Spannend! Eitjes! Wat gaat het worden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 15:02

Odin is met Robynn mee, waar hij een geweldig leventje gaat krijgen!
Maar pfoe, we missen hem nu al -O- Mijn vriend heel stoer nog: 'neuh, ik hoef geen afscheid te nemen want dat heb ik vanochtend al gedaan.' En nu vind hij het toch wel heel stil in huis :(:)
Nu even de kooi schoonmaken en dan mag Ovide een paar dagen naar binnen. In principe mag die vanaf woensdag verhuizen, maar ik gok dat hij wat langer nodig heeft :)

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:22

:(:)

Mer1980

Re: Spannend! Eitjes! Wat gaat het worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 15:38

Odin zal het vast heel erg goed krijgen ;) Maar ik snap dat je hem enorm gaat missen ...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 15:39

Zeg dat wel. Het voelt net alsof je kinderen op kamers gaan :') (en ik heb geen kinderen, maar nu weet ik ongeveer hoe dat voelt :+ )

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:50

pakt verrekijker telelens en gaat bij robyn in de bosjes liggen :P

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 14:00

Vanochtend is Ovide naar binnen gegaan voor de laatste loodjes richting 100% zelfstandigheid, maar meneer was opeens heel verlegen en heeft sinds vanochtend nog geen stap gezet of zaadje gegeten :=
Daarom heb ik Joy maar even uit de voliere gehaald en erbij gezet. Zij vind alles best, zolang ze maar eten voor haar snavel heeft en hopelijk zorgt zij ervoor dat hij wat meer uit zijn schulpje komt :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:35

Toch mooi dat je hem dat dan nog wel even mee kan geven...

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:41

Ahh nu al?! Net nu hij niet meer lelijk is!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 08:20

Agut arme Ovide helemaal onder de indruk, maar dat zal vast wel bijtrekken..

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:57

Umm nou, hij zit inmiddels toch weer buiten ^)
Hij wilde alleen zelfstandig eten wanneer ik het onder zijn neus parkeerde. Vanochtend heb ik hem even gewogen en was hij 10 gram kwijt. Nog even afgewacht of hij van de honger alsnog zelf zou gaan eten, maar hij vertikte het. Dan ga ik verder geen risico's nemen en is hij er misschien gewoon nog niet klaar voor.
Dus hoppa, weer naar buiten waar mams meteen de inhoud van haar krop in zijn snavel kieperde. Meneer is dus nu weer tevreden. (Ik ben er wat minder blij mee, maar goed. Zijn nieuwe baasje heeft gelukkig geduld en over een week of wat proberen we het gewoon nog een keer). Ik had gehoopt dat de ouders nu even rust zouden krijgen, maar blijkbaar is hun taak voor dit jaar nog niet ten einde :P

De 'kanaries' (want ze zijn allemaal 'geel' :+ ) zoeken elkaar wel op tijdens de siësta:
Afbeelding
Bovenste stok: Jade, Aura (moeder), Amor (vader) en Hera.
Onderste stok Marabi (de oudere broer van Odin en Ovide. Hij heeft het momenteel erg zwaar met de jeugdrui) en Ovide himself :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:17

Wat ik altijd deed was ze rustig bij de ouders laten tot die niet meer voerden. Scheelde een hoop vogelgesleep ook. Bij de een was dat 6 weken bij de ander rustig pas 12 weken. Een vogel die afvalt schiet je ook niks mee op.

Wel leeg zonder Odin binnen dan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:39

Karuna, Odin was er al echt klaar voor en Ovide leek ook al goed zelf te eten (werd nog af en toe gevoerd, dat wel), maar eenmaal binnen was het gewoon nog te vroeg. Ach, maakt niet uit hoor, zolang het niet ten koste van de ouders gaat, mag hij gewoon bij ze blijven eten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 13:46

Ervaring leert dat zolang de ouders voeren het jong er nog niet klaar voor is. Ouderparen gaan geen dag langer door met verzorgen dan nodig is. Dat is iets waar je vanzelf handigheid in krijgt ook na meer nesten. odin at al volledig zelf toch? Alleen zijn landkunsten waren toch nog niet helemaal ok?

In het begin deed ik ook pogingen tot binnenhalen van de jongen, al vrij snel ben ik daarmee gestopt omdat het veel tijd kostte en de jongen er niet tammer van werden ook.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:55

Odin at idd al volledig zelf, met 6 weken al trouwens.
Qua tam worden hoef ik voor Ovide niet te vrezen. Die is tam geboren :+ en hij stapt ook al netjes op.
Hij hoeft trouwens al niet tam te worden afgeleverd omdat hij naar een voliere gaat verhuizen, maar toch wel makkelijk wanneer je een vogel zonder stress kunt pakken.

Ja, het is idd een kwestie van handigheid krijgen. Met dit eerste nest loop ik in ieder geval wel tegen dingen aan die ik de volgende keer heel anders ga doen :+

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:32

Enhoe gaat het met ovide?

en roOOOOOO updatje

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 13:05

Gaat goed hoor :) Hij eet steeds meer zelf en paps vertikt het om hem nu nog verder te voeren. Alleen mams geeft nog steeds toe wanneer hij begint te bedelen.
Vanochtend heb ik 5000 roofmijten uitgezet in de voliere. Ik ben heel benieuwd of ze wat vinden :D (Ik hoop uiteraard van niet en dat ze elkaar opvreten).

