Onze foster katjes.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rockwitch

Re: Onze foster katjes.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-25 21:05

Ik weet inmiddels dat onze kleine foster Cindy heet.
Ze is zo ontzettend lief en ik dacht dat Lily klein was maar deze prul is nog kleiner en weegt echt niks.
Morgan gaat ze op de foto. Kijken wat er met haar achterpootjes aan de hand is en ze heeft wat jeuk in haar oren dus we laten haar even helemaal checken.
Als we weten wat er aan de hand is kunnen we kijken of we er iets mee moeten of dat ze gewoon een gek loopje blijft houden. Zo lang ze maar geen pijn heeft, dat is het belangrijkste.
Ze is in ieder geval meer dan sociaal en kan ontzettend goed kroelen.

Afbeelding
Afbeelding

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-25 22:28

Wat een ontzettend aandoenlijk snoetje

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 16:00

Vandaag Cindy naar de dierenarts gebracht om haar achterpootjes op de foto te laten zetten. Ze heeft een gek, wiebel loopje en we dachten misschien heeft ze een oude breuk.

Helaas slecht nieuws. Ze heeft aan beide kanten patella luxatie en om haar te helpen zou ze aan beide kanten geopereerd moeten worden.
Dat kost natuurlijk weer een vermogen, dus we gaan eerst eens rond vragen en informeren wat het gaat kosten en of ze het evt ergens met korting kunnen doen.

Dan nog moeten we ook gaan kijken of we dat geld bij elkaar kunnen krijgen want naast de operatie is de enige optie euthanasie. We gunnen haar natuurlijk een pijnvrij leven, want nu heeft ze wel pijn.
Inslapen willen we niet, maar als dit 1800 euro gaat kosten, weten we niet of we dat bij elkaar kunnen krijgen en dan moeten we realistisch zijn.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 19:46

Ah gets, wat sneu voor Cindy! Ze heeft echt een heerlijk kopje.

Even een nieuwsgierige, maar directe, vraag hoor... Alle katten worden toch nagekeken door de DA vóórdat ze naar een fosterhome in Nederland (of elders) gaan? Komen dit soort dingen er dan niet uit? Want - en ik bedoel dit écht niet rot!! - zo'n katje krijgt in Nederland natuurlijk alleen met écht het winnende lot uit de loterij een nieuw furrever home. Hoe lief en mooi een kat wel niet kan zijn; realistisch gezien denk ik niet dat veel mensen bewust voor een zieke huisgenoot kiezen, toch? De kosten en zorgen die het met zich meebrengt...? Ik vraag me gewoon af hoe dit in zijn werk gaat. Misschien zijn de kosten om een zieke kat te laten checken in Roemenië wel torenhoog, ik weet het niet?

Ik heb deze vragen echt voor het stukje Roemenië/buitenland. Ik vind het zo ontzettend goed wat alle vrijwilligers doen en heb echt diep respect voor alles en iedereen die er zo dicht mee verbonden is (mijn tweede kat (gered) uit het buitenland komt over drie weken eindelijk, dat zegt ook wel dat ik de stichtingen die erachter zitten goed werk vind leveren). Wat er gebeurt nadat een kat hier is, is meer dan logisch. De fosters willen katten redden en zullen daar alles aan doen wat voor hun mogelijk is. Maar is dan een (strengere?) voorselectie niet voor iedereen eerlijker? Het hartzeer aan dubio's wat jij nu bijvoorbeeld moet hebben Rockwitch, ik zou dat echt niet kunnen... Ik zou of binnen een jaar persoonlijk failliet zijn, of ik zou geen hart meer overhebben. Dus vandaar mijn vragen, ik ben gewoon zo nieuwsgierig hoe het nou werkt... Heeft zo'n stichting bijvoorbeeld veel geld achter de hand voor pechgevallen? Ik kan me voorstellen dat bij 1 of 2 katten het nog wel te doen is, maar als je er 10 hebt in een korte tijd... Dan is dat financieel toch ook niet bij te houden?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 21:47

Nou ja sommige dingen kunnen we natuurlijk niet weten.
Ja ze worden nagekeken en getest op FIV en Felv, maar ze worden niet helemaal op de foto gezet of zoiets.
Met Cindy dachten wij echt op een oude breuk en dan zou ze er of gewoon mee kunnen leven alleen dan gek lopen, of we zouden het kapotte pootje laten amputeren waarna ze gewoon vrolijk verder kan.
Dit wat ze nu heeft hebben we niet kunnen voorzien.

Pumpkin zijn tandjes wel, daar hebben wij en Oana wel van geleerd. Ze checkt nu eerst de gebitjes om te kijken of die gewoon in orde zijn voor ze hierheen komen.
Dus ja er zijn dingen die we van te voren checken, maar met Cindy was dit gewoon echt ff totaal onverwachts.

