Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja
sanso schreef:Jezus wat een beest![]()
Ik heb ook veel respect voor koeien en stieren. Je hoort te vaak dat het fout gaat.
Deze staan bij ons in het natuurgebied, die zijn niet bang en stalken je (waar ik helemaal niet dol op ben) lijkt wel mini koeien. Ze zijn echt niet groot althans. Hebben allemaal krulletjes.
Geen stier bij. Ik vind ze wel heel leuk! Staat ook een bruin kalfje bij. Meeste zijn zwart en dan twee van die witte.
[ [url=m/ITZN1x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aUNsHi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Animal schreef:Dit zijn mini-koeienGalloway is het ras
sanso schreef:Jezus wat een beest![]()
Ik heb ook veel respect voor koeien en stieren. Je hoort te vaak dat het fout gaat.
Deze staan bij ons in het natuurgebied, die zijn niet bang en stalken je (waar ik helemaal niet dol op ben) lijkt wel mini koeien. Ze zijn echt niet groot althans. Hebben allemaal krulletjes.
Geen stier bij. Ik vind ze wel heel leuk! Staat ook een bruin kalfje bij. Meeste zijn zwart en dan twee van die witte.
[ [url=m/ITZN1x.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/aUNsHi.jpg]Afbeelding[/url] ]
Frans is gaaf zeg! Fijn dat hij zich nogsteeds fijn weet te gedragen! Vroeger (oké, 10 jaar geleden..) op mijn werk hadden ze een Witrik stier gehad die best wel oud geworden is. Dat was een uitzondering, want alle andere kerels vertrokken vrij snel vanwege hun gedrag. Wij dekten ze aan de hand. Vingen eerst de koe en bonden deze vast aan een graansilo. Daarna ging de stier aan het halster mee naar buiten. Met de stieren waren we wel altijd extreem voorzichtig! Toch vind ik het een doodeng idee dat ik vroeger gewoon met dat beest aan een touwhalstertje rondliep![]()
Ik was hier 16 en 1.82 meter!
[ [url=m/LuoAL9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Met de stieren is er nooit iets raars gebeurd. Wel ben ik een keer flink gewond geraakt door een HF-pink welke mij te grazen nam. Dat beest is toen ook direct weggegaan, want er liepen ook wel eens kinderen tussen het vee.
aricia schreef:X Yaartje ,over dat tam maken .
Toen Frans bij ons kwam was hij met zijn 4 maanden oud vreselijk bang en wild , was ook als zoogkalf gehouden en kende geen omgang met mensen .
Vangen ,halster omdoen , leren vaststaan ,vaak even vastpakken en indien mogelijk stukje wandelen (met zweep) en geduld hebben .Vertrouwen en respect moet je van elkaar krijgen .
Maar weet en onthoudt dat je een stier NOOIT kan vertrouwen !!
Het zijn hormonenbommen en hoe braaf en knuffelig Frans ook is .Ik ga nooit zonder zweep het land in en zorg ook dat ik nooit midden in het land loop, hij zou maar willen spelen en hij rent toch echt harder dan ik.
Tam maken gaat vreselijk fout als er niet een stuk opvoeding om de hoek komt kijken .
De ene stier is de andere niet .We hebben hier ook enkele rotzakken gehad ,die vroegtijdig het erf af moesten .
Daarbij zijn er ook zeker koeien die kunnen doden .Hier hebben we ook een koe gehad die mijn man te pakken heeft genomen . Veearts kon al niet eens in de buurt komen ,ook niet als ze vaststond.
Frans luistert zeer goed .Komt als ik hem roep .Als ik terug zeg en naar hem wijs ,na een lekkere krabbeurt bij hem ,gaat hij braaf achteruit en uit mijn ruimte. Hij heeft zeer zeker respect .
Maar ik ben me altijd bewust van het feit dat 1000 kilo je met een paar seconden je dood kan drukken ,dat gaat zo snel .En komt helaas nog zo vaak voor...
Thioro schreef:Nja, blondes zijn nog erger. Die chargeren omdat je verkeerd keek.
Kinke schreef:Wij hebben ook Blondes, gebruiken nooit een stier die ouder is dan ongeveer 2 1/2 jaar, onze stal is daar ook niet geschikt voor dus meestal huren wij een stier van de mester. Als het een dier is met een rustig karakter die mooie kalveren vererft met flink wat geboortegemak dan mag hij 2 jaar z'n kunstje doen
Blondes zijn heel eenkennig, hebben direct door als er een vreemde in de buurt van de kudde komt. En vooral de eerste paar weken nadat de kalveren zijn geboren houden de dames alles extra in de gaten. Die van ons hebben ook hoorns, ik raad niemand aan om zo bij ons de wei in te lopen, zelf houden we ze ook altijd in de gaten. Wij hebben de afgelopen jaren echt geselecteerd op karakter van de koeien, neuroten eruit en agressief gedrag na afkalven moet geen dagen duren. De stieren zijn meestal relaxt zolang er nog dames te dekken vallen in de kudde, aan het eind van het seizoen worden ze vaak wel iets onrustiger. Paar jaar geleden hadden we echt een rotzak, die kwam echt gericht op je aflopen als je in de buurt van de wei kwam, hij heeft ook degene die hem heeft gekocht aangevallen, dat is gelukkig allemaal goed afgelopen. Die is dus afgemest en naar de slager gegaan.
Paar weken geleden nog bij de mester geweest, nog even zijn grootste stier bewonderd, gewicht 1250 kilo en 5 jaar oud
[ [url=m/IP1HVy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Kinke schreef:Die dieren worden zo ontzettend groot en sterk, onze stal is daar niet geschikt voor en we hebben de ruimte niet. (oude stal) Maar de stier op de foto die ik plaatste, die is 5 jaar oud. Heel goed karakter en de mester heeft de ruimte voor hem.