Het zijn ook echt leuke ratjes, en zo vreselijk puur in alles. Ik leer heel veel van ze. 
Zindelijk zijn ze allemaal, die witte bakken op de plateautjes in de kooi zijn hoektoiletjes, daar gaan ze altijd braaf naartoe.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Maar toen ik begon heb ik in eerste instantie geen toiletjes neergezet en gekeken welke hoekjes gebruikt werden om te plassen en poepen. Vervolgens heb ik daar de toiletjes neergezet en een tijdje later kon ik de toiletjes neerzetten waar ik wilde, want die link was gelegd. Dat vind ik de makkelijkste methode. Je kan wel omslachtig gaan doen door het toiletje alvast op de gewenste plaats zetten en dan zelf alle poepjes er in leggen, maar vanuit de ratten gezien lijkt mijn methode me altijd veel logischer en sneller werken. Ze leren veel sneller door op wat al bekend is.
Luie mannetjes denk ik 
Ja, dan kan het inderdaad zijn dat het niet werkt, die zijn toch een beetje lui en gemakzuchtig.
Ik heb een keer oppasmannetjes gehad die zelfs de moeite niet namen om hun hangmat uit te komen.
Heb 1x ook een vrouwtje erbij gehad, en dan merk je wel meteen dat die veeel actiever zijn. Die kon ik ook een parcourtje aan leren, en die mannetjes hadden na 2x zoiets van nou ik heb beloning gehad, ik kom morgen wel weer, doei
Terwijl dat vrouwtje bleef komen.
RedPassion schreef:Oh, je had mannetjes!Ja, dan kan het inderdaad zijn dat het niet werkt, die zijn toch een beetje lui en gemakzuchtig.
Ik heb een keer oppasmannetjes gehad die zelfs de moeite niet namen om hun hangmat uit te komen.
Ik heb geluk dat Jongetje (de enige castraat) een beetje wordt meegesleept door de dames, want van zelf initiatief nemen heeft hij ook nog nooit gehoord.
mijn kerels zijn lui en doen het overal waar ze staan.. In tegenstelling tot mijn damesgroep en de castraat, die zijn daar veel netter mee
Bij de mannetjes in de kooi ligt op de plateau's ook vaak plas, bij mijn dames nooit.

En zo vaak heb ik het niet over ze.

Haar zusje vindt dat niet leuk, dus die laat ik lekker met rust.
Het gaat zo snel, zo kort geleden waren het nog bange kleine rittens en nu zijn ze al zo groot en dapper. Ongelooflijk hoe snel dat kan gaan! Aan de andere kant heb ik ook het gevoel dat ik ze al heel lang heb, maar dat komt vast omdat ik zo intensief met ze bezig ben.
Ze weten ook heel goed dat ze sneller en behendiger zijn, want soms dagen ze een andere rat uit (het arme Jongetje is vaak de l*l) en dan rennen ze snel weg.

Ze is (met gebruiksaanwijzing in acht nemende) al net zo aai-, kus- en knuffelbaar als de tamme ratten.

zwenneke schreef:Zo he! Ze worden echt al groot. Rat vs. muis, hahaha
Super dat het zo goed gaat, al had ik ook niet anders verwacht.
Haarbal schreef:48x krummel in het filmpje. Ja, ik heb geteld!
Ach ja, dan zijn ze in ieder geval gewend aan hun namen.
moonfish13 schreef:Ik zie het topic nu pas!
Leuk hoor, al snap ik aerdenhout ook wel..
Wij hebben hier inneens een muizenexplosie.. Wat moet je anders als vallen zetten en gif neerleggen...
Moeilijk moeilijk moeilijk!
Leuk dat het zo goed gaat.
Ik ben en blijf gek van kleine knagers, alleen de tijd dat je er plezier van hebt zit me dwars..
. Wat heb je ook een onwijs gave kooi! Veel plezier nog met ze 
delerium schreef:RP; als er niet al mod onder je naam had gestaan had ik hoogstpersoonlijk gezorgd dat er "Rattenfluisteraar" of "de moeder Theresa der Ratten" onder had komen te staan.
Wat zijn het weer een dotjes, geweldig!!!

Ze passen prima in de groep, vooral met Jongetje kunnen ze het heel goed vinden, ik zie vaak 3 agouti koppies uit een hangmat komen.
Ze knagen best veel kapot, ik weet nog niet zeker of dat de leeftijd is of het 'wild-zijn'.
)