De natuur in eigen omgeving

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:55

prompter schreef:
Ik heb ze ook doorgegeven als waarneming :j. "Zeldzaam", kwam er bij te staan :)

Ja ze verschijnen zelfs op de voorpagina onder zeer zeldzaam en zeldzaam

https://waarneming.nl/

Bloodymary

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 23:18

Grappig, die flamingo's! En dan nog jonkies ook. Hier zaten er eerder dit jaar ook zes. Hier is het natuurgebied De Groote Peel, waar ik tegenaan woon. Heeft toen ook in alle kranten gestaan. Ze dachten inderdaad dat ze uit Duitsland kwamen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 04:10

Ik wil ook weer bijdragen aan het delen van mooie natuurfoto's maar verder dan de Albert Heijn en terug (max 20 minuten) kom ik de laatste weken niet en ben daarna ook de rest van de dag uitgeput... :(

Hopelijk snel weer.....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:28

Ik doe de afgelopen weken ook weinig. Afgelopen zomer meerdere keren mijn knieën ernstig overbelast, dus dit natte donkere en koude weer is ideaal om even rust te nemen.
Want met het mooie weer kan ik echt niet stil zitten :+

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:30

Karlijn, je hóeft niks hè, meelezen is toch ook prima :) ? En met dit sombere weer vallen er ook weinig foto's te maken. Ik ben vrijdag onverwacht vrij, ik hoop dat het dan een beetje beter weer is en ik er even op uit kan gaan naar de polder, maar als het regent wordt het het overdekte winkelcentrum vrees ik...

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:53

Van de week bij ons achter. Een mooie felle regenboog. In het echt was hij nog feller. En ook nog een klein beetje een dubbele.

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 12:32

@Prompter, dat weet ik ;) ik hou zowel van foto's maken áls van delen :D

@ Haffiefreak: mooie lucht! En droog gehouden? :')

Okeoke, toch een onderweg naar Albert Heijn-natuurfoto :D ik heb deze vijver nog nooit zo ver buiten zijn oevers gezien :oo de sprietplanten die normaal aan de rand van de vijver in het waterkant staan, staan op sommige plekken wel 2 meter in het water nu.

Afbeelding
Jullie hebben waarschijnlijk geen idee van de normale omvang van deze vijver, dus probeer maar te visualiseren :'))

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 13:03

Het is hier voornamelijk somber, met steeds die harde stormwind en veel regen.. -O-
Vrijwel geen vogel te zien bij mijn voedertafel op het balkon - dus was zo blij verrast toen dit kleintje opdook.
(Ik durf het haast niet te zeggen, maar het is nu dus echt voor het eerst ooit dat ik een roodborstje zie!)

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:25

Wat leuk Zolala, je hebt hem er mooi op staan! Karlijn, nu verwachten we wel een foto van de vijver als hij weer normaal is :D. En mooie dubbele regenboog Haffiefreak!

Ik moest vandaag een vrije dag opnemen, het was gelukkig droog maar wel kkkkkoouuuddddd! kort rondje polder gedaan. Ik blijf die kleine zilverreigers erg mooie vogels vinden, grappig dat sommigen een zwarte en andere weer een gele snavel hebben. Alleen de grote zilverreiger heeft volgens mij altijd een gele snavel. Verder ruim in de verte maar liefst zeven watersnippen op één foto, en ze waren er nog, de flamingo's!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 15:37

Jaaa het is echt waterkoud! Wel weer mooie plaatjes hoor Prompter. Wat zijn die 3/4? vogels links en rechts op de achtergrond, lijken wel gestreept als jonge zwijnen? Mijn watervogels kennis is niet zo groot :')
De vijver hier staat al weken hoger dan normaal, ook voordat het meer begon te regenen weken geleden, dus als het weer een tijdje droog, zonnig, warmer is zal ik kijken of het waterniveau gedaald is tot normaal haha. Dus die foto houden jullie van me te goed *D

Nu is het wel zo dat het vanaf de waterrand echt minimaal schuin omhoog loopt, dus een kleine hoeveelheid regen zorgt al voor een sterkte verhoging van het waterpeil omdat het gewoon het gras oploopt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:42

De boeken zeggen:
Grote witte reiger: Lange gele snavel en doorgaans zwarte poten. In de broedtijd worden gedurende een korte periode de poten rood en de snavel zwart. Geen verschil tussen mannetje en vrouwtje.

