de Haarlemmermeer en dan speciaal op en rond het bedrijventerrein.

Dit keer over de jonge haasjes in het veld: ze lijken alleen en verlaten, maar dat zijn ze zeker niet. Mooie kans om te vertellen dat de moederhaas is de buurt is en goed op let. En het kleine haasje geen menselijke hulp nodig heeft.

Mijn passies schrijven, fotograferen en een stem geven aan de wilde dieren in de Haarlemmermeer komen hier mooi samen.

En ik hoop mensen zo te inspireren op het bedrijventerrein om de dieren met rust te laten en er van te genieten: zoals wij hier in dit topic doen. Ik denk dat onbekend onbemind maakt. Dus een beetje educatie kan geen kwaad

*\o/* *\o/*

Link naar de column
https://www.schipholtradeparkservices.n ... rade-park/

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 16:25

Wat een leuke kans, Janouk!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 19:34

Wat goed Janouk, nu bereik je nog meer mensen!

Het licht is waardeloos, maar zo vaak kom ik hier niet dus toch maar een foto gemaakt: op deze flat, midden in de wijk Mariahoeve in Den Haag, komen in de winter een heleboel ooievaars overnachten. Het meeste wat ik ooit geteld heb was 27. Vanmiddag waren er ook al 7. Den Haag heeft niet voor niets ooievaars in zijn stadswapen, vroeger kwamen ze op de vismarkt de resten opeten :). De hier overnachtende ooievaars komen vanuit de hele omgeving, tot uit Voorschoten aan toe. In de zomer blijven ze dan weer in hun broedgebied.

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 20:22

Oh leuk <3 hier in de buurt rond de IJssel zitten ze soms in enorme aantal in de weilanden en uiterwaarden. Als ik een schatting zou moeten maken, zeker een stuk of 40-50 bij elkaar in een groep.

Poosje geleden op de snelweg zag ik 4 lantaarnpalen achter elkaar, met elk 2 ooievaars erop :D Dat vond ik ook wel grappig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 08:25

Die ooievaars! <3 Komt daar straks een babyboom? :D

Hier zitten soms ook ooievaars, maar dat is er vaak maar ééntje of twee. Een dorp verderop nestelen ze ieder jaar bovenop de schoorsteen van een kroeg. Echt een gigantisch nest! :=

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:18

Cayenne schreef:
Die ooievaars! <3 Komt daar straks een babyboom? :D

Hier heb je een babyboom, Cayenne :D

Afbeelding

Op een aantal plekken in Nederland zijn locaties gecreëerd om ooievaars van een geschikte en veilige broedplaats te voorzien. Ik ben wel eens lang zo'n 'ooievaarsdorp' gereden met m'n moeder, was erg gaaf!

Deze (en bovenstaande) zijn foto's van zo'n ooievaarsdorp (van Google, niet van mijzelf) Het geeft eigenlijk niet eens goed weer hoe het er daar echt uit zag, het was daar bij een boerderij tussen de weilanden op een ruim erf, omringt door een hoop grote hoge bomen en overal waar je keek waren die gigantische nesten. Echt heel gaaf:

Afbeelding

Afbeelding