Frans , ons Normandisch stiertje

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ailill

Berichten: 11672
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:03

Enorm interessant topic. Prachtige stier, al besef ik me nu wel iets beter dat het toch best riskante dieren kunnen zijn. Afgelopen zomer ging ik vaak wandelen langs de Lek, ergens moet je dan ook door een smal en lang weiland, met ik gok een stuk of 15 1 en 2 jarige stieren. 2 keer klappen en ze schoten alle kanten op, al is het denk ik toch verstandiger om voortaan de iets langere route te nemen, langs de stieren i.p.v. d'r door :')

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:31

aricia schreef:
Monique wat vreselijk van je man .Heel veel sterkte

Frans vandaag

[ [url=m/zKeQPD.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/te6oEw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/vJmS6Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een prachtige stier!

Animal

Berichten: 8450
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 13:44

Dit zijn mini-koeien :j Galloway is het ras :)

sanso schreef:
Jezus wat een beest :wow:
Ik heb ook veel respect voor koeien en stieren. Je hoort te vaak dat het fout gaat.

Deze staan bij ons in het natuurgebied, die zijn niet bang en stalken je (waar ik helemaal niet dol op ben :+ ) lijkt wel mini koeien. Ze zijn echt niet groot althans. Hebben allemaal krulletjes.
Geen stier bij. Ik vind ze wel heel leuk! Staat ook een bruin kalfje bij. Meeste zijn zwart en dan twee van die witte.

[ [url=m/ITZN1x.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aUNsHi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Frans is gaaf zeg! Fijn dat hij zich nogsteeds fijn weet te gedragen! Vroeger (oké, 10 jaar geleden..) op mijn werk hadden ze een Witrik stier gehad die best wel oud geworden is. Dat was een uitzondering, want alle andere kerels vertrokken vrij snel vanwege hun gedrag. Wij dekten ze aan de hand. Vingen eerst de koe en bonden deze vast aan een graansilo. Daarna ging de stier aan het halster mee naar buiten. Met de stieren waren we wel altijd extreem voorzichtig! Toch vind ik het een doodeng idee dat ik vroeger gewoon met dat beest aan een touwhalstertje rondliep :oo
Ik was hier 16 en 1.82 meter!


Afbeelding



Met de stieren is er nooit iets raars gebeurd. Wel ben ik een keer flink gewond geraakt door een HF-pink welke mij te grazen nam. Dat beest is toen ook direct weggegaan, want er liepen ook wel eens kinderen tussen het vee.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 14:10

Flinke jongen heb je daar aan t touw.Zo dekten wij vroeger ook toen we nog een Friese grupstal hadden .

Idd erg link.

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:21

Animal schreef:
Dit zijn mini-koeien :j Galloway is het ras :)

sanso schreef:
Jezus wat een beest :wow:
Ik heb ook veel respect voor koeien en stieren. Je hoort te vaak dat het fout gaat.

Deze staan bij ons in het natuurgebied, die zijn niet bang en stalken je (waar ik helemaal niet dol op ben :+ ) lijkt wel mini koeien. Ze zijn echt niet groot althans. Hebben allemaal krulletjes.
Geen stier bij. Ik vind ze wel heel leuk! Staat ook een bruin kalfje bij. Meeste zijn zwart en dan twee van die witte.

[ [url=m/ITZN1x.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/aUNsHi.jpg]Afbeelding[/url] ]



Frans is gaaf zeg! Fijn dat hij zich nogsteeds fijn weet te gedragen! Vroeger (oké, 10 jaar geleden..) op mijn werk hadden ze een Witrik stier gehad die best wel oud geworden is. Dat was een uitzondering, want alle andere kerels vertrokken vrij snel vanwege hun gedrag. Wij dekten ze aan de hand. Vingen eerst de koe en bonden deze vast aan een graansilo. Daarna ging de stier aan het halster mee naar buiten. Met de stieren waren we wel altijd extreem voorzichtig! Toch vind ik het een doodeng idee dat ik vroeger gewoon met dat beest aan een touwhalstertje rondliep :oo
Ik was hier 16 en 1.82 meter!


