De natuur in eigen omgeving

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 16:30

Afbeelding

Ik zie ze veel liever buiten vrij rondvliegen

Alle drie slachtoffers van botsing met ramen.

prompter

Re: De natuur in eigen omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-24 17:09

Ik heb hier op mijn bureau een opgezet eendenkuiken, in de museumwinkel in Nijmegen gekocht. Maar inderdaad, ik zie ze liever buiten vliegen :j

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 11:33

janouk schreef:
[ [url=m/xxwnO4.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik zie ze veel liever buiten vrij rondvliegen
Alle drie slachtoffers van botsing met ramen.

Dat snap ik. Maar jij doet er nog goed werk mee!

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-24 21:24

Een allegaartje aan foto's...

Afbeelding
Havikskruid gok ik?

Afbeelding
In een openbare tuin in Zutphen was die 'prieeltje' helemaal opgezet met (gevlochten) takken en de foto doet geen recht aan hoe mooi het er in het echt uit zag (inclusief de rest van de tuin), echr lowkey sereen :D

Afbeelding
Luchtje <3

Afbeelding
Dagje (avondje) strand

Afbeelding
Kleine vos

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-24 08:16

Mooi zomers allegaartje!

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-24 12:23

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:03

Fijne foto's Karlijn, vooral de vlinder vind ik erg mooi! Hier ook vlinders vandaag, voor de vogels was het veel te warm denk ik. Een atalanta en een bruin zandoogje:

Afbeelding

Afbeelding

En net toen ik dacht dat er geen enkele vogel te zien was, kwam ik deze baby winterkoning tegen <3

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 20:38

Mooie foto's. Ik heb wel veel vogels gehoord vandaag (oa alarmroepende koolmeesouders, uren lang...). Hun kleintjes waren wel aandoenlijk om te zien, ik kijk vanaf de bank recht de boom in waar ze zaten (4 m afstand).

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-24 22:11

Een bijzondere sprinkhaan

Afbeelding

Afbeelding

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:18

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-24 10:44

Heel bijzonder die sprinkhaan, nog nooit gezien!

Baby winterkoning was duidelijk niet gediend van mijn gezelschap en liet dat ook duidelijk horen :))

Afbeelding

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 19:13

Hier een bijzondere "mutatie" ... en bonte kraai uit gewone ouders.
"Krisha" brengt sinds jaren in de zomer ook zijn/ haar jongen mee.
Partner is ook altijd in de buurt maar komt nooit echt dichtbij.
Laatst in de ochtend, dacht ik dat ik een bonte kraai zag maar was ook zo weer verdwenen.
Dan vaker gezien maar nooit snel genoeg om foto's te maken.
Wel viel mij op, dat "Krisha" en partner altijd mee in de buurt waren.
Gisterochtend is het dan eindelijk gelukt... foto's kunnen maken.
Jammer genoeg met mobiel op grote afstand en dus niet echt scherp
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het is daadwerkelijk hun jong, want vanmiddag ook een filmpje kunnen maken dat zij hem aan het voeren zijn.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:17

Hier zit ook een bonte kauw van vorig jaar :j

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:24

Net een rondje Belastingdienst gelopen, die hebben een mooie groenstrook achter de kantoren, met m'n moeder omdat ik regelmatig ransuilen denk te horen, maar niks gespot. Wel een gestreepte goudspanner en heeel veel zeldzame steenanjers.

Afbeelding

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:33

Altijd leuk, dat soort zeldzame vondsten!

Mooie bonte kraai ook! Ik heb een paar jaar een merel met een hoop wit gezien, dit jaar helaas niet meer.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:25

Mooie fotos. Altijd reden voor een feestje.

Hier even |( de zoveelste mooie volwassen voortuin die nu door een stel lachende jongere slagers geleegd wordt (grof geweld om de takken te breken ook :(:) ) om daarna een graftuin met pot te worden. Want ja de insecten gaan maar ergens anders heen veel te veel werk al dat groen (lees voortuintje is 1,5 m diep en 3 m breed maar wel vol locale diversiteit en altijd vol insecten en vogels). -O-

Daar worden we beiden zo verdrietig van. Aangelegd door een tuinier die er voor woonde. Met zorg aangepast zonder veel onderhoud want passend voor de plek. Tuintje is dus niet echt groot maar wel mooi en volwassen.

We hebben maar gevraagd of ze alles wat ze eruit halen kunnen proberen de wortels ok te houden, dan geven wij ze wel een plekje. Nou ze gingen niet moeite doen maar mocht het lukken dan gooiden ze hem welhier in de voortuin, oftewel wij zijn nu de groengekkies want ja niet iedereen is hetzelfde en insecten gingen wel elders heen. Geen besef van natuur en hun waarde. En helaas 2 deuren verder op verdwijnt binnen kort een mooie volwassen heg voor een schutting -O-

Ik zou ze wel door elkaar willen rammelen. |(

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:05

karuna schreef:
Mooie fotos. Altijd reden voor een feestje.

