De natuur in eigen omgeving

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 14:16

Mooie foto's janouk en wat gaaf die waarnemingen!
Mijn ouders en ik zitten er over na te denken om in september/oktober volgend jaar naar Schiermonnikoog te gaan. Echt rond de vogel trek ook. Qua vogels is het dus wel een aanrader?

Hier voor de maanden januari en februari een fotografie pauze ingelast. Heb nog zoveel uit te zoeken en te editten... En het weer is gewoon prut nu dat ik er niet graag op uit ga op het moment (door het vroege donker worden ook te weinig tijd). Ik laat zelfs de camera thuis nu en probeer ook even zo van de natuur te genieten zonder camera.
Ben nu wel EINDELIJK met de foto's van Vlieland bezig :D .

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:30

Gave foto's Janouk! Schiermonnikoog is mooi! <3

Hier ook een fotografie pauze, want met dat vochtige weer vind ik het niet altijd een fijn idee om de camera mee te slepen.
Hoe doen jullie dat? Ik ben altijd een beetje bang dat de camera niet tegen vocht kan.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 14:53

Schiermonnikoog is fantastisch, leuk dat je ons mee laat genieten! Ik heb me destijds ook zo verbaasd over dat enorm brede strand :wow:

Mijn camera blijft veilig thuis nu Cayenne, ondanks het feit dat hij er tegen zou moeten kunnen.

miereneter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 17:43

Mooie vogels Janouk, fijn om hier vanaf mijn scherm mee te genieten. Steenloper is schattig, leuke 'actiefoto'.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-24 18:22

Cayenne. Als ik mijn camera mee neem blijft die in zijn tas zitten en die staat altijd droog (daar zorg ik wel voor).
Dan haal ik hem er alleen uit als het nodig is, maar nu met dit weer vind ik het veiliger ivm de vochtigheid, maar ook evt. Gladheid om hem thuis te laten. Sneeuw is uitzondering, maar dan loop ik naar stal met de fiets aan de hand.

Ben afgelopen winter met de fiets gevallen met ijzel. Weet niet meer of ik de camera toen bij mij had, maar ik wil het risico gewoon niet lopen nu dat mijn gloed nieuwe camera die ik net 4 maanden heb kapot gaat deze winter.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 18:40

In mijn ervaring is het wild alweer weg wanneer ik nog mijn camera uit mijn tas moet halen _O-
Alleen bij droog vriesweer durf ik hem wel mee te nemen, maar met dit druilerige weer laat ik hem liever thuis.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:15

Ik sleep mijn camera altijd met mij mee, ongeacht het weer. In een rugtas op mijn rug. Met een plastic sleeve over de camera als het regent.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 19:44

Gaaf weer Janoek, vooral de roodhalsgans natuurlijk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-24 19:24

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 08:28

Ik was om 5:00 al wakker en zag dat het aardig sneeuwde, dus ontstond bij mij het fabuleuze idee om buiten in een pikkedonker park die vallende sneeuwflokjes tegen een donkere ondergrond te fotograferen in de buurt van een lantaarnpaal, beetje dit idee: *zoekt heel internet af naar het idee dat ik voor ogen had maar ik kan het niet vinden en dat verklaart wellicht waarom dit mijn resultaten zijn :+

Nou, fasten your seatbelts... :+ :+ :+ :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tsja, wat zal ik zeggen: was het waard de vrieskou in de gaan? eh ne.
Afbeelding
Deze mannetjesmerel vond het wel interessant wat ik daar aan het doen was.

Eindstand: bevroren
Afbeelding

Edit: en ja, lachen mag :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:01

Heee, je hebt het in ieder geval geprobeerd, ik doe het je niet na _O-

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:10

Nee hier ook niet! Maar dan ook omdat de sneeuw alweer weg was rond die tijd _O-
Ik vind het nog best een creatief idee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 10:40

Ik denk ook niet dat ik het je na ga doen maar het heeft wel wat.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 13:11

De derde waarbij de lantaarnpaal een maan lijkt, vind ik best sfeervol. Lekker duister.
En een vroege merel <3 .

Alle sneeuw gemist hier, voor straf regent het extra veel en hard ;( .

