Koeienshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:44

Spruitjee schreef:
Kruislingkalf, Belgisch Blauw x Hereford
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-BTEFUYUU.jpg

Ahhhhhhhhhhhhhhhhhh doe deze maar brengen, wat een verschrikkelijk mooi dier!! Ben nu benieuwd hoe deze opgroeit!

Trouwens die Nelore pintado zijn ook heel gaaf!! Heel bijzonder gekleurd wel maar ik zie er zelf liever wat meer spier op. Maar die oordracht, TE <3

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 18:33

Leuk topic!
Mooi en leuk om mee te maken TS!

Ben aantal jaren terug bij een stamboek keuring geweest van het KFPS in Ermelo (eind sep/begin okt geloof ik) en daar waren in de andere hal ook keuringen van koeien.
Even toen nog een rondje gemaakt en mijn ogen uitgekeken (en foto's gemaakt :D)

Wat betreft de borded leicester schapen... niet opzoeken op google terwijl je net een slok thee neemt...
Hahaha wat een geweldige dieren zeg :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 10:39

Hallo allemaal! Even wat een late reactie want trek momenteel door Australië :D (voor maar twee weekjes maar dat is niet erg ^^) Als ik terug ben heb ik foto's van de Murray Grey, een erg gaaf gekleurd vleesras :)

Pantykous, klopt, voor het vlees en voor het werk. Ze zijn o.a. gefokt voor lastwerk :)

MarjanB, heb je de stieren ook gezien, echte beulen!

Imd, de effe variant is er ook en komt ook meer voor :) Over de functie van de bult weet ik eigenlijk niets, maar het zou mij niet verbazen als deze vet bevat, net als bij kamelen.

Happy16, die zijn ook gaaf zeg :D

Domi_94, Dankje :)!

Ods, wat vind je dan van de Holstein x Belgisch Blauw kruising? :) En die flaporen zijn zoo leuk :D

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 14:00

echt supergaaf al die leuke koeien.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:05

Veel plezier met rondtrekken, wij wachten wel eventjes :P

Spruitjee schreef:
Ods, wat vind je dan van de Holstein x Belgisch Blauw kruising? :) En die flaporen zijn zoo leuk :D

Mmmm ik heb terug gezocht maar kan hem niet vinden :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:21

En ik ben weer terug! Australië was erg gaaf, ondanks de vele regen die gevallen is (jaja, wij wisten ook niet dat dat mogelijk was :') ) Enkel ligt mijn camera nog bij mijn vriend in de auto, dus over een paar dagen pas de foto's :) Erg veel Hereford, Murray Grey, een aantal Speckled Park, een ras wat ik niet kende (maar vermoedelijk de Berrenda) en nog een hele hoop kruislingen :)

Hier alvast een plaatje van de Murray Grey (voor het gemak MG) met de verschillende tinten, zelf van het internet geplukt;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De MG is een relatief nieuw ras, die voort gekomen is uit de kruising Angus x Beef Shorthorn. 1 Anguskoe gaf (volgens mij) 9 nakomelingen waarvan een aantal of alle de speciale grijze kleur hadden, ook met verschillende vaders. Deze koe en nakomelingen zijn de basis geweest voor de huidige populatie MG's. Ze variëren van lichtgelig tot bijna zwart, maar de speciale grijzige kleur komt het meest voor. Er wordt ook geloofd dat door de speciaal gekleurde vacht, al dan niet met glans, de MG beter tegen de zon kan dan ander vee. Wij hebben ze dan ook erg veel gezien in Australië, die mensen zijn er duidelijk gek op.

Naast hun speciale kleur springen ze eruit wat vleeskwaliteit betreft. Heerlijk mals vlees met marbling. KLIK voor info over marbling :) . Daarnaast winnen MG's en kruisling MG's regelmatig prijzen in vlees/karkas competities.

Ods, Ik was onduidelijk, heb ook geen foto van een Holstein x Belgisch Blauw. Ik bedoelde, hoe vind je de H x BB kruising in het algemeen, aangezien je het Hereford x BB kalf erg mooi vond :)

Domi_94

Re: Koeienshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 17:38

Oeh dat zijn ook mooie beesten zeg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:34

Had ik een heel bericht met foto's getypt, is *poef* alles weg :\

Tweede poging!

Na bijna een maand, de foto's! Niet alleen van Murray Grey, maar ook van andere rassen :)

Afbeelding
Als eerste, 50 tinten koe! Nouja, in dit geval 5. Allemaal Murray Grey.

Afbeelding
Op de voorgrond een Murray Grey vaars en daarachter een Angus vaars. Hier kun je zien dat ze qua bouw bij elkaar in de buurt komen.

