Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:49

Nou ik heb inmiddels de dierenarts gesproken over Donya. Hij geeft aan dat de orthopeed eigenlijk aangeeft dat patella luxatie progressief is, het zal alleen maar slechter worden. Operatie is het advies, waarbij ze dan kijken wat nodig is als het pootje "open ligt". Daarna kunnen ze ook pas zeggen of 1 knie tegelijk kan, of beide in 1x (nadat ik had aangegeven dat ik 2 keer narcose wel echt mega spannend vind omdat het eerder natuurlijk mis ging).
Toen ik vroeg of het afwijkende gedrag ook evt ergens anders van kan komen kreeg ik de opmerking, geen idee, dit hebben we gevonden, dit moeten we eerst oplossen en dan zien we verder -O- Ik kreeg het gevoel dat hij haast had, want ik kon ook niet vragen of het evt nog een optie was dat het toch uit de rug komt (kyfose overgehouden vanuit flat chest), of wellicht iets anders.
Hij wil me straks terug bellen, misschien kan ze morgen al mee in de operatie ronde van de chirurg. En ik zit nu dus met het gevoel van, meh -O- wat is wijsheid.. Ze galoppeert idd niet en springt niet hoger dan de vensterbank. En ik betrap haar dat ze vaak met haar achterpootjes onderuit geschoven ligt, en dat ze om te kijken dan alleen haar voorpootjes omhoog drukt (hoe noem je dat? Als je haar dan zo ziet zou je zomaar zeggen dat de achterkant verlamd is, is het niet maar voor het idee hoe het eruit ziet). Maar zou dat ook vanuit de rug kunnen komen bijvoorbeeld? Ik heb haar nog nooit op 3 pootjes zien hippen, of met een gestrekt pootje te zien lopen (mijn shetlander heeft losse knietjes dus ik weet bij een paard hoe het eruit ziet). Of ga ik toch zsm voor operatie? Ik zou het super sneu vinden om haar een tijd in de bench te houden met pijn als het toch iets anders blijkt te zijn en als de knietjes bijvoorbeeld door snel groeien nu "tijdelijk" iets minder zijn bijvoorbeeld. Ik twijfel nu heel erg om te zeggen, ik slaap er een nachtje over of evt een second opinion. Kreeg echt een beetje het gevoel van afgescheept te worden ofzo? Kan het niet zo goed uitleggen...

Marcella

Re: Show je nieuwe *katten* aanwinst!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:00

Zou kijken voor second opinion.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:01

Wat zegt de fokker muppet?

Ik snap wel dat he dierenarts zegt dat het progressief is maar je hebt een groot ras die lang door groeien. Daar kan dit inderdaad bij voorkomen maar als ze ouder worden ook beter worden omdat ze sterker worden. Wij mogen PL pas testen met een jaar. Mocht ie dan niet goed zijn en je test ene half jaar later dan kan het beter zijn en alsnog vrij testen op pl.

Ik proef aan je antwoord dat je heel erg twijfelt. Bij twijfel niet doen. Ik persoonlijk zou kijken bij een andere dierenarts. Die rustig de tijd neemt en luisterd en snapt hoe grote rassen in elkaar steken. Want ja die kunnen best wel problemen hebben die veel katten over het algemeen niet hebben.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 16:44

Nou ik twijfel inderdaad heel erg. Het is meer dat ik twijfel of het niet heel erg slapte is vanwege groei, of dat er wellicht een ander probleem aan ten grondslag ligt. Als ik zeker weet dat dit het probleem is, dan mag ze wat mij betreft morgen al op de tafel liggen. Maar ik twijfel zelf enorm of dit het nou echt is, of dat we dit bij "toeval" hebben gevonden. Ik heb nu niet het gevoel dat ik dat rustig kon bespreken.
Voor nu heb ik wel gebeld en gezegd dat ik nog even wil nadenken omdat alles wel heel snel ging naar mijn idee.
Heb evt online ook een andere kliniek gevonden die veel second opinions doet en heel erg veel orthopedische ingrepen doet. Ik ga er even een nachtje over slapen, en dan denk ik toch kijken naar een second opinion.
Eventueel nog overleggen of een tijdje op pijnstiller zetten een optie is, dan kan ik iig kijken of het gedrag uit pijn voortkomt of toch iets anders.
Zelf zat ik nog te denken om contact op te nemen met een fysiotherapeute, er zit een heel goede in de regio.
De fokker is erg meegaand en vind het super super sneu voor Donya.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 17:58

