[FOTO] wild konijntje gevonden!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zappa

Re: [FOTO] wild konijntje gevonden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:20

ook ik veroordeel hier niemand en ik blijf verder tenminste ontopic
ik ga hier niet als een kip zonder kop zitten kakelen
en onvriendelijk heb ik ook niet gedaan
sterker nog ik heb ts een paar tips meegegeven
en dat is meer dan de meeste mensen hier doen
ts heeft gedaan wat haar het beste leek niks mis mee lijkt mij
dat ze meer fout dan goed heeft gedaan zal ze nou vast niet expres hebben gedaan
het lijkt me meer uit dierenliefde en nogmaals daar is niks mis mee
meerdere mensen hebben hier normaal op gereageerd en veroordelen ts ook niet

TS je hebt een pm

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:24

Sjongejongejonge, laat dr gewoon haar gang gaan, jullie kunnen wel zeggen van ja zielig en dit en dat, maar denk je echt dat die reacties haar wat doen? Als ze hem houd, houd ze hem en daar kunnen wij verder niks aan doen. Oke aan de ene kantis het ook zielig maar aan de andere kant weer niet Knipoog

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:25

sharoontje schreef:
Sjongejongejonge, laat dr gewoon haar gang gaan, jullie kunnen wel zeggen van ja zielig en dit en dat, maar denk je echt dat die reacties haar wat doen? Als ze hem houd, houd ze hem en daar kunnen wij verder niks aan doen. Oke aan de ene kantis het ook zielig maar aan de andere kant weer niet Knipoog

Ik denk (en hoop) dat de reacties haar wat doen ja.

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:26

Dit is een haasje wat je hebt gevangen. Jonge haasjes worden door hun moeder verspreidt om de kans van overleven te vergroten. Daarom vond je er maar eentje. Je moet zulkej beesten ook juist laten liggen. Een haas neemt veel grotere sprongen dan een konijn. Daarom is een haas eigenlijk ook absoluut niet geschikt om in gevangenschap te leven, ze hebben zeer veel ruimte nodig ondanks hun geringe grootte.

Het is niet aanvallend bedoeld maar om van te leren! er zijn veel mensen die maken die fout!

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:28

Ik heb veel zulk soort topics gehad opzich. en daar leer je van. Knipoog En zij kennelijk denk ik ook wel. Knipoog

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:28

ook ik hoop dat de goed onderbouwde reacties haar wat doenzodat als ts de volgend keer een konijntje of een ander beestje vind ze gewoon weet dat het beter is om het te laten
en de natuur zijn gang te laten doen hoe cru het ook lijkt
maar nogmaals begrijp ik het nu van haar en wil ik haar absoluut niet aanvallen
wat zij heeft gedaan is uit dierenliefde gebeurt
en nogmaals daar is niks mis mee
ik hoop dat meerdere mensen dit topic lezen en dus voortaan beter weten wat ze moeten doen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:40

Ben wel benieuwd wat voor situatie het was... Misschien was moeders net weggedoken omdat ze mensen hoorde. Misschien lag het kindje wel in een leger (is het zeker weten een knijn en geen haasje, zie het verschil zo niet zo goed) op zijn ouders te wachten of wat dan ook... Ik weet dat zo'n beestje je hart raakt als hij daar zo zielig alleen zit... Maar zolang hij stilzit zien die roofvogels hem niet zo snel hoor Knipoog

Maar goed, wat gedaan is is gedaa, en het hart en gevoel is soms sterker dan wijsheid uit ervaring. Hoop dat hij/zij het goed doet in gevangenschap en de verzorging.
Wij hebben ook een wild knijntje gehad ooit (door de kat mee naar huis genomen, die had hem uit het hol gejat en terug zetten was niet mogelijk omdat we a) het nets niet wisten WAAR in het park en b) kattengeur niet bevoordelijk is en ze dan misschien niet worden geaccepteerd). Die heeft een weekje geleefd, maar is toch gestorven helaas ... Erg jammer. Ik hoop dat dit konijntje het beter doet!!! Ik duim voor je, succes Lachen

Wilde dieren houden thuis is niet ideaal, maar hoeft ook niet ontzettend slecht te zijn. Vooral met zo'n jonkie, en als hij de ruimte en rust krijgt...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:42

@ Tancreda: een dier dat door een kat in de bek genomen is (ook al zijn het maar minimale niet zicgtbare wondjes) komt in contact met kattenspeeksel en krijgt hier door met een dag of 5 een bloedvergiftiging.
Daar kan je (ook jonge konijnen, hazen en kleine vogels) medicijnen tegen geven maar die moeten ze wel binnen een dag hebben. Volgende keer als de kat iets meeneemt, hou daar dan rekening mee, dan kan het diertje misschien wel overleven als de rest van de verwondingen niet te erg zijn.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:48

er word hier wel erg aanvallend gereageerd maar dat is typisch bokt..
want zelf doen we alles 'perfect 'he dames ?