Afbeelding
Andere Murray Grey's en Angus, wel in hetzelfde weiland.

Afbeelding
En een hele bijzondere kruising! Helaas is de kwaliteit van de foto minder. Een Hereford x Murray Grey. Helaas is nog niet bekend hoe de kleur en de tinten van de grijze kleur vererven.

Afbeelding
Een Hereford kruising. Het weiland was inclusief de weg, enkel afgezet door gaaswerk en een veerooster. Ondanks dat het veel heeft geregend was er nog wat droogte, wat aan dit dier wel een beetje te zien is.

Afbeelding
Hereford kruising 2. Een os, die wel erg zenuwachtig was! Net als meerdere dieren duidelijk niet gewend aan mensen.

Afbeelding
Hereford kruising 3. Een aantal veehouders, en vooral die veel vee overal hebben lopen, knippen de oren van hun dieren in. Elke veehouder heeft zijn eigen patroon en als ze vee vinden met een ander patroon, weten ze vaak bij welke andere boer dit hoort en brengen ze/laten ze het dier door de desbetreffende boer ophalen.

Afbeelding
Hereford :+: Ook hier kun je de knipjes in de oren zien.

Afbeelding
Achtergrond Angus, voorgrond vermoedelijk Angus x Speckled Park

Afbeelding
Nog meer dieren met het witrik-gen, Australian Whites. Ik weet niet zeker of dat hun echte naam is, aangezien ik maar 1 bron vinden kan op het internet die ze zo noemt.

Afbeelding
Nog twee 'Australian Whites'.

Afbeelding
Een ras waarvan ik absoluut niet weet wat het is. Ze lijken jong, maar het formaat vd hoorns doet vermoeden dat ze ouder zijn. Wel erg mooi :)

Afbeelding
En als laatste een schitterende White Galloway die in het zonnetje ligt te soezen <3

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 00:58

Die koeien met die lange horens zijn volgens mij Texas longhorns.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:03

Wat een toffe foto's plaats je weer!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 01:18

Leuk topic!
Ik vertrekt in februari voor een aantal maanden naar een grote Jersey en Holstein farm in NZ. Na het zien van je foto's krijg ik er steeds meer zin in. :P
Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar wat voor stage loop je en waar? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 02:15

Mino1, held! Inderdaad, dat ik hier niet op gekomen ben := *schaamt zich diep* Dankje :)

Fransje23, Bedankt! :)

Resfeber, wat gaaf! Waar ga je naartoe in NZ? Kruisen ze of hebben ze beide rassen zuiver? :) Hoezo heb je ervoor gekozen om in de herfst/winter hiernaartoe te gaan?
Ik liep stage bij een bedrijf die stierensperma verkoopt aan boeren en het uit Canada, Amerika en Europa importeerd :) Het bedrijf was geplaatst in Cambridge, Noorden Noordereiland.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 03:22

Wat is dit een heerlijk topic zeg!

Kinderen met hun 'pet-calf', klaar om deel te nemen aan de 'young handlers' categorie. --> dat is té schattig...
Vind het contrast met 'stadskinderen' dan altijd zo groot als ik zo een dingen zien :o

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 10:46

Spruitjee dan weet ik wel welk bedrijf je bedoelt. Toen ik stage liep (bij de concurrent) ben ik er weleens een dagje op uit geweest met Erik, die liep daar toen stage :P Mis je het niet enórm? Ik heb nu (nota bene 6 jaar na datum) nóg af en toe heimwee :=

Ik vind de White Galloway zo leuk <3

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 12:54

Spruitjee schreef:
[...]

Resfeber, wat gaaf! Waar ga je naartoe in NZ? Kruisen ze of hebben ze beide rassen zuiver? :) Hoezo heb je ervoor gekozen om in de herfst/winter hiernaartoe te gaan?
Ik liep stage bij een bedrijf die stierensperma verkoopt aan boeren en het uit Canada, Amerika en Europa importeerd :) Het bedrijf was geplaatst in Cambridge, Noorden Noordereiland.

Vlakbij Palmerston North, ook op het Noordereiland.
Ze hebben beide rassen zuiver. Het zijn eigenlijk 2 farms. Één vleesproductie (Jersey) en één melkproductie (Holstein).
Ze fokken zelf, en houden het jongvee tot ongeveer 1,5 jaar oud.

