Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Eerste vis p13!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurenzo

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:13

wat een gaaf topic! Ben benieuwd naar het eindresultaat straks!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-10 13:34

Mindfields schreef:
Floorsil: Bijna alle algeneters worden te groot voor een 60 cm bakje, welke soort heb je?

Floorsil d'r vissen zijn veel te groot voor d'r bak en dat weet ze zelf ook want dat hebben we haar in haar topic al verteld.

En het gaat goed met mijn bak. Helaas hebben we wat aanpassingen moeten maken aan het kastje (pootjes eronderuit gezaagd, en vanavond gaan er extra balken hout onder) waardoor ik nog niet heb kunnen beginnen met het inrichten. Dan til ik hem ook op het kastje, en ik hoop woensdag in te gaan richten...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 13:36

Vjestagirl schreef:
Floorsil d'r vissen zijn veel te groot voor d'r bak en dat weet ze zelf ook want dat hebben we haar in haar topic al verteld.

En het gaat goed met mijn bak. Helaas hebben we wat aanpassingen moeten maken aan het kastje (pootjes eronderuit gezaagd, en vanavond gaan er extra balken hout onder) waardoor ik nog niet heb kunnen beginnen met het inrichten. Dan til ik hem ook op het kastje, en ik hoop woensdag in te gaan richten...

Aha daarom kwam de naam Floorsil me al zo bekend voor....

Spannend joh, nog een paar daagjes wachten dus!

Mijn vriend heeft een geniaal plan opgevat, namelijk het bouwen van een buitenaquarium van 2,50 bij 100 bij 80.

Dus eigenlijk een soort vijver maar dan met zijkantinkijk ipv bovenkant. Wordt vlgs mij wel gaaf maar zal wel een meerjarenplan worden vrees ik :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 00:41

Ik ging mijn steunbalken bijzagen, en k heb flink in mijn eigen linkerduim gezaagd. Niet zo handig dus...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 00:44

Auw! Ben je inmiddels gestopt met bloeden? Vingers houden echt nooit op... :+

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-10 00:50

Jeps, gelukkig gestopt met bloeden. K heb m direct onder de kraan gedrukt en flink uitgespoeld. Huisgenootje heeft er een verband omheen gedaan. Daarna genegeerd. K heb het er net vanaf gehaald en t ziet er goed uit. Voor zover een flinke jaap in je vingers er goed uit kunnen zien als je er net met een flinke zaag in hebt gezeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:07

Echt heel gaaf!
Mijn vader die was ook altijd gedreven met zijn aquarium. Hij is weken bezig geweest met het zoeken van plantjes, vissen, stenen, zand, bellenblazer, filters enz enz. Dus heel herkenbaar topic voor mij haha.
Ziet er heel erg goed uit!
Hou je ook een begroting bij? :D Ben stiekem wel benieuwd wat je aan zo'n project mini-sea kwijt bent.
(heb niet je hele topic door gelezen) maar wat voor vissen wilde je erin hebben?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:18

Mindfields schreef:
Dus eigenlijk een soort vijver maar dan met zijkantinkijk ipv bovenkant. Wordt vlgs mij wel gaaf maar zal wel een meerjarenplan worden vrees ik :D

Dat heb ik in het klein, 1,60x95x50 met een ruit aan één zijkant :)
Is een vijverbak/aquarium gemaakt van hout wat ook voor de bodem van aanhangers wordt gebruikt.

Maar ik heb alleen de bak nog maar staan, alles moet er nog in :+

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 01:58

Ik dacht 6 pagina's ik ga het resultaat zien maar helaas moet ik dus ook nog wachten. Volgens mij gaat het wel echt mooi worden.

Ik zie vaak hele mooie grote vissen maar waarom allemaal van die kleintjes? Heb dus echt geen verstand van dit soort dingen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 13:24

Omdat grote vissen meer zwemruimte nodig hebben ;)

En meestal is het zo dat wanneer je meer kleinere vissen neemt het aquarium groter lijkt en het geheel natuurlijker oogt.
Over het algemeen neem je een schooltje (8-14) kleinere vissen en daarbij een koppel of drietal iets grotere vissen, plus nog een koppel of schooltje bodemvisjes.
Dan heb je wat variatie in grootte en als je rekening houd met de wensen van de vissen heb je een mooi evenwichtig geheel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 09:55

En in mijn aquarium komen wat meer visjes, wat meer soorten ook. Maar mijn bak is heel breed, waardoor ze dus ook met wat meer soorten ruimte genoeg hebben om te zwemmen.