een wild konijn kan best overleven bij iemans thuis hoor..is maar net hoe je ermee omgaat ken 2 gevallen..en die zijn nu beide tam. en lijden gelukkig leven en groot genoege ruimte waar ze kunnen hobbelen..

ziellig? nee.. de ts verteld toch dat hij gepikt etc werd door kraai...dan was hij ook makelijker prooi geweest voor roofvogels... nu nog vrijzetten? nee konijn ruikt niet meer naar buiten, word nu voedsel voorgescholtelt dan zou alleen maar mis gaan Knipoog

veder neem aan dat de ts goede zorg geeft aan het nijntje Ach gut

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:50

Nickeltje schreef:
Hallo,
Deze post klinkt vast heel eigenwijs en ik zal ook wel heel veel commentaar krijgen maar ik post toch:
Dit is met 100% zekerheid geen konijn. De foto's zijn duidelijk dat dit een haas van een week of 6 oud is.
Ik zal uitleggen waarom ik zo zeker ben:
Al een jaar of 10 heeft mijn moeder vogelopvang en vangt ook jonge egels, konijnen en hazen op.
Per jaar hebben we ongeveer 30 jonge en oudere hazen. Ik werk bijna full time mee in dit vogelasiel en heb dus de nodige ervaring.

Dit is een jonge haas en gaat straks als hij groter is meer ruimte nodig hebben om te rennen en blijft niet in gevangenschap in leven. Over een paar maanden als hij niet kan verwilderen en uitgezet wordt, zal hij dood gaan.

Als je tips wil over hoe je hem het beste kan laten verwilderen of meer andere dingen wil weten, pm dan alsjeblieft!!
Succes verder met hem!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:51

Nickeltje je komt een beetje dramerig over Knipoog
we weten je menin en standpunt nu Lachen

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:51

dat zal best, maar ook jij blijft het een konijn noemen.
Dat zou inderdaad in gevangenschap kunnen leven. Maar dat is hier niet het geval.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:53

om vriendelijk te blijven en niemand hier verder aan te vallen
wat ik nog geen enkele keer hier gedaan heb
en met mij een paar anderen

zydeco schreef:
meid ik vind het goed van je dat je het beestje geprobeerd hebt te helpen
ik zou het ook niet kunnen laten liggen
maar als je hem echt wil gaan helpen dan hou je hem een paar maanden bij je heb je zo min mogelijk contact met het beestje je laat hem dus in feite bij jou een beetje verwilderen
zet hem in een mooie grote ren en geef hem alleen maar eten wat hij in de natuur ook kan vinden
bemoei je er verder niet te veel mee
zet hem desnoods een beetje afgelegen dat hij niet de hele dag mensen ziet
als hij dan een paar maandjes oud is (je zegt dat hij als ik het goed heb gelezezen 8 weekjes oud is ?)
dan zou hij / zij met 2a3 maanden al voor zichzelf kunnen zorgen (dan zijn ze ook al vruchtbaar)
zet hem dan lekker midden op de hei of waar je hem gevonden hebt uit
ik denk dat je hem/haar daar het meest plezier mee doet
bij een haas (want dat is het volgens mij ook aan de kleurstelling te zijn ) zit het in de genen om vrij te zijn
deze beestjes leven al generaties lang in het wild dat zit er nu eenmaal in en het is moeilijk om het eruit te krijgen
tuurlijk zaql het beestje zich ernaar schikken als hij in gevangenschap word gehouden en hij/zij zal het ook gaan accepteren als je hem aanhaalt of oppakt omdat je hem van jongs af aan zal hebben dus diep ongelukkig zal hij/zij er niet van worden

maar als je echt van beestjes houd en dat doe je naar mijn mening anders had je het kleintje niet opgepakt , dan zet je hem met een maandje of 2 weer lekker uit
en hij/zij zal zijn weg echt wel vinden
en anders ja het klinkt banketstaaf maar dat zijn de regels van de natuur
eten of gegeten worden dat is gewoon een miljoenen jaren oude cyclus

ik wens je succes met welke beslissing je ook maakt maar bedenk wel goed als dierenliefhebber wat het beste is voor het beestje zelf

en ik vind hem hardstikke snoezig verder

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:54

Nickeltje schreef:
dat zal best, maar ook jij blijft het een konijn noemen.
Dat zou inderdaad in gevangenschap kunnen leven. Maar dat is hier niet het geval.