[ [url=m/LuoAL9.jpg]Afbeelding[/url] ]



Met de stieren is er nooit iets raars gebeurd. Wel ben ik een keer flink gewond geraakt door een HF-pink welke mij te grazen nam. Dat beest is toen ook direct weggegaan, want er liepen ook wel eens kinderen tussen het vee.

Ook deze vind ik prachtig.

MoniqueT

Berichten: 8855
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 14:25

Animal schreef:
Wij dekten ze aan de hand. Vingen eerst de koe en bonden deze vast aan een graansilo. .


Dat deden wij ook. Tot de silo een keer in elkaar stortte. Jezus, wat een klap!!

xYaartje
Berichten: 1486
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:01

aricia schreef:
X Yaartje ,over dat tam maken .
Toen Frans bij ons kwam was hij met zijn 4 maanden oud vreselijk bang en wild , was ook als zoogkalf gehouden en kende geen omgang met mensen .

Vangen ,halster omdoen , leren vaststaan ,vaak even vastpakken en indien mogelijk stukje wandelen (met zweep) en geduld hebben .Vertrouwen en respect moet je van elkaar krijgen .
Maar weet en onthoudt dat je een stier NOOIT kan vertrouwen !!
Het zijn hormonenbommen en hoe braaf en knuffelig Frans ook is .Ik ga nooit zonder zweep het land in en zorg ook dat ik nooit midden in het land loop, hij zou maar willen spelen en hij rent toch echt harder dan ik :D .
Tam maken gaat vreselijk fout als er niet een stuk opvoeding om de hoek komt kijken .
De ene stier is de andere niet .We hebben hier ook enkele rotzakken gehad ,die vroegtijdig het erf af moesten .
Daarbij zijn er ook zeker koeien die kunnen doden .Hier hebben we ook een koe gehad die mijn man te pakken heeft genomen . Veearts kon al niet eens in de buurt komen ,ook niet als ze vaststond.

Frans luistert zeer goed .Komt als ik hem roep .Als ik terug zeg en naar hem wijs ,na een lekkere krabbeurt bij hem ,gaat hij braaf achteruit en uit mijn ruimte. Hij heeft zeer zeker respect .
Maar ik ben me altijd bewust van het feit dat 1000 kilo je met een paar seconden je dood kan drukken ,dat gaat zo snel .En komt helaas nog zo vaak voor...


Dank je voor de tips, en uiteraard ook de waarschuwingen en voorzichtigheid! Het kan niet vaak genoeg gezegd worden bij stieren. Ze kunnen inderdaad in een keer omslaan. Jullie hebben zo te zien wel echt geluk met het karakter met Frans! Hij is nu 1 jaar oud toch? Of heb ik dat helemaal verkeerd gerekend?
Hoop echt voor jullie dat hij zo lief blijft!

Onze situatie is nu zo dat in wei 1 de kudde Shetjes staat (waar ik moet zijn). Wei 2 Eva met haar zoon Lancelot en dan wei 3 + 4 de andere koeien. In wei 3 +4 mag ik alleen op de mat vooraan blijven om die schoon te maken en moest er wat gebeuren kan ik zo weg. Verder het land in mag ik niet zomaar zonder toestemming van de eigenaar. Wat ik volledig snap :) .
Om bij de kudde Shetjes te komen moet ik door wei 2 heen, maar gelukkig is Eva zo lief dat die niks doet :) (heeft ook geen hoorns en is de lichtste van de koeien). Als ik in wei 3 en 4 ben heb ik inderdaad ook altijd een bezem in de hand (bij gebrek aan zweep). Moet wel zeggen dat ik dankzij deze Dexters koeien echt leuk ben gaan vinden.

aricia. Weten ze bij jullie ook altijd precies wanneer het etens tijd is? We hoeven hier maar een keer hooi te voeren en dan staan ze de volgende keer, zodra ze je zien, gewoon net zolang te loeien tot ze hooi krijgen := .

En wat is Frans toch een gave stier zeg! Maar oh zo ontzettend knap!