Als het goed is.... Kan ik aan het einde van vandaag de foto's plaatsen van mijn nieuw draaiend aquarium...!!!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:30

ik ben benieuwd naar je nieuwe foto's vjestagirl! hoe is het met je duim inmiddels?

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 10:35

Ben benieuwd hoe je aquarium er straks uitziet Vjestagirl :)
Ik volg jouw topic al een tijdje, vind het leuk dat je dit doet. Je geeft goede informatie en als ik zelf nog eens een aquarium wil, ga ik zeker dit topic nog eens nalezen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 11:26

Mijn duim is gestopt met ontsteken, maar gisteren deed het goed veel pijn. HIj heeft de hele nacht in een pleister met betadine zalf gezeten en zit dat nu weer.

Ik heb net in een klein bakje wat zand gedaan en dat gespoeld om te zien hoeveel stof erin zit. Er zit wel wat stof in, maar niet zo veel dus heb ik besloten niet de hele 50 kilo te spoelen maar mijn filter zijn werk te laten doen.

Verder zit het eerste latje onder de kast. De pootjes zijn eraf gegaan en hij staat nu op de rand. Om te zorgen dat hij helemaal sterk is komen er in het midden ook balken onder. Deze heb ik nu tot halverwege ingeboord zodat we er zometeen makkelijk schroeven in kunnen draaien.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 16:51

Tot mijn hele grote frustratie zijn de steunbalken 2 mm te dik, waardoor k al tijden bezig ben met het bijschuren van dezen. Té frustrerend voor woorden

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 20:44

Blijven lachen en gewoon doorgaan, er gaat altijd wel IETS mis tijdens zo'n project :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-10 22:49

Nu, nu komt het grote mis. Ik weet niet waarom, maar het filter lekt. Ik kwam erachter toen ineens een groot deel van de vloer nat werd. Snel alle stroom eraf gegooit en begonnen met dweilen (lang leve een filter wat bijna 500 liter water per uur doet, dan heb je snel veel water op je vloer). Straks dus met een zaklampje op onderzoek uit...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:03

jeetje, balen zeg!!
ik heb ook altijd ruzie met het ding, het moet echt precies op elkaar passen, anders lekt-ie hier. Heel lastig, want hij moet ook helemaal vol zitten voor hij dicht kan, anders trekt ie het niet.
sterkte ermee! ik hoop niet dat het echt lek is, maar kwestie van een krom rubbertje ofzo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 00:11

Eeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen we hebben een winnaar die doorgaat voor de koelkast! Gefeliciteerd Juval!

Ik heb hem losgehaald (omdat ik bleef dweilen maar dat ding water aan bleef zuigen) en toen bleek dat er een afsluit ring niet helemaal goed zat, die dus tussen de deksel en de pot is gekomen en daardoor trok hij niet meer vacuüm. Het is nu droog, en morgenochtend gaat mijn huisgenootje me ermee helpen om hem weer helemaal perfect op te zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 15:58

Een verslagje van mijn behoorlijk veelbewogen dag gisteren.

Gisteren ochtend ben ik begonnen met de laatste verstevigingen aan te brengen aan het kastje. Er moest een latje aan de achterkant onder zodat de rand rondom even hoog was (http://www.mijnalbum.nl/Foto-KJ6UFZIG.jpg), en er moesten 2 balken in het midden onder zodat hij overal steunde. Ik heb daarmee de hele woonkamer geterroriseerd. Die zag er zo uit (tot grote vreugde van mijn huisgenotes) http://www.mijnalbum.nl/Foto-HGINE6LK.jpg.

Met een boel hulp heb ik toen de latten eronder gekregen. Daarna heb ik met de hulp van een sterke huisgenote de bak op de kast getild. Op de bodem heb ik geen piepschuim maar een ander soort verpakkingsmateriaal. Het is loeisterk, geeft geen giftige stoffen af en houdt de warmte goed vast. http://www.mijnalbum.nl/Foto-XD4JXU84.jpg

Ondertussen had ik in de keuken in een klein bakje getest hoeveel stof er in mijn zand zat. Dit leek reuze mee te vallen, dus heb ik besloten het niet af te spoelen. http://www.mijnalbum.nl/Foto-QGZMZLJT.jpg

De eerste 10/15 cm water erin, en direct bleek waarom het een fout was het zand niet uit te spoelen… http://www.mijnalbum.nl/Foto-73RGOJUC.jpg