Ik zit niet echt in de winter, ben voor juni weer weg. Zit dus eind zomer/herfst. :)

Ben je nu weer terug in NL? Wat voor studie doe je als ik vragen mag?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:44

Weer erg gave foto's!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:45

Wat een ontzettend leuk en leerzaam topic is dit! :)

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 19:50

Spruitjee schreef:
Ods, Ik was onduidelijk, heb ook geen foto van een Holstein x Belgisch Blauw. Ik bedoelde, hoe vind je de H x BB kruising in het algemeen, aangezien je het Hereford x BB kalf erg mooi vond :)

En ik deze post helemaal gemist! Y;(

Heb denk ik geen exacte H x BB gezien maar ik verwacht dat deze mij erg zullen aanspreken! Ik ben geen ervaren Koeienmens dus zal niet snel met termen praten maar ik weet wel heel goed wat ik mooi vind ;) :D Afijn, persoonlijk ben ik niet dol op die hele schonkige dieren, zie niet graag recht gelijnde dieren. Ik val echt op ronde spieren en ronde vormen maar het moet imo wel 'gezond' blijven. Hoewel ik de dikbilrassen echt wel graag zie is het imo te overdreven of wel, TO MUCH :D Dan kom ik toch wel uit bij kruisingen omdat deze net wat meer vorm hebben dan, om ze maar gelijk als voorbeeld te nemen, de onderste foto van de MG. Hoewel het ras mij wel weer aanpreekt, mooi 'Alpig' maar wel met vlees erop! En ik ben dol op die koppen, erg <3 Maar zie liever net wat meer definitie van spieren over het lijf.

En je nieuwe foto's!! GAAF!! Tja, daar springen de Herefords er toch wel uit hoor!

Leuk te lezen van de knipjes in de oren! Weet van jaren terug dat ze dit bij IJslanders vroeger ook deden op IJsland. Misschien nog steeds dat weet ik niet maar moest daar wel gelijk aan denken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:35

Wat leuk al die reacties ^^!

TurdusMerula, Hier heb je inderdaad gelijk in. Kun je je het voorstellen dat er plekken in Nederland zijn, waar kinderen denken dat melk in fabrieken gemaakt wordt ipv uit een koe komt ? (natuurlijk wordt het wel bewerkt in een fabriek, maar dat terzijde :P )

IMD, Jou stageplek heb je inderdaad genoemd in het begin van dit topic, ik ben er een aantal keren langs geweest om zaad te leveren :) Ik zit nu nog in NZ (Laatste week :( ) en heb net een maand reizen achter de rug. Ik heb nu al absoluut geen zin om terug te gaan, het is zo mooi hier en de mensen zijn erg vriendelijk! Kan mij dan ook goed voorstellen dat je nog steeds wel eens heimwee hebt..

Resfeber, wat leuk! Kun je mij vertellen (als je het weet/mag vertellen) hoe ze het doen met vleesproductie bij de Jersey? Dit is namelijk een melkras bij uitstek :P Maar ik zou mij inderdaad verheugen op NZ als ik jou was, je leert hier zo enorm veel! :D Over een week vlieg ik en ik doe de studie Diergezondheidszorg op van Hall-Larenstein :) Welke studie volg jij? :)

MarjanB, Bedankt!

Bonjoy, Dankje!

Ods, Haha, kan gebeuren ^^ Heb je wel eens foto's van de Montebeliarde en Fleckvieh gezien? Ik denk dat dat jou wel aanspreken kan. Ondanks dat het melkrassen zijn zit er mooi vlees op :) Beide afstammend vh Simmental, een dubbeldoelras met errug veel vlees :Y) Leuk om te horen! En dat van de IJslanders op IJsland wist ik niet :) Hier doen ze het ook met schapen! Ik heb meegeholpen bij het couperen van lammerstaarten hier en kregen de lammeren een hartje in hun oor. De jonge rammen kregen links en de ooitjes rechts (because women are always right, zoals ze het daar zeiden :') )

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 23:52

Je hebt een pb! :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:45

Jij snapt hem!! Prachtige rassen zeg! :D Thanks!

En ik begrijp werkelijk niet waarom ik ze nog niet genoemd heb hier maar Verbeterd Roodbont is ook <3 voor mij :) Misschien net wat aan de te zwarte kant maar de prachtige Bontpatronen maken het wel helemaal af. Prachtige koeien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 10:07

Ods, mooi dat je die rassen mooi vind :P Verveterd Roodbont is ook enorm bespierd inderdaad! Dikbilletjes :P wat vind je van het ras Charolais dan? :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 13:25

Leuke rassen komen er weer voorbij.

Heb eens 1 van de buurvrouwen op foto gezet (staan nu terug op stal):

Strike A Pose:
Afbeelding

Mooi Normande vaarsje in de kleurslag die ik het liefste zie.

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:21

Leuk topic :) ! Geweldig om al die mooie foto's te zien en voorzien van commentaar +:)+

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 23:32

Ahhh! Foto 10 van je eerste foto's!!!! Mergpijpkoetje!!❤️

Al zijn die van je laatste ook heeeel mooi! Die hoorns!