[VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:26

Ja ze is er van de hele dag niet voor naar binnen gegaan. De baby’s moesten maar naar buiten als ze melk wouden. Wat met heel veel drama dan gebeurde. Ze gingen drinken en sprinten dan terug naar binnen :') Ik ben een paar keer naar buiten gelopen omdat ik er eentje echt hoorde schreeuwen door de babyfoon. Dat ik dacht: Oh nee, er is iets gebeurd! Maar nee, ze moesten naar buiten _O-

Aart kwam ook maar even hallo zeggen. Die kan enkel in deze stal als de schapen en geiten buiten lopen.

Afbeelding

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:45

:Wat een heerlijk smoeltje! <3

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:47

Ik kan Lucy geen ongelijk geven. Denk dat deze ooi ook graag naar buiten was gegaan zonder lammetjes....

Ben je 9 jaar oud word je gebruikt als springkussen :roll:
Afbeelding

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 20:57

Dat ze dat ook altijd toelaten hé :=

De Saanen met horens is echt een b*tch in de stal. Ze heeft horens en ze weet ze ook te gebruiken. Maar als er een lammetje in de weg loopt duwt ze die heel rustig weg met haar neus. Ben er nog altijd verbaasd over dat ze ook een vriendelijke kant heeft :+

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:05

Ja tussen geiten gaat het er soms heftig aan toe. Hier zijn ze ook echt niet zachtzinnig met elkaar en word er regelmatig eentje op de hoorns genomen :=

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:52

Moestuin schreef:
Dat ze dat ook altijd toelaten hé :=

De Saanen met horens is echt een b*tch in de stal. Ze heeft horens en ze weet ze ook te gebruiken. Maar als er een lammetje in de weg loopt duwt ze die heel rustig weg met haar neus. Ben er nog altijd verbaasd over dat ze ook een vriendelijke kant heeft :+

:')

Die horens ken ik idd. Gelukkig heb ik ze nooit hoeven voelen als ik ze ging melken :+

Laat de hoornloze Sanen ons nog in spanning afwachten?

miereneter

Berichten: 2646
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-23 21:55

lizy29 schreef:
Ik kan Lucy geen ongelijk geven. Denk dat deze ooi ook graag naar buiten was gegaan zonder lammetjes....

Ben je 9 jaar oud word je gebruikt als springkussen :roll:
[ [url=m/yB5YZc.jpg]Afbeelding[/url] ]


Och, die schapenmoeders hebben toch wat te verduren := .

Aart is ook al zo <3 .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 10:45

Art_Ificious schreef:
Moestuin schreef:
Dat ze dat ook altijd toelaten hé :=

De Saanen met horens is echt een b*tch in de stal. Ze heeft horens en ze weet ze ook te gebruiken. Maar als er een lammetje in de weg loopt duwt ze die heel rustig weg met haar neus. Ben er nog altijd verbaasd over dat ze ook een vriendelijke kant heeft :+

:')

Die horens ken ik idd. Gelukkig heb ik ze nooit hoeven voelen als ik ze ging melken :+

Laat de hoornloze Sanen ons nog in spanning afwachten?


Yes. Ze heeft wel haar eten laten staan deze ochtend :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:01

Oh oh dat is spannend. :):)

jiehaaa

Berichten: 5076
Geregistreerd: 28-08-05

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:31

Lizy29, hoe oud worden ze normaal gesproken? En hoe lang kunnen ze blijven lammeren?
Ze ziet er uit als een hele lieve moeder aka klimrek.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 14:33

Bij ons hebben ze hun laatste lam meestal rond hun 8ste en daarna gaan ze naar de slacht. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de gezondheid van de ooi (oa tanden en hoe ze uit de laatste keer lammeren zijn gekomen). Maar soms heb je dus ooien die gewoon heel goed oud worden en een fijn karakter hebben die dus wat langer blijven lopen. De klimrek ooi en onze 10 jarige zijn daar goede voorbeelden van.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 16:33

Kleine rondleiding in onze overvolle bergerie...

