Mijn hobby; Slakken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 02:36

Wat leuk, nog meer mensen met slakken/interesse in slakken! :D

Schattige Jadatzi's! <3 Zien er idd al een stuk groter uit!

Hier groeien ze ook lekker verder. Nieuwe deel van hun huisjes ziet er een stuk beter uit gelukkig.
Afbeelding
Afbeelding

Retics gaat momenteel beetje langzaam. Heb ze maar even wat warmer gezet :)
Afbeelding

Nieuwe slakken gaat helaas niet door. Zouden uit de UK en Tsjechië komen, maar ivm de temperatuur besloten dat het een te groot risico is voor de dieren. Rustig afwachten tot de temperaturen weer beter zijn, duurt nog wel een flinke poos dus. Maar ga nog wel nieuwe slakken ophalen, gewoon in Nederland :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 02:00

Vandaag eitjes gevonden van m'n Pleurodonte Isabella! :D

Direct bij de ouders weg gehaald, aangezien ze de eitjes opeten. Wat volgens mij ook al meerdere keren gebeurd is, aangezien ik steeds tekenen vond van paring, maar er nooit eitjes kwamen.

Afbeelding

Tamara_089

Re: Mijn hobby; Slakken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 17:28

daphne die komen toch gewoon in de natuur voor?

Ben ze al een paar keer tegengekomen in de tuin. hun huisjes vielen me op :P

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 17:38

Nee, de Pleurodonte Isabella komt in Nederland niet voor! :) Dat is de Cepeae Nemoralis of Hortensis. Vorm van het huisje is idd wel ong hetzelfde. Isabella is iets groter en wat platter.

Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:32

Als ik ooit weer slakken neem wil ik oa een setje pleurodonte excellens. oftewel het grotere broertje vd isabella.

Hoorde trouwens dat de kweker in Almelo gestopt is, ze heeft wel alles nog maar laat (bijna) niets meer uitkomen omdat ze de slakkenwereld behoorlijk zat is inmiddels.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:52

lor1_1984 schreef:
Als ik ooit weer slakken neem wil ik oa een setje pleurodonte excellens. oftewel het grotere broertje vd isabella.

Hoorde trouwens dat de kweker in Almelo gestopt is, ze heeft wel alles nog maar laat (bijna) niets meer uitkomen omdat ze de slakkenwereld behoorlijk zat is inmiddels.

Hoezo? Is het dan net zoiets als de paardenwereld?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:57

anjali schreef:

Inderdaad, alleen een stuk langzamer.... :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 21:03

Die wil ik ook nog graag <3 Wou ze pas kopen op de beurs, maar vond 30 euro per jong ter grote van een isabella, echt te duur -O-

Haha idd Kugger! :+
Ja, er is ook in de slakkenwereld vaak gedoe. Weet niet precies waar het over gaat, maar zie het wel voorbij komen op facebook. Erg jammer.. Het wereldje is al niet zo groot en als dan ook nog de helft ruzie heeft met elkaar...

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:55

Gewoon haat, nijd en een ander niets gunnen vaak.
Jammer wel dat dat ten koste gaat van de bloedspreiding etc, met samenwerken kun je zoveel bereiken op dit gebied.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:19

Oh leuk dat je eitjes hebt!!!

Ik wil graag andere kleurtjes erbij, maar eerst wat babies kwijt zien te raken :) anders heb ik 10 van die joekels en dan kunnen er geen andere kleuren bij ;)

Hoe groot zijn jullie bakken eigenlijk?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:24

Apart :P

Wij voeren slakken altijd aan onze twee schildpadden :j
Vinden ze heerlijk, gek genoeg *\%/* :)) :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 22:33

Ja idd, dat is heel jammer. Zeker omdat juist het keer op keer kweken met familie best een dingetje is bij de slakken... Daarom probeer ik nu zoveel mogelijk slakken uit het buitenland te halen, zodat ik die samen kan zetten met slakken die ik gewoon in Nederland gekocht heb.

Ik heb verschillende maten. 1 Van 80x40x50, 1 van 60x30x40, 2 van 50x50x50, 1 van 40x30x40.. Dat zijn terrariums/aquariums. Verder heb ik nog curverbakken die verschillen in maten, met als grootste +- 60x40x40 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:35

Kuggur schreef:
anjali schreef:

Inderdaad, alleen een stuk langzamer.... :D

Hihi :')

Wat zonde dat er zoveel haat en nijd is. Maar denk dat je dat houdt, heb mij er bewust niet zo in gemoeid en laat ook niks uit komen voor de fok of verkoop.

Ik heb een bak van 90 x 50 x 50 cm voor in totaal 7 slakken. Echter twee zie ik vrij weinig, vermoed dat het voor hun te koud is? Maar ben nog aan het nadenken hoe ik de bak zo makkelijk mogelijk kan verwarmen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:38

Hoor ik vaker hoor Mariposa. :j
Ook mensen die hun slakken speciaal houden als voedseldieren voor de egels of slaketende skinken etc.