En we hebben een klein potje, maar zeker niet genoeg om deze operaties van te betalen. Dat zijn echt dingen waar we hopelijk weer donaties voor gaan krijgen, maar het is nog maar kort na Pumpkin dus ik snap ook zeker dat mensen zoiets hebben van ja doei, maar goed wie weet wat we weer voor elkaar kunnen krijgen.
Ze verdient het wel om een kans te krijgen op een pijnvrij leven, want dit is erfelijk en heeft ze dus al vanaf haar geboorte.
Ook is zij de enige van haar nest die nu nog leeft, eentje had nier falen, eentje is overleden aan FIP en er was er nog een, maar ik weet niet wat die had.
Het zou sneu zijn als zij het ook niet haalt door iets wat wel te verhelpen is, maar wat financieel niet lukt.

Afbeelding

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:38

Ik begrijp heel erg goed wat Yv zegt. Ik zou ook tot het uiterste gaan om zo’n diertje te helpen. Het zou me dus emotioneel of financieel (of beide) ruïneren.
Ik ken persoonlijk enkele mensen die een dier uit het buitenland geadopteerd hebben. Honden uit Spanje en Bulgarije, en ze hebben allemaal hun gezondheidsissues. Zodanig dat ik het een beetje schandalig vind dat zo’n diertje op transport gezet wordt. (En de Spaanse stichting is nochtans een erg bekende.)

En om nu van Cindy te zeggen dat het totaal onverwacht komt, is nu toch ook niet helemaal correct? Mss hebben ze ginder niet de middelen of het geld voor beter onderzoek, maar het was wel zichtbaar dat er iets fout was met haar. Er is een aanname gemaakt, gegokt, dat het niets ernstig was. Jammer genoeg blijkt het veel erger.

Nu, absoluut nobel dat men zoveel diertjes probeert te redden uit vreselijke omstandigheden, dat wil ik ook gezegd hebben!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 23:11

Ik bedoel ook niet te zeggen dat we niet wisten dat er iets met Cindy was, dat zagen we natuurlijk aan haar loopje wel, alleen dat het dit was zagen we niet aan komen.
Het is nu gewoon kijken wat we kunnen doen. We gaan ook niet gelijk opgeven want ze verdient wel een kans.

We proberen altijd om besmettelijke ziektes niet hierheen te halen, daarom doen we ook die FIV en Felv testen. FIP kan je niet testen natuurlijk dus dat is een ander verhaal, maar de dingen die we kunnen testen die hier andere dieren ziek kunnen maken, daarvoor nemen we echt wel alle maatregelen om dat te voorkomen.
Dieren die bij Oana ziek zijn, zetten we niet op transport. Dan wachten we wel tot ze weer gezond zijn, want het transport helpt ook niet qua weerstand en is voor een ziek dier natuurlijk vreselijk.

Wat er met Cindy is kan geen kwaad voor andere dieren, het is voor haar vervelend, maar geen risico voor de gezondheid van katten hier.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:22

Ik lees hier mee en ben niet zo'n poster maar val er nu toch een beetje over, sorry.
Een poot amputatie kost ook kneiter veel geld, heb je dat dan wel in je "kleine potje" zitten? :o want dat zou je wel doen schrijf je eerder. Je hebt wel bewust een kreupele kat mee genomen en nu het iets anders is dan gedacht (niet gek want niemand heeft röntgen ogen) is er geen geld..
Logisch dat het potje aangevuld moet worden maar als het net zwaar is geweest, kies dan geen kreupele kat.

Aan de andere kant: is je dierenarts een orthopeed? Of is dit besproken met een orthopeed? Pups willen er nog wel eens overheen groeien met de juiste zorg en beweging. Misschien bij katten ook wel? Dat er maar 1 kant hoeft ipv 2?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 23:36

Een amputatie had onze dierenarts zelf kunnen doen en bij onze dierenarts hebben we sowieso korting voor opvang dieren, de honden en de katten.
Dit moet door een orthopeed gedaan worden, die zit niet in onze praktijk dus kom je ergens anders terecht.

Het potje wat we hadden waar ook Pumpkins gebit uit is gedaan heeft nog wel wat, maar niet genoeg voor twee operaties. Dat potje wordt gevuld met donaties als we die krijgen, maar verder doen we heel veel uit eigen zak.
Ja we hebben het verkeerd ingeschat, maar we willen haar nog steeds helpen omdat wij zelf ervoor gekozen hebben haar hierheen te laten komen.

Ik zeg niet dat we helemaal geen geld hebben, alleen het geld voor deze twee operaties hebben we niet zo op de bank staan.