Kleine witte reiger die het best te onderscheiden is van de grote zilverreiger door de gele tenen, het veel kleinere formaat en de kortere nek. Doorgaans heeft de kleine zilverreiger een zwarte snavel en de grote een gele, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn.

Lekker verwarrend dus :D

Gaaf zoveel watersnippen tegelijk......en zo goed te zien.
Voor Karlijn wat meer info, leuk om zo de vogels te leren (her)kennen https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... /watersnip

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:42

Thnaks voor het delen van de link Janouk. In de omgeving waar ik woon zitten weinig watervogels (daarover weet ik er waarschijnlijk ook zo weinig over :') ), maar altijd leuk om eens te bekijken!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:24

_Karlijn schreef:
Jaaa het is echt waterkoud! Wel weer mooie plaatjes hoor Prompter. Wat zijn die 3/4? vogels links en rechts op de achtergrond, lijken wel gestreept als jonge zwijnen? Mijn watervogels kennis is niet zo groot :')
De vijver hier staat al weken hoger dan normaal, ook voordat het meer begon te regenen weken geleden, dus als het weer een tijdje droog, zonnig, warmer is zal ik kijken of het waterniveau gedaald is tot normaal haha. Dus die foto houden jullie van me te goed *D

Nu is het wel zo dat het vanaf de waterrand echt minimaal schuin omhoog loopt, dus een kleine hoeveelheid regen zorgt al voor een sterkte verhoging van het waterpeil omdat het gewoon het gras oploopt.

Helemaal overheen gelezen, maar die gestreepte zijn juist de watersnippen :j . Hele schuwe vogels die je maar zelden te zien krijgt. Die op de voorgrond zijn de kieviten, daar heb ik er vandaag echt honderden van gezien :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 18:36

prompter schreef:
Helemaal overheen gelezen, maar die gestreepte zijn juist de watersnippen :j . Hele schuwe vogels die je maar zelden te zien krijgt. Die op de voorgrond zijn de kieviten, daar heb ik er vandaag echt honderden van gezien :)

Ah tof dat er dan zoveel bij elkaar te zien waren! Kieviten ken ik wel, die zitten hier standaard op een veld vlakbij tijdens het broedseizoen. Mooie en grappige vogels. Hun vlucht is zo apart en het geluid dat ze produceren ook haha. En de baby kievitsei zien en superschattig uit <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:01

Mooie plaatjes weer, Prompter, en weer wat bijgeleerd over grote en kleine reigers (die al dan niet van elkaar te onderscheiden zijn op basis van snavelkleur :D ). Gelukkig verraadt hun grootte ook al wat.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 19:37

Ja, ze verschillen behoorlijk van grootte, en vooral de nek is bij de grote een stuk langer.

Dat de kleine altijd gele tenen heeft klopt, maar die zijn slecht te zien als ze in het water staan :D. Toch lukt het wel eens om ze te zien te krijgen:

Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 21:52

Afbeelding

Met AI gemaakt. :D

.fijne groene feestdagen <|- [&]

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 13:45

https://www.telegraaf.nl/nieuws/3932284 ... -overkomen

Leuk, de Otter komt er aan richting de Haarlemmermeer. Ook al in de Nieuwkoopse plassen.

We hebben nu Wezel, Bunzing, Hermelijn, Boommarter in Haarlemmermeer.........Otter mag er ook bij van mij. Laatst wel melding Steenmarter gehad, maar nog niet gezien

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:54

Wat gaaf Janouk! Zit de bever ook al bij jullie?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 19:58

Otter is hier ook in de Wassenaarse duinen gezien bij Meijendel! Gelukkig gaat het met sommige diersoorten wel goed :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 05:10

Wat gaaf!