Hier even |( de zoveelste mooie volwassen voortuin die nu door een stel lachende jongere slagers geleegd wordt (grof geweld om de takken te breken ook :(:) ) om daarna een graftuin met pot te worden. Want ja de insecten gaan maar ergens anders heen veel te veel werk al dat groen (lees voortuintje is 1,5 m diep en 3 m breed maar wel vol locale diversiteit en altijd vol insecten en vogels). -O-

Daar worden we beiden zo verdrietig van. Aangelegd door een tuinier die er voor woonde. Met zorg aangepast zonder veel onderhoud want passend voor de plek. Tuintje is dus niet echt groot maar wel mooi en volwassen.

We hebben maar gevraagd of ze alles wat ze eruit halen kunnen proberen de wortels ok te houden, dan geven wij ze wel een plekje. Nou ze gingen niet moeite doen maar mocht het lukken dan gooiden ze hem welhier in de voortuin, oftewel wij zijn nu de groengekkies want ja niet iedereen is hetzelfde en insecten gingen wel elders heen. Geen besef van natuur en hun waarde. En helaas 2 deuren verder op verdwijnt binnen kort een mooie volwassen heg voor een schutting -O-

Ik zou ze wel door elkaar willen rammelen. |(

Hier om de hoek ook... huis is verkocht. Jarenlang een prachtige voortuin met liefde en blik op alles leven . Echte vlinderstruiken, graaveldje wel met kruiden, struiken voor vogels en egels, enz, enz... geen rommeltuin maar echt over nagedacht.
Paar dagen na verkoop werd op eens h binnen een halve dag het grasveldje knal-geel, het leve het round-up .. 2 dagen later de erste -bloeinde notabene- struiken en boomen eruit gerukt... inmiddels alles ,maar ook echt alles kaal.

Mij kwamen echt regelmatig de tranen... en het allerleukste : de nieuwe eigenaar is een tuinder met eigen hoveniersbedrijf.

Geloof ik direct dat ie nog het ouderwetse , verboden, round-up heeft en dus ook gebruikt.
Ik snap er geen snars van... juist van zoiemand zou je verwachten dat ie respect voor de natuur heeft.
Niet dus... ik wil niet eens weten hoeveel bodemleven, insecten en nesten vogels eraan gegaan zijn.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 22:31

Ik wordt daar zo verdrietig van. |( En bij jou dan nog een hovenier? :? Die tuinen aanlegd of een bestrater die toevallig 1 plant in pot neerzet ook en zich tuinman noemt? Sneue is achtertuin was mooi oud, oude bestrating mooie heg. Woningbouw bij verkoop heeft dat helemaal leegetrokken en alles weggesmeten, wij mochten geen planten daarvan hebben want beleid. 8)7 Bodembedekkers, struiken enz. Alles ecologisch en met natuurlijke vijanden. Heel geniaal aangelegd en zo mooi. En dan nu deze voortuin die grind met pot gaat worden.

De grasmaaier hier komt van een dergelijke tuin elders. Een mooie oude bos tuin met mooie groenblijvende planten en bosbomen meest, paadjes wat gras met idd kruiden enz, grasmaaier kon weg want alles werd gerooid en daarna graszoden en een robotmaaier door de nieuwe eigenaar. -O-

Al heel wat afdankers hebben een plekje in mijn tuin in Frankrijk. 1600 m 2 dan van weiland nu langzaam voedselbos wordt met heel veel afdankers en meer bomen. nu enz. Steeds meer vogels en insecten vinden hun weg *\o/*

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 15:35

Vandaag dagje sauna in Fort Beemster.
We zijn niet de enige die hier genieten
Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 16:13

Mooi plaatje :D

Hier komt het met bakken uit de hemel, en sloeg de bliksem net vlakbij in met woningbrand als gevolg.

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:28

Ik had vandaag deze mooie libel in mijn tuin, en hij bleef zelfs braaf even zitten toen ik van dichtbij een foto wou maken. <3
Afbeelding

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 21:39

Prachtige kleur heeft de Libelle

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:16

Zeker mooi, staalblauw!

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 22:49

Ja ik vond m ook prachtig, ik dacht eerst dat het een vlinder was, tot hij ging zitten op mijn hangmat standaard.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-24 20:13

Vandaag stond er eens iets anders dan een draver op de drafbaan van Duindigt :D

Afbeelding