Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
sharoontje schreef:Sjongejongejonge, laat dr gewoon haar gang gaan, jullie kunnen wel zeggen van ja zielig en dit en dat, maar denk je echt dat die reacties haar wat doen? Als ze hem houd, houd ze hem en daar kunnen wij verder niks aan doen. Oke aan de ene kantis het ook zielig maar aan de andere kant weer niet
Nickeltje schreef:Hallo,
Deze post klinkt vast heel eigenwijs en ik zal ook wel heel veel commentaar krijgen maar ik post toch:
Dit is met 100% zekerheid geen konijn. De foto's zijn duidelijk dat dit een haas van een week of 6 oud is.
Ik zal uitleggen waarom ik zo zeker ben:
Al een jaar of 10 heeft mijn moeder vogelopvang en vangt ook jonge egels, konijnen en hazen op.
Per jaar hebben we ongeveer 30 jonge en oudere hazen. Ik werk bijna full time mee in dit vogelasiel en heb dus de nodige ervaring.
Dit is een jonge haas en gaat straks als hij groter is meer ruimte nodig hebben om te rennen en blijft niet in gevangenschap in leven. Over een paar maanden als hij niet kan verwilderen en uitgezet wordt, zal hij dood gaan.
Als je tips wil over hoe je hem het beste kan laten verwilderen of meer andere dingen wil weten, pm dan alsjeblieft!!
Succes verder met hem!
zydeco schreef:meid ik vind het goed van je dat je het beestje geprobeerd hebt te helpen
ik zou het ook niet kunnen laten liggen
maar als je hem echt wil gaan helpen dan hou je hem een paar maanden bij je heb je zo min mogelijk contact met het beestje je laat hem dus in feite bij jou een beetje verwilderen
zet hem in een mooie grote ren en geef hem alleen maar eten wat hij in de natuur ook kan vinden
bemoei je er verder niet te veel mee
zet hem desnoods een beetje afgelegen dat hij niet de hele dag mensen ziet
als hij dan een paar maandjes oud is (je zegt dat hij als ik het goed heb gelezezen 8 weekjes oud is ?)
dan zou hij / zij met 2a3 maanden al voor zichzelf kunnen zorgen (dan zijn ze ook al vruchtbaar)
zet hem dan lekker midden op de hei of waar je hem gevonden hebt uit
ik denk dat je hem/haar daar het meest plezier mee doet
bij een haas (want dat is het volgens mij ook aan de kleurstelling te zijn ) zit het in de genen om vrij te zijn
deze beestjes leven al generaties lang in het wild dat zit er nu eenmaal in en het is moeilijk om het eruit te krijgen
tuurlijk zaql het beestje zich ernaar schikken als hij in gevangenschap word gehouden en hij/zij zal het ook gaan accepteren als je hem aanhaalt of oppakt omdat je hem van jongs af aan zal hebben dus diep ongelukkig zal hij/zij er niet van worden
maar als je echt van beestjes houd en dat doe je naar mijn mening anders had je het kleintje niet opgepakt , dan zet je hem met een maandje of 2 weer lekker uit
en hij/zij zal zijn weg echt wel vinden
en anders ja het klinkt banketstaaf maar dat zijn de regels van de natuur
eten of gegeten worden dat is gewoon een miljoenen jaren oude cyclus
ik wens je succes met welke beslissing je ook maakt maar bedenk wel goed als dierenliefhebber wat het beste is voor het beestje zelf
en ik vind hem hardstikke snoezig verder
Nickeltje schreef:dat zal best, maar ook jij blijft het een konijn noemen.
Dat zou inderdaad in gevangenschap kunnen leven. Maar dat is hier niet het geval.
dravergekkie schreef:er word hier wel erg aanvallend gereageerd maar dat is typisch bokt..
want zelf doen we alles 'perfect 'he dames ?
een wild konijn kan best overleven bij iemans thuis hoor..is maar net hoe je ermee omgaat ken 2 gevallen..en die zijn nu beide tam. en lijden gelukkig leven en groot genoege ruimte waar ze kunnen hobbelen..
ziellig? nee.. de ts verteld toch dat hij gepikt etc werd door kraai...dan was hij ook makelijker prooi geweest voor roofvogels... nu nog vrijzetten? nee konijn ruikt niet meer naar buiten, word nu voedsel voorgescholtelt dan zou alleen maar mis gaan![]()
veder neem aan dat de ts goede zorg geeft aan het nijntje
Nickeltje schreef:Nickeltje schreef:Hallo,
Deze post klinkt vast heel eigenwijs en ik zal ook wel heel veel commentaar krijgen maar ik post toch:
Dit is met 100% zekerheid geen konijn. De foto's zijn duidelijk dat dit een haas van een week of 6 oud is.
