De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-24 22:10

prompter schreef:
Vandaag stond er eens iets anders dan een draver op de drafbaan van Duindigt :D

[ [url=m/tjBD7K.png]Afbeelding[/url] ]

Die wilde zeker ook bewijzen dat die net zo hard kan draven (eh vliegen) als de paarden _O- .

Ik leef trouwens nog! Gewoon erg druk en fotograferen staat weer op een lager pitje. Iets met erm... heel veel uitzoekwerk :') . Echt inspiratie heb ik ook niet op het moment dus ik wacht rustig tot het weer terug komt.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 22:12

@prompter :D :D

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 09:34

Foto's van gisteravond. In de kop van overijssel.

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 18:55

Mooi Haffiefreak :j

Hier weer wat vogelvrienden gespot. Een buizerd op de Veluwe die duidelijk in de rui was:

Afbeelding

Toen de zon doorkwam vouwde hij zijn vleugels uit en ging een poosje zitten zonnen:

Afbeelding

Nog een boomklever gespot die zich eigenlijk wilde verstoppen:

Afbeelding

En "thuis" op Duindigt een vogeltje dat ik eerst niet thuis kon brengen, na de OBS identify app gebruikt te hebben bleek het een grauwe vliegenvanger te zijn :). Ze waren met zijn tweeën en waren heel druk tegen me aan het kwetteren:

Afbeelding

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:11

sasja0705 schreef:
... ik wil niet eens weten hoeveel bodemleven, insecten en nesten vogels eraan gegaan zijn.

Zou toch verwachten dat een hovenier de natuurwetgeving kent. -O-

miereneter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:17

Wauw, die buizerd!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:10

Leuke foto's weer!

Ik had vd week een groene specht op een paar meter afstand in de boom, kon er zo naar zitten kijken vanaf m'n bank. Wel een van m'n favoriete vogels.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:58

Marigold schreef:
sasja0705 schreef:
... ik wil niet eens weten hoeveel bodemleven, insecten en nesten vogels eraan gegaan zijn.

Zou toch verwachten dat een hovenier de natuurwetgeving kent. -O-

Zou je verwachten, maar tegenover mijn stal was er laatst ook een "hovenier" bezig om parkeerplaats, teras en heggen onder handen te nemen... die zat vrolijk te spuiten... naar een uur werd er ook alles geel en dood dus ik vroeg hem met wat ie aan spuiten was...
Lakonieke antwoord : roundup.
Met vervolg " het is jammer genoeg niet meer zo sterk , daarom drievoudige dosis"
Toen ik meer als verbaast keek : tja, de klant wil het en betaald.

Ben maar weggelopen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 16:14

Net met een vriendin deze uil gered. Zat langs de weg. Kan niet vliegen. Volwassen Ransuil.
Een andere vriendin komt zo met de auto en brengt hem naar de opvang in Halle.

Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:48

xYaartje schreef:
Net met een vriendin deze uil gered. Zat langs de weg. Kan niet vliegen. Volwassen Ransuil.
Een andere vriendin komt zo met de auto en brengt hem naar de opvang in Halle.

[ [url=m/QMnPru.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooi uiltje.
Hopelijk kan hij weer vliegen. Laat je weten wat hij heeft?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:58

Prachtige ogen heeft ie. Hopelijk knapt hij weer op.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 17:01

Haffiefreak: Zal het zeker laten weten! De vriendin die hem weg brengt zal het sowieso nog even navragen en zodra ik bericht heb plaats ik.

_Karlijn: Ik hoop het ook! En anders moeten we maar zo denken. Dan heeft die niet al te lang hoeven lijden als het niet te redden is, maar ik hoop op het beste!

Even het verhaal van FB gekopieerd wat ik daar net heb geplaatst:
Velen van jullie weten vast nog wel de avonturen die ik ruim 4 a 5 jaar geleden heb gehad met de Ransuil jongen die achter mijn vorige huis woonde in de bosjes.
Niet wetende dat ik 4 a 5 jaar later vandaag een Ransuil zou gaan redden. En dan breekt het echt mijn hart dat de vriendin waarmee ik hem gered heb de enige zijn geweest die gestopt zijn om de uil überhaupt te helpen. Want hoelang zou die wel niet zo hulpeloos langs de weg hebben gezeten tot wij hem zagen?
In ieder geval. We waren net bij de kudde die ik verzorg geweest. We fietsen terug naar huis en ineens zegt ze van: Ik zie een uil volgens mij.
Dus ik van: Huh een uil? Wij stoppen. Omdraaien en terug lopen richting de plek.
Dit is de eerste foto die ik maakte. Terwijl ik de foto maakte dacht ik gelijk al: Dit is niet goed. Zo hoort een Ransuil niet te doen. Camera vervolgens DIRECT weg gelegd. Want dit was niet een leuk foto maak moment. Nee.... het was direct duidelijk dat we deze uil per direct moesten gaan redden.
Vest gepakt die ik in mijn fietsmand had liggen en rustig richting de uil gegaan. Helaas hupste die al tuimelend richting de weg. Dus wij naar de auto's signaleren om te stoppen wat ze gelukkig deden. Midden op de weg mijn vest zachtjes maar snel over de uil heen gegooid en hem zo in het vest gewikkeld. We konden met onze fietsen natuurlijk niks betekenen voor hem en hem ook niet veilig vervoeren dus ik daarop vervolgens weer een andere vriendin gebeld die wel een auto heeft.
Die is gelukkig gelijk gekomen met een reismandje. Uil er in gedaan en die is nu onderweg naar de wild opvang in de buurt. Zoals ik het zag vermoed ik helaas dat die een vleugel heeft gebroken. Volwassen uil. Geen jong dier, maar kon niet meer vliegen.
Nu duimen dat die het gaat redden en de breuk te verhelpen is :knuffel: .
Moraal van het verhaal: Zie je een gewond dier langs de weg en heb je de mogelijkheid om die te helpen? Asjeblieft! Help het!
Ransuilen hebben daarnaast ook nog eens een hele speciale betekenis voor mij en een speciaal plekje in mijn hart. Dat ik er vandaag samen met een vriendin een heb mogen redden is bijzonder :knuffel: .
En alle credits naar de vriendin die hem heeft gezien! Want ik was helaas te druk bezig met haar te praten.
Facebook gaf mij zelfs net de herinnering dat het morgen precies 4 jaar geleden is dat ik voor het laatst Ransuilen heb gefotografeerd (foto 3). Hoe bijzonder is dat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:03