Hier een foto van de stier die wij (of eigenlijk de eigenaar van mijn verzorg shetjes heeft gehad, maar tegenwoordig is 'wij' zeggen makkelijker) in 2015 hebben gehad en ik dacht ook in 2016. Die is inmiddels al heel lang weg. Had respect voor de mens, maar was ook echt een onwijs stoere stier om te zien. Als ik mij niet vergis ook gewoon een Dexter:

Afbeelding


Hier een foto van Brownie. Hij heeft ons dit jaar twee mooie nakomelingen gegeven :) . Hij lag hier ontzettend lief te slapen (zelf stond ik aan de andere kant van het draad). Kan helaas zo snel geen staande foto van hem vinden.
Brownie is inmiddels al iets meer dan een maand weg. Weet nog toen een paar jongens die langs fietsen en vroegen of Brownie een stier was: Waarop ik "ja" zei en je vervolgens: "Ohhh" en "wow!" hoorde. Waren behoorlijk onder de indruk van hem! Al weet ik niet of dat was door wat er onder hing of door zijn uiterlijk := En jullie snappen wel denk ik hoe ik aan zijn naam ben gekomen :) :

Afbeelding

Deni11

Berichten: 1223
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 19:18

Wat leuk! In de familie zaten vroeger veel boederijen en vind het gaaf om zo van alles bij iedereen over koeien te lezen :) we hadden ook weleens een stier in de stal staan maar nooit bedacht dat ze zo gevaarlijk konden zijn, liep er wel altijd ruim omheen haha! Daarnaast stonden er altijd van die hf(?) koeien voor de melk en op t einde een paar vleeskoeien toen ze met pensioen gingen.

Ashkerlon

Berichten: 2645
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Roeselare (West-Vlaanderen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 20:36

Thioro schreef:
Nja, blondes zijn nog erger. Die chargeren omdat je verkeerd keek }:0 .

Die ervaring heb ik niet met blondes. Ik vond ze vrij makkelijk in de omgang. Beetje defensief wel. En er zaten een paar neuroten tussen die bij wijze van spreken vanuit stilstand 2 meter hoog sprongen, maar het gros was gemakkelijk te hanteren en kwam knuffelen aan het voerhek. Vooral de stier eigenlijk :') regelrechte teddybeer en kwam op z'n dooie gemak een kriebeltje of hapje halen... Maar ik heb er wel altijd het voerhek tussen gehouden. Zo'n gewicht aan levend dier kom ik niet zomaar bij.

De holstein stier daarintegen, of de BwB... Die hadden je al in de gaten als je nog maar de gang door liep. Die maakten je dood als ze de kans kregen.

aricia

Berichten: 1794
Geregistreerd: 26-11-07
Woonplaats: nabij de grens friesland/drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-18 21:01

X Yaartje :
Browny is leuk zeg :)

Frans is inmiddels 3 jaar oud .
Tijd vliegt want zijn eerste kinders zijn inmiddels al gedekt en zullen volgend jaar bevallen van Bertje .

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:06

Wij hebben ook Blondes, gebruiken nooit een stier die ouder is dan ongeveer 2 1/2 jaar, onze stal is daar ook niet geschikt voor dus meestal huren wij een stier van de mester. Als het een dier is met een rustig karakter die mooie kalveren vererft met flink wat geboortegemak dan mag hij 2 jaar z'n kunstje doen :D
Blondes zijn heel eenkennig, hebben direct door als er een vreemde in de buurt van de kudde komt. En vooral de eerste paar weken nadat de kalveren zijn geboren houden de dames alles extra in de gaten. Die van ons hebben ook hoorns, ik raad niemand aan om zo bij ons de wei in te lopen, zelf houden we ze ook altijd in de gaten. Wij hebben de afgelopen jaren echt geselecteerd op karakter van de koeien, neuroten eruit en agressief gedrag na afkalven moet geen dagen duren. De stieren zijn meestal relaxt zolang er nog dames te dekken vallen in de kudde, aan het eind van het seizoen worden ze vaak wel iets onrustiger. Paar jaar geleden hadden we echt een rotzak, die kwam echt gericht op je aflopen als je in de buurt van de wei kwam, hij heeft ook degene die hem heeft gekocht aangevallen, dat is gelukkig allemaal goed afgelopen. Die is dus afgemest en naar de slager gegaan.
Paar weken geleden nog bij de mester geweest, nog even zijn grootste stier bewonderd, gewicht 1250 kilo en 5 jaar oud :D

Afbeelding

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:22

Hebben jullie al dochters van hem aan de melk en voldoen die aan jullie verwachtingen?

