De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 23:10

Nou m'n hele laptop besluit te flippen als ik m'n foto's probeer over te zetten, maar ik heb er 2.

Afbeelding
De eerste ijsvogel, zat een heel eind weg dus dichterbij kreeg ik hem eigenlijk niet. Heb hem nog geprobeerd te lokken door te zeggen dat er bij ons lekkerdere visjes zwommen maar geen gehoor...

Afbeelding
Dit is het bordje dat bij de toegang van de ruïne van Nijenbeek op de muur hangt, heb het nog niet weten te ontcijferen.

miereneter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 07:42

Wat ik kan lezen: Slot De Nijenbeek en iets is in de oorlog van 40-45 (in 1945) ernstig beschadigd.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 10:53

Donderdag ingesproken bij de gemeenteraad Haarlemmermeer over het behoud van grotere en oudere bomen in de Haarlemmermeer.
Inspreken is niet mijn hobby en ik blijf het spannend vinden, maar het is voor een goed doel..................

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 16:15

Ik hoop dat het echt iets uithaalt!

Ik kwam vandaag pootje badende kwikstaarten tegen <3

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 16:59

Mooie foto's weer allemaal!
Zijn ze er nog prompter? Ik had vorige week een groep trekkende Kwikstaarten in het weiland van de kudde.

Het gaat mentaal en fysiek duidelijk de goede kant op met mij (van de zomer veel rust genomen) en gisteren met het nog mooie weer weer naar mijn favoriete wandel gebied gegaan. Het is tussen de 20 en 30 minuten fietsen, maar dan heb je ook wat.
Op het water was het stil. Een koppel Kuifeenden gezien en een Aalscholver die weg vloog. Normaal zitten er op het meer ook altijd een hele hoop Ganzen, maar die hebben geloof ik het weer bericht van vandaag en morgen gezien en hebben hun biezen gepakt. Er was gisteren geen Gans te zien.
De Libelle's waren er nog wel. Zelfs hier op bokt lijkt de kwaliteit van mijn foto's van de nieuwe camera gewoon goed te blijven heb ik het idee:

Man Kuifeend. Het vrouwtje zat buiten beeld:

Afbeelding

De weg vliegende Aalscholver:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn favoriete foto van gisteren <3 :

Afbeelding

En de andere libelle's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 13:09

Weet iemand wat dit is? Zat tegen onze schuurmuur, is ongeveer 8 cm groot.
Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 14:31

Volgens mij een doodshoofdvlinder :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-24 15:18

Durf het niet te zeggen Birdie! Wel een mooie Vlinder!

Afgelopen weekend op Vlieland geweest voor een weekendje weg. Niet helemaal eigen omgeving (de andere foto's zal ik nog in een nieuw apart topic plaatsen), maar op deze ben ik wel hartstikke trots en zo onwijs blij mee <3 .
Was de Tureluur aan het fotograferen toen ik op gegeven moment instinctief naar links keek en een vogel uit het riet zag komen en er ook weer heel snel terug in zag gaan.
Vervolgens deed die dat een paar keer tot de vogel het vertrouwde om zelfs een uitgebreid bad te nemen in het water! De foto's dat die een bad neemt in het water moet ik nog uitzoeken.
Aan het gedrag te zien en de plek begon ik al te vermoeden welke vogel het was en ja hoor! De Waterral.
Ik had een paar vogels op mijn wensenlijstje staan. Daarvan was de Waterral er niet direct eentje, maar oh zo bijzonder dus dat die zich wel even liet zien en uiteindelijk zelfs uit het riet kwam zodat ik hem goed kon fotograferen.
Een waar cadeautje! Voor wie de Waterral nog niet kent. De Waterral is net als bijvoorbeeld de Roerdomp een vogel die je eerder zult horen dan zien. Een hele schuwe vogel ook. Wat het extra bijzonder maakt als je de Waterral wel voor je lens krijgt. De plek waar we zaten daar zaten we ook nog niet eens een half uur.
Op waarnemingen.nl zag ik later die dag dat er op mij na nog maar een andere persoon de Waterral die dag had gezien en gefotografeerd. De rest heeft hem vooral gehoord.
Dat zegt iets over hoe schuw de Waterral is.

Afbeelding

Deze twee Reeën waren al net zo bijzonder om te zien en wel in eigen omgeving. Afgelopen vrijdag ochtend stond ik om half 8 al op het station. Toen ik ineens iets op het veld aan de overkant zag rennen en springen. Ja hoor! Twee Reeën! Gezien de camera al helemaal gebruiksklaar was voor het weekend op Vlieland kon mijn weekendje weg onwijs goed starten :j .
Zo vaak zie ik geen Reeën en zeker daar niet.

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 15:21

Wat een leuke ontmoetingen weer Yara! Word jij ook zo blij als je ineens een "nieuwe" vogel ziet :)) ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:05

Jaaaaaaaaaa gewonnen *\o/*
De Gemeenteraad Haarlemmermeer heeft voorgestemd voor de motie die oproept om de gezonde 393 bomen van de Geniedijk niet te kappen, maar te laten staan in het belang van de inwoners van Haarlemmermeer: mens en dier en de bomen zelf natuurlijk.
Met dank aan GroenLinks, D66, PvdA, CDA, Forza!, BVNL en Gezond Haarlemmermeer.