haas dan als je zo tevreden ben Vork

ceciel92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 00:17

dravergekkie schreef:
er word hier wel erg aanvallend gereageerd maar dat is typisch bokt..
want zelf doen we alles 'perfect 'he dames ?

een wild konijn kan best overleven bij iemans thuis hoor..is maar net hoe je ermee omgaat ken 2 gevallen..en die zijn nu beide tam. en lijden gelukkig leven en groot genoege ruimte waar ze kunnen hobbelen..

ziellig? nee.. de ts verteld toch dat hij gepikt etc werd door kraai...dan was hij ook makelijker prooi geweest voor roofvogels... nu nog vrijzetten? nee konijn ruikt niet meer naar buiten, word nu voedsel voorgescholtelt dan zou alleen maar mis gaan Knipoog

veder neem aan dat de ts goede zorg geeft aan het nijntje Ach gut

met jouw kan ik tenminste praten Ja ! Jeetje zeg.. pff wat een reacties.. Bloos!
Jullie doen een beetje alsof ik het beestje iets kwaad doe ofzo.. Dromen heerlijk, dit is bokt Vork

Om het even eens met elkaar te worden.. Een konijn is kort en 'dik' en heeft kleine oren (op de vlaamse reus na) .. Mee eens??

Een haas heeft lange oren, en een lang smal lichaam.. mee eens??

Nou, wat zie je op de foto? een klein 'dik' iets met kleine oortjes Knipoog

Of jullie het nou willen of niet, ik houd Bobo toch wel.. als ik zag hoe die gepikt werd door die kraai.. nou dat wilt hij echt niet nóg een tweede keer meemaken.
En over wilde dieren gesproken? paarden zijn toch ook wild? toch ook vluchtdieren? moeten zij ook de natuur weer in? geen brokken, lekker droog stalletje niks niet? zij worden toch ook voorgeschoteld met een wortel/appel en brokken? en water? .. Clown Dus maak daar alsjeblieft geen probleem van..

Het is voor mij onduidelijk en veel mensen sturen me een pb. Je kunt wel sturen, maar dit begon met een 'leuk' toppic en is nu verklo*t.. Vork Maar laat ik aardig blijven Haha!

Harinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 09:24

Nickeltje schreef:
Nickeltje schreef:
Hallo,
Deze post klinkt vast heel eigenwijs en ik zal ook wel heel veel commentaar krijgen maar ik post toch:
Dit is met 100% zekerheid geen konijn. De foto's zijn duidelijk dat dit een haas van een week of 6 oud is.
Ik zal uitleggen waarom ik zo zeker ben:
Al een jaar of 10 heeft mijn moeder vogelopvang en vangt ook jonge egels, konijnen en hazen op.
Per jaar hebben we ongeveer 30 jonge en oudere hazen. Ik werk bijna full time mee in dit vogelasiel en heb dus de nodige ervaring.

Dit is een jonge haas en gaat straks als hij groter is meer ruimte nodig hebben om te rennen en blijft niet in gevangenschap in leven. Over een paar maanden als hij niet kan verwilderen en uitgezet wordt, zal hij dood gaan.

Als je tips wil over hoe je hem het beste kan laten verwilderen of meer andere dingen wil weten, pm dan alsjeblieft!!
Succes verder met hem!

Dit is geen mening of standpunt maar een feit! dus ze komt niet drammerig over!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:04

Harinaatje schreef:
Dit is een haasje wat je hebt gevangen. Jonge haasjes worden door hun moeder verspreidt om de kans van overleven te vergroten. Daarom vond je er maar eentje. Je moet zulkej beesten ook juist laten liggen. Een haas neemt veel grotere sprongen dan een konijn. Daarom is een haas eigenlijk ook absoluut niet geschikt om in gevangenschap te leven, ze hebben zeer veel ruimte nodig ondanks hun geringe grootte.

Het is niet aanvallend bedoeld maar om van te leren! er zijn veel mensen die maken die fout!

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
met flink wat uitroeptekens!
iedereen hier met een oordeel... maar wat kennis van de natuur had dit kunnen voorkomen!
Ts denkt met een redelijk volwassen konijn te doen te hebben, maar in werkelijkheid zal het een haasje van enkele dagen/weken oud zijn!
dit dier heeft melk nodig, en geen gras, en al helemaal geen aaiende handen!