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:16

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:00

Vriendinnen met een voliere verklaarden me echt voor gek haha :') 'Waarom zou je 5000 van die krioelende monsters in je voliere zetten'. Maar je ziet ze nieteens (ik dacht in eerste instantie dat ik genept was en gewoon lege buisjes had gekregen _O- pas met een vergrootglas kon ik ze zien) en ik vind het veel gezonder dan chemicaliën. En ach, hopelijk vinden ze niets en vreten ze elkaar over 6 weken op :D

Ondertussen zijn een aantal vogels helemaal hotel de botel <3

Merel en Yeti :+: (had ik niet voor elkaar in gedachten maar ach, sluit ook mooi aan :+ )
Amor en Aura :+:
Phoenix en Pyriet :+:
Djinti en Joy (hier ben ik iets minder blij mee :') )

En Ovide weet steeds beter zijn voerbak te vinden :P
Afbeelding
Ik gok dat hij nog twee weekjes langer blijft. Hij is duidelijk langzamer in het volwassen worden dan Odin was.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 08:45

maar als jij ze al niet ziet, hoe kun je dan weten of ze iets vinden om op te eten? dat blijft dan toch ook 1 vraagteken?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:11

Ladybird schreef:
maar als jij ze al niet ziet, hoe kun je dan weten of ze iets vinden om op te eten? dat blijft dan toch ook 1 vraagteken?

Op die manier werkt het preventief :j
Zit er bloedluis dan zullen ze het op 100% vinden :j
Zit er geen bloedluis dan eten ze elkaar op na verloop van tijd.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 09:32

En als ze wel bloedluis vinden, dan jagen ze die uit hun schuilplaats en zie je vanzelf allemaal rode puntjes lopen. Bloedluis is groter dan een roofmijt en die zie je wel met het blote oog (alleen overdag zitten ze verborgen en zie je dus niets).
En zoals Robynn al zegt zijn roofmijten ook kannibalen, dus wanneer ze geen bloedmijt vinden, dan eten ze elkaar gewoon op. Op die manier hoef je niet met chemische zooi aan de gang wat een aanslag is op de gezondheid van je vogeltjes. Roofmijten laten je vogels gewoon met rust, dus tijdens de kweektijd kun je ze zelfs in de nestjes loslaten. Ideaal!
Bloedluizen zuigen je vogels helemaal leeg en vooral jonge vogels vallen ze aan.

Hier krijg je toch spontaan de kriebels van? := (niet mijn filmpje gelukkig := )
Het enige nadeel is nu dat ik 3 tot 6 weken mijn voliere niet mag schoonmaken omdat je de roofmijten dan teveel verstoord.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:04

Gatverdamme wat veel!
Waar heb jij die roofmijten gehaald?
Ik doe de vogels af en toe druppelen maar dan moeten ze een nacht apart omdat ze elkaar niet mogen kriebelen met dat spul in de nek.
Hoop gedoe geeft dat altijd.
Die mijten klinken ideaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:13

Roofmijt nestjes wel vochtig houden hier zitten vaak roofmijt eitjes in mocht je toch ineens last krijgen van bloedluis komen deze eitjes uit en dan doen ze weer hun werk. En zo kan je heel lang profijt hebben van de roofmijt. :j

En eventueel zo'n stenen bloempot met in de onderkant een gat erin op zijn kop erop zetten tegen nieuwsgierige valken. :+

Zo heb ik meer dan 1 jaar roofmijten in voliere gehad met tussen pozen dat er helemaal niks te zien was, maar ook dat je zag dat er rode stipjes rond kropen. ;)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 10:21

Marcella, ik heb vochte lapjes onder de hoopjes roofmijt liggen, alleen gaan de vogels daarmee aan de haal :+ Nu dus omgekeerde potjes er overheen met een gaatje.

Marcella, dus je had bloedluis? Fijn dat de roofmijten dan hun werk goed doen!

Horsier, ik heb ze hier vandaan: http://www.refona.nl/refona/pages/nl/dutchy-s-r.php
Je moet wel uitrekenen hoeveel je er nodig hebt. Ik heb een flesje van ongeveer 5000 (hoe tellen ze dat eigenlijk? _O- ) en een houder met flacon die aan de zitstokken bevestigd is. Daar schijnt bloedluis graag tussen te kruipen.
Maar ik heb een aluminiumvoliere dus ik geloof dat je dan al wel minder kans hebt op bloedluis.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:26

Ja gehad in het verleden kwam er bij toeval achter toen ik hok aan het schoonmaken was en er rode stipjes weg rende. Parkieten zijn nog erger hoor die haalde de hele nestjes uit elkaar als ze de kans kregen. En dan moest je er echt wat op leggen wat ze niet verplaatst kregen.

Werken heel goed roofmijt.

Baal eigenlijk dat ik vanwege gezondheid moest stoppen met de vogels.