Ik zag laatst een filmpje van zo'n rescue organisatie waarbij iemand een bever in een handdoek op haar armen had en en besefte me te toen pas hoe groot die dieren zijn :wow: ze kunnen tot wel 30 kg wegen :wow:

Ik dacht eigenlijk dat het formaatje flinke roder kater was, je kent ze wel, ze schurk van de buurt :+

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 07:30

Ze zijn idd best flink!
Hier in de omgeving zitten vrij veel bevers <3
Afgelopen jaar is er door wildcamera's een hele familie gespot inclusief 4 jongen <3
Ik weet in het natuurgebied hier ook een bewoonde beverburcht te vinden, maar ik heb de bewoners nog niet gespot helaas.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 11:23

Cayenne schreef:
Ze zijn idd best flink!
Hier in de omgeving zitten vrij veel bevers <3
Afgelopen jaar is er door wildcamera's een hele familie gespot inclusief 4 jongen <3
Ik weet in het natuurgebied hier ook een bewoonde beverburcht te vinden, maar ik heb de bewoners nog niet gespot helaas.

Bevers kan je het beste na zonsondergang en bij zonsopgang spotten. Overdag zie je ze zelden.
Op mijn vakantieadres dit jaar in Wallonië hadden de Bevers heel toevallig net een week eerder een burcht gebouwd op het aangrenzende weiland. Elke ochtend om half zes opgestaan en naar de bevers gekeken hoe zij in een week tijd het weiland onder water zetten rondom de burcht. Zo grappig hoe ze met die dikke lijven door de wei een spoor aan het glijden waren. Keer op keer, totdat het diep genoeg was om water door heen te laten komen. En op een ochtend hadden ze de rivier voor een deel omgeleid en ging het water door de zelf gemaakte geul naar hun burcht.
Zo knap gedaan. onder de indruk.
Alleen blij dat het niet mijn weiland was }>

Zo was de wei op onze eerste ochtend bij het spotten van een prachtig wild zwijn

Afbeelding

Zo ziet de wei er aan het eind van onze vakantie week uit........ ~~}>

Afbeelding

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-24 12:59

Hahahaha, heerlijk! _O-

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:26

Zaterdag naar Schiermonnikoog geweest met vogelexcursie van Dagjeindenatuur.nl
Ik was nog nooit op het eiland geweest, dus mooie kans om het eiland te verkennen en meteen ook vogels te spotten. Weinig wind en geen regen, maar helaas wel mist (minder voor de foto kwaliteit)

Er was een zeldzame Roodhalsgans gesignaleerd de laatste dagen. Als we die eens zouden kunnen zien.
:D
Nadat we onze fietsen hadden opgehaald, kwamen we bij het eerste weiland en wie zat daar? .....
De Roodhalsgans. Het exemplaar met de prachtige kleuren in het midden van de foto.

Roodhalsganzen zijn in Europa alleen in de winter waar te nemen. De broedgebieden liggen op de koude Midden-Siberische toendra's. De vogels vertrekken eind september en overwinteren rond de Zwarte Zee, Kaspische zee en het Oeralmeer. In Nederland is de roodhalsgans een vrij zeldzame wintergast

Afbeelding

Op de foto zijn ook Brandganzen en Rotganzen te zien. Blijkbaar fijn gezelschap.

ook troffen we daar de zeldzame Bonte Kraai in Nederland. Toevallig ook net daar.

Afbeelding

Prima dus, binnen een paar minuten.

Verder ook Pijlstaarten

Afbeelding

Sneeuwgorsen op het strand
Afbeelding

Steenlopers
Afbeelding

Sierlijke Grote Zilverreiger

Afbeelding

En waanzinnig breed lang strand.

Afbeelding