Ik zal uitleggen waarom ik zo zeker ben:
Al een jaar of 10 heeft mijn moeder vogelopvang en vangt ook jonge egels, konijnen en hazen op.
Per jaar hebben we ongeveer 30 jonge en oudere hazen. Ik werk bijna full time mee in dit vogelasiel en heb dus de nodige ervaring.
Dit is een jonge haas en gaat straks als hij groter is meer ruimte nodig hebben om te rennen en blijft niet in gevangenschap in leven. Over een paar maanden als hij niet kan verwilderen en uitgezet wordt, zal hij dood gaan.
Als je tips wil over hoe je hem het beste kan laten verwilderen of meer andere dingen wil weten, pm dan alsjeblieft!!
Succes verder met hem!
Harinaatje schreef:Dit is een haasje wat je hebt gevangen. Jonge haasjes worden door hun moeder verspreidt om de kans van overleven te vergroten. Daarom vond je er maar eentje. Je moet zulkej beesten ook juist laten liggen. Een haas neemt veel grotere sprongen dan een konijn. Daarom is een haas eigenlijk ook absoluut niet geschikt om in gevangenschap te leven, ze hebben zeer veel ruimte nodig ondanks hun geringe grootte.
Het is niet aanvallend bedoeld maar om van te leren! er zijn veel mensen die maken die fout!
jesperlover schreef:met jouw kan ik tenminste praten! Jeetje zeg.. pff wat een reacties..
Jullie doen een beetje alsof ik het beestje iets kwaad doe ofzo..heerlijk, dit is bokt
![]()
Om het even eens met elkaar te worden.. Een konijn is kort en 'dik' en heeft kleine oren (op de vlaamse reus na) .. Mee eens??
Oke, een haas en een konijn het verschil niet zien? ik zal hier 1 foto plaatsen voor je, en zoek eens op internet, het is echt, 100% zeker een haasje, konijntjes hebben niet de ''peper&zout''vacht, die 2kleuren...
Een haas heeft lange oren, en een lang smal lichaam.. mee eens??
Nou, wat zie je op de foto? een klein 'dik' iets met kleine oortjes
Dit is omdat het dier nog geen 3 weken oud is, hij moet nog lang en slank met lange oren WORDEN!...
Of jullie het nou willen of niet, ik houd Bobo toch wel.. als ik zag hoe die gepikt werd door die kraai.. nou dat wilt hij echt niet nóg een tweede keer meemaken.
En over wilde dieren gesproken? paarden zijn toch ook wild? toch ook vluchtdieren? moeten zij ook de natuur weer in? geen brokken, lekker droog stalletje niks niet? zij worden toch ook voorgeschoteld met een wortel/appel en brokken? en water? ..Dus maak daar alsjeblieft geen probleem van..
Het is voor mij onduidelijk en veel mensen sturen me een pb. Je kunt wel sturen, maar dit begon met een 'leuk' toppic en is nu verklo*t..Maar laat ik aardig blijven
Liins schreef:Bokt, hou toch alsjeblieft op met zeuren! Wat hadden jullie gedaan? als je een konijn op de grond zag liggen en gepikt zou worden door een haan? niet toe staan kijken ofwel? NOUDAN!! Hou dan alsjeblieft op met zeuren. Ceciel ken ik nu al zolang ik leef en heeft altijd het beste voor met dieren. Ik weet nu dat die in een ren zit en je kunt als je een konijntje/haasjes (voordat daar weer commentaar op word gegeven) niet loslaten als je hem al in gevangenschap hebt gehouden. Het diertje had het zobiezo NIET jullie lezen goed NIET overleeft!! ze hebben daar 3honden lopen waarvan één hem wel kapot maakt en wat ze zelf al zij vliegen er enkele roofvogels
beestje had het absoluut niet gered
![]()
Wat ze nou doet is voor het diertje de beste oplossing!
dravergekkie schreef:Harinaatje : je komt in mijn ogen wel dramerig over als je 10x herhaalt