De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:38

Wat een grote kever! Ik wist niet eens dat ze er zo groot zijn in NL.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:47

Hier heb ik eens een vliegend hert (zo heet de kever voor de mensen die het niet weten :+ geen echt hert) op de voordeur aangetroffen. Nu woon in wel op de Veluwe en heb ze in het bos weleens gezien maar ik stond wel even te kijken.

Edit;

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:54

Ik had onlangs deze in m'n badkamer, een bruine sikkeluil, wat een bedreigde vlindersoort bleek te zijn, hoewel hij wel vaak gerapporteerd wordt op waarneming.nl

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 20:54

Wat een leuke waarnemingen weer allemaal!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 21:16

_Karlijn schreef:
Hier heb ik eens een vliegend hert (zo heet de kever voor de mensen die het niet weten :+ geen echt hert) op de voordeur aangetroffen. Nu woon in wel op de Veluwe en heb ze in het bos weleens gezien maar ik stond wel even te kijken.

Edit;

[ Afbeelding ]

Oh wauw, deze is ook wel uniek hoor!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 04:22

Mooie waarneming, Mannetje vliegend hert.
Heel zeldzaam in Nederland, komt maar op een paar plekken voor. Eet vooral Beuk en Eikenbomen. Profiteert er van dat in bossen oude omgevallen eiken nu mogen blijven liggen en niet opgeruimd worden.
Een paar jaar terug met de boswachter in Kootwijk op pad geweest, die gebiologeerd was door het vliegend hert en er heel veel over kon vertellen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:10

Ik geloof niet dat ik ooit een Vliegend Hert heb gezien, hoe gaaf!
Mooi Sikkeluiltje, heel fraai.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 08:12

Ik ook niet hoor miereneter, maar dat geldt voor een heleboel zaken die ik hier langs zie komen! Behalve mooie foto's vind ik het ook een heel leerzaam topic, fijn dat Yara dit ooit gestart is!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 18:43

Volmondig eensch!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 17:57

Vanochtend weer een kort rondje polder, je ziet toch altijd weer wat. Op zaterdag is het wel wat drukker dan doordeweeks merkte ik, er waren al wandelaars op de paden :D :

Afbeelding

Hier het uitzicht vanaf een bankje langs de kant, in het midden in de verte de skyline van Den Haag. Ongelofelijk dat dit 5 jaar geleden nog gewoon weiland was:

Afbeelding

Wat kwam ik tegen: de foto is onduidelijk omdat ze ver weg waren, maar ik had ze nog nooit gezien, een familie watersnip:

Afbeelding

Zwart en wit, zwaan en aalscholver broederlijk naast elkaar :)

Afbeelding

Zwartkop- of kokmeeuw

Afbeelding

Er zitten tientallen witte zwanen in het gebied, ik denk wel meer dan 100, en slechts één zwarte:

Afbeelding

En echt de waarneming van de dag en nog goed in beeld gekregen ook, een groenpootruiter! Hij broedt niet eens in Nederland, een paar honderd trekken er door ons land heen, en eentje was er hier neergestreken. Ik had hem nog nooit gezien.

Afbeelding

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 19:36

Ik kan altijd zo genieten van dit topic! Wat een prachtige foto's weer.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Oohh ik was vanmiddag zo blij. Man en ik deden een leuke wandeling en onverwachts zat er vlak voor de vogelkijkhut een ijsvogel . Hij bleef ook heel rustig zitten en snoepen af en toe. Nog nooit (70 +) van zo dicht bij gespot.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 20:28

Mooi zijn ze hè? Ik heb er meerdere gezien, maar jammer genoeg nog nooit mooi op de foto gekregen - ik blijf hopen :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:03

Mooi jong mannetje.

Ik monitor de ijsvogels in Haarlemmermeer met vogelwerkgroep.

Prompter volgens jaar ben je welkom om dagje met mij mee te lopen en de verschillende nesten controleren en ijsvogels te zien en te fotograferen.