Daarna verder beplant en gevuld. Mijn huisgenotes hadden heel veel lol en vonden dat we de vissen zaklampjes moesten geven Afbeelding

Ik had ondertussen de verwarming erin gehangen, thermometertje erin, slangen van het filter netjes aangesloten. In de uitstroom buis gaatjes geboord, omdat anders het water met raketkracht terug de bak in komt, en ik dat niet nodig vind. En de stekkers in het stopcontact gedaan. Ondertussen was het een uur of 11 ’s avonds en ik liep nog lekker rond te tutten, toen ik ineens wel héél veel water op de grond zag. Deur van het filter open getrokken en jawel hoor, een lek. In turbo tempo alle stekkers uit het stopcontact getrokken, want alle stekkerdozen van de hele woonkamer liggen weggewerkt achter de kast van het aquarium. En dweilen en dweilen en het filter uit de kast en nog meer dweilen. Zodra ik het filter in mijn handen had zag ik het probleem. Een rubberen afsluitring zat verkeerd en is daardoor klem komen te zitten tussen de deksel en de pot, waarlangs het water eruit kon. Ondertussen was het half 1 en heeft mijn huisgenote me naar bed geschopt. Daar heb k n tijd flink gehuild, ik baalde zo verschrikkelijk. Het ging eindelijk gebeuren, eindelijk kreeg ik de mooie grote bak die ik zo graag wilde, en dan ging het mis.

Vanmorgen eerst de halve bak leeg gegooid, zodat we de kast konden verplaatsen en ook de vloer eronder droog konden maken. Daarna weer gevuld en alles voor de 2de keer aangesloten. Het filter staat nu in een teiltje, maar lekt niet meer nu de ring goed zit.

Nu draait de bak goed. http://www.mijnalbum.nl/Foto-QT3YK38N.jpg zoals hij nu is. De stofdeeltjes reflecteren het licht waardoor hij op de foto veel waziger lijkt dan dat hij is.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VQCQY83R.jpg instroom van het filter en de thermometer. De uitstroom van het filter zit hierboven en zie je niet. Ik was bang dat het water niet genoeg zou circuleren, maar dit valt me alles mee…

http://www.mijnalbum.nl/Foto-B3WRSNHT.jpg filter in het kastje.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-A6LBAGBG.jpg andere kant van het kastje met water tests etc.

Afbeelding
Totaaltje.

Afbeelding
Linkerkant

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3HTOHI3P.jpg
Groepje stenen links

Afbeelding
Rechterkant

http://www.mijnalbum.nl/Foto-JTKQXFXL.jpg
Stuk hout

http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJDPZCKG.jpg
En een slimmigheidje. Ik heb de stekkers in de stekkerdoos gelabeld, zodat ik weet welke welke is. Want alles is plat en zwart.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 03-06-10 16:37, in het totaal 2 keer bewerkt

SofieBeau

Re: Vjestagirls fotoboek (aquarium opzetten). Update p6.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:22

ondanks het stof dat er nu nog even inzit vind ik hem wel heel mooi geworden ! mooi ingericht! :j

(wat een terreur om hem zover te krijgen zeg :shock: )

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 16:37

OOOH mooi zeg!! Echt heel gaaf al!!

Even een vraag, ik heb nog nooit gehoord van piepschuim of verpakkingsmateriaal op de bodem, is dat puur voor de warmte?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 16:38

Mindfields schreef:
OOOH mooi zeg!! Echt heel gaaf al!!

Even een vraag, ik heb nog nooit gehoord van piepschuim of verpakkingsmateriaal op de bodem, is dat puur voor de warmte?

Het is vooral om te voorkomen dat het zand gigantisch krast op de bodem, maar ik vind het ook wel fijn om zoveel mogelijk te isoleren, dus ja, het is ook voor de warmte.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-10 17:18

zo, dat ziet er al goed uit! dat troebele water duurt wel een paar dagen (tenminste dat deed het bij ons). mooie plantjes ook, als dat mooi aanslaat wordt het een prachtige bak!

wij hebben geen piepschuim in de bak, maar wel eronder, ook voor de isolatie etc.

'fijn' dat het alleen het rubber bleek te zijn.. ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-10 17:38

Heeeel prettig dat het alleen het rubber bleek. Ik was als de dood dat ik opgelicht was, (2de hands, marktplaats, je weet maar nooit)... Maar het blijkt toch gewoon super goed te gaan.

Temperatuur schiet ook nu flink omhoog, van 17 vanmorgen toen hij net gevuld was naar 20,5 nu en 25 als hij helemaal klaar is.