En JA ik weet waar ik het over heb... Ik heb hier thuis met mijn moeder elke lente de eervolle taak om alle haasjes en konijntjes die uit het wild geplukt worden omdat ze ''zo zielig zijn in de grote boze wereld'' met de fles groot te gaan brengen...
Hazen zitten nu eenmaal in het open veld, een haas graaft geen hol, een haas heeft een leger, en aangezien mama-haas ook moet eten zal zij haar jong alleen laten...maar zij komt terug, moet je je voorstellen hoe hard die nu op zoek is naar haar baby?...

Ts ik hoop dat je je hier iets van aantrekt... Ik meen het serieus, dit dier zal niet overleven zo... Plus het feit dat je geen haas als huisdier mag houden!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:21

jesperlover schreef:
met jouw kan ik tenminste praten Ja ! Jeetje zeg.. pff wat een reacties.. Bloos!
Jullie doen een beetje alsof ik het beestje iets kwaad doe ofzo.. Dromen heerlijk, dit is bokt Vork

Om het even eens met elkaar te worden.. Een konijn is kort en 'dik' en heeft kleine oren (op de vlaamse reus na) .. Mee eens??
Oke, een haas en een konijn het verschil niet zien? ik zal hier 1 foto plaatsen voor je, en zoek eens op internet, het is echt, 100% zeker een haasje, konijntjes hebben niet de ''peper&zout''vacht, die 2kleuren...
Een haas heeft lange oren, en een lang smal lichaam.. mee eens??

Nou, wat zie je op de foto? een klein 'dik' iets met kleine oortjes Knipoog
Dit is omdat het dier nog geen 3 weken oud is, hij moet nog lang en slank met lange oren WORDEN!...
Of jullie het nou willen of niet, ik houd Bobo toch wel.. als ik zag hoe die gepikt werd door die kraai.. nou dat wilt hij echt niet nóg een tweede keer meemaken.
En over wilde dieren gesproken? paarden zijn toch ook wild? toch ook vluchtdieren? moeten zij ook de natuur weer in? geen brokken, lekker droog stalletje niks niet? zij worden toch ook voorgeschoteld met een wortel/appel en brokken? en water? .. Clown Dus maak daar alsjeblieft geen probleem van..

Het is voor mij onduidelijk en veel mensen sturen me een pb. Je kunt wel sturen, maar dit begon met een 'leuk' toppic en is nu verklo*t.. Vork Maar laat ik aardig blijven Haha!

http://img135.imageshack.us/img135/369/haasjes029xe8.jpg
dit is een HAAS!(enkele dagen oud, aan de Kmr+multimilk)
====================

---------------------------
http://www.konijnenbelangen.nl/plaatjes ... nijnen.pdf
dit is interessant om te lezen, hier staat in hoe je hem groot kunt krijgen... Welke melk hij moet, hoevaak, en hoeveel... Ook informatie over wat die WEL aan groenvoer mag, en wat NIET...

ook op het veelgebruikte Wikipedia.org kun je vinden dat een konijn en een haas verschillen... En waaraan je dat kunt zien, nogmaals de peper&zout-kleur van ''Bobo'' is de duidelijkste indicator voor het feit dat het een haas is...

doe bobo een plezier, en zoek even...
Je kunt mij pb-en over hoe je hem melk enz moet geven, en hoe je eraan kunt komen...
ik hoop echt dat je het doet, het gaat er niet om dat je hem terug moet gooien in dat weiland, maar het gaat erom dat die groot en oud wordt toch?!
Laatst bijgewerkt door Sylvia op 13-03-07 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link veranderd.

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:34

Bokt, hou toch alsjeblieft op met zeuren! Wat hadden jullie gedaan? als je een konijn op de grond zag liggen en gepikt zou worden door een kraai? niet toe staan kijken ofwel? NOUDAN!! Hou dan alsjeblieft op met zeuren. Ceciel ken ik nu al zolang ik leef en heeft altijd het beste voor met dieren. Ik weet nu dat die in een ren zit en je kunt als je een konijntje/haasjes (voordat daar weer commentaar op word gegeven Haha! ) niet loslaten als je hem al in gevangenschap hebt gehouden. Het diertje had het zobiezo NIET jullie lezen goed NIET overleeft!! ze hebben daar 3honden lopen waarvan één hem wel kapot maakt en wat ze zelf al zij vliegen er enkele roofvogels Ja beestje had het absoluut niet gered
Wat ze nou doet is voor het diertje de beste oplossing!