Heeft de fokker geen ervaring met PL op deze leeftijd? Als in kan ze je dan geen advies geven? Ik zou hierin naar je gevoel luisteren en inderdaad even goed nadenken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 22:47

Ik heb een Pers gehad met PT.
Kreeg de diagnose toen hij 1 jaar was.
Het is al heel lang geleden maar ik meen dat er toen röntgenfoto's van zijn gemaakt.
Hij had het in beide achter knietjes.
Ik merkte het aan dat hij niet echt hoog kon springen en af en toe tijdens het lopen 1 achterpootje heel ver uitstrekte.
Ik heb hem niet laten opereren, maar op speciaal voer gezet met glucosamine?
Uiteindelijk met 8 jaar in laten slapen omdat hij zijn mandje niet meer uit kon komen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 19:47

Ik val weer even binnen hier. Hoe gaat het met alles en iedereen?

Vraagje: Pip staat sinds begin september op dieet, ze was te zwaar. Nu valt me op dat ze, sinds een week denk ik, echt honger heeft. Al snel haar bakje leeg waardoor ze de rest van de dag zonder staat (tot het weer avond is en ze weer brokjes krijgt). Ze eet dan niet direct haar hele bakje leeg trouwens. Eerder had ze soms nog wel wat brokjes over, maar sinds een week dus niet meer. Ik vond het straks zo zielig dat ze maar naar haar bakje bleef lopen, dat ik haar natvoer heb gegeven :+ dan vrat ze, uiteraard, ook helemaal op. Verder is ze gewoon zichzelf. Moet ik me zorgen maken hierover? Of hebben jullie katten ook meer honger nu het kouder wordt buiten?

Oh ja, ze krijgt Royal Canin Urinairy en dan de light variant (op DA advies). Ze krijgt nu 2x per dag 23 gram brokjes, dus 46 gram in totaal. Volgens de verpakking zou ze 55 gram per dag mogen met haar (over)gewicht. Ik had haar eerst op 60 gram staan, maar toen werd ze dus te dik en moest ik 25% minder voeren van de DA. Zou ze nu dan gewoon te weinig krijgen?

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:24

Hier hebben ze altijd honger :+ . Krijgen 4x per dag eten 2x brokjes (1x automaat en 1x puzzels) en 2x natvoer. Als ik het niet zo doe kan ik de poes rollen dat is echt een rupsje nooit genoeg die gerust de koelkast zelf open maakt. Maar op deze manier eigenlijk geen gezeur.

Hier houd het trio mij goed warm :D
Afbeelding

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:54

Ik zou dan meer natvoer gaan geven dat vult veel meer zonder dat het echt aanzet (mits je natvoer hebt wat voornamelijk uit vlees bestaat)

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 20:58

Ik ga er inderdaad toch maar eens voor kijken. Ik had eerst natvoer van Almo Nature, maar nu nog een paar zakjes over van de Royal Canin Urinairy. Morgen even natvoer bij halen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:02

Bekend probleem hier, Druif :') Ivo en Loes zijn sinds vorige week ook op dieet, dat wil zeggen: de krijgen nu brokjes afgewogen in plaats van onbeperkt. Want de dierenarts constateerde hetzelfde als ik: ze zijn te dik := en dat wil je niet voor zulke jonge katten.
Ik voer ze nu dus 2x per dag 25 gram per kat, maar ze eten het beide keren helemaal op en lopen de rest van de dag beteuterd langs hun voerbak, haha. Hopen dat dat binnenkort snel over gaat.
Afbeelding
Afbeelding

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:10

Ik vind het dus vreemd dat Pip het eerder eigenlijk goed deed met haar dieet, en sinds een paar dagen niet meer. Haar pech is dat de voerbak van Woezel permanent gevuld is (surefeed bakken hier), want dat is een mager scharminkel, dus ze struint regelmatig beteuterd langs zijn bak (waar ze dus niet bij kan).

