EskeGirl schreef:Ik vind ook niet dat tijgers of leeuwen in circussen horen, net zo goed als andere (wilde) dieren. Maar één ding vergeten mensen. We leven niet meer in de jaren 50 waar dieren met geweld trucjes worden aangeleerd. Dat heeft geen zin.
Vorig jaar (?) stond in de Quest een heel interessant artikel over een leeuwen/tijger trainer in het circus. Hij vertelde de trainingsmethodes. En met de methode die hij gebruikt (en ik neem aan veel mensen in andere moderne circussen ook) is niets mis. Het is bijna te vergelijken met vrijheidsdressuur: Geduld en een voedselbeloning. Kunstjes aanleren kan wel een half jaar tot een jaar duren vertelde hij, maar dwingen had geen zin.
Ik praat huisvesting en het reizen niet goed, maar ik wil mensen erop wijzen dat tegenwoordig tijgers en leeuwen in goede circussen niet worden mishandeld om een kunstje aan te leren.
Het zijn leuke foto's verder, de rest is al gezegd.
Verschil is dat met vrijheidsdressuur er bij de natuurlijke "kunstjes" een commando aan wordt gehangen (flemen, steigeren, liggen enzovoorts). Een olifant op z'n kont laten zitten is heel onnatuurlijk voor zo'n dier en kan dus niet met clicker training worden geleerd.

. Fokprogramma's in dierentuinen zijn IMO totaal niet te vergelijken met een circus maar ook daar zet ik mijn twijfels bij. Wat is het doel van het fokprogramma? Is het doel weer een leefomgeving in het wild te creëren waar de dieren in het (semi)wild kunnen leven? Prima. Als het doel is om de dieren louter voor uitsterven te behoeden voor ons gerief zodat wij de dieren kunnen bekijken in te kleine hokjes? Niet prima. Dan vlieg ik wel naar Amerika waar je in sommige dierentuinen km's af moet leggen en een verrekijker nodig heb om in de uitgestrekte 'hokken' die ze daar hebben een dier te spotten