De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-24 16:27

Wat zijn jullie toch lief, dank je wel <3 !
Miereneter: klopt hoor wat je zegt. Die woorden houd ik ook zeker in mijn achterhoofd!

Als er animo voor is kan ik in HK wel een kletstopic aan maken. Dan kan ik in dit topic blijven genieten van al jullie mooie foto's (en wanneer de energie er weer is ook zelf weer foto's posten), maar in het HK topic jullie op de hoogte houden van het traject en dan kunnen we daar ook gezellig kletsen met elkaar. Zal niet alles kunnen vertellen natuurlijk ivm een groot deel wat er besproken word wel echt privé is, maar een deel kan ik wel kwijt.

Mooie foto's Karlijn! zo sneu dat zoveel jonge Egels het niet overleven.
Had een paar jaar terug jonge Egels in de wei van de kudde, maar of ze het allemaal gered hebben durf ik niet te zeggen. Ze kwamen op klaar lichte dag rond de tijd dat ik daar was altijd uit hun nest gekropen op zoek naar eten
Toen de wild opvang een keer gebeld en in overleg besloten ze gewoon te laten lopen. Heb ze geregeld van het fietspad moeten plukken ivm ze richting de weg wilde:') . Voelde mij net een moeder met 4 van die kids die je moest behoeden voor gevaar.
Vermoeden is dat de moeder toen is overleden waardoor de jongen zelf overdag op zoek gingen naar wat lekkers.

prompter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 17:08

Wat heerlijk Karlijn lekker even naar buiten! Het was er ook perfect weer voor :j. En dan ook nog zo'n mooie foto van het egeltje <3

Ik zag vandaag onverwachte gasten op Duindigt, twee van deze grote jongens:

Afbeelding

Ze waren alleen niet gediend van mijn aanwezigheid :\

Afbeelding

Weer andere gasten laten dagelijks hun sporen na, maar zie je maar af en toe ook overdag, meestal in de bronsttijd of als ze jongen hebben. Ze wonen op het landgoed naast de renbaan.

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 12:23

Prachtige foto's weer!

Nou okay... ik was vanmorgen op stal en stond opgegeven moment naar het nog nooit gebruikte Ooievaars nest in de wei van de Alpaca's te kijken toen ik toch wel een erg grote vogel zag zitten. In eerste instantie dacht ik zelfs aan een Reiger, maar nou twijfel ik wel heel erg tussen Raaf of Kraai.
De kwaliteit van de foto's is om te huilen doordat het nu zo donker bewolkt is buiten. Batterij van de camera was ook nog eens bijna leeg (had nog net genoeg over om wat foto's te maken). Dus ik moest echt snel schieten en hopen dat ik er nog wat van kon maken thuis.
Nou zijn Kauwen sowieso wel kleiner dan Kraaien. Alleen voor mijn gevoel is dat verschil juist niet zo groot dat je dat ook heel duidelijk ziet.
Zou het dan toch een Raaf zijn? Of een Kraai die zich voor wilt doen als Raaf? Zover ik weet leven hier geen Raven in dit gebied, maar je weet maar nooit natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 12:47

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 13:05

prompter schreef:
Ik gok kraai, want een raaf heeft veren bovenop zijn snavel zitten. Maar helemaal duidelijk is het niet, en toch al mooi dat je er foto's van hebt kunnen maken!

Hier zie je mooi het verschil in grootte :) :

https://www.natuurpunt.be/natuurinfo/he ... w-en-kraai

Dan ga ik er inderdaad maar vanuit dat dit gewoon een hele grote Kraai is die stiekem diep van binnen een Raaf wilt zijn _O- .
En dank je wel! Plaatje had ik inderdaad ook gevonden. Zal niet de eerste keer zijn trouwens dat de Kraai mij heeft weten te foppen.