Weer eens wat anders dan paarden :D .

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:04

Dat lijkt me geweldig Janouk!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 22:32

Super gaaf Prompter! Ik ben weg van ijsvogels. Het was ook de lievelingsvogel van m'n vader (m'n vader is overleden toen ik 17 was).

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:15

Afbeelding

Jonge Boomvalk in de populieren langs Geniedijk, ik kijk hierop uit vanuit mijn slaapkamer

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-24 22:48

Wat zie ik weer een hoop mooie foto's voorbij komen! Zo leuk om te zien hoe iedereen geniet van de natuur <3 .
Hier zo druk dat ik niet altijd tijd meer heb om de camera te pakken en het warme weer helpt ook niet mee.
Maar afgelopen zondag een nieuwe camera gekregen voor mijn verjaardag (afgelopen woensdag was ik jarig) en die moest natuurlijk gelijk uitgeprobeerd worden. Eerst in de Apenheul, maar dit Pimpelmeesje wilde wel even lief poseren gisteren.
Vandaag had ik het kaartje in de laptop laten zitten :') . Morgen voorspellen ze de hele dag regen (eh... hallo herfst?). Dus vrees dat fotograferen dan ook niks word.
In de ochtend is het droog maar dan moet ik de mannen opwachten thuis die mijn dakpan weer terug op het dak komen leggen. Iets met stormschade 1.5 week geleden.

Anyways. Ik houd van de kwaliteit van de camera die ik heb <3 . Er was echt niks mis met mijn Nikon D90, maar die was na al die jaren wel wat verouderd natuurlijk.
Wel weer een hele fijne Nikon nu!

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 22:54

Dat belooft veel goeds Yara, prachtig!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 15:59

Ah, een jong puttertje vloog hier keihard tegen het raam. Maar zag er verder niet beschadigd uit, wel heel versuft. Heb hem even op een bankje gezet en na een kwartier vloog hij weer de wijde wereld in.

Afbeelding

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 17:33

Het is hier een komen en gaan van vlinders <3

Terwijl op de vlinderteldag ik maar 2 zag. En nu heel veel.

Afbeelding

Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-24 18:35

janouk schreef:
Mooie waarneming, Mannetje vliegend hert.
Heel zeldzaam in Nederland, komt maar op een paar plekken voor. Eet vooral Beuk en Eikenbomen. Profiteert er van dat in bossen oude omgevallen eiken nu mogen blijven liggen en niet opgeruimd worden.
Een paar jaar terug met de boswachter in Kootwijk op pad geweest, die gebiologeerd was door het vliegend hert en er heel veel over kon vertellen.

Ik weet hier de plekken dat ik gegarandeerd elk jaar meerdere zal treffen. Dus ondanks dat ze zeldzaam zijn. Zie ik ze wel vaak zo rond mei.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:08

anca schreef:
Het is hier een komen en gaan van vlinders <3

Terwijl op de vlinderteldag ik maar 2 zag. En nu heel veel.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Prachtig!
Hier ook nog veel vlinders, huisbazen hebben de tuin ook wel echt ingericht op insecten, fantastisch om te zien.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 09:35

Ach dat puttertje, gelukkig heeft hij het overleefd. En mooie foto's van de vlinders!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:15

Vandaag weer een rondje polder, je komt daar eigenlijk nooit voor niets. Mijn man was gezellig mee, die begint vogels ook steeds meer te waarderen. Eerst iets met vleugels maar geen vogel:

Afbeelding

Oeverloper:

Afbeelding

Scholekster:

Afbeelding

Kieviten:

Afbeelding

Torenvalk:

Afbeelding

En de verrassing van de dag. Ik zag weer figuren met telelenzen, ik moest even zoeken wat ze zagen maar dat was dit bijzondere tweetal; links een jonge kemphaan <3 , rechts een bonte oeverloper:

Afbeelding

Het was weer een mooie wandeling!