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:20

Wat ontzettend goed Janouk, gefeliciteerd. Super dat je je zo inzet voor de natuur in de Haarlemmermeer (en dat de inspanningen ook beloond worden).

Niet te geloven dat er nog 14 voor kappen hebben gestemd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:24

Prachtig resultaat Janouk *\o/*

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:26

Super Janouk *\o/*

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:32

Vandaag weer op vogeljacht geweest :)

De witte kwikstaarten zijn er nog steeds, hier bij mijn paard in de paddock:

Afbeelding

Deze vreemde vogel in diezelfde paddock (sorry, mijn 19-jarige draverhengst die lol had :D )

Afbeelding

In de polder de kleine zilverreiger, naast de grauwe ganzen zie je goed hoe klein hij eigenlijk is:

Afbeelding

Ik zag een klein eendje, bleek een wintertaling te zijn:

Afbeelding

En ook weer bij mijn paard in de buurt, drie keer de zwarte roodstaart omdat ik het zo'n mooi vogeltje vind <3 :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 17:36

Gaaf weer Prompter! Je maakt echt heel toffe foto's.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:23

Wanneer ik naar het bos ga, krijg ik de kleine vogeltjes maar moeilijk op de foto, hebben jullie misschien tips voor mij?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:25

Ik ben gek op kleine vogeltjes :j. Regelmatig gewoon even stil staan en goed om je heen kijken zorgt ervoor dat ik ze wel op de foto krijg. En mijn fijne camera die razend snel scherp stelt :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 18:29

Goed stilzitten/staan, een lens met flink bereik, ook gewoon veel klikken (al is er dan maar 1/15 foto's goed), een statief is soms ook handig en heel veel GEDULD :D

Ohja en oefenen in een vogelkijkhut is ook handig, sommige zijn ook af te huren geloof ik, dan heb je iig het geklets van andere mensen niet (ja weleens meegemaakt, hele gesprekken in zo'n hut, dat schiet niet op..)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 08:57

Mooie foto's weer allemaal.

De kleine zilverreiger is veel kleiner dan ik dacht :wow: (hier zitten alleen grote, en dat zijn best joekels).

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:00

miereneter schreef:
De kleine zilverreiger is veel kleiner dan ik dacht :wow: (hier zitten alleen grote, en dat zijn best joekels).

Wel een schatje, zo'n kleintje <3

Hier is de natuur - voornamelijk in de vorm van vogels - tegenwoordig wel heel dichtbij, nu ik een vogelbalkon aan het inrichten ben (van de week komt eindelijk de beplanting!! *\o/* )

Deze lange lijs komt vrijwel elke ochtend even buurten, en reken maar dat indrukwekkend is.
Laatst was ik buiten de voersilo's aan het bijvullen toen hij kwam aanvliegen. En zo groot als blauwe reigers zijn, doen ze dat héél geruisloos, dus ik schrok wel toen ik zo opeens bijna letterlijk oog in oog met hem stond.
Deze foto's maakte ik al eerder, vanachter het keukenraam:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb uiteraard geen voedsel voor reigers, dus we bekijken elkaar gewoon een poosje nieuwsgierig.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:12

Fantastisch, een reiger op je balkon :D

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 15:40

Dat is gaaf! Hier zit een blauwe reiger rond de vijvers in het park naast m'n huis en soms vliegt hij voorbij ongeveer m'n raam en krijst dan kéihard KKRAA en je schrikt je wild, vooral 's avonds.

https://www.vogelgeluid.nl/blauwe-reiger/?type1593
(de vluchtroep dus)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:45

_Karlijn schreef:
Dat is gaaf! Hier zit een blauwe reiger rond de vijvers in het park naast m'n huis en soms vliegt hij voorbij ongeveer m'n raam en krijst dan kéihard KKRAA en je schrikt je wild, vooral 's avonds.

https://www.vogelgeluid.nl/blauwe-reiger/?type1593
(de vluchtroep dus)

Haha! Ja, ze kunnen echt een keel opzetten!
Er wonen er hier in de buurt wel een paar, er is een park en een ouderwetse dijk, dus er zijn behoorlijk wat vijvers en singels.
Eigenlijk heeft deze dus niks bij mij op 4-hoog te zoeken, maar ik geniet er maar van zolang het duurt. Ik blijf het zo bijzonder vinden!

En eergisteren zelfs dit:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:59

Hier in de wijk zitten ook veel reigers, maar ik woon dan ook in Waterwijk :D. Ze zitten op de daken, op brugleuningen en op de lichtmasten :))

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 08:27

Zelf in het centrum van Amsterdam wonen blauwe reigers, ook veel water hé. En veel voedsel natuurlijk. Maar zo op je balkon is wel bijzonder leuk!