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:12

Oh, dat lijkt inderdaad wel gek. En de samenstelling van de brok is nog hetzelfde, lijkt me? Heeft ze misschien meer bewogen dan normaal? Of is ze nog in de groei?

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:31

Er is niets veranderd, ze is 5 dus niet meer in de groei en ook niet dusdanig actiever dat ze meer honger zou moeten hebben. Overigens is het niet zo dat ze de hele dag langs haar bakje loopt of daar zit te wachten, maar op een gegeven moment merk je gewoon dat ze er wel vaker langs gaat lopen (zo ergens in de middag een keer).

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:35

Kun je dan niet meer verdelen? Hier krijgen ze bijvoorbeeld 4 keer per dag eten. 2 keer vlees en 2 keer een klein beetje brok. Ik heb alleen mijn HTK kater te dik hij krijgt minder brok dan de dames maar net zo veel vlees. Ze hebben allemaal een sure feed en de dames hebben hem zelden leeg. Kito wel maar die zeurt niet om eten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:36

Almo nature is volgens mij aanvullend ipv volledig voer. Dus meer snack eigenlijk.

Mijn dieet poezen heb ik op Animonda carny (die kunnen allemaal), Feringa single meat en Leonardo staan (weet uit mijn hoofd even niet welke).

Die dames hebben een eigen voer automaat die op bepaalde tijden een ingestelde hoeveelheid geeft. Ver genoeg uit elkaar dat ze niet zo veel van elkaar gaan jatten, werkt wel redelijk.

De andere 3 delen 2 surefeeds en kunnen onbeperkt eten brok. 1x per dag natvoer, moest eigenlijk 2 zijn maar dat lukt mij zelf niet altijd qua tijd en ruimte in mijn hoofd.

Ik had de urine van Dion nog opgevangen met dank aan de tip van dit topic om er een lepel onder te houden.

Duidelijk blaasontsteking inderdaad, gelukkig geen blaasgruis.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:45

Ik kan inderdaad wel eens proberen meer te verdelen en dan in combinatie met natvoer inderdaad. Ik dacht dat Almo Nature trouwens wel een goed natvoer was. Pip is een enorme kieskeurige eten vwb natvoer, dus ik krijg niet zomaar alles bij haar naar binnen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:52

Ligt eraan welke almo je geeft. Almo heeft ook volledig. Maar even geen idee welke dat is. Ik voer Schesir in combi met Carnibest rauw vlees.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 21:58

Ik ga morgen maar eens even kijken dan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:44

<3 Van een heel wild katje uit het asiel die echt doodsbang was voor mijn man, naar eindelijk dit na 4 jaar <3 Hij krijgt nu gewoon commentaar als hij even stopt met aaien _O-

Afbeelding

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:52

Ach gut! Dat is toch te schattig!

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:07

Prairy schreef:
<3 Van een heel wild katje uit het asiel die echt doodsbang was voor mijn man, naar eindelijk dit na 4 jaar <3 Hij krijgt nu gewoon commentaar als hij even stopt met aaien _O-

[ Afbeelding ]

Aahhh wat leuk!!

Ik heb laatst een warmtekussen gekregen, maar Kleo vindt het ook erg lekker liggen!!

Afbeelding

Afbeelding

Wat betreft natvoer lust Kleo tot nu toe niet wat we hebben aangeboden?! Van die liquid snacks lust ze wel (zolang het geen zalm of tonijn is).

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:33

De Almo Daily mousse weet ik niet of die compleet is. Van de blikjes is het meeste niet compleet helaas.. maar een stuk of 5 smaken wel. Dan staat er HFC Complete ipv enkel HFC of Jelly.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 00:02

Hier is op het moment alleen de almo dialy mousse interessant. Schesir en de rest uit de gratie sinds maira overleden is.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 06:26

Het is bij ons meestal vrij koud in huis, dus ik heb voor Dion eerst een verwarmde mat gekocht, daar ligt nu ook nog een schapenvacht op.

En laatst nog een verwarmd huisje :brr: Ze ligt er wel regelmatig in :j

Afbeelding