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-25 20:28

Karlijn: Vind het toch nog mooie en bijzondere foto's! En ook ik doe het je niet na.

Wel moest ik vanochtend naar stal lopen want eh tsja... in de sneeuw ga ik niet fietsen _O- .
En eind van de middag kon ik mooi door de regen fietsen :') .

Wil julie nog een heel gelukkig nieuwjaar wensen ook! Dat het maar een mooi fotografie jaar voor ons mag zijn :D *\o/* .

Inmiddels ben ik bezig met de foto's van Vlieland en ben er achter gekomen dat ik op 5 oktober rond de 800 foto's heb gemaakt, oepsie.... _O- . Maar ik wil eens zien of ik van de week de eerste foto's al met jullie kan delen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 22:27

Meneer Anton in zijn favoriete habitat
Afbeelding

Ons huis
Afbeelding

Onze schaapjes
Afbeelding

Voortuin
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:43

Ik heb een nieuwe buur!
Eerder deze week spotte ik op mijn wandeling naar de wijkbibliotheek een wel héél bijzondere verschijning, maar natuurlijk had ik toen mijn camera niet bij me.. :+

Dus vanmorgen op weg naar de supermarkt goed opgelet of ik 'm ergens zag, en jawel!

Afbeelding

Afbeelding

Het licht was niet zo goed, dus probeerden we nog wat andere plekjes :))
Zoals het dak:
Afbeelding

En een lamp.
Maar.. wie houdt ons daar vanuit de lucht in de gaten?
Afbeelding

Jawel.. Mijn vriend de reiger (kennen jullie hem nog) - die even wil laten zien dat hij helemaal niet jaloers is, hoor.. en óók heel goed op een lamp kan zitten _O-
Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 15:46

Wat leuk Zolala, een ooievaar zo dichtbij! Jij was toch ook fan van kraaien? Ik heb ze op stal bijna handtam gemaakt door ze pinda's te voeren, ik kan er op 50 cm naast gaan staan zonder dat ze de benen nemen. Ik zal ze eens op de foto zetten :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:50

prompter schreef:
Wat leuk Zolala, een ooievaar zo dichtbij! Jij was toch ook fan van kraaien? Ik heb ze op stal bijna handtam gemaakt door ze pinda's te voeren, ik kan er op 50 cm naast gaan staan zonder dat ze de benen nemen. Ik zal ze eens op de foto zetten :)

Ja, ik vind kraaien (en raven, eksters) geweldig interessant. Afgelopen lente/zomer hier een groot nest vlakbij en later steeds een tweetal jonge kraaien bij mijn voertafel gehad, dat was genieten. Kennelijk woont er nog steeds een familie van 4 in diezelfde boom. Ik hoop echt dat ze deze lente daar opnieuw een nest gaan bouwen.

Foto's van jouw kraaien zou ik heel graag eens zien! Wat enorm leuk dat ze al zo tam zijn.
Misschien moet ik hier ook eens beginnen met pinda's strooien rond die boom :j Ik heb al vaker gehoord dat dat goed kan werken!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 16:52

Wat een leuke foto's Zolala!
Die reiger op de lantaarnpaal _O-

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:24

Hier alvast met mijn telefoon mijn "vaste kraaien gezin", ik zal mijn camera eens meenemen voor duidelijkere plaatjes :)
Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 17:44

<3 <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:00

Oeh die schitterende ooievaar.
En de kraaien, ben ook fan. Hier wonen er zo'n 15 op en rond het erf, prachtige beesten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:04

Het leuke is ook dat als je ze vaak ziet, je ze gaat herkennen :)). Pa zit linksboven, ma (met een beetje wit in haar vleugels) rechts en kind vooraan. Als ik 's middags kom, zitten ze vaak al te wachten en beginnen gelijk met roepen als ik uitstap. En als ik een wandelingetje vanaf stal ga maken vliegen ma en kind een paar bomen mee <3

Soms komen er "vreemde" kraaien op de pinda's af, maar als het vaste gezin dat ziet worden ze effectief weg gebonjourd :=

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 19:18

Aaaah.. <3
En dat ze erg territoriaal zijn, weet ik al :D Het zijn ook de ergste herriemakers hier in de buurt..