Oh en onze dierenarts gaat uiteraard alles bespreken en de foto’s laten zien aan een orthopeed, aan de hand daarvan gaan we dus verder bepalen hoe of wat.

Overigens zou een pootje amputeren iets van 500 kosten en deze twee operaties zitten tussen de 500 en 1500 per poot. Net ff andere bedragen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:43

Is zo'n operatie wel 'one-and-done', dus kan ze daarna dan pijnvrij oud worden? Of komt dit terug? Ik heb er totaal geen verstand van.
Het arme mupke :(:)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 23:48

Als het goed is hoeft ze daarna idd niet nog eens onder het mes en kan ze dan gewoon een fijn leventje hebben.
Overigens is het wel een taaie, ze loopt door het huis te rennen alsof er niks is, ze speelt, ze springt op de bank en ze onderneemt van alles. Dat heeft ons ook wel op het verkeerde been gezet qua ernstigheid van wat er met haar aan de hand is.

Bij Oana klom ze ook gewoon overal op of sprong ze van hoge plankjes af. Dan verwacht je niet dat ze dus eigenlijk met pijn loopt.
Overigens heeft ze nu natuurlijk wel medicatie tegen pijn.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:57

Dan is ze zeker een taaie, zeker als ze het aan beide pootjes heeft. Hopelijk kan ze binnenkort worden geholpen, zodat ze nog lekkerder kan ravotten!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 11:10

We zijn nog aan het wachten op de orthopeed en zijn mening.
Nou heeft onze Duitse vriendin die ook mee was naar Roemenië de foto’s aan haar fysiotherapeut (voor dieren) en die zei dat ze ook HD denkt te zien. Foto’s waren niet gericht op de heupen dus ze kon het niet zeker zeggen, maar als dat zo is dan hebben we niet echt opties meer.
We kunnen dat arme ding niet door vier operaties laten gaan en dan nog steeds niet zeker weten dat ze geen pijn meer heeft.
Alleen die knietjes zijn al pittig zat, we gaan niet ook nog haar heupen laten opereren. Alleen die operaties zijn al zwaar, het is maar een klein prulletje en dan heb je ook nog de herstel tijd.
Dat zou echt teveel zijn.
Het financiële stuk dan even helemaal daarbuiten gelaten.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:35

Ah gos, hopelijk valt het toch mee en kan je wellicht via donaties toch het bedrag bijelkaar krijgen. Het is echt een klein mopje

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-25 17:00

Zo hard slapen
Afbeelding
Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:02

Wat zielig. Wellicht kan ze dan bij jullie blijven zolang ze pijnvrij is met medicatie. Totdat het echt niet meer gaat.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-25 15:36

Onze dierenarts heeft geen indicatie gezien voor HD, dus onze focus ligt nu op de knietjes.
We hebben contact met een orthopeed in België die gezegd heeft dat hij de operaties kan doen, we moeten alleen even kijken wat de prijs indicatie gaat zijn.
Oana heeft ook contact gehad met een orthopeed in Roemenië die het ook wilde doen. Liever laten we Cindy de reis terug niet maken natuurlijk, het is dus even afwachten.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 16:33

Dank je wel. Wat een narigheid voor Cindy zeg :(:)
Dit is dus wat ik probeerde te zeggen met "strengere selectie", dan was dit achter de rug en was ze wellicht pijnvrij met betere knietjes naar Nederland gekomen op zoek naar haar furrever home. Maargoed, je kunt de tijd niet terugdraaien natuurlijk.

Hoop dat er iets positiefs uitkomt, wat ook nog enigszins betaalbaar is zodat ze nog lekker zonder pijn door het leven kan.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 13:25

Momenteel gaat het goed met Cindy. Ze doet lekker haar ding en krijgt natuurlijk pijn medicatie. Ze is super speels en heel snel. Je ziet dat ze gewend is aan haar ‘handicap’, maar we zijn natuurlijk druk bezig om te kijken waar ze geholpen gaat worden.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 00:47

Wat een aandoenlijk katje <3 hoop dat ze snel geholpen wordt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 06:40

rockwitch schreef:
Onze dierenarts heeft geen indicatie gezien voor HD, dus onze focus ligt nu op de knietjes.
We hebben contact met een orthopeed in België die gezegd heeft dat hij de operaties kan doen, we moeten alleen even kijken wat de prijs indicatie gaat zijn.
Oana heeft ook contact gehad met een orthopeed in Roemenië die het ook wilde doen. Liever laten we Cindy de reis terug niet maken natuurlijk, het is dus even afwachten.