Knappe blonde hierboven. In vergelijking met andere rassen zijn blondes toch echt nerveuzer is mijn ervaring, vooral de koeien. Limousins staan op 2 op de schaal van nervositeit, ook weer de koeien.
Ken maar 1 of 2 boeren die een rustig koppel blondes hebben en dat zijn degenen die er concoursen mee lopen en hun dieren daar dus ook op selecteren (indien je het beest aan een touwtje wil rondparaderen heb je liefst een handelbaar exemplaar).
Bij 1 van die boeren heeft 1 van z'n stieren wel eens een koe doodgedrukt. Ze werden van gebouw verwisseld, dat bliefde meneer niet dus kreeg dichtstbijzijnde koe er van langs. Gewoon letterlijk tegen de muur gedrukt tot ze dood neerviel. En dat was 1 van z'n oudere kalme stieren. Die mocht na dat incident het seizoen uitwerken en ging dan ook weg.

Holsteinstieren staan er om bekend rotzakken te zijn. Dat gaat een jaar of 2 goed en dan worden ze staatsgevaarlijk.
Bwb heb ik geen slechte ervaringen mee. Soms eens een nerveus vaarsje maar dat is niets vergeleken bij een Frans vleesras.

Sowieso, zoals al gezegd, stieren zijn onbetrouwbaar. En sommige koeien ook.
Maar prachtige beesten zijn het wel.

Speirs

Berichten: 1692
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 21:43

Wat ontzettend interessant om te lezen. Indrukwekkende beesten zijn het, zeg.

Als ik het goes begrijp, zout het gevaar hem in platdrukken of omver lopen? Schoppen en bijten ze ook?

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 22:28

platdrukken met de kop

Eloya

Berichten: 5216
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:01

is bertje ook een nomandisch stiertje?

Wij hebben 1 jaar een stier gehad in de wei, een brown swiss stier, die was gelukkig erg rustig en heeft 1 jaar tussen de pinken gelopen die niet drachtig van ki wouden worden en daarna is die weggegaan. want onze stalling is eigenlijk niet geschikt voor een stier en wij zijn ook geen stierenhouders... waren ook weer blij dat die weg was ookal was die heel rustig...

Dancyy
Berichten: 2701
Geregistreerd: 03-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-18 23:37

Even onder mijn steen vandaan :D
Wat een mooie stier TS!

Kinke schreef:
Wij hebben ook Blondes, gebruiken nooit een stier die ouder is dan ongeveer 2 1/2 jaar, onze stal is daar ook niet geschikt voor dus meestal huren wij een stier van de mester. Als het een dier is met een rustig karakter die mooie kalveren vererft met flink wat geboortegemak dan mag hij 2 jaar z'n kunstje doen :D
Blondes zijn heel eenkennig, hebben direct door als er een vreemde in de buurt van de kudde komt. En vooral de eerste paar weken nadat de kalveren zijn geboren houden de dames alles extra in de gaten. Die van ons hebben ook hoorns, ik raad niemand aan om zo bij ons de wei in te lopen, zelf houden we ze ook altijd in de gaten. Wij hebben de afgelopen jaren echt geselecteerd op karakter van de koeien, neuroten eruit en agressief gedrag na afkalven moet geen dagen duren. De stieren zijn meestal relaxt zolang er nog dames te dekken vallen in de kudde, aan het eind van het seizoen worden ze vaak wel iets onrustiger. Paar jaar geleden hadden we echt een rotzak, die kwam echt gericht op je aflopen als je in de buurt van de wei kwam, hij heeft ook degene die hem heeft gekocht aangevallen, dat is gelukkig allemaal goed afgelopen. Die is dus afgemest en naar de slager gegaan.
Paar weken geleden nog bij de mester geweest, nog even zijn grootste stier bewonderd, gewicht 1250 kilo en 5 jaar oud :D

[ [url=m/IP1HVy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Is dat bij Vleesvee Twente? Daar gaan die van ons ook heen.