Eerste vak zijn ooien met lammeren van eind december. De rest is wat van de afgelopen 2 weken


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:47

lizy29 schreef:
Bij ons hebben ze hun laatste lam meestal rond hun 8ste en daarna gaan ze naar de slacht. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de gezondheid van de ooi (oa tanden en hoe ze uit de laatste keer lammeren zijn gekomen). Maar soms heb je dus ooien die gewoon heel goed oud worden en een fijn karakter hebben die dus wat langer blijven lopen. De klimrek ooi en onze 10 jarige zijn daar goede voorbeelden van.


Fijne leeftijden hoor :j Ik volg ook Sandi Brock en daar is het toch meestal maar 6/7 jaar dat ze worden. Onze oudste die nu gaat lammeren is 6.

Leuk filmpje ook! Deel je ze bewust in in kleinere groepjes?


————————-
Hier nog steeds niets. Ontzettend frustrerend. Ik zit ook nog in quarantaine tem woensdag dus loop echt 2 keer per uur naar stal, ondanks de camera. Heb net 2 botten stro bij gegooid zodat er echt een mooie dikke laag ligt want… De eerste ooien zijn vandaag 141 dagen *\o/* Het vroegste dat wij ooit hebben gehad is dag 143 dus het is niet heel erg gek om te denken dat de eerste lammetjes komende week zich aandienen. We gaan zien! 1 ooi is enkele keren herdekt dus die gaat wat later komen, maar het gros is gedekt en drachtig van de eerste cyclus. Dus de meeste lammetjes zouden toch voor midden april er moeten zijn. We gaan drukke tijden tegemoet :D

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:16

Moestuin schreef:
Leuk filmpje ook! Deel je ze bewust in in kleinere groepjes?


————————-
Hier nog steeds niets. Ontzettend frustrerend. Ik zit ook nog in quarantaine tem woensdag dus loop echt 2 keer per uur naar stal, ondanks de camera. Heb net 2 botten stro bij gegooid zodat er echt een mooie dikke laag ligt want… De eerste ooien zijn vandaag 141 dagen *\o/* Het vroegste dat wij ooit hebben gehad is dag 143 dus het is niet heel erg gek om te denken dat de eerste lammetjes komende week zich aandienen. We gaan zien! 1 ooi is enkele keren herdekt dus die gaat wat later komen, maar het gros is gedekt en drachtig van de eerste cyclus. Dus de meeste lammetjes zouden toch voor midden april er moeten zijn. We gaan drukke tijden tegemoet :D



Ja de kleinere vakken maakt de overgang kleiner voor de lammeren. Na de geboorte gaan ze eerst apart samen met hun moeder. Daarna schuiven ze door naar een vak met maximaal 10 ooien en hun lammeren, die voeg ik vervolgens samen tot 20 en daarna weer net zolang tot de hele gang bij elkaar staat. In een kleiner vak is het voor de ooi en lam makkelijker elkaar te vinden en er is minder risico op geplet worden door andere lammeren.
Als pluspunt maakt het het vangen voor mij makkelijker om ze te oormerken. De eerste ontworming gebeurd met 2 à 3 weken als ze in het 20-ooi vak staan. De vakken evolueren dus op basis van behandelingen die ik moet doen, leeftijd en hoe goed de lammeren in het vak het doen.

______

Hopelijk bij jullie ook snel lammeren. Zowel van de geiten als de schapen. Wachten is altijd zo rottig.

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:19

Het is ook wel even wennen dit jaar. Hiervoor sponsten wij de schapen en dan heb je echt alles snel op elkaar. Vorig jaar is, op 2 na, alles bevallen op 1 weekend tijd. Dat was gewoon super fijn. Nu hebben we de natuur zijn gang laten gaan en is het veel meer gespreid. Geen idee wat ik eigenlijk fijner vond/vind. _O-

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:41

Mijn ouders verwachten de eersten morgen, dan is onze Doutzen uitgerekend. Het is haar eerste keer dus dat maakt het wel spannend.
De oudere ooi, Bep is pas over een paar weken. Jammer genoeg heeft zij nu een pijnlijk hoefje, we durven haar alleen nu niet te helpen omdat ze al zo richting het einde van de dracht zit :=

Anoniem

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:04

Ai, herkenbaar! Daar hebben wij vorig jaar met Lucy erg lang mee ‘afgezien’. Was een hoefzweer die op een half jaar tijd 3 maal is terug gekomen. Ze heeft bijna een half haar af en aan kreupel gelopen.