Inmiddels ligt de batterij ook maar aan de oplader zodat ik meer tijd heb om foto's te maken de volgende keer.
Belangrijkste is. Ik heb weer foto's gemaakt *\o/* . Wil nu langzamerhand toch ook maar beginnen aan de hele lange lijst van foto's die nog ge-edit moet worden, oeps.
Loop achter sinds vorig jaar voorjaar/zomer...

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 13:46

Dan hebben we hier nog fijn veel tegoed! Ik ben volgende week weer op de Veluwe, maar de raven broeden nu niet dus die zal ik daar niet zien vrees ik, die zitten daar alleen in het voorjaar. Ik hoop wel op de zwarte mees, die zit er wel :).

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 14:42

Dat is inderdaad een grote kraai - grappig met die boterham! <3
Ik gok een ouder mannetje, dat kunnen flinke jongens zijn. Raven hebben een echt indrukwekkende bek, en het uiteinde van hun staart is meer waaiervormig, of ruitvormig, terwijl die van de kraai eerder recht is. Dat kun je bij de laatste foto goed zien.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 17:08

Ik heb vanochtend een kort rondje op Het Leesten gedaan. Op de grond lag een rups, ik heb weinig verstand van rupsen, foto gemaakt (hij lag opgekruld):
Afbeelding
Vervolgens met Obsidentify opgezocht van welke vlinder deze rups was: de veelvraat. Ik kende de vlinder ook niet, dus Google geraadpleegd:
https://www.google.com/search?ie=UTF-8& ... =veelvraat
Tsja... :') B-)

Verder wel lekker gewandeld, wel een beetje guur.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:19

Bekend stukje voor mij Karlijn, altijd fijn wandelen daar! En de veelvraat had ik ook nog nooit van gehoord :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:57

Ja de Veluwe is praktisch mijn achtertuin (beetje overdreven natuurlijk :)) ) maar daar prijs ik mezelf gelukkig mee. Woon je er ook in de buurt? Ik heb meer met het bos dan met het strand, hoewel het daar ook mooi kan zijn hoor. Maar doe mij maar bos :D ik heb ook zo'n beetje van m'n 12 tot m'n 28e meer dan wekelijks te paard over de Veluwe gegaan, dat mis ik wel hoor!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 18:58

Nee, ik woon in Den Haag, maar ben regelmatig in de Cantharel of op de Miggelenberg te vinden (volgende week alweer :)) ).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:03

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 19:49

Ik reed altijd paard in de omgeving Hoenderloo - Ugchelen - Loenen - Eerbeek - Beekbergen, dus dat is voor mij allemaal bekend terrein <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 20:03

Cayenne schreef:
De Miggelenberg is ook echt prachtig! <3

Ik heb vandaag toevallig een topic geopend over de herfst in onze omgeving:
[UK] [FOTO] Onze prachtige omgeving tijdens de herfst

Heel mooi Cayenne! En dankzij jou ben ik nu al een paar keer in de Kampina geweest!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 21:06

prompter: Dat hebben jullie zeker! Ik heb nog een hele hoop foto's voor jullie! Dat is wel jammer dat je de Raven waarschijnlijk niet gaat zien volgende week, maar wie weet verrassen de Raven je nog :D .

Zolala: Dank je wel voor de informatie, weer wat bijgeleerd zo! Ik wist helemaal niet dat Kraaien ook zo van die flinke jongens kunnen worden. Had in ieder geval nog niet eerder zo'n grote gezien zover ik weet. Grappige is dat de Kraaien, Kauwen en Roeken echt elke avond in de weilanden van stal verzamelen en dan opgegeven moment van daaruit weg vliegen.

Karlijn: Bijzondere vlinder word die Veelvraat _O- . Obsidentify heeft soms wel eens eh.... aparte resultaten wat dat betreft :') .
Het weer was echt vies koud inderdaad. Gewoon te koud om echt lekker buiten bezig te zijn. Mijn winterpak dan ook voor het eerst gebruikt en toen had ik het zelfs te warm _O- . Mooie foto's!
Wel gaaf zeg dat je zo over de Veluwe kunt wandelen! Ik mis dat wel echt hoor. Echt een goed natuur gebied in de buurt. Daar moet ik al snel een half uur voor fietsen. Motiveert dan niet echt om te gaan. Zeker nu in de herfst en winter.