Edit: Stomme typfout Vork
Laatst bijgewerkt door Liins op 13-03-07 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:37

Liins schreef:
Bokt, hou toch alsjeblieft op met zeuren! Wat hadden jullie gedaan? als je een konijn op de grond zag liggen en gepikt zou worden door een haan? niet toe staan kijken ofwel? NOUDAN!! Hou dan alsjeblieft op met zeuren. Ceciel ken ik nu al zolang ik leef en heeft altijd het beste voor met dieren. Ik weet nu dat die in een ren zit en je kunt als je een konijntje/haasjes (voordat daar weer commentaar op word gegeven Haha! ) niet loslaten als je hem al in gevangenschap hebt gehouden. Het diertje had het zobiezo NIET jullie lezen goed NIET overleeft!! ze hebben daar 3honden lopen waarvan één hem wel kapot maakt en wat ze zelf al zij vliegen er enkele roofvogels Ja beestje had het absoluut niet gered
Wat ze nou doet is voor het diertje de beste oplossing!

ik ben het ermee eens, maar het is een haas...
als ze hem geen melk gaat geven overleeft die niet... en dan moet bokt stoppen met zeuren, maar dit diertje verdient ook een kans! Zij heeft het begin gemaakt om hem die te geven, maar dan nu niet stoppen, en er melk in gieten!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:49

Harinaatje : je komt in mijn ogen wel dramerig over als je 10x herhaalt Knipoog

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 10:56

dravergekkie schreef:
Harinaatje : je komt in mijn ogen wel dramerig over als je 10x herhaalt Knipoog

kan dat niet komen door het feit dat zij(en ik) het erg jammer vindt (vinden) dat TS niet wil inzien dat het een haasje is...
Als je telang wacht met melk bieden zal het dier te erg verzwakken, en sterven... Voorkom dat door er melk aan aan te bieden, als hij geen gepaste voeding krijgt overleeft hij het niet en dat is zonde, haasjes zijn zo mooi en zo stoer...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:19

Heb niet alles gelezen maar je hebt daar geen konijn maar een haas. Die behoorlijk groot gaat worden en in gevangenschap niet kan leven. Die zal dan heel ongelukkig zijn. Helaas krijgen wij op het werk ook een hoop van deze zogenaamde zielige beestjes. Zaak is deze als ze niet gewond zijn zo snel mogelijk weer in de natuur te zetten. Dat is namelijk niet zielig. Gewonde dieren worden hier ook zo snel als kan opgelapt en terug geplaatst. Daar doe je deze dieren het meeste plezier mee. En als ze gevangen worden door een kraai of een roofvogel dan is dat helaas de natuur.

Ik snap je reactie best Lachen maar je moet nu even aan dat dier denken en niet aan jezelf wat jij ervan vindt.

Edit: Zie dat je hem heel dicht bij je andere konijn hebt. Dat zou ik niet doen, de kans op het overbrengen van ziektes is zo wel heel groot.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:30

Hej,
Heb een hele groot deel van dit topic doorgelezen. Vind het aan de ene kant lief bedoelt wat je wilt, maar zie je ook de meningen in van de andere mensen? Het is een haasje, en nog een verrekte jong ding ook. Die heeft gewoon nog melk nodig. Neem dat van mij aan, wij hebben er hier ook meerdere aangeboden gekregen, mijn moeder heeft daar ontzettend veel ervaring in. Idd, je haas zo dicht bij die andere konijnen zetten is niet slim, vooral vanwege die ene ziekte, kan even niet op de naam komen, coccidiose volgens mij, en daar gaan ze dood aan. Ik zeg niet dat hij het heeft, maar het zou maar zo kunnen. Verder snap ik ook niet helemaal waarom je erachteraan bent gelopen. Een haasje dat is gepikt door kraaien zal vast een beetje dozig zijn, en zal zich stil houden om zich te verschuilen. Als jij er dan achteraan loopt, zal hij blijven liggen, en zal jij denken dat hij gewond is. Als ik jouw was, alhoewel ik niet weet hoe dat nu moet, zou ik gewoon de dierenambulance of de wilde dierenopvang bellen. Mensen die er verstand van hebben, en gewoon kunnen inschatten wat ze het beste kunnen doen. Want wat jij doet, voor zover ik kan inschatten, is handelen naar je eigen. Jij vind hem schattig, en wil hem houden. Maar als je zegt wat je doet, dus handelen naar het diertje, zou ik hem idd gewoon naar iemand brengen met verstand ervan Lachen
Groetjes, mij

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:46

Is de onderkant van het staartje wit? zoja, dan kan het geen haas zijn. De onderkant van de staart van wilde konijnen is namelijk wit, en die van haasjes niet! Je kunt ook kijken naar de kleur van de ondervacht. Onderwol kleur haas = vuilwit
Onderwol kleur wild konijn = blauw en de tussenkleur geel tot roodbruin.

voor de rest ben ik het met de rest eens: het beestje is beter af in de vrije natuur.