Ik had 2 bakken:
een terrarium van 50x40x40cm en een oud aquarium van 60x30x35cm en als het ff heel druk was nog een curverbak van 50x35x35cm en een 'reisbakje' van 35x25x25cm en nog 2 van die kunststofbakken met gaatjesdeksels (faunarium?) van ik dacht 40x20x25cm voor bijv nakweek, quarantaine of wanneer ik de bakken volledig verschoonde oid.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-15 22:48

Vergeet ik helemaal een foto te plaatsen, terwijl ik die speciaal gemaakt heb om hier te plaatsen! :Y)

M'n Reticulata's groeien echt heel snel! Heb deze 25 Oktober gekocht, toen waren ze ongeveer 1/3e van hoe groot ze nu zijn <3
Afbeelding

Nista_RX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:03

Wat grappig zeg, al die verschillende soorten :D Ik lees mee :)

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 23:42

Oh die is ook leuk Daphne!

Hoeveel slakken houden jullie ongeveer per bak? Ik heb nu 2 in een bank van van een meter bij 30 bij 40, hoeveel zouden daar ongeveer bij kunnen?

Er gaan er idd morgen een paar weg voor reptielen voer.. Maar vind t ook wel zielig.. Wil er 2 houden. En dan andere kleuren erbij!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-15 00:12

In een bak van 100 cm, kun je wel 6/7 volwassen Fulica's houden :)

Ik heb mijn 2 volwassen Rodatzi's in een bak van 60 cm zitten, maar daar komt er sowieso nog 1 bij in :j

Als je in de buurt had gewoond, had ik je jongen wel willen overnemen. Maar in heel Nederland is een overschot aan de wildkleur, behalve bij mij in de buurt :+

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:19

Oh echt? Ff gekeken maar je woont idd beetje uit de richting.. En opsturen is het mss toch te koud voor?

Mss gekke vraag maar accepteren slakken altijd andere slakken erbij?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 03:38

Of de temperaturen voor opsturen nog kunnen, vind ik nu heel lastig. Heb kort geleden nog slakken op de post gedaan, maar er zijn ook wel dagen waarop het wel heel koud is om nog slakken te verzenden. Dus denk dat het risico nu wel heel groot is, helaas -O-

Ja, slakken zijn daar heel makkelijk in! Ik had een poos geleden 2 slakken gekocht die altijd samen zaten, maar ik wou ze allebei in een andere groep hebben. Ik softie voelde me daar nogal schuldig over ( := ), maar de slakken vonden het niet zo erg... Zag ze al heel snel paren :Y)
Dus als het dezelfde soort is, of een soort die samen kan, dan geeft het geen problemen!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:33

Als je vh voorjaar nog wildkleur wil hebben dan laat ik dan gewoon wat eitjes uitkomen :)

Oh ik ben net zo! Ik nam mijn 2 slakken mee naar huis en vond t zielig dat ik ze bij hun 2 broertjes weg hield! Zelf leken ze het geen probleem te vinden haha ;)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 01:36

Per toeval zag ik op de slakkengroep dat iemand eitjes over het hoofd gezien heeft en nu dus een heleboel jongen heeft... En hier 10 minuutjes vandaan! Daar ga ik Dinsdag jongen vandaan halen. Maaaar toch zou ik van het voorjaar jongen van jou willen! :j

Helaas vond ik net mijn volwassen Veronicella Sloanei dood... Heb nu nog 1 volwassen Sloanei, verder alleen nog jongen. Baal ontzettend, ondanks dat ik nog 100 van deze soort heb zitten :(

its_daantjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 02:03

ik heb alles meegelezen! misschien een beetje een stomme vraag maar hoe sturen jullie de slakken op dan? je kan toch niet zomaar 4 slakken in een doosje doen en dan opsturen vanuit het buitenland? of zie ik iets over het hoofd? :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-15 03:46

Haha geen stomme vraag hoor! :P
Ik gebruik voor jonge of gewoon kleine slakjes plastick bakjes, bijv. zoiets;

Afbeelding
Daarin doe ik een laag aarde, daarop de slakjes, aantal snailsticks en dan vochtig mos er bovenop. Dan doe ik tape om het bakje, zodat de deksel er nooit af kan vallen. Doosje met slakken gaat dan een in doosje met papiersnippers en als het koud is, komt er nog een heatpack bij in voor 40 uur. In het bakje van de slakken en in de doos prik ik een aantal gaten voor zuurstof. Op de doos plak ik oranje tape met breekbaar/deze kant omhoog.
Zo kunnen de slakken zonder problemen reizen, vaak lopen ze gewoon door het bakje, of zijn ze aan het eten als het pakketje open gemaakt word.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 09:58

Oh das wel balen :(

Top! Ik zorg dat je van het voorjaar jongen krijgt :)