Onze koeien in de ochtendzon

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Onze koeien in de ochtendzon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 10:59

nog geen nieuws Spruit...heb maar weer een appje gestuurd. Mag hopen dat de DNA test nu toch wel is uitgevoerd

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:27

nicole-floor, dat moeten Berrie en Suzette zijn je buren, we hebben wel eens een goede pinkenstier van hen gekocht en regelmatig contact. Zij werken ook wel echt heel hard.

amber15, nou dat stukje brandroodkaas op je kaasplankje was 1 van de laatste, het is nu bijna op! Leuk dat je van onze koeien (en ponies!) kon genieten. Het is nu nog beetje dooie boel daar, als het goed is komen er jerseys te staan nu maar dat kan nog even duren. Ons paddock paradise is helaas helemaal weg al, die mensen hebben niks met paarden. Onze pensionklanten moesten ook een ander plekje zoeken.

Spruit, ja klopt dat de consument dit graag ziet, er ook voor willen betalen is nog wat anders vaak. Maar ik denk wel dat het steeds meer die kant op zal moeten.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:40

Karina schreef:
nicole-floor, dat moeten Berrie en Suzette zijn je buren, we hebben wel eens een goede pinkenstier van hen gekocht en regelmatig contact. Zij werken ook wel echt heel hard.

amber15, nou dat stukje brandroodkaas op je kaasplankje was 1 van de laatste, het is nu bijna op! Leuk dat je van onze koeien (en ponies!) kon genieten. Het is nu nog beetje dooie boel daar, als het goed is komen er jerseys te staan nu maar dat kan nog even duren. Ons paddock paradise is helaas helemaal weg al, die mensen hebben niks met paarden. Onze pensionklanten moesten ook een ander plekje zoeken.

Spruit, ja klopt dat de consument dit graag ziet, er ook voor willen betalen is nog wat anders vaak. Maar ik denk wel dat het steeds meer die kant op zal moeten.

Bij Makandra gekocht :D Ik wist dat jullie gestopt waren en wilde toch de kaas nog proeven. Ik ben benieuwd wat Jan Dirk ervan gaat maken. Jammer voor jullie pensionklanten ook.. 't Is toch een mooi plekje zo aan het bos.
Gaan jullie iets nieuws opstarten of stoppen jullie helemaal?

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 00:16

Karina schreef:

Jaaa dat klopt. Haha wat leuk. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:49

zucht....DNA test niet gelukt, haarmonster niet goed -O-
Wat ik dus vanaf het begin al dacht, ik vermoed dat ze dat haar gewoon geknipt hebben ipv getrokken.
Nu moet er dus een nieuw haarmonster vanuit Frankrijk komen. Dat wordt dus niet op tijd getest.
Maar eens even overwegen of we er 100 euro voor over hebben om straks opnieuw op BVD te testen. -O-

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:50

Als het voor BVD is kan je dan niet gewoon een bloedstaal nemen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:52

onze BVD status wordt geblokkeerd als de dieren die we kopen ouder zijn dan 1 jaar. En ze zijn van augustus. Dus dan moeten we ze BVD testen. Dus het gaat ons puur om de kosten.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 09:58

€100 lijkt me te overzien als het echt een goed dier is. Als het relatief simpel is om een andere te vinden met dezelfde kwaliteiten voor een vergelijkbare prijs zou ik het laten gaan. Maar ik kan totaal niet inschatten hoe die markt ligt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:28

't is een experiment voor ons, ander ras. Dus wel leuk om met 2 dieren te beginnen die dan officieel ook in het splinternieuwe Nederlandse stamboek ingeschreven staan. (vandaar de DNA testen). Jonge dieren die in het stamboek staan zijn er nog niet zoveel in Nederland. Mijn man is ooit begonnen met Blondes, zaten kruisingen bij en geen officiele Blondes. Wel in al die jaren een echte Blonde stier erbij gebruikt, maar we doen dus niks met stamboek etc. Maar es ff zien of hij ze nog wil kopen, mij lijkt het ontzettend leuk om mee te werken aan de opbouw van het stamboek.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:58