Wij hebben ook Blondes. Prachtig ras, maar inderdaad niet zo blij met vreemden en vaak flink boos na het afkalven. Bij bekenden altijd wel rustig als ze in de kudde staan. We hebben nu wel een stier die echt agressief is en zich op de eerste dag hier ook verwond heeft aan zijn benen omdat hij zo opgefokt deed. Daar hoef je maar naar te wijzen en hij breekt te boel af, die gaat binnenkort dus ook weer weg :+ eerder wel hele lieve stieren gehad!

Ook een keer een Blond stiertje aan de fles gehad. Die sloeg me met 3 dagen oud al blauwe plekken en het was een heel lief beest maar na een jaar ook gewoon niet meer te vertrouwen, die kon van heel lief knuffelen ineens omslaan in killer mood en dan ramde hij net zo lang door tot je niet meer bewoog, dus die is toen helaas ook weggegaan.

Dit is onze oude stier, heel mooi beest, nog wel jong.
Afbeelding

Afbeelding

Pandora2
Berichten: 19901
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 09:25

Wat een mooie dieren allemaal ! <3 Nog meer foto's zijn altijd welkom :o :D

anjali
Berichten: 15421
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:08

Kinke schreef:
platdrukken met de kop

Dat doen olifanten (heten ook stier en koe) ook!Als ze van iemand afwillen...

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:30

Dancyy, nee, niet Vleesvee Twente. Is bij een stierenmester hier in de buurt (Olst)

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:43

Misschien een beetje offtopic hoor maar ik vraag mij toch iets af.
Waarom houden jullie de stieren maar tot een bepaalde leeftijd? Ik lees 2 jaar, 2,5 jaar oud en dan naar slacht. Is dit ivm de hormonen dat ze dan echt te link worden ofzo?

Kinke

Berichten: 20620
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 11:57

Die dieren worden zo ontzettend groot en sterk, onze stal is daar niet geschikt voor en we hebben de ruimte niet. (oude stal) Maar de stier op de foto die ik plaatste, die is 5 jaar oud. Heel goed karakter en de mester heeft de ruimte voor hem.

Speirs

Berichten: 1692
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:00

En, sorry als het té offtopic raakt en het moet ook zéker geen rel worden, hoe werkt dat eigenlijk bij zo'n mester? Watvoor leven heeft de stier daar? Het heeft voor mij een hek negatieve lading maar als ik die grote blonde stier in z'n grote schone stal zie staan lijkt het nog niet eens zo heel gek.

Mag ook in pb hoor.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Re: Frans , ons Normandisch stiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:09

Ik vind dit ook een enorm boeiend en leerzaam topic.
Dankjewel voor het delen, heb hier al veel geleerd over koeien en stieren.

Thioro

Berichten: 4011
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:10

Meestal staan ze dus zoals die blonde stier in z'n stal. In de afmestperiode komen ze niet meer buiten en worden ze dus letterlijk vetgemest tot ze 'klaar' zijn.

Koeien en ossen worden soms ook buiten afgemest, hier in Frankrijk is wel vraag naar vlees dat traag vetgemest werd op gras. Ken niemand die stieren zo vetmest, volwassen stieren samen houden is geen goed idee en je moet wel een stevige omheining hebben.
In een afmeststal staan ze apart maar wel met soortgenoten naast hen.
Jonge stieren (tot een jaar of 2) kunnen wel samen gehouden worden.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 12:10

Kinke schreef:
Die dieren worden zo ontzettend groot en sterk, onze stal is daar niet geschikt voor en we hebben de ruimte niet. (oude stal) Maar de stier op de foto die ik plaatste, die is 5 jaar oud. Heel goed karakter en de mester heeft de ruimte voor hem.


Maar dat zijn ze op 2 jarige leeftijd nog niet dan? Hoe lang groeit een koe/stier eigenlijk door?
sorry voor de vele vragen, vindt het erg interessant