[VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 11:02

@stalmeyn en joycie
De eieren zijn uit deze combi
Barnevelder haan x Ayam cemani kruising kippen en een witte haan die barnevelder x ayam cemani is.

Dit is de 4de generatie kuikens.

De eerste generatie was meer zwart dan andere kleuren maar ze worden wisselend met rode en zwarte kammen geboren, heb nu ook 4 met rode en de rest met zwarte kammen.
De reden dat de kippen zo zwart zijn ligt aan melanisme en dat word soms zo weer vererfd ookal zijn de kippen niet geheel zwart of zelfs vuil wit.

Er zijn echter meerdere kleur kansen namelijk
Volledig zwart
Volledig zwart rode Kam/lel
Zwart dubbel gezoomd
Blauw
Blauw dubbel gezoomd
Vuil wit
Alles kan blauw dragend zijn.

Ik heb zelfs eens een blauw bont haantje er uit gehad maar dat is wel echt heel zeldzaam uit deze combi's. Helaas is die voordat hij volwassen was gepakt door een buizerd.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 12:07

Blauw als in blauwkleur zoals bij honden?

Kippen vind ik superleuk, cochin kippen vind ik ook super grappig. Hollandse kuifhoen staat op de lijst (die heb je ook in blauwgrijze kleur). Daarnaast heb je kippen met witte veren met een zwart randje, ik weet niet of dat een kleur of ras is. De sebright kippen hebben deze kleur wel vaker. Zo een kleur staat ook op de lijst.

Nu helaas geen mogelijkheid om kippen ze houden. En moet zeggen, ze kunnen aardig agressief zijn tegen elkaar. Het zijn niet echt heel lieve dieren haha maar ooit wil ik een paar kipjes en dan wel aparte (sier)kipjes

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 12:59

Serenity350 schreef:
JoyCiej007 schreef:
Die stank was idd echt serieus niet te harden. Ik stond in Geert z'n "zadelkamer" dat ei met handschoenen te pellen, tot ik me bedacht dat ik dat niet kon maken, want na enkele minuten rook de hele ruimte er naar :') _O-

:')

Moet heel erg denken aan een nogal geurig verhaal bij ons thuis. Ik had een nest eitjes gevonden in de tuin, en wist niet hoe oud ze waren. Konden van de afgelopen week zijn maar ook ouder. Ik heb echt een hekel aan rotte eitjes en neem in zo'n situatie liever het zekere voor het onzekere. Maar we hadden een logee over de vloer die aangaf dat het makkelijk te testen was door ze onder te dompelen in water. Ik had wel van dat trucje gehoord, maar omdat ik rotte eieren gewoon echt heel naar vind gok ik het er vaak niet op. (Ben ooit heel ziek geweest van een slecht ei). Zo gezegd zo gedaan, hij zou wel even eiersalade maken met de eitjes want volgens de drijftest waren die allemaal goed.

Hij heeft ze in een grote pan gedaan en aan het koken gebracht op het gasfornuis in de keuken. Na een paar minuten brak 1 ei open en een lucht dat daaruit kwam. :wow: :x Ik heb 3 dagen alle ramen open gehad en non-stop wierrook lopen branden om het eruit te krijgen. :')

Ohhh niet joh!!! :')
De drijftest gebruik ik zelf ook nog wel eens bij supermarkt eieren die net aan of over datum zijn. Of bij de onbevruchte kippeneitjes van Geert (of dus de loopeend eieren maar die waren maar max 1 week oud).
Over het algemeen is die test echt wel oké.

Voor pocheren (lekker bij asperges met ham of zalm, ben er dol op) gebruik ik echt de kakelverse van Geert. Supermarkt eieren zijn behalve minder lekker, ook al relatief "oud" als je ze koopt.

JoyCiej007

Re: [VOLG]Uitbroeden:De magische,100% zwarte kip (Ayam Cemani)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 13:06

Seven; interessant! Idd zoals blauw bij honden? Dat vind ik persoonlijk dan weer niet mooi. Wij (m'n ouders en ons gezin) hebben al ruim 40 jaar Franse en Engelse Bullen, blauw is een kleur wat bij dit ras niet raseigen is en dus niet wordt erkend. Het wint de laatste paar jaar helaas wel aan populariteit.

StalMelyn, bedoel je niet de Wyandottes?
Die ken ik dan weer wel, met mijn zeer beperkte kennis van kippenrassen.

En Brahma's zijn toch van die enorm uit de kluiten gewassen reuze kippen?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:20

Joycie, nee de Wyandottes hebben te kleine vlekjes, bedoel echt zoiets:
Afbeelding
Hier in de buurt heeft iemand ook zo een kip maar dan qua vorm een wat ronder soort. Niet zo iel zeg maar.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 15:27

Ja meer grijs wat dan blauw word genoemd

Dat is dan Gezoomd zoals bij de Barnevelder
Afbeelding

Of geheel blauw

Afbeelding

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 16:48

StalMelyn schreef:
[ [url=m/Ph6Xs2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hier in de buurt heeft iemand ook zo een kip maar dan qua vorm een wat ronder soort. Niet zo iel zeg maar.