Kinke dat snap ik, is ook heel mooi. Bij ons is het in stand houden van een oud ras, daaraan meewerken ook echt een deel van de passie. Degene waarvan wij de kudde overnamen had voor meer melk een 50%HF50%BRR stier gebruikt, die was toen ook echt aangewezen door het stamboek want er waren nog maar heel weinig BRR stieren, maar echt joh, aangezien er ook nog heel rastypische maar niet goed geregistreerde moederdieren waren geweest was het echt een uitdaging om steeds meer op 100% BRR te krijgen. En een van de beste verkocht, mijn lieveling, kreeg bij de nieuwe eigenaar prachtig vaarskalf, maar hij bedacht te laat dat hij moest zorgen voor BRR sperma en nu is ze geinsemineerd met Angus... ik vind het zo zonde. Maarja verkocht is verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:16

Kinke, wat een gedoe zeg.. -O- De keer dat wij haar hebben getrokken bij 2 stiertjes (mogelijk dekstier) en koe (onze best producerende, we waren nieuwsgierig naar haar genoomwaarden) was het super duidelijk uitgelegd hoe je dat moest doen.

Sowieso zou ik het zelf dan uiteindelijk wel doen, zowel DNA als BVD-staaltjes. Die twee pinken zullen een echte aanwinst zijn voor het stamboek!~

Karina, dat is zo inderdaad dat consumenten als inwoner van NL wat anders zeggen dan wat ze in de winkels laten zien helaas.
En wat zuur dat ze met een Angus geïnsemineerd is zeg... Helemaal omdat BRR een zeldzaam ras is. Hier in de buurt hebben ze een borg, waar een koppel Lakenvelders en een koppel Blaarkoppen hebben. Ineens allemaal kalveren die beide kenmerken hadden. Heb je twee zeldzame rassen, ga je niets-toevoegende kruisingen maken. Ik snap dat dus écht niet.

Hier leuk nieuws, onze Big White is 100-tonner!!! (m.a.w.; ze heeft in haar hele leven al meer dan 100.000KG melk geproduceerd!)

Afbeelding
Foto van 3 jaar terug, maar het is nog net zo'n koningin als toen :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 15:20

:wow: Mijlpaal ! Jullie krijgen zo meteen nog het ene na het andere record :D
Weer zo'n mooie foto. Ze staat daar ook echt als overheerser van het landgoed <3

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 16:33

Die stippels!!! :~ <3
Dit is een koe voor Pipi Langkous! :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 09:32

gefeliciteerd Spruit!! een hele prestatie!! Hier verwachten we er komend najaar ook weer een, zal onze 3e 100k koe worden. hopen dat ze het haalt :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:03

Spruit, inderdaad zonde ook van die blaarvelders/lakenkoppen... al blijf je dan nog redelijk in dezelfde hoek, maar jammer. Ik snapte de haast ook niet, ik denk dat hij had gedacht dat ie zo even een BRR rietje kon bestellen voor dezelfde dag maar daar gaat gewoon tijd overheen, en wij hadden ook niks meer. Ik had dan de volgende tocht afgewacht. Het kan op zich goed qua kalven, gelukkig heeft ie geen blauwe er in gedaan. Dat heeft inseminator ooit eens perongeluk bij ons gedaan en dat koste me bijna mijn koe, die combi werkt echt niet. Sta je trouwens ook stom te kijken als het er eindelijk uit is.... daar was niks roods aan.

Gefeliciteerd met Big White! Ze is zo gaaf met haar stippen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:25

Big White is als een bescheiden koningin, zoekt de confrontatie niet op en zet nooit een stap teveel.