Cayenne: Wat een onwijs mooie foto's heb je gemaakt en wat heb je veel moois gezien tijdens je wandeling <3 .

Nou.... wat een gesprek met een psycholoog al kan doen. Lange weg te gaan nog hoor, maar.... ik begin wel weer langzamerhand zin te krijgen om foto's te bewerken en uit te zoeken. Dat heb ik vandaag dan ook gedaan! Even iets simpels uitgezocht om mee te beginnen. Niet al te veel foto's en uiteraard dan ook maar gelijk iets waar ik altijd blij van word. Namelijk: De Torenvalk!
We gaan dan ook even terug in de tijd. Naar 26 juni van dit jaar. Toen de jonge Torenvalken zich uit mijn hoofd voor het eerst lieten zien over de rand van hun kast. Ik was volgens hun best wel vreemd :D
Het kan dan ook zijn dat foto's in de toekomst niet altijd volgens een logische volgorde worden geplaatst. Deze foto's zijn nog allemaal gemaakt met de Nikon D90 en niet met mijn nieuwe camera:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:31

Die valkjes <3 !

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:32

Lammetjes met een snavel, geweldig <3

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-24 21:45

Wat een schatjes, Yaartje! Leuk om dat te hebben kunnen volgen en fijn dat je wat meer zin krijgt om dingen te ondernemen :(:) .
De Veelvraat was overigens wel een correcte determinatie van Obsidentify, maar omdat ik wilde zien hoe die vlinder er dan uit zag Googlede ik erop en de Veelvraat is dus ook een zoogdier.
Dit is de vlinderVeelvraat:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:02

Ik ben mijn foto's aan het ordenen, vogels per soort in een mapje aan het doen en er heel veel aan het weggooien (wat een werk :D) en ik ben bijna door 2023 heen. Onderstaande foto hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, want niet uit de natuur maar uit Avifauna, maar ik vind het zulke mooie vogels dus ik zet hem hier toch even neer, en wie weet kan ik hem in het wild nog eens echt goed op de foto zetten: de raaf <3

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:12

Mooi hoor <3

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:32

Heel gaaf, die raaf!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 21:41

Wauw. Prachtige vogel.

Vandaag wandelen in het bos.........
Takkewijf in Haarlemmermeer: haha

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 23:15

miereneter: Leuk zijn ze he <3 .

prompter: Nou je het zegt :D . Zo heb ik de jonge valken nog nooit bekeken hihi! Het zijn inderdaad net mini lammetjes met een snavel.
Mooie foto van de Raaf! Zo zie je inderdaad wel hoe groot indrukwekkend ze zijn.

Karlijn: Zeker fijn! Het gaat nog met zijn ups en downs hoor. Logisch, maar het begin is er gelukkig. Stap voor stap :j .
Wat grappig. Nooit geweten dat er ook een Veelvraat vlinder bestond. Weer wat geleerd! Is het een nachtvlinder?

janouk: Genieten in het bos zo te zien! Leuke foto! Ook nog mooie vogels/dieren gezien?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 12:20

Heerlijk Janouk, ik hoop dat je op Alkmaar ook een mooie dag zal hebben vandaag :)

Karlijn, ik vind het zo fijn dat jij weer lekker buiten bent geweest! En Yara voelt zich ook al weer beter en deelt alweer foto's in haar eigen topic *\o/*

Hier aan het inpakken, morgenochtend vertrek ik voor 5 daagjes richting Miggelenberg, ik hoop veel vogeltjes tegen te komen :j . Mijn vriendin is er al sinds donderdag en die stuurde vanochtend foto's van kuifmeesjes en glanskopjes.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 18:51

Thanks Prompter. Ik hoop dat je leuke dagen hebt op de Miggelenberg!