Sebrights <3 <3 <3 <3

Hele lieve tamme kippetjes. Wij hadden ze vroeger bruin zwart gezoomd. Vrij stille haan ook, die was wat schuchterder. Kippen waren heel snel handtam. Wel heul kleine eitjes :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 17:45

Kan je alle kippenrassen bij elkaar houden? Stel ik neem van iedere kip die ik leuk vindt er 2; kan dat wel bij elkaar?
Ik ben uiteindelijk alleen nog maar bekend met de legkip.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:20

Ligt aan de rassen
Sommige zijn heel kalm een feller ras zal die dan sneller terroriseren.
Sommige kippen zijn echte grond kippen anderen meer hoogte kippen dat kan combineren met een toompje van beide bijv.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:23

StalMelyn schreef:

Oh wauw! Als ik ooit kipjes zou nemen... <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:42

Ik zit in de tuin naar opties te kijken voor een kippenren haha.

Serenity350

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 18:53

StalMelyn schreef:

Ik heb een Wyandotte in bijna exact die kleur rondlopen.. :j

Dacht dat het gemarmerd heet, maar dat weet ik niet zeker.

Afbeelding

En wat betreft het houden van verschillende rassen bij elkaar, ja dat kan inderdaad mits je rekening houdt met de karakter eigenschappen, sommige kippen zijn feller dan andere. Dan is het introduceren van nieuwelingen, zeker als ze in hun eentje zijn, lastiger. Sommige kippen pikken ook sneller naar een kip die heel anders van kleur is bijvoorbeeld. In mijn toom lopen nu: wyandottes, legkippen, zijdehoenders, zijdehoender kruisingen, hollandse krielen, cochinnetjes en eentje waar het ras onbekend van is.

SloppyScone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 11:06

StalMelyn schreef:

Haha, het lijk net een kleurplaat zo!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 11:34

@ Serenity; Ook een gaaf beestje zeg!
@ StalMelyn; oeh wauw <3

SloppyScone schreef:
StalMelyn schreef:

Haha, het lijk net een kleurplaat zo!

:') _/-\o_

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 12:01

"we" hebben er een tijdelijke bewoner/logée bij. Is volgens Geert letterlijk aan komen vliegen, eerst bij mensen in de buurt in de tuin, later uit zichzelf naar wei en paddock van Geert.
Dacht dat hij een geintje maakte en het beestje zelf had gekocht; toen ik met m'n moeder en neefje van 2,5 even naar de wei ging, zag ik 't beestje lopen. Geert had het over een "verrassing" gehad. Ik meteen tegen m'n moeder: :wow: Dat beest liep er gisteren nog niet!!!

Waarschijnlijk een blauwe bosfazant
Afbeelding

Afbeelding

Dier draagt een ring, dus iemand zou dat beestje moeten missen. (al mag hij gerust hier blijven als er geen eigenaar gevonden kan worden :o ) Is echter nog vrij schuw, het ringnummer is dus nog niet te lezen. Het dierenparkje/hertenkamp van het psychiatrisch centrum een stuk verderop mist deze in elk geval niet.
Ik heb op Amivedi gekeken naar vermiste vogelachtigen in een straal van zo'n 15 km. rond Deventer; alleen vermiste parkieten en een papagaai.
Plan is nu om hem wat tammer te krijgen, beetje lokken met voer evt, en proberen toch nummer te kunnen lezen. Als hij uit zichzelf niet wegvliegt natuurlijk.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 14:45

Lijkt op een pauw zonder staart

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-20 15:13

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:20

Ik kom volgen! Ik vind Ayam Cemanis schitterend, heb ze ooit op een buitenfair in het echt mogen bewonderen, maar was al ver ervoor verliefd op het ras. Ik wil over een tijdje zelf ook kippen gaan houden, al denk ik niet dat dat Cemani's gaan worden ivm 2 kleine kinderen die hier lopen. Maar ooit zou ik ze nog graag willen hebben :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 15:55

Wij hebben ze gehad. Erg mooie kippen. Ook eventjes een haan gehad die we zelf hadden uitgebroed in de stoof, maar die is later verkocht, een haan in de woonwijk was niet handig.
Waren best vriendelijke kipjes. Maar niet zo tam als de legkippen die we ook nog hadden.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 21:09

Een van onze kuikens die we uit onze eigen kip hadden.
Afbeelding

Onze kippen toen we ze net hadden.

Afbeelding

Afbeelding

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:10

StalMelyn schreef:

Oh wow.

Deze ziet er gaaf uit! Hoe heet dit precies?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:29

Dat weet ik dus niet. Ik weet niet of dit een ras of een kleur is.
De kip op foto is een sebright volgens mij?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:32

Die kleur heet Gezoomd en heb je in enkel en dubbel
In allerlei kleur slagen niet enkel in de sebright maar ook in andere rassen zoals de Wyandotte

Dat witte is zilver Gezoomd.

Heb wel eens gedacht dat type Gezoomd er in te fokken maar dan met andere kleuren
Laatst bijgewerkt door Seven op 06-05-20 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:33

Ik dacht dat gezoomd was een soort dubbele verendek als je begrijpt wat ik bedoel.
Maar ga het onthouden! Als er kippen komen wil ik mooie en geen saaie legkippen meer :o

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-20 22:35

Nee Gezoomd betekend dat elke veer onafhankelijk een zoom heeft in een andere kleur
En dubbel gezoomd zoals bij de Barnevelder heeft een dubbel zoompje
.

En dat hebben wij dus ook wij wilen genieten van de toom als die door de tuin scharrel <3