Haha, ze is wat dat betreft net een schimmel, ontzettend goed in zichzelf vies maken :=

Juval, ik duim mee! Hier hadden we in februari pech met onze toen oudste koe, 2162.. Nog maar 2 melkcontroles van de 100.000KG melk verwijderd. Op maandag een slagaderlijke bloeding bij het uier, veearts met spoed laten komen en die heeft haar kunnen hechten. Op dinsdag is ze drachtig gescand van gesekst sperma. Zondagochtend lag ze dood achterin de stal, de bloeding was weer open gesprongen |(

Karina, hier insemineren we daarom ook niet met BWB.. Heel soms een Angus. Ik voer mijn stierkalveren zo hard dat ik momenteel voor zuiver HF erg veel geld krijg op 2weken oud, koekalfjes kunnen vaak ook voor het leven weg met onze productie/gehaltes. Dat gedonder met die Belgen hebben wij gehad toen we hier kwamen, de vorige eigenaar had (o.a. Big White :oo ) toch een hele club met BWB geïnsemineerd en we hebben toen 4 keizersnedes gehad.. Er was maar 1 BWB stier die hij had gebruikt, Mercure, die probleemloos was bij onze koeien.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:30

oh, dat was inderdaad jammer Karina. Zou er dan ook geen haast mee hebben
Gefeliciteerd met Big White Spruit, stoere dame is het.
Ik heb ook helemaal niks met BWB. In een deel van de Maine Anjou's zit een dikbil factor....daar beginnen wij dus niet aan. In Belgie vinden ze dat dan wel weer prachtig.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:56

ik vind het maar lastig om de koekalfjes voor het leven kwijt te raken. Er zitten vaak beste lijsten bij en zelfs voor 100% hf valt het echt niet mee om er een adres voor te vinden. De handelaar wil ze niet, dus ik probeer ze via internet te slijten.
Wij insemineren nu voornamelijk met BB want we hebben besloten geen jongvee meer aan te houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 19:06

f.ckzooi! net koeien in andere wei gedaan, loopt er een vaarskalf met kapotte poot bij. Knie megadik en onderste deel sleept over de grond :(
Nu proberen kalf te pakken te krijgen zonder dat de rest over de zeik gaat. Dat wordt een enkele reis groene weides :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:26

Ah neeeee Kinke.. :( Dat is echt een nachtmerrie... Sterkte ermee, zo &*^ om op die manier een kalf te moeten verliezen!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 20:53

waardeloos. Ondanks dat het sterke dieren zijn, vinden wij ze wel erg kwetsbaar op het beenwerk. Vorig jaar sprong 1 van de pinken uit de veewagen de wei in, ze sprong van de klep af. Bam, poot gebroken. Jaar daarvoor een pink die bij het in de vangkooi zetten van de klep stuiterde, dat is uiteindelijk hersteld maar later hebben we haar laten slachten en was te zien dat er ook een bot kapot was geweest. Bij het afkalven moet er ook geen kalf op de grond vallen als de koe staat bij het afkalven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 22:12

Wat balen kinke, heel rot zoiets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 10:24

Dat had ik dan niet achter Blondes verwacht eigenlijk. Hier doen de HF/BSxHF hetzelfde, zoals van de klep afspringen of in/uit de vangkooi, maar nog nooit dat ze een poot breken. Paar maand terug een kalf van 1 dag uit die de achterpoot kapot had, maar daar had dan ook een koe opgestaan :+ Deze is gespalkt en behalve dat het achterpootje iets naar binnen gedraaid is, zie je het niet aan de poot zelf of hoe ze hem gebruikt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:30

Kalf is niet meer :(
Knie was zo ontzettend opgezwollen dus bloedvat geraakt en dat wordt dan niks meer.
Anders had de veearts nog kunnen proberen te spalken, alhoewel hij dacht dat ze daarvoor eigenlijk ook al te groot/zwaar was
Vond dat ze nog wel vocht tegen slaapmiddel
Manlief heeft de balen van al deze pechgevallen

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 12:34

Ach wat naar, sterkte :(