Ik ga duimen voor de uil, fijn dat jullie hem gevonden hebben!

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:50

Vanuit hier ook alle duimen gedrukt voor de uil en hulde, dat jullie niez weggezien hebben !

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:20

Ik kwam vandaag voor het eerst van mijn leven een bosruiter tegen, ik wist eerlijk gezegd niet eens dat hij bestond :D. Was praktisch verdwenen uit Nederland, maar ze zijn nu terug en voornamelijk hier in de buurt:

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-24 19:58

Prompter: Ik kom bij jou wonen geloof ik. Je hebt daar zoveel mooie bijzondere vogels!

Sasja: Wat lief! Toen ik eenmaal zag dat die niet normaal reageerde als in weg vliegen konden we ook maar een ding doen. De uil helpen. Moet er niet aan denken dat die daar anders nu nog had gelegen in de berm.... Dan breekt mijn hart echt. Nu zit die warm en comfortabel met de beste zorg die er hier in de omgeving is.

De vriendin die hem had gezien had hem terwijl we wachtte op de andere vriendin al Bob genoemd.
Bob de Ransuil heeft in ieder geval ALLE duimen hard nodig! De breuk die hij heeft blijkt een hele complexe breuk te zijn.
Zoals ik het begreep van de vriendin die hem naar de opvang heeft gebracht zit de breuk bovenaan bij het gewricht van de vleugel en is dat een moeilijke plek qua herstel vertelde opvang tegen haar. Duimen, duimen, duimen voor Bob!
Uit ervaring kan ik trouwens inmiddels nu ook zeggen dat wanneer een uil bijt de snavel nog best scherp is :') . Niks ernstig gelukkig. Bob probeerde zichzelf te verdedigen terwijl ik hem goed in het vest aan het wikkelen was en dat is niet meer dan logisch natuurlijk!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 20:29

Haha Yara, dat denk ik steeds ook bij jouw foto's :))

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 08:42

Yara, ik duim ook mee voor Bob. Gelukkig dat jullie hem gevonden hebben.

De bosruiter, weer wat geleerd ;) . Mooie vogel!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-24 18:59

@yaartje
Ik denk dat Bob een Bobbie is, een meisje. Ik heb geleerd dat de bruine kleur van het masker duidt op een meisje, maar er zijn ook weer mensen die zeggen dat je het niet ziet aan Ransuil

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 15:06

Vandaag weer een rondje door de polder gemaakt, er was niet zo heel veel te zien, toch maar wat foto's gemaakt.

Jonge kleine mantelmeeuwen, die heel druk bezig waren:

Afbeelding

Een kraai die het warm had:

Afbeelding

Ik zie altijd honderden meerkoeten, maar niet vaak in deze pose :D :

Afbeelding

Deze vogeltjes zijn me bijna altijd te snel af, maar nu heb ik ze toch voordat ze het riet weer in schoten, jonge dodaars:

Afbeelding

Twee reigersoorten bij elkaar, de blauwe kijkt naar de kleine zilverreiger:

Afbeelding

En nog een krooneend met jong, het vrouwtje is duidelijk minder uitbundig gekleurd dan het mannetje:

Afbeelding

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 16:59

Wat is het toch vervelend om buitenaf te wonen. Gisteravond.

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 17:42

Haffiefreak, maak nou eens plaats voor mij ook. Steenwijk is al goed genoeg :D

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:31

prompter schreef:
Haffiefreak, maak nou eens plaats voor mij ook. Steenwijk is al goed genoeg :D

300 meter verderop in het dorp is een huis te koop. ;)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 19:39

Helaas, ik zoek een huurhuis :\

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:48

prompter schreef:
Vandaag weer een rondje door de polder gemaakt, er was niet zo heel veel te zien, toch maar wat foto's gemaakt.

Wat maak je toch altijd mooie foto's!