Ik vind de opties het bij een orthopeed in Roemenië te laten doen best een goede optie.
Ik heb ooit een hondje aan een PL laten opereren. Deze had het aan 1 kant. Het grote voordeel van deze operatie is dat over het algemeen het probleem ook opgelost wordt. Kat zou dan denk ik tijdje in een bench moeten.
Zoals jij het beschrijft is liggen de knieschijven er steeds of heel vaak af? Loopt met o-beentjes?
De groei zou nog wel wat kunnen doen. Zou het wel durven af te wachten nog.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 10:26

Volgens onze dierenarts zitten de knieschijven eigenlijk zo goed als nooit op hun plek. Groei zal hierin niet veel gaan doen volgens haar.
Geholpen wordt ze sowieso. Dat verdient ze gewoon.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-25 20:32

Vandaag was echt een top dag. Vannacht kwamen Joy, het moedertje uit de tuin van Oana, met haar vier pups aan. Vandaag zijn al haar pups naar een nieuw baasje of naar hun opvang gezin gegaan. Joy heeft eindelijk rust, maandag gaat zij naar haar eigen nieuwe thuis.
Ook zijn de drie Tervuerense zusjes gearriveerd waarvan eentje ook vandaag naar haar eigen thuis is gegaan. De andere twee zijn nog iets meer onzeker, maar dat mag ook na de reis die ze hebben gehad.
Verder zijn de oma en dochter die bij Oana op haar andere locatie zaten er nu ook. Het pupje heeft het helaas niet gered en daarom konden de twee dames nu al reizen.
En dan was er ook Atlas, onze grote bruin witte vriend die we toevallig in het dodingsstation in Vaslui zagen, gefilmd hebben en waarvan Wendy in Langeboom zei, die moet komen.

Hij bleek nog liever te zijn als we al dachten, ik ben helemaal verliefd en ook hem hebben we vandaag gelijk bij zijn nieuwe baasje kunnen brengen waar hij het heel goed gaat krijgen. En hij woont hier bij mij nu om de hoek.

Ook zijn er wat katten van Oana nu in NL. Mr Wobbles, een hele lieve kater die wat neurologisch heeft waardoor hij wat wiebelt en niet altijd even stabiel loopt, maar hij heeft ontzettend lol in het leven en iemand zag een filmpje van hem en voelde dat hij bij haar hoorde. Hij woont nu dus ook niet ver bij mij vandaan en we hebben al allemaal filmpjes gehad dat hij lekker met haar ligt te kroelen.

Dus het was een lange maar hele mooie dag.
18 april komt er weer een groepje aan, al ben ik weer ff kwijt welke allemaal.
Dan 3 mei komen onze puppies die we in het veld hebben gevonden, helaas is eentje ervan overleden. De pizza pup komt, deze had Alex in zijn handen gedrukt gekregen toen hij pizza ging halen, dus vandaar de pizza pup, die is wel al geadopteerd dus die kan lekker naar zijn eigen baasje.
De pups die we op de begraafplaats hebben gevonden komen dan ook, helaas is ook daarvan eentje overleden, de witte met 2 zwart rondje om haar oog. Verder komt het reutje die we bij het dodingsstation bij zijn moeder vandaan hebben gehaald ook dan mee en uit het andere dodingsstation komen er nog wat meer pups. Tenminste wat er nog over is, want er heeft Parvo geheerst dus helaas zijn er wat overleden.

Lieve Atlas.
Afbeelding

Ik besef me net dat ik allerlei dieren aan het opnoemen ben en ik weet eigenlijk niet eens wat ik hier allemaal verteld heb over de honden die we in Roemenië hebben gezien en gered haha.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-25 20:44

Wauw wat krijgen er al veel een nieuw huisje, wat moet dat een voldoening geven. Super!

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-25 15:31

We hebben een dierenarts gevonden die Cindy wel wil opereren en ook nog eens heel netjes is qua prijs, echt ontzettend fijn. Hij wil haar wel eerst zelf even zien, wat logisch is, maar dat consult wil hij zelfs gratis doen. Het is zo fijn dat er nog zulke geweldige mensen zijn.
Nou gaan we dus heel hard ons best doen om dat geld bij elkaar te krijgen. Sowieso eerst voor 1 kant, daarna moet ze herstellen dus hebben we een paar weken om het geld voor de tweede kant ook te verzamelen.
Hopelijk kunnen we snel ervoor zorgen dat ze gewoon zonder pijn kan functioneren. Dan kan ze daarna een eigen thuis vinden.

Afbeelding

Hier nog 3 honden uit het dodingsstation in hun nieuwe huisje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En Wobbly een kat die een neurologisch probleem heeft waardoor hij dus echt loopt alsof hij een beetje dronken is, maar hij speelt en is echt het vrolijkste mannetje ooit. Hij woont nu bij een ontzettende lieve vrouw die aan de hand van een filmpje voelde dat hij bij haar hoorde. Hij mag bij haar lekker zichzelf zijn en ze heeft er echt een fantastische kat aan.
Afbeelding