Welk ras is het? :)

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:54

Drentse heide schapen :D we doen de hoefjes altijd nog expres halverwege de dracht, en Bep had toen ook al een beetje een slechte plek op een hoef dus waarschijnlijk heeft ze daar nu wel weer last van.. Na de bevalling gaan we er weer naar kijken. Ik heb wel eens online gezien van mensen die hun schapen hadden geleerd hoefjes te geven op dezelfde manier als paarden, maar dat is hier helaas niet :P

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:59

Weten jullie wat het probleem is Sintara? Simpele behandeling zou ik prima aandurven hoor. Wij scheren ook gewoon op hetnl einde van de dracht.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:05

Ja het is een soort rotstraal, kwestie van de zachte plek schoonsnijden en dan insprayen.
Maar het is een achterpoot, en ik weet niet hoe jullie dat doen maar normaal leggen we haar dan op haar zij en leun ik met een knie ofzo op haar schouder. Daarmee blijft ze gewoon rustig en stil liggen en kan je er goed bij met alles :+ we zijn geen professionals haha

Maarja we vinden het eng zo op het eind, liever als de lammetjes er al zijn

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:08

Dat kan prima hoor. Ik zet ze of op de kont of leg ze plat. Hangt van het schaap af. Als ik een hele groep voeten knip en verzorg gaan ze in de draaikooi. Stukje lijfsbehoud maar niet te betalen voor de hobby houder.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:16

Ja wij hebben 4 schapen totaal hihi.
Ram Dores, een jonkie van vorig jaar Emma, en dan dus Doutzen en Bep

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:35

Sintara schreef:
Drentse heide schapen :D we doen de hoefjes altijd nog expres halverwege de dracht, en Bep had toen ook al een beetje een slechte plek op een hoef dus waarschijnlijk heeft ze daar nu wel weer last van.. Na de bevalling gaan we er weer naar kijken. Ik heb wel eens online gezien van mensen die hun schapen hadden geleerd hoefjes te geven op dezelfde manier als paarden, maar dat is hier helaas niet :P

Klemzetten tegen hekje of wand met je been net achter de voorpoot. Niet te hoog/te ver opzij optillen en zorg dat ze ook vast staan, anders wandelen ze als nog weg. Maar ja het kan zeker zonder ze om te hoeven kiepen. Andere optie is melktafel maken, dan kan je er naast gaan zitten en ze bekappen net als veel geitenhouders dat doen die ook melken. En 2e "truc" ze hoeven niet allemaal in 1 dag, als je ze zeg de 1e week van elke maand een keertje in handen hebt voor voetjes doen zit je qua bijhouden zonder ellende al snel goed. Belangrijkste deel eigenlijk van niet dagelijkse dingen qua schapen is mijn ervaring, consequent elke maand even schaar er langs en perfecte voetjes ongeacht weer, voer, dracht.
De boekjes die roepen 1-2x/jaar :n

Als de buitenste wand "wijkt" knip je die af tot zo dicht bij waar het goed vast zit als mogelijk en goed schoon maken met bv een nagelborsteltje. Binnenkant (dus stuk waar andere helft hoefje tegenover zit) enkel gelijk met zool knippen, als daar meer af moet is dat snel DA werk.

Sintara

Berichten: 7523
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:44

Oo dat klem zetten tegen een hekje durf ik nog wel te proberen inderdaad. Dankje!

Wij doen wel de voeten 2x per jaar, over het algemeen hoeft er niets te gebeuren :o het zijn best wel 'natuur schapen', redelijk wild en we verkopen de lammetjes ook vaak weer aan natuurgebieden. Als er een slechtere tussen zit gaat die naar de slacht

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] De lammetjes komen er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 15:08

En soms is het met een hoef-mes een stuk simpeler en sneller om de hoeven een beetje bij te werken. Ze moeten wel scherp zijn maar dat moet voor